Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik ben ook wel benieuwd of de frequentieverhogingen in het weekend op de lijnen 2 en 7 naar 6x/uur ook per januari ingaat.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Dan zou ik over moeten stappen op het Weena. Hopelijk sluit dat een beetje aan.
-
https://bestanden.ret.nl/RET_Tramlijnen ... ons_V2.png
De perronindeling van de tramhaltes op Rotterdam Centraal... Hoe lang is de keertijd van lijn 3 op 5 vv in hemelsnaam?
Kan dit niet een beetje efficienter? Desnoods met dynamische perrontoewijzing?
Aangezien alle trams ook hun vertrektijd moeten afwachten (niet dat dat een groot probleem vormt in Rotterdam want de rijtijd zijn megakrap) kan er wel een file ontstaan zo.
De perronindeling van de tramhaltes op Rotterdam Centraal... Hoe lang is de keertijd van lijn 3 op 5 vv in hemelsnaam?
Kan dit niet een beetje efficienter? Desnoods met dynamische perrontoewijzing?
Aangezien alle trams ook hun vertrektijd moeten afwachten (niet dat dat een groot probleem vormt in Rotterdam want de rijtijd zijn megakrap) kan er wel een file ontstaan zo.
-
Op Rotterdam Centraal zullen de lijnen 1 en 11 en 4 en 6 (bijna) nooit last van elkaar hebben, aangezien deze om-en-om rijden. Conflict daar zal wel meevallen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
En als je dan toch aan het hernummeren bent, waarom dan geen tram 2 en 9?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Tram 2 blijft gewoon bestaan hoor 

- dylanwild94
- Donateur
Tramlijn 2 komt als enige tramlijn niet op Rotterdam Centraal.
Waarom er geen tramlijn 9 is geen idee.
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
-
Welke lijn zou dan 9 moeten zijn? Eigenlijk heb je maar 8 basislijnen. 11 en 12 passen mooi in de hogere reeks vanwege de beperkte bedieningstijden.
- dylanwild94
- Donateur
2e Museum lijn. 

Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
-
-
Misschien dat lijn 9 gebruikt gaat worden voor de nieuwe tramlijn tussen de Kralingse Zoom en Zuidplein 

-
- Contacteer:
Vandaag zat ik in metro 5703 op lijn B, maar deze heeft twee verschillende lichtinvallen. Iemand hier die weet waarom dat zo is?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
-
- Contacteer:
Zou dat niet gewoon een metrolijn worden? Een tijdje geleden waren er plannen om een metrotunnel te bouwen tussen Kralingse Zoom en Zuidplein. Dat zou dan de nieuwe metrolijn moeten worden. Alleen weet ik helaas niet hoe ver ze daar nu mee zijn.atroffa010 schreef: ↑zo 10 nov 2024, 14:38 Misschien dat lijn 9 gebruikt gaat worden voor de nieuwe tramlijn tussen de Kralingse Zoom en Zuidplein![]()
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ
-
Klopt het zou eerst een metrolijn worden, maar ze hebben toch besloten om een tramlijn aan te leggen over de nieuwe brug, want dat bleek goedkoper dan een metro (tunnel).
-
Dat viel mij gisteren ook op! Van wat meer 'roze' getinte verlichting tot vrij helder witte ledverlichting. Ik moet zeggen dat het witte het meest veilig en modern aandeed. Als ik mag speculeren denk ik dat ze aan het testen zijn met nieuwe led-verlichting in de voertuigen.Kalil Nieuw schreef: ↑zo 10 nov 2024, 22:47 Vandaag zat ik in metro 5703 op lijn B, maar deze heeft twee verschillende lichtinvallen. Iemand hier die weet waarom dat zo is?
-
Het is al een tijdje zo:
Kalil Nieuw schreef: ↑zo 10 okt 2021, 18:38 Ik zat vanochtend in de Hoekse Lijn richting Hoek van Holland Haven. De 5703 is het voorste rijtuig HSG3 waar ik in zat. Maar waarom heeft dat metrostel twee verschillende soorten lichtinvallen verdeeld over de helft de ene en de andere helft de andere kleur?![]()
-
Dan blijven er dus wel 4 lijnen die wel elkaar in conflict kunnen komen. En aangezien er vaak sprake is van vertraging, kan het dus gebeuren dat een vertraagde tram achter een tram belandt die iets te vroeg is. Daarom zou ik zeggen, werk met een systeem waar de trams bijvoorbeeld om en om naar een perron gestuurd worden. Of beter nog, de trams worden automatisch naar een perron gestuurd aan de hand van hun vertrektijd en punctualiteit. Zo kunnen ze elkaar inhalen indien nodig i.p.v. nog enkele haltes achter elkaar aan rijden en de vertraging dus alleen maar op gaat lopen.
-
Met 28 trams per uur (zodra de beoogde frequenties gerealiseerd kunnen worden) wordt het inderdaad wel druk op die sporen. Lijn 7 met een frequentie van 6x per uur en 1/11 met 8x per uur in de middagspits sluit ook niet echt mooi op elkaar aan op het gezamenlijke deel tussen Marconiplein en Centraal dus die zullen wel regelmatig kort op elkaar rijden.
-
Mogen de bestuurders ook zelf bijv een ander spoor kiezen in zo'n geval? Aangezien ze bij de tram best streng zijn met veel dingen.
Ik zie bijv ook vaak personeelswissel, wat ook de nodige tijd kost. Als je zo'n tram voor je hebt en je bent zelf al +zoveel... dan is dat niet handig.
Ik zie bijv ook vaak personeelswissel, wat ook de nodige tijd kost. Als je zo'n tram voor je hebt en je bent zelf al +zoveel... dan is dat niet handig.
-
Dan heb je wel goede reisinformatie nodig, zeker bij een vertraagde tram die tijd wil winnen door een spoorwijziging want die zit niet te wachten op dat iedereen op het laatste moment van perron moet wisselen. Als je tijdig een spoorwijziging kan doorgeven lijkt het me het handigste dat een vertraagde tram via de perrons E of F rijdt om zo een stukje af te snijden en voorliggers in te kunnen halen, maar dat hangt of valt met het tijdig informeren van de reizigers die op A of D staan te wachten.
-
Dat zou het gunstigst zijn inderdaad maar als een tram bellend het andere perron op komt rijden, kan dat al ervoor zorgen dat mensen alvast naar het andere perron lopen. Enige lastige is wel dat die halteperrons best lang zijn dus iemand die in het midden staat doet er ook langer over om naar het andere perron te gaan.
Op Asd gebeurt het ook dat trams soms op een ander perron binnenkomen dan normaal (logisch ook: 5 lijnen met 4 sporen en vertrektijd afwachten). Soms is dat aangegeven en soms niet maar het lijkt wel goed te gaan. Enige verschil is wel dat de halte maar 30 meter is dus makkelijker over te steken naar andere perron.
Dus eigenlijk zou het beste zijn een dynamisch systeem die de trams naar een van de twee sporen stuurt. Dit kan al berekend worden vanaf Kruisplein of Weena. Dit systeem geeft dan ook meteen door aan de reisinfo welk perron de tram aankomt.
Werk aan de winkel voor RET en MRDH dus.
Op Asd gebeurt het ook dat trams soms op een ander perron binnenkomen dan normaal (logisch ook: 5 lijnen met 4 sporen en vertrektijd afwachten). Soms is dat aangegeven en soms niet maar het lijkt wel goed te gaan. Enige verschil is wel dat de halte maar 30 meter is dus makkelijker over te steken naar andere perron.
Dus eigenlijk zou het beste zijn een dynamisch systeem die de trams naar een van de twee sporen stuurt. Dit kan al berekend worden vanaf Kruisplein of Weena. Dit systeem geeft dan ook meteen door aan de reisinfo welk perron de tram aankomt.
Werk aan de winkel voor RET en MRDH dus.
-
Als ik het goed gelezen heb wordt 8x/uur een tram op de lijnen 1 en 11 tijdens de middagspits tijdelijk ingeruild voor 9x/uur een tram op de lijnen 3 en 5.Bemined schreef: ↑ma 11 nov 2024, 16:21 Met 28 trams per uur (zodra de beoogde frequenties gerealiseerd kunnen worden) wordt het inderdaad wel druk op die sporen. Lijn 7 met een frequentie van 6x per uur en 1/11 met 8x per uur in de middagspits sluit ook niet echt mooi op elkaar aan op het gezamenlijke deel tussen Marconiplein en Centraal dus die zullen wel regelmatig kort op elkaar rijden.
https://www.ret.nl/home/reizen/nieuwe-tramnetwerk.html
Waar gaan meer trams rijden?
Op termijn gaan deze tramlijnen ook meer rijden (ingangsdatum nog onbekend):
tramlijn 1 en 11 (Schiedam/Vlaardingen – Middellandstraat – CS – Oostzeedijk – De Esch)
tramlijn 2 (Charlois – Keizerswaard)
tramlijn 8 (Schiebroek – CS – Eendrachtsplein – Westzeedijk – Marconiplein).
Laat maar, ik zie nu dat je heb geschreven zodra de beoogde frequenties gerealiseerd kunnen worden. Mijn excuses

Laatst gewijzigd door atroffa010 op ma 11 nov 2024, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Op Rotterdam Centraal wordt er inderdaad best vaak van personeel gewisseld wat al meestal zo’n 2/3 minuten kost. Dan is het inderdaad niet handig.hauptbahnhof schreef: ↑ma 11 nov 2024, 16:29 Mogen de bestuurders ook zelf bijv een ander spoor kiezen in zo'n geval? Aangezien ze bij de tram best streng zijn met veel dingen.
-
Misschien speakers? Kan een idee zijn, maar ik weet niet of iemand naar dat gaat luisteren. En je moet ook rekening houden dat ze ook kapot kunnen gaan.Bemined schreef: ↑ma 11 nov 2024, 16:34 Dan heb je wel goede reisinformatie nodig, zeker bij een vertraagde tram die tijd wil winnen door een spoorwijziging want die zit niet te wachten op dat iedereen op het laatste moment van perron moet wisselen. Als je tijdig een spoorwijziging kan doorgeven lijkt het me het handigste dat een vertraagde tram via de perrons E of F rijdt om zo een stukje af te snijden en voorliggers in te kunnen halen, maar dat hangt of valt met het tijdig informeren van de reizigers die op A of D staan te wachten.
Trams zijn geweldig, waarom bouwen we er niet meer van?
-
Wat mij betreft hadden de tramlijnen 7/8 ook gewoon op perron B kunnen halteren zoals nu ook het geval is. Richting Woudestein/Schiebroek op perron C.