
Het lijnnetkaarten-topic
-
- Donateur
- Berichten: 5053
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
-
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Amsterdam / Bilthoven
Re: Het lijnnetkaarten-topic
De 5200 stopt nog niet vanaf december op Schiedam Centrum, die gaat er pas later dit jaar halteren.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
- Berichten: 1997
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Wormerveer en Zaandijk Zaanse Schans zijn omgedraaid.
-
- Donateur
- Berichten: 5053
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Scherp. En mooi kut, want zoals ze er nu staan passen ze nét.
-
- Donateur
- Berichten: 6635
- Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
- Locatie: Eindhoven
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Dikgedrukte stations zijn overstap stations? Sittard en Zutphen zijn niet dikgedrukt of is er een andere criterium?
- trolly
- Berichten: 11429
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Als ze andersom staan is het minder passen en meten, en kan Zaanse Schans zelfs op één regel.
Andere opmerking waar je vast ook niet blij van wordt: de dikke lijnen staan voor twee treinen per uur, dunnere lijnen voor lagere frequenties. Dat systeem leidt tot drie volledig identieke lijnen tussen Den Haag Centraal en Dordrecht. Snap ik enerzijds helemaal gezien het kaartbeeld, maar anderzijds helemaal niet want waarom zouden hogere frequenties geen dikkere lijnen mogen hebben?(?!?)
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Donateur
- Berichten: 5053
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Nu je het zo zegt... maar goed, ik moet het nog aanpassen.
Zou zeker mogen. Maar ik denk dat het met meer dan de huidige drie lijndiktes toch wat onoverzichtelijk wordt (want naast die zeskeerperuurtrein heb je ook nog wat vierkeerperuurtreinen en zelfs één achtkeerperuurtrein). Bovendien: het zijn ook nog eens drie verschillende treinseries, dus mocht ik me ooit niet meer kunnen inhouden, heb ik die nummertjes zó toegevoegdAndere opmerking waar je vast ook niet blij van wordt: de dikke lijnen staan voor twee treinen per uur, dunnere lijnen voor lagere frequenties. Dat systeem leidt tot drie volledig identieke lijnen tussen Den Haag Centraal en Dordrecht. Snap ik enerzijds helemaal gezien het kaartbeeld, maar anderzijds helemaal niet want waarom zouden hogere frequenties geen dikkere lijnen mogen hebben?(?!?)

Hier vindt men toch van wél.
-
- Berichten: 377
- Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
- Locatie: Den Haag
Re: Het lijnnetkaarten-topic
De Noordster/Arion/SpitsTrein 31500 Zwolle - Groningen van Arriva ontbreekt. Of heb je liever geen open-access op je kaart?
Ook zou ik de buitenlandse stations met OV-chipkaartzuilen toevoegen (e.g. Gronau, Emmerich, Aachen Hbf)
Ook zou ik de buitenlandse stations met OV-chipkaartzuilen toevoegen (e.g. Gronau, Emmerich, Aachen Hbf)
As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
-
- Donateur
- Berichten: 6005
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
- Locatie: Maastricht/Berlin
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Bij Bad Nieuweschans rijdt geen trein de grens meer over. Al weet ik niet wat precies de prognose is om Weener weer in gebruik te nemen, wellicht is dat nog in dienstregeling 2025.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22809
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Waarom heb je bij Zaandam Kogerveld een extra streepje door de IC-lijnen getrokken om aan te geven dat ze er niet stoppen en bij Purmerend Weidevenne en Purmerend Overwhere niet?
En ik zou de 1100 en 6400 persoonlijk bruin gemaakt hebben (zoals de 3600) in plaats van oranje.
En ik zou de 1100 en 6400 persoonlijk bruin gemaakt hebben (zoals de 3600) in plaats van oranje.
Van wat ik begrepen heb, stopt hij volgens het jaarplan wél in Duivendrecht en volgens het wijzigingsblad (voorlopig) niet in Duivendrecht.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Donateur
- Berichten: 5053
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Omdat dat niet is wat de streepjes aangeven

De kleuren heb ik op basis van samenlooptrajecten van intercity's bepaald. Blauw is bijvoorbeeld Utrecht-Amsterdam; rood Amersfoort-Utrecht-Gouda (een ic-serie hoeft niet dat hele traject af te leggen). Oranje heeft hier als samenlooptraject Den Haag C-Rotterdam en bruin Zwolle-Den Bosch (het achterliggende idee is dat daarmee eventueel een ic naar Eindhoven, die in toekomstvisies weleens voorbijkomt, dezelfde kleur kan krijgen).
Sprinters heb ik vervolgens meegekleurd als ze een deel van dat traject volgen (niet altijd ondubbelzinnig te bepalen, trouwens, want er zijn sprinters die met verschillende intercity's het traject delen), vandaar het oranje van de 6400.
- trolly
- Berichten: 11429
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Dus ik zoeken in die prachtige legenda wat die streepjes dan wèl aangeven — maar wat denk je? Niks over te vinden

Maar waar ze dan ook voor bedoelt zijn, Meltrain heeft uiteraard een punt: er wordt volstrekt willekeurig mee rondgestrooid. Doe er iets aan, TffpaA. Grijp in!
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Het lijnnetkaarten-topic
-
- Donateur
- Berichten: 5053
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Rustâhg 
Het Streepje dient een tweetal doelen:

Het Streepje dient een tweetal doelen:
- Bolletjes die niet tegen elkaar aan staan bij hetzelfde station met elkaar verbinden om te benadrukken dat ze bij hetzelfde station horen;
- Aangeven dat een label bij een station hoort als de afstand tussen bolletje en label te groot wordt. Dat heb ik min of meer proberen te definiëren: als er meer dan twee lijnen tussen bolletje en label staan (die dus geen bolletje hebben want stoppen er niet), komt er zo'n lijn. Verder pas ik ze ook toe in situaties waar onduidelijk kan zijn welk label bij welk station hoort, of als ik het label op enige afstand heb moeten plaatsen (ik wil labels niet over lijnen heen zetten).
-
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Duidelijk! Al zou ik ervoor kiezen om structureel een lijntje te trekken als het bolletje niet direct naast het label staat (dus bij 1 of meer doorrijdende treinen tussen het bolletje en het label), dat oogt mijns inziens overzichtelijker en consequenter dan het "gestrooi" nu. Daarnaast zou ik bij Wormerveer sowieso het lijntje toevoegen, aangezien Zaandijk Zaanse Schans nu drie regels inneemt en daardoor verdacht dicht bij Wormerveer komt te liggen.
Er zijn sowieso wel een aantal gebieden op de kaart waarbij ik mijn twijfels heb of je de ruimte wel optimaal benut:
Er zijn sowieso wel een aantal gebieden op de kaart waarbij ik mijn twijfels heb of je de ruimte wel optimaal benut:
- Apeldoorn, Apeldoorn Osseveld en Twello aan dezelfde kant van de spoorlijn, waardoor deze op elkaar gepropt moeten worden. Als ik zo kijk zou het al helpen als bijv. Twello aan de andere kant gelegd wordt.
- Zelfde voor Oldenzaal, Hengelo Oost en Enschede Kennispark.
- Idem voor Haarlem-Spaarnwoude, Halfweg-Zwanenburg, Amsterdam Sloterdijk en Zaandam.
- De Merwedelingelijn lijkt aardig gepropt i.c.m. Culemborg, Geldermalsen en Zaltbommel links van de A2-corridor. Dat terwijl er rechts van de A2-corricor veel ruimte is.
Prognose staat v.z.i.w. op zomer 2025, waarbij men hoopt vanaf wijzigingsblad september (of zoveel eerder als mogelijk) weer met treinen te kunnen rijden.
-
- Donateur
- Berichten: 5053
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Voor vrijwel al deze labels geldt voor de plaatsing eigenlijk wel als argument dat ik heb geprobeerd ze altijd zo dicht mogelijk bij het bolletje te plaatsen, zodat duidelijk is bij welk station ze horen. De stations tussen Amsterdam en Haarlem wijken daarvan af, maar daarvoor geldt dat ze aan de noordkant van de lijn vrijwel niet kwijt te krijgen zijn. Geldt vooral voor Halfweg-Zwanenburg en Haarlem-Spaarnwoude: nu loopt de tekst zodanig naar de lijn toe dat ze mooi uitlijnen met de plaatsing van de stations. Zou ik ze aan de andere kant zetten, dan zou ik voor hetzelfde effect de stations zodanig moeten verplaatsen dat de verhoudingen een beetje zoek raken, óf met Het Streepje moeten gaan werken om de relatie tussen label en station te verduidelijken.iamthedutchdude schreef: ↑zo 03 nov 2024, 10:48 Er zijn sowieso wel een aantal gebieden op de kaart waarbij ik mijn twijfels heb of je de ruimte wel optimaal benut:
Apeldoorn, Apeldoorn Osseveld en Twello aan dezelfde kant van de spoorlijn, waardoor deze op elkaar gepropt moeten worden. Als ik zo kijk zou het al helpen als bijv. Twello aan de andere kant gelegd wordt.
Zelfde voor Oldenzaal, Hengelo Oost en Enschede Kennispark.
Idem voor Haarlem-Spaarnwoude, Halfweg-Zwanenburg, Amsterdam Sloterdijk en Zaandam.
De Merwedelingelijn lijkt aardig gepropt i.c.m. Culemborg, Geldermalsen en Zaltbommel links van de A2-corridor. Dat terwijl er rechts van de A2-corricor veel ruimte is.
Over Het Streepje: ik pas het niet overal toe omdat het ook de flow van de lijnen onderbreekt. Voor de situaties die ik heb genoemd vind ik dat prima, maar less is more, wat mij betreft.
- trolly
- Berichten: 11429
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Dat laatste ben ik geheel met je eens. Ik zou dan ook eerder de jacht op niet-noodzakelijke streepjes openen. Zoals bijvoorbeeld Zaandam-Kogerveld en Purmerend, De Vink en Voorschoten — kortom de kleinere stations. En is het bij grotere stations wellicht een optie om de streepjes (of eigenlijk strepen) "onder" de lijnbundels weer te geven? Het stuk lijn dat dan in elk geval zichtbaar blijft suggereert mogelijk al voldoende een verband tussen de bolletjes.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13280
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
- Locatie: Deventer
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Ik zie tussen Apeldoorn en Deventer de stations 'Osseveld' en 'Apeldoorn Twello'. Nou snap ik dat je ervoor hebt gekozen labels niet schuin te plaatsen - en doordat je lijnen allemaal gekanteld zijn hoeft dat in principe ook niet. Maar dit vind ik wel een beetje geprop zo.
Oh, en wat ook gezegd mag worden: ik vinnem mooi.

Oh, en wat ook gezegd mag worden: ik vinnem mooi.


Gediplomeerd ongeluksmagneet
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22809
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Het is zeker een mooie kaart.
Nog een opmerking over de lijn Groningen - Bad Nieuweschans: de stoptrein is voortaan (bijna altijd) ingekort tot Winschoten en de sneltrein rijdt dagelijks 1x/uur tussen Groningen en Bad Nieuweschans, waarbij er tijdens de spitsuren nog een extra sneltrein rijdt tussen Groningen en Winschoten.
Ik zou dan verwachten dat je oranje gebruikt voor de Sprinters tussen Den Haag en Dordrecht en bruin voor de lijn Breda - Tilburg (- Eindhoven).

Nog een opmerking over de lijn Groningen - Bad Nieuweschans: de stoptrein is voortaan (bijna altijd) ingekort tot Winschoten en de sneltrein rijdt dagelijks 1x/uur tussen Groningen en Bad Nieuweschans, waarbij er tijdens de spitsuren nog een extra sneltrein rijdt tussen Groningen en Winschoten.
Bij Zaandam Kogerveld vind ik het streepje ook overbodig, maar bij de andere stations zou ik hem juist laten staan, zodat duidelijk is welke treinen er (niet) stoppen. Dat is punt 1 van de uitleg van TffpaA.
Alleen is er tussen Rotterdam en Den Haag nauwelijks sprake van een samenlooptraject (tenzij je de Sprinters meerekent).TffpaA schreef: ↑zo 03 nov 2024, 09:35 De kleuren heb ik op basis van samenlooptrajecten van intercity's bepaald. Blauw is bijvoorbeeld Utrecht-Amsterdam; rood Amersfoort-Utrecht-Gouda (een ic-serie hoeft niet dat hele traject af te leggen). Oranje heeft hier als samenlooptraject Den Haag C-Rotterdam en bruin Zwolle-Den Bosch (het achterliggende idee is dat daarmee eventueel een ic naar Eindhoven, die in toekomstvisies weleens voorbijkomt, dezelfde kleur kan krijgen).
Ik zou dan verwachten dat je oranje gebruikt voor de Sprinters tussen Den Haag en Dordrecht en bruin voor de lijn Breda - Tilburg (- Eindhoven).
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Donateur
- Berichten: 5053
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Ik ben bezig met een schematische plattegrond die zich richt op de infrastructuur van het Amsterdamse railvervoer:

De lijnen geef ik er dus wel op weer, maar dat is niet de focus van de plattegrond. Ik heb er nu ook keerlusjes en remises aan toegevoegd. Voornaamste bron het onvolprezen gleisplanweb.
Mis ik zo nog iets?

De lijnen geef ik er dus wel op weer, maar dat is niet de focus van de plattegrond. Ik heb er nu ook keerlusjes en remises aan toegevoegd. Voornaamste bron het onvolprezen gleisplanweb.
Mis ik zo nog iets?
-
- Berichten: 1903
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Erg mooie kaart!
Ontbrekende zaken die ik zie:
- Als je zaken als Amstel, Diemen en Isolatorweg Ⓡemises noemt, zou ik dat ook met de tailtracks op bijv Gaasperplas, Gein en Noord doen.
- De verbindingsboog tussen lijn 7 en IJburgtram bij Rietlandpark
- Het werkterrein in de driehoek Overamstel/Spaklerweg/Van der Madeweg (of schaar je dat onder Amstel)
- De verbinding metro-spoor tussen werkplaats Diemen en Diemen-Zuid
- De spoorrestanten in de Hunzestraat, Uiterwaardenstraat en Pres. Kennedylaan.
Fouten die ik zie:
- Op IJburg (nu) is geen eindhalte waarna een niet-voor-reizigers-keerlus is, maar is de eindhalte de beginhalte, en daarna ga je door de keerlus.
- Nog niet in aanleg, slechts gepland, dus wellicht een bewuste keuze om niet in te tekenen: de nieuwe tramstalling op IJburg
- Remises Zuid en Amstel lijken nu naast de metrosporen te liggen, terwijl ze er tussen liggen. Isolatorweg ligt dan weer grotendeels naast het metrostation Isolatorweg.
- Het kop/eindspoortje bij de Brinkstraat is vanaf beide richtingen (door achteruit te rijden) in te rijden, niet slechts vanuit het noorden.
- De half-opgebroken eindlus bij Zoutkeetsgracht
- De sporen Haarlemmerplein-Centraal Station
- De remise Lekstraat is in feite eenrichtingsverkeer tegen de klok in. Vanuit de Amsteldijk kan je ook linksaf de vrijheidslaan op
- Je onderscheid tussen Buiten gebruik en Niet bestemd voor reizigersvervoer is wat raar, zeker rond Havenstraat levert het een vreemd beeld op. Ik zou het allemaal dezelfde manier tonen, en stukken spoor die écht onbruikbaar zijn (bijv. de lus bij Zoutkeetsgracht, Haarlemmer Houttuinen, Pres. Kennedystraat)
- Ik zou zelf de keerlus bij Osdorpplein West ten zuiden van het spoor tekenen en het kopspoortje bij Zuid helemaal niet, maar jouw keuze.
- Ik zou zelf de lijnkleuren van metro en tram er uberhaupt niet op zetten, als het je toch om de infra te doen is.
Ontbrekende zaken die ik zie:
- Als je zaken als Amstel, Diemen en Isolatorweg Ⓡemises noemt, zou ik dat ook met de tailtracks op bijv Gaasperplas, Gein en Noord doen.
- De verbindingsboog tussen lijn 7 en IJburgtram bij Rietlandpark
- Het werkterrein in de driehoek Overamstel/Spaklerweg/Van der Madeweg (of schaar je dat onder Amstel)
- De verbinding metro-spoor tussen werkplaats Diemen en Diemen-Zuid
- De spoorrestanten in de Hunzestraat, Uiterwaardenstraat en Pres. Kennedylaan.
Fouten die ik zie:
- Op IJburg (nu) is geen eindhalte waarna een niet-voor-reizigers-keerlus is, maar is de eindhalte de beginhalte, en daarna ga je door de keerlus.
- Nog niet in aanleg, slechts gepland, dus wellicht een bewuste keuze om niet in te tekenen: de nieuwe tramstalling op IJburg
- Remises Zuid en Amstel lijken nu naast de metrosporen te liggen, terwijl ze er tussen liggen. Isolatorweg ligt dan weer grotendeels naast het metrostation Isolatorweg.
- Het kop/eindspoortje bij de Brinkstraat is vanaf beide richtingen (door achteruit te rijden) in te rijden, niet slechts vanuit het noorden.
- De half-opgebroken eindlus bij Zoutkeetsgracht
- De sporen Haarlemmerplein-Centraal Station

- De remise Lekstraat is in feite eenrichtingsverkeer tegen de klok in. Vanuit de Amsteldijk kan je ook linksaf de vrijheidslaan op
- Je onderscheid tussen Buiten gebruik en Niet bestemd voor reizigersvervoer is wat raar, zeker rond Havenstraat levert het een vreemd beeld op. Ik zou het allemaal dezelfde manier tonen, en stukken spoor die écht onbruikbaar zijn (bijv. de lus bij Zoutkeetsgracht, Haarlemmer Houttuinen, Pres. Kennedystraat)
- Ik zou zelf de keerlus bij Osdorpplein West ten zuiden van het spoor tekenen en het kopspoortje bij Zuid helemaal niet, maar jouw keuze.
- Ik zou zelf de lijnkleuren van metro en tram er uberhaupt niet op zetten, als het je toch om de infra te doen is.
-
- Donateur
- Berichten: 5053
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Pfoei, weet wat je vraagt, TffpaA
- en ik bedacht me hier nog: ik moet hier nog wat pijltjes intekenen...
Bij Zuid heb ik het spoor ingetekend om aan te geven dat het keren niet aan de halte zelf gebeurt, zoals dat bij de eindpunten in Amstelveen en Uithoorn het geval is (en momenteel bij Zoutkeetsgracht).


Dank!
Ik ben hier maar even uitgegaan van Gleisplanweb, maar wellicht dat ik het hier beter remise/werkplaats had kunnen noemen. Want inderdaad zijn de genoemde punten ook bedoeld om treinen te laten overnachten.Ontbrekende zaken die ik zie:
- Als je zaken als Amstel, Diemen en Isolatorweg Ⓡemises noemt, zou ik dat ook met de tailtracks op bijv Gaasperplas, Gein en Noord doen.
- De verbindingsboog tussen lijn 7 en IJburgtram bij Rietlandpark

Dat laatste inderdaad!- Het werkterrein in de driehoek Overamstel/Spaklerweg/Van der Madeweg (of schaar je dat onder Amstel)
Hmm - was/is dit niet één remise/werkplaats? Zo heb ik het nu althans wel bedoeld.- De verbinding metro-spoor tussen werkplaats Diemen en Diemen-Zuid
Ik heb me beperkt tot stukken spoor die berijdbaar zijn - dus aangesloten op het tramnet en/of voorzien van een bovenleiding. Anders wordt het allemaal wat te vol en gedetailleerd - en daar bestaan dus al kaarten voor- De spoorrestanten in de Hunzestraat, Uiterwaardenstraat en Pres. Kennedylaan.

Fouten die ik zie:
- Op IJburg (nu) is geen eindhalte waarna een niet-voor-reizigers-keerlus is, maar is de eindhalte de beginhalte, en daarna ga je door de keerlus.

Klopt - maar zodra de schop de grond in gaat, zal ik 'm erop vermelden- Nog niet in aanleg, slechts gepland, dus wellicht een bewuste keuze om niet in te tekenen: de nieuwe tramstalling op IJburg

Het is een schematisch overzicht, dus ik heb me niet al te veel aangetrokken van de precieze ligging- Remises Zuid en Amstel lijken nu naast de metrosporen te liggen, terwijl ze er tussen liggen. Isolatorweg ligt dan weer grotendeels naast het metrostation Isolatorweg.

- Het kop/eindspoortje bij de Brinkstraat is vanaf beide richtingen (door achteruit te rijden) in te rijden, niet slechts vanuit het noorden.

Zie ook mijn eerdere commentaar over sporen die niet berijdbaar zijn.- De half-opgebroken eindlus bij Zoutkeetsgracht
- De sporen Haarlemmerplein-Centraal Station
- De remise Lekstraat is in feite eenrichtingsverkeer tegen de klok in. Vanuit de Amsteldijk kan je ook linksaf de vrijheidslaan op

Ik heb hier ook mee zitten dubben, maar heb het uiteindelijk opgelost door het spoor op te splitsen in sporen die - in principe - voor vervoer met reizigers eroverheen bedoeld zijn en sporen die dat - in principe - niet zijn. Dat leidt inderdaad tot een wat vreemd in gebruik zijnd eiland bij Havenstraat, maar in essentie klopt het: de sporen van/naar de remise zijn bedoeld voor vervoer zonder reizigers, en zijn in gebruik. De sporen waar ze direct op aansluiten zijn bedoeld voor vervoer mét reizigers, maar in die hoedanigheid momenteel niet in gebruik.- Je onderscheid tussen Buiten gebruik en Niet bestemd voor reizigersvervoer is wat raar, zeker rond Havenstraat levert het een vreemd beeld op. Ik zou het allemaal dezelfde manier tonen, en stukken spoor die écht onbruikbaar zijn (bijv. de lus bij Zoutkeetsgracht, Haarlemmer Houttuinen, Pres. Kennedystraat)
Bij Osdorpplein kwam het feit dat de lus dwars door de doorgaande sporen loopt eigenlijk wel handig uit - het scheelde een extra bochtje intekenen, zoals bij Louwesweg- Ik zou zelf de keerlus bij Osdorpplein West ten zuiden van het spoor tekenen en het kopspoortje bij Zuid helemaal niet, maar jouw keuze.

Dit was eigenlijk een van de aanleidingen voor me om met deze kaart te beginnen - dat ik de traditionele lijnkleuren erin kon integreren zonder er meteen een heel kleurencircus van te maken- Ik zou zelf de lijnkleuren van metro en tram er uberhaupt niet op zetten, als het je toch om de infra te doen is.

-
- Berichten: 1997
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Kleine puntjes in de legenda:
En enkele stijlpuntjes:
tremiseriten
Train?Tram
Tram
Metro
Metro
Trein
Railway

Hier vind ik "One-way stop" natuurlijker klinken.Single direction tram stop
En enkele stijlpuntjes:
- Waar de eindhalte hetzelfde heet als de bestemming, zou ik deze maar 1 keer vermelden
- Stations Lelylaan, Zuid en Sloterdijk staan er als "Station []", maar Bijlmer ArenA en Duivendrecht als simpelweg "[]"
- Op sommige plekken, bijvoorbeeld IJburg en Westergasfabriek, zijn de eenrichtingspijltjes erg klein en daardoor moeilijk te herkennen
- Bij Diemen zou ik de Watergraafsmeerboog achterwege laten, deze is echt alleen voor bewegingen van/naar het opstelterrein. Anders zou ik de Zaanstraat ook intekenen.
-
- Donateur
- Berichten: 5053
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Neenee - het staat er goed; heb je die GVB'ers nooit hun onnavolgbare dansen zien uitvoeren op weg naar de remise?

Nja. Wat ik viavia altijd heb begrepen is 'railway' toch de voorkeursterm - althans in het Britse deel. Wellicht consequenter om de Nederlandse term dan ook 'spoor' te noemen - maar hier claim ik dan maar even dichterlijke vrijheidTrain?Tram
Tram
Metro
Metro
Trein
Railway

Daar lijkt tsjetsjiepietie het ook mee eens te zijn, dusHier vind ik "One-way stop" natuurlijker klinken.Single direction tram stop

Ik vond het hier juist consequenter: haltenaam en tekst op het bestemmingsdisplay blijven zo gescheiden.En enkele stijlpuntjes:
Waar de eindhalte hetzelfde heet als de bestemming, zou ik deze maar 1 keer vermelden
Tsja, GVB-nomenclatuur... Het prefix 'station' is bij de metro niet (meer) te vinden, maar bij de tram (nog) wel. En dat verklaart het verschil hierStations Lelylaan, Zuid en Sloterdijk staan er als "Station []", maar Bijlmer ArenA en Duivendrecht als simpelweg "[]"

Daar valt inderdaad nog wel wat te tweaken.Op sommige plekken, bijvoorbeeld IJburg en Westergasfabriek, zijn de eenrichtingspijltjes erg klein en daardoor moeilijk te herkennen
De gedachte om deze wel in te tekenen was meer dat ze soms wel gebruikt worden bij reizigersvervoer bij omleidingen, waar dat voor niet getoonde spoorinfra niet geldt. Uit het oogpunt van hoeveelheid informatie heb ik alle spooremplacementen en goederensporen maar achterwege gelaten.Bij Diemen zou ik de Watergraafsmeerboog achterwege laten, deze is echt alleen voor bewegingen van/naar het opstelterrein. Anders zou ik de Zaanstraat ook intekenen.[/list]
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten