Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
- Meltrain
- Donateur
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Aangezien de maximale frequentie op alle metrolijnen m.u.v. 52 nu 6x/uur is, gaat de Oostlijn er dan juist op vooruit en de Geinlijn er slechts minimaal op achteruit.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Ik was destijds (2017) onderdeel van de actiegroep M53direct. Bij de plannen die destijds gepresenteerd werden zou er een stomplijntje Gaasperplas-Van der Madeweg ontstaan. Dat betekent dat "wij" niet een snelle (rechtstreekse of cross-platform-overstap) verbinding met zowel Centraal als Zuid zouden houden - Minstens één van beide zou wachten op Van der Madeweg betekenen, en dus een verhoging van reistijd.TffpaA schreef: ↑do 14 nov 2024, 08:53 Zal ook niet gaan gebeuren. Een ontvlechting zonder lijn 51 komt neer op een volledige ontvlechting, zoals ooit geopperd in de Metronetstudie uit (alweer) 2007. Dat zou tot forse overbediening op de Gaasperplastak cq onderbediening op de ringlijn leiden.
Het meest waarschijnlijke scenario is toch de semi-ontvlechting met een aan elkaar gekoppelde 50 en 53. Daarvoor zal de politiek dan wel over haar eigen schaduw heen moeten stappen, en de muitende Gaasperplassers moeten uitleggen dat ze er gewoon een metro met een comfortabele overstap op Van der Madeweg richting centrum mee blijven houden, én er hogere frequenties voor terugkrijgen bovendien.
Maar de politiek acteert liever op sentimenten dan naar de feiten te kijken.
Die plannen zijn ingetrokken.
In het voorjaar 2024 kwamen de ontvlechtingsplannen weer eens boven, waarbij in feite nog maar 3 lijnen zouden bestaan: Een 50 GPP-ITW en een 54 CS-GN (en de NZL). De actiegroep werd toen weer actief maar ik heb daar niet aan meegedaan want ik vond dat best een prima plan, zoalg maar beide takken direct of met XPO bereikbaar zijn.
Ik snap ook best dat de GPP-tak dan met lagere frequenties kan rijden. In principe is het hele netwerk geschikt voor 24 metro's per uur, alleen in de oostlijntunnel is met huidige regelgeving 21 of 22 de max, dus kan 8xpu 51+53+54 eigenlijk niet.
Als je de 50 dan ITW-GPP (met halve frequentie MDW-GPP) laat rijden (behalve in de avonden, zodat de frequentie minstens 6xpu is) en zorgt dat duidelijk aangegeven wordt welke rit doorgaat, dan levert dat voor "ons" niet teveel problemen op. In de spits (of de hele weekdagen overdag tot 20:00) zou je dan nog een verdichting ITW-SLW kunnen doen. Ik denk dat er ook wel ruimte is voor een keerspoor ten noorden van Amstel, tussen de treinsporen (dus "bovenop" de tunnel), wat de bruikbaarheid van deze lijn flink vergroot (directe toegang tot HVA en IC-station Amstel).
Overigens is de Gaasperplastak niet zo'n trekker als de Gein-tak (met ziekenhuis, voetbalstadion, groot kantoren- en winkel- én uitgaansgebied), maar tussen 2017 en 2027 komen er aan de GPP-tak zo'n 7000 woningen bij, plus de eennagrootste biblioteek van Noord-Holland, plus een rechtstreekse R-NETlijn naar IJburg Strandeiland. Voor mensen van daar die naar Amstel, Zuid, of de Wibautstraat moeten is de 360+M53 veruit de snelste reismogelijkheid.
-
Waarom wordt bij Diemen Zuid in beide richtingen van hetzelfde spoor (het zuidelijke) gereden, terwijl Venserpolder wel beide perrons aangedaan worden maar bij het zuidelijke (richting GPP) de deuren niet opengaan wegens perronvernieuwing?
Is de planning verkeerd gelopen, en hadden ze al in Diemen Zuid moeten werken aan het noordelijke perron? Of is er een andere reden?
Het gevolg hiervan is dat overdag (met de 6xpu-frequentie) de cross-platform-overstap 53-50 op Van der Madeweg niet lukt.
Is de planning verkeerd gelopen, en hadden ze al in Diemen Zuid moeten werken aan het noordelijke perron? Of is er een andere reden?
Het gevolg hiervan is dat overdag (met de 6xpu-frequentie) de cross-platform-overstap 53-50 op Van der Madeweg niet lukt.
Laatst gewijzigd door IIVQ op vr 15 nov 2024, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Volgens mij is ergens eerder in dit topic geconcludeerd dat een keerspoor bij Amstel heel erg lastig is.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Donateur
Niet alleen dat, maar je vervlecht de boel alsnog, omdat een trein met eindbestemming Amstel tussen Spaklerweg en Amstel over hetzelfde spoor als de naar CS doorrijdende treinen moet invoegen.
-
Zelfs een klein vlechtje mag niet?
Beul van de blindegeleidelijn
-
Het is een onderzoeksvariant voor de bühne. Uiteindelijk is het vrij duidelijk dat de M53 eruit gaat.Meltrain schreef: ↑do 14 nov 2024, 18:40Dat zou wel echt de allerslechtste optie zijn. Je verbetert er namelijk niets mee en tegelijkertijd verdwijnt wel de verbinding Overamstel - Spaklerweg.
Als je al (vrijwel) volledig wilt ontvlechten, zou ik lijn 51 inkorten tot Spaklerweg (in combinatie met een verbouwing van dat station).
De optie "R-net-tram vanuit Uithoorn met een kronkelroute naar Amstel sturen" is er altijd nog.
-
Zijn ze niet bij Verrijn Stuartweg aan de spoor 2-kant bezig nu, waardoor alles langs Diemen Zuid en Verrijn Stuartweg via spoor 1 moet?IIVQ schreef: ↑do 14 nov 2024, 20:09 Waarom wordt bij Diemen Zuid in beide richtingen van hetzelfde spoor (het zuidelijke) gereden, terwijl Venserpolder wel beide perrons aangedaan worden maar bij het zuidelijke (richting GPP) de deuren niet opengaan wegens perronvernieuwing?
Ook Venserpolder erbij doen past niet toch? Tenzij de frequentie flink verlaagd wordt, want dan kan er maar tussen wisselcomplex Ganzenhoef en Van der Madeweg overgelopen worden. Ik denk dat een fequentie van elke 15' niet eens past bij zo een lang stuk enkelspoor.
-
Ah, dat had ik niet gezien. Ik zal eens opletten.
Overigens is GZH-MDW 6 minuten dus een 15"-frequentie kan dan wel. Maar in de spits in het najaar is het wel wat karig. Zelfs 12 zou kunnen, maar storingsgevoelig. Maar men zou ook niet 2 stations zo dicht bij elkaar tegelijk kunnen renoveren.
Overigens is GZH-MDW 6 minuten dus een 15"-frequentie kan dan wel. Maar in de spits in het najaar is het wel wat karig. Zelfs 12 zou kunnen, maar storingsgevoelig. Maar men zou ook niet 2 stations zo dicht bij elkaar tegelijk kunnen renoveren.
-
Ik zou het voor de zekerheid afronden naar 7 minuten want als je in OV-info (iOS-versie kijkt), zie je hele minuten, maar de de dienstregeling is toch echt gemaakt op secondes nauwkeurig. Kan zomaar zijn dat Ganzenhoef wel precies een hele minuut staat, maar de aankomst op Van der Madeweg op __:__:45. Die zou je volgens mij wel in OV-info (Android-versie) kunnen zien.
Daarnaast moet je ook buffers inbouwen om eventuele vertraging maar ook het wachten op rijstraten op te vangen . Vandaar ook de geplande 2 minuten stilstand op Van der Madeweg, dkie nog niet genoeg is.
Tijdens enkelspoor rond Station Zuid was het altijd merkbaar, vooral als er een doorgaande metro reed Gaasperplas - Isolatorweg. Enige manier om die vertraging eruit te krijgen was een rit laten vervallen, of misschien 2 metro's achter elkaar sturen.
Daarnaast moet je ook buffers inbouwen om eventuele vertraging maar ook het wachten op rijstraten op te vangen . Vandaar ook de geplande 2 minuten stilstand op Van der Madeweg, dkie nog niet genoeg is.
Tijdens enkelspoor rond Station Zuid was het altijd merkbaar, vooral als er een doorgaande metro reed Gaasperplas - Isolatorweg. Enige manier om die vertraging eruit te krijgen was een rit laten vervallen, of misschien 2 metro's achter elkaar sturen.
-
Over die ontvlechting.
51 en 54 opheffen en je bent er toch?
En verder de boel laten wat het is.
Kan je de frequentie opschroeven.
Tram tussen Zuid en Amstel is toch mogelijk kwa rail wat er is?
51 en 54 opheffen en je bent er toch?
En verder de boel laten wat het is.
Kan je de frequentie opschroeven.
Tram tussen Zuid en Amstel is toch mogelijk kwa rail wat er is?
- Hainje
Neeeeeee, dat is natuurlijk véééél te makkelijk.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
-
51 zit vaak vol.
- trolly

En als ie opgeheven wordt is dat meteen opgelost.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
-
De rit met M51 duurt 9 minuten.
Met de tram (die dus via de Beethovenstraat - Ceintuurbaan - Ferdinand Bolstraat - Churchilllaan en Victorieplein moet), gaat dat (van de huidige dienstregeling uitgaande) 20 minuten duren. En dan houden we geen rekening met het flinke verkeer rondom de Berlagebrug (en het feit dat deze ook wel 's open gaat). Een flinke achteruitgang dus. Dus nee. Het is geen optie.
-
Op Van der Madeweg kan er ook overgestapt worden van lijn 50 naar 54 vv. tussen Amstel en Zuid.
-
- Donateur
Njwoah. Maar het scheelt dan ook niet veel (zelfgemaakte grafiek, gebaseerd op data van het OV-dashboard):hauptbahnhof schreef: ↑ma 18 nov 2024, 13:21M51 is de lijn die het minst vol zit van alle metrolijnen...![]()

-
Hoeveel daarvan reizen over Overamstel-Spaklerweg heen?
-
Pak je toch de 50 tot van der madeweg en daar over op de 53?hauptbahnhof schreef: ↑ma 18 nov 2024, 13:26 De rit met M51 duurt 9 minuten.
Met de tram (die dus via de Beethovenstraat - Ceintuurbaan - Ferdinand Bolstraat - Churchilllaan en Victorieplein moet), gaat dat (van de huidige dienstregeling uitgaande) 20 minuten duren. En dan houden we geen rekening met het flinke verkeer rondom de Berlagebrug (en het feit dat deze ook wel 's open gaat). Een flinke achteruitgang dus. Dus nee. Het is geen optie.
Als die ontvlechting werkelijkheid gaat worden.
Wat beter zou zijn voor het metronet.
Dan zul je wat meer moeten overstappen.
-
Ik vind niet dat het beter is voor het hele metronet om volledig te ontvlechten. Je houdt maar 1 lijn in de Oosttunnel, de directe verbinding Zuid - Amstel vervalt, maar belangrijkste nog: de overstap op Van der Madeweg is niet iets wat je graag moet willen doen. Dat is ook de reden van het vele klagen. Aansluitingen gaan vaak mis en men staat alsnog te verkleumen daar.
Van der Madeweg is een behoorlijk koud en tochtig station. Werkt prima voor aansluitingen in dezelfde richting maar als er geen aansluiting is, sta je echt te verkleumen. Daarnaast, de overstap in de andere richting (dus aankomen op spoor 1/3 en naar 2/4 moeten) kost tijd (helemaal als je via de stationshal gaat) en is niet comfortabel want het is immers niet simpelweg perron oversteken.
Daarnaast is het de vraag of volledige ontvlechting zoden aan de dijk zet.
Vroeger was de hoogste frequentie van de metro elke 7,5 minuten (8x per uur). Dat is op een gegeven moment verlaagd naar elke 8 minuten (7,5 keer per uur) en nu is het elke 10 minuten (6x per uur). Er is geen sprake van proppen, tenzij er een metro rijdt die korter dan 90 meter is. Als M53 opgeheven wordt, zou de frequentie elke 6 minuten worden (10x per uur). Dat betekent dat er 20 metro's per uur door de Oosttunnel rijden. Een hogere frequentie is niet echt mogelijk want de maximale frequentie met 3 lijnen was al verlaagd naar 22,5 metro's per uur, en toen werd er nog niet eens met Safe Haven gereden.
Van der Madeweg is een behoorlijk koud en tochtig station. Werkt prima voor aansluitingen in dezelfde richting maar als er geen aansluiting is, sta je echt te verkleumen. Daarnaast, de overstap in de andere richting (dus aankomen op spoor 1/3 en naar 2/4 moeten) kost tijd (helemaal als je via de stationshal gaat) en is niet comfortabel want het is immers niet simpelweg perron oversteken.
Daarnaast is het de vraag of volledige ontvlechting zoden aan de dijk zet.
Vroeger was de hoogste frequentie van de metro elke 7,5 minuten (8x per uur). Dat is op een gegeven moment verlaagd naar elke 8 minuten (7,5 keer per uur) en nu is het elke 10 minuten (6x per uur). Er is geen sprake van proppen, tenzij er een metro rijdt die korter dan 90 meter is. Als M53 opgeheven wordt, zou de frequentie elke 6 minuten worden (10x per uur). Dat betekent dat er 20 metro's per uur door de Oosttunnel rijden. Een hogere frequentie is niet echt mogelijk want de maximale frequentie met 3 lijnen was al verlaagd naar 22,5 metro's per uur, en toen werd er nog niet eens met Safe Haven gereden.
- Meltrain
- Donateur
De eindbestemming “Centraal Station” wordt niet getoond op de dynamische schermen met de eerstvolgende metro’s op de metrostations. Het lijnnummer en het aantal minuten wel.
De overige bestemmingen worden wel gewoon getoond.
De overige bestemmingen worden wel gewoon getoond.
Maar daar moet je wel van perron wisselen, waardoor de reis niet alleen langer maar ook vooral omslachtiger wordt.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
En als je de 51 weer keert op Spaklerweg? Afwisselend ene spoor en andere spoor, zodat je de helft van de tijd cross platform kan overstappen.
Dan kun je op alle lijnen (50, 51, 53 en 54) 10x per uur rijden.
Dan kun je op alle lijnen (50, 51, 53 en 54) 10x per uur rijden.
-
- Donateur
Klopt, maar alsnog extra overstappen richting Amstel, wat tegen eerder gemaakte afspraken met Amstelveen in zou druisen.
Ik zou het evenwel ook wel de mooiste oplossing vinden, ook omdat je dan het dichtstbij volledige ontvlechting kunt komen met een lijn 54 (20x) en een lijn 50 die na Overamstel alternerend naar Gaasperplas of Spaklerweg (beide 10x) rijdt.
Als je de dienstregeling zo inricht dat zowel op Van der Madeweg als Spaklerweg crossplatformoverstappen tussen 50 en 54 worden aangeboden, heb je volgens mij ook een prima reisproduct.
Ik zou het evenwel ook wel de mooiste oplossing vinden, ook omdat je dan het dichtstbij volledige ontvlechting kunt komen met een lijn 54 (20x) en een lijn 50 die na Overamstel alternerend naar Gaasperplas of Spaklerweg (beide 10x) rijdt.
Als je de dienstregeling zo inricht dat zowel op Van der Madeweg als Spaklerweg crossplatformoverstappen tussen 50 en 54 worden aangeboden, heb je volgens mij ook een prima reisproduct.
-
M54 20 keer is weer een enorme overkil in Zuidoost (of waar dan ook behalve de Oosttunnel).
Daarom zet ik wel mijn vraagtekens bij volledige ontvlechting. Daarnaast, als M51 blijft rijden, is er dan wel genoeg capaciteit (materieel vooral) om M54 zo vaak te laten rijden?
Daarom zet ik wel mijn vraagtekens bij volledige ontvlechting. Daarnaast, als M51 blijft rijden, is er dan wel genoeg capaciteit (materieel vooral) om M54 zo vaak te laten rijden?