Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
DingeZ
Berichten: 494
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Korte vragen

Bericht door DingeZ »

Ik kan bevestigen dat het kruiswisselcomplex aan de westzijde van Mdb in 2022 is gesaneerd en die aan de oostzijde vernieuwd, samen met de rest van sporen.
IIVQ
Berichten: 1906
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

verfmeer schreef: do 07 nov 2024, 10:39 Ik ben hier even ingedoken: Blijkbaar kan je recentere satellietbeelden krijgen als je wereldbolweergave aanzet. Waarom dat zo is weet ik ook niet, maar dat kan verklaren waarom ik nog die wissels zag en anderen niet.
Het verschilt nogal per regio. Bij mij in de buurt zijn de 3D-foto's ouder (een jaar of 2) en daarvoor waren ze zelfs 13 jaar oud.

Als je redelijk recente satellietbeelden zoekt kan je terecht op de PDOK-kaart en dan zoeken naar "Luchtfoto beeldmateriaal RGB 25cm en 8cm" en een van de twee luchtfoto Actueel-lagen aanzetten.

Als je behoorlijk recente foto's zoekt moet je naar het satellietdataportaal.

Als je specifiek voor spoorlijnen recente foto's zoekt dan kan je op https://luchtfoto.prorail.nl/ terecht. Deze foto's zijn véél scherper dan Google of zelfs de PDOK-8cm-foto's en voor zover ik kan zien behoorlijk recent, maar niet zo recent als de foto's van sattelietdataportaal (zo zie ik een dit voorjaar opgeleverd speeltoestel er nog niet op staan en was de zuidelijke rijbaan op busstation Hilversum nog niet klaar, die in mei 2023 opgeleverd is.) Wel is de zuidelijke kruiswissel bij Middelburg verwijderd.
Selivio
Berichten: 552
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Korte vragen

Bericht door Selivio »

Ik gebruik tegenwoordig station Groningen een beetje als vergelijkingsmateriaal van wanneer een satellietfoto ongeveer gemaakt kan zijn. En die van het satellietdataportaal zijn idd verreweg het meest recent. Daar staat bijvoorbeeld het oude seinhuis weer op de oude plek, en dat is half september daar weer teruggezet.
Grt. Stefan
iamthedutchdude
Berichten: 1794
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte vragen

Bericht door iamthedutchdude »

iamthedutchdude waardeert het bericht van IIVQ. :pos:
Heel_Holland_Spot
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Korte vragen

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Morgen wordt de Buffel vanuit Blerick naar de Maliebaan gesleept. De tijden staan op treinposities, maar ik vroeg me af hoe groot de kans is dat de trein nog ergens stil staat tussen Dieren en 's-Hertogenbosch. Als de trein door Arnhem komt. Welk spoor is dan het meest aannemelijk of is daar niets over te zeggen?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Dionysusnu
Berichten: 2006
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Korte vragen

Bericht door Dionysusnu »

Ik schat de kans laag dat er nog een echte stop tussen zit. Vanaf den Bosch zit 'ie vrij snel achter de 6600. Dan is het dus 16:16 ongeveer in Nijmegen, en de aankomst in Dieren is 16:48. De intercity doet dat stuk in 28 minuten. Met het iets langzamere pad van de buffel komt dat dus ongeveer neer op doorrijden.

In Arnhem is het waarschijnlijk een van de lage sporen, dus 2 t/m 5. Spoor 2 is het meest logisch.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Korte vragen

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Verwacht je dat hij door Arnhem dan wel langzaam rijdt of rijdt hij gewoon door?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Bemined
Berichten: 6955
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

15:39 door 's-Hertogenbosch is het ENEM goederenpad, dat is in het weekend zonder te stoppen tot Arnhem.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Korte vragen

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Tot Arnhem, dat klinkt als in Arnhem wel?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Bemined
Berichten: 6955
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Het goederenpad wel, maar dat gaat naar Emmerich (ENEM staat voor Essen-Nijmegen-EMerrich), het transport verlaat daar het goederenpad.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Korte vragen

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Is er een bepaalde site waarmee ik erachter kan komen over welk pad de trein na Arnhem rijdt (en of hij dus stopt)? Of is dat inside-information?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
cassie127
Berichten: 7258
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

De ritten worden in de Bijsturing aangevraagd en zullen zich grotendeels baseren op de tijden van bestaande goederenpaden
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
JothamvW
Berichten: 1305
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Korte vragen

Bericht door JothamvW »

Ik zeg: verwacht de trein langzaam rijdend door Ah spoor 2 of 3 iets na 16:30.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
IIVQ
Berichten: 1906
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

Ik heb weer eens iets. Een paar weken terug een reisje Amsterdam-Noorderkempen-Fleurus gemaakt, Asd-Ndk op een NS-International-ticket, de rest op Belgische go-pass Standard Multi (een tienrittenkaart).
Op het Nederlandse deel had ik 2 uur vertraging, het Belgische ging incidentloos.

Heeft iemand van jullie wel eens een vertragingsclaim ingediend voor zo'n situatie? En waar dien je de vertraging voor het tweede deel dan in? Bij de eerste vervoersmaatschappij (verantwoordelijk voor vertraging) of de verkoper van het tweede deel van het ticket?

Overigens erkent NS de 120m vertraging en restitueren ze maar 25% van het enkeltje Asd-Ndk. Dat moet toch 50% zijn?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52118
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Als je tickets combineert kan je voor het tweede ticket (De Standard Multi) niet de vertraging van de eerste reis laten meetellen. Met dat in het achterhoofd, als de vertrektijd die je oorspronkelijk zou moeten hebben op Noorderkempen niet mogelijk was, omdat de trein uit Nederland uitviel of zoveel vertraging had dat je minstens een uur later in Fleurus zou zijn, dan kan je uiterlijk een maand nadat je de vertraging hebt opgelopen een compensatie voor een occasionele langdurige vertraging indienen via MyNMBS door het invullen van het formulier. Je kan ook het C283 formulier downloaden, invullen, printen en opsturen naar de NMBS of inleveren bij een loket.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
rvdborgt
Berichten: 450
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Korte vragen

Bericht door rvdborgt »

IIVQ schreef: za 09 nov 2024, 07:26 Overigens erkent NS de 120m vertraging en restitueren ze maar 25% van het enkeltje Asd-Ndk. Dat moet toch 50% zijn?
Uiteraard. Reageer op de mail met de toekenning.
IIVQ
Berichten: 1906
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

Dank voor jullie reacties.
Suus schreef: za 09 nov 2024, 07:55 Als je tickets combineert kan je voor het tweede ticket (De Standard Multi) niet de vertraging van de eerste reis laten meetellen.
Ik heb lang zitten puzzelen, maar de uitspraak die ik eerder van de Oostenrijkse "competent authority" Agentur für Passagier und Fahrgastrechte had, ging specifiek over aansluitende tickets "ongeveer gelijktijdig" gekocht van één operator, die daardoor één ticket zouden vormen.
EC 1371/2007 was daar notoir vaag over.
Er zijn echter nieuwe reizigersrechten, EU 2021/782*, nieuwer dan mijn uitspraak van de APF. Hierin is het concept van een "through ticket" (artikel 12) geïntroduceerd, en dat betekent meerdere tickets van een of meerdere operators die in één commerciële transactie gekocht zijn. Het kopen van meerdere tickets die een doorgaande reis kunnen vormen "ongeveer gelijktijdig" is helaas niet meer voldoende. Dat betekent dat je voor complexe reizen die niet door één "railway undertaking" verkocht worden, je je tot een "touroperator" moet wenden en niet meer zelf wat tickets bij elkaar kan voegen om de volledige rechten tot vertraging te krijgen. Wat in dit geval niet mogelijk was, want één regel Standard Multi was een stuk goedkoper dan wat een touroperator zal bieden.
Suus schreef: za 09 nov 2024, 07:55 ... dan kan je uiterlijk een maand nadat je de vertraging hebt opgelopen een compensatie voor een occasionele langdurige vertraging indienen via MyNMBS...
Ugh. Dat was even zeuren. Kennelijk zijn er twee MyNMBS'en voor NMBS en NMBS International. Ik heb bij beiden een account, met verschillende wachtwoorden, en dat stond niet duidelijk in mijn password manager. :6
Overigens staat hier zowel (algemeen) dat de aanvraag binnen 3 maanden binnen moet zijn als (specifiek voor een aantal tickets waaronder Standard Multi dat het binnen een maand moet zijn.
rvdborgt schreef: za 09 nov 2024, 10:22
IIVQ schreef: za 09 nov 2024, 07:26 Overigens erkent NS de 120m vertraging en restitueren ze maar 25% van het enkeltje Asd-Ndk. Dat moet toch 50% zijn?
Uiteraard. Reageer op de mail met de toekenning.
Ik had de mail van NS niet goed gelezen... Het lijkt eerst alsof ze erkennen dat ik 120mn vertraging had:
NS schreef:Toelichting op het uit te betalen bedrag:
U had 120+ minuten vertraging op uw reis Schiphol Airport– Fleurus op 11 oktober 2024. Dit betekent een terugbetaling van € 6,33.
En vervolgens zeggen ze dat maar 60 minuten vertraging had, want ik had met trein IC9236 had kunnen gaan...
NS schreef:Extra toelichting
NS International verkoopt geen NMBS standard multi ticket, dus we geven ook geen compensatie van deze ticket.
IC 9232 vertrekt vanuit Rotterdam op 11 october en de volgende IC 9236 vertrekt wel vanuit Schiphol naar Noorderkempen.

U had tussen 60 en 119 munten vertraging op uw reis Amsterdam Bijlmeer - Noorderkempen.
U komt in aanmerking voor een compensatie van 25% van uw ticketprijs voor de vertraging en het ondervonden ongemak (op basis van een enkele reis).
Die 9236 reed echter ook niet vanaf shl maar vanaf Rtd. Ik ben op eigen gelegenheid van Shl via Ldn en Laa, en de Randstadrail E (want toen reed er niets doorgaands tussen Gv en Rtd) naar Rtd gereisd. Ik ben met de volgende trein gegaan (die volgens datzelfde treinposities niet reed maar ik zat er in. Dus hoe dat nou zat weet ik niet, zal wel ander treinnummer gekregen hebben).

* Hebben ze het jaartal van EU-regelingen nou vooraan staan en van EC-regelingen achteraan?
Nitein-Repart
Berichten: 4163
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Voor actuele vertrektijden in Duitsland is er de DB Navigator-app, voor actuele vertrektijden in Oostenrijk is er de ÖBB Scotty-app, maar met welke app kun je de actuele vertrektijden in Zwitserland raadplegen?
-
waldo79
Berichten: 8484
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

@IIVQ: zo'n situatie van het niet volledig erkennen van je vertraging heb ik ook gehad. Dat wordt helemaal uitleggen met een mail hoe je hebt gereisd en welke overstappen wel of niet haalbaar zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40638
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Nitein-Repart schreef: ma 11 nov 2024, 07:26 Voor actuele vertrektijden in Duitsland is er de DB Navigator-app, voor actuele vertrektijden in Oostenrijk is er de ÖBB Scotty-app, maar met welke app kun je de actuele vertrektijden in Zwitserland raadplegen?
Heel verrassend: de SBB app :mrgreen: Op het startscherm van de planner toont die standaard een "departure board" van je huidige locatie, maar daar kan je ook stations naar keuze aan toevoegen en dan kan je naar believen heen en weer swipen.

Op z'n Zwitsers zit wel al het OV erin, dus zet even alleen de treinen aan bij de instellingen (in Basel zag ik in eerste instantie uitsluitend trams :p )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 4163
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Ik zie het nu, alleen werkt het minder handig als bijvoorbeeld de DB Navigator-app, want je kunt minder makkelijk om van een bepaald station de vertrektijden te raadplegen.

Trouwens, hoe zit het met de punctualiteit van de NJ Bregenz-Feldkirch-Wien en is het onverstandig om bij een overstap van vier uur in Feldkirch een ticket te splitsen in verband met het gebrek aan punctualiteit bij Deutsche Bahn of is het ter alle tijden mogelijk om in Duitsland de vertraging tot maximaal vier uur te beperken (nachttreinen uitgezonderd)?
-
MaartenD
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

4 uur vertraging is wel extreem. Als je veel overstappen hebt (vooral met uurdiensten) dan kun je misschien nog pech hebben (zo heb ik eens 3 uur vertraging gehad omdat bijna elke overstap mis ging), maar anders dan moeten er al heel uitzonderlijke omstandigheden zijn.

Als je op een 4 uur overstap al niet meer kunt vertrouwen...
en-es
Berichten: 5409
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Kort geleden door annuleringen en vertragingen op Wenen-Krakau 8 uur later aangekomen en Boedapest-Baarn 5-6 uur later.
cassie127
Berichten: 7258
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

De NJ binnen Oostenrijk (Bregenz-Wenen) rijdt redelijk punctueel.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
ITF
Berichten: 1148
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Korte vragen

Bericht door ITF »

Is dit abonnement van U-OV ook geldig in de R-Net treinen tussen Dordrecht, Gorinchem en Geldermalsen?
De voorwaarden zeggen namelijk dat het abonnement ook geldig is in de lijnen van Q-Buzz in het DMG gebied, maar valt de trein daar ook onder?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten