Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
BusOV40

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door BusOV40 »

TheAgedGamerYt schreef: do 21 nov 2024, 19:21 Ik vind zelf ook dat alle nachtbussen weer elke dag moeten rijden ook al is het maar 1x per uur.

De meeste nachtbussen zitten inderdaad overvol.
Ik begreep van ROCOV NH dat men eerst overdag de bussen weer vaker wil laten rijden. En dat blijkt al een hele opgave zoals blijkt uit de nieuwe dienstregeling voor Haarlem Ijmond. Ook GVB Amsterdam rijdt slechts N85 en N87 elke nacht en al helemaal geen elk half uur (m.u.v. de weekenden).
Ik denk dat nog heel lang gaat duren en dat nachtvervoer geen prioriteit heeft voor vervoersbedrijven. Alhoewel ikzelf ook heel graag wil dat N30 vaker gaat rijden omdat ik frequent vlieg.
help

Bericht door help »

kan iemand mij een linkje sturen naar het vervoerplan van connexxion voor 2025?
het is mij niet gelukt om dat te vinden
groetjes
omaylie

Bericht door omaylie »

BusOV40 schreef: do 25 jul 2024, 13:41 Het lijkt er eindelijk op dat er weer meer ruimte is voor Connexxion om op te schalen:

https://www.vervoerregio.nl/artikel/202 ... nd-meerlan

Daarbij ook het Vervoerplan voor 2025:

https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... 63e0b506d5
@help Alsjeblieft! ;)

Oh ja, de zoekfunctie bestaat hè? Maar dat terzijde.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Meltrain schreef: do 21 nov 2024, 22:19 Ik snap op zich wel dat lijn 192 vervangen wordt door een scholirenlijn, maar ik snap niet dat die lijn alleen 's ochtends in één richting rijdt. Hoe moeten die scholieren dan weer naar huis?
Dat is wel vaker zo met scholierenlijnen. 's Middags zijn scholieren vaak veel gespreider uit (vanaf 13:00 tot 17:00, met de grote bups rond 14:30-15:00) en reizen ze niet samen met de forenzenmiddagspits. Bovendien, omdat ze geen strakke lesstart hebben, is het maatschappelijk acceptabeler om ze een niet-rechtstreekse route met een keer over te laten stappen met risico op bus missen en later dan gepland thuis komen.
Pindatje

Bericht door Pindatje »

Wat is eigenlijk de toekomst van de iveco's? Want ik meen me te herinneren dat de regio wilt dat op den duur al het busvervoer 100% ZE zal worden
fred1954

Bericht door fred1954 »

Bij mijn weten is het nooit de bedoeling geweest om alle ontsluitende lijnen te elektrificeren. Bij de presentatie van de huidige concessie werden alleen alle R-net lijnen elektrisch. (Behalve de dubbeldekker op lijn 346) Ik ga er van uit dat de Iveco’s hun tijd zullen uitdienen in de huidige concessie. Misschien dat CXX in 2030 een ontheffing krijgt om nog 2 jaar door te rijden, met dieselmaterieel, want in 2032 zit er al weer een nieuwe concessie aan te komen. Het enige probleem zou misschien de leeftijd van de bussen zijn tegen die tijd. Ze stroomden al in 2018 in.
Er zullen wel een paar ontsluitende lijnen elektrisch worden, zoals binnenkort de 178, maar dat zal met bestaand materieel gebeuren (standaard Ebusco’s) Ik zie CXX nog geen nieuw elektrisch materieel aanschaffen t.b.v. de huidige concessie.
teun

Bericht door teun »

Is er geen verplichting gesteld vanuit het BAZEB? In de concessies ZOB en Limburg is dat destijds bijvoorbeeld wel gebeurd.
Stan_Bronstring

Bericht door Stan_Bronstring »

Per 2030 moet alles in principe ZE zijn want dat is jaren terug landelijk al afgesproken. De kans is groot dat er over een paar jaar dan nieuwe ZE-bussen gaan komen die overgenomen dienen te worden bij de volgende concessie (zoals dat nu bijvoorbeeld ook al in ZHN en Utrecht is gebeurd). Ben wel benieuwd hoe ze dat met lijn 346 gaan oplossen, die zit op sommige tijdstippen nog altijd gezellig vol
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
fred1954

Bericht door fred1954 »

In het Bazeb is volgens mij afgesproken, dat alle nieuwe bussen vanaf 2025 emissievrij dienen te zijn en vanaf 2030 alle bussen. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat er tegen die tijd wel ontheffingen verleend zullen worden aan concessiehouders waarvan de concessie binnen een paar jaar afloopt, dat ze niet gedwongen worden om voor die korte tijd nog elektrisch materieel nieuw te kopen. Maar 2030 is nog een eindje weg, dus we gaan het zien.
fred1954

Bericht door fred1954 »

Stan_Bronstring schreef: zo 01 dec 2024, 08:44 Per 2030 moet alles in principe ZE zijn want dat is jaren terug landelijk al afgesproken. De kans is groot dat er over een paar jaar dan nieuwe ZE-bussen gaan komen die overgenomen dienen te worden bij de volgende concessie (zoals dat nu bijvoorbeeld ook al in ZHN en Utrecht is gebeurd). Ben wel benieuwd hoe ze dat met lijn 346 gaan oplossen, die zit op sommige tijdstippen nog altijd gezellig vol
Die 346 is altijd al een pijnpunt geweest voor de Vervoerregio, ik meen dat er toentertijd door de VRA aan CXX gevraagd is met een oplossing te komen voor de 346, niet zozeer omdat het materieel op diesel rijdt, maar meer de hoogte van het materieel.
teun

Bericht door teun »

Het BAZEB heeft overigens ook al bewezen dat het absoluut niet bindend is, voor de concessies Zeeland en Arnhem-Nijmegen-Foodvalley zijn de eisen niet conform het akkoord, ik ben benieuwd wat dat vanuit vervoerders gaat opleveren.
Pindatje

Bericht door Pindatje »

Stan_Bronstring schreef: zo 01 dec 2024, 08:44 Per 2030 moet alles in principe ZE zijn want dat is jaren terug landelijk al afgesproken. De kans is groot dat er over een paar jaar dan nieuwe ZE-bussen gaan komen die overgenomen dienen te worden bij de volgende concessie (zoals dat nu bijvoorbeeld ook al in ZHN en Utrecht is gebeurd). Ben wel benieuwd hoe ze dat met lijn 346 gaan oplossen, die zit op sommige tijdstippen nog altijd gezellig vol
Is zo'n 18m Ebusco niet iets voor lijn 346? Er kunnen aardig wat mensen in
Stan_Bronstring

Bericht door Stan_Bronstring »

Zeker, daar zou dan wel extra van bij besteld moeten worden want ze zijn nu ook hard nodig om lijnen 255, 300 en 340. Hoewel er maar iets meer dan vijftig man in kan zitten ligt de totale capaciteit ruim boven de 100. Daarmee zouden er in de spits een stuk minder mensen op de haltes achterblijven. Daarnaast vind ik ze ook erg comfortabel en zit ik er graag in.
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
fred1954

Bericht door fred1954 »

De 340 gaat binnenkort van 4x per uur naar 8x per uur, dan zijn er geen gelede bussen op die lijn (meer) nodig.
Styyx

Bericht door Styyx »

De 340 zit al sinds oktober op 8x/u. *bus* Er zitten geen 18m Ebusco's meer op maar wel nog enkele omlopen gelede VDL's die waarschijnlijk zijn overbleven nadat de 347/348 verdwenen.
"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
Hans1952

Bericht door Hans1952 »

Weet iemand wat de reden is waarom lijn 343 oranje is ingesteld? Deze lijn heeft helemaal geen link met Amsterdam en ook zie ik na een aantal fantasie ideeën geen doorkoppelingen van lijnen in Hoofddorp. Is het uiteindelijk dan de planning om lijn 343 uit te breiden naar Amsterdam-Lisse v.v en lijn 397 uiteindelijk daarin te laten integreren? Of heeft lijn 397 een aantal ingekorte ritten tot Amsterdam-Hoofddorp en koppeling op station Hoofddorp gekregen? In de dienstregeling van 2024/2025 is dat in ieder geval niet te vinden. Ook heb ik iets gelezen over nieuwe lijnen 143 en 243 in het vervoerplan van 2025 maar in de werkelijkheid is daar niets over te vinden of waren dat van die lijnen maar een aantal ideeën? Hopelijk kan iemand een nieuw lid als mij helpen?
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Volgens mij is het einddoel van lijn 343 Lisse - station Hoofddorp, waarbij tussen Getsewoud en station Hoofddorp dezelfde route en frequenties zouden gelden als bij lijn 397.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
OV-Ambtenaar
Contacteer:

Bericht door OV-Ambtenaar »

Lijn 343 moet uiteindelijk de HOV-verbinding Noordwijk-Schiphol worden (samen met of in plaats van lijn 361 van ZHN, maar ik neig naar het eerste).

Waarbij 361 straks via de nieuwe HOV-brug bij Lisserbroek en de gebiedsontwikkeling Lisserbroek-Noord naar de A4 en Schiphol rijdt, moet de 343 van AML als een 'parelsnoer' de verschillende nieuwe gebiedsontwikkelingen in de westflank van Haarlemmermeer met elkaar verbinden (Lisserbroek-Noord, Nieuw-Vennep West, PARK21, Victoriapark (Hoofddorp Zuidrand), Lincolnpark, Graan voor Visch Zuid) en delen van Nieuw-Vennep en Hoofddorp ontsluiten die nú net buiten de 800m haltecirkels van lijn 397 vallen (het westelijke deel van Getsewoud en Floriande Zuidoost, Tudorpark/Tudor Gardens en Nassaupark).

Omdat veel van de gebiedsontwikkelingen nog van de grond moeten komen is lijn 343 uiteindelijk een eindbeeld die pas over vele jaren gereed is. Tot die tijd had Connexxion bedacht om twee tijdelijke lijnen in te stellen;
  • lijn 143 aan de Lisserbroek kant zodra de HOV-brug tussen Lisse en Lisserbroek klaar is. Deze zou aan de Haarlemmermeerse zijde eindigen op Getsewoud P+R en aansluiten op lijn 397.
  • lijn 243 tussen SKWA en Hoofddorp station om Lincolnpark - wat nu in aanbouw begint te raken - te ontsluiten. Keuze voor 243 was omdat het nog niet R-netwaardig is en tussengelegen haltes overslaat. Het was ook nog een idee om deze alleen in de spits te laten rijden
Uiteindelijk bij het uitwerken van het Vervoerplan heeft Connexxion er tóch voor gekozen om - in afwijking van het Vervoerplan - lijn 243 de nummer 343 'al vast' mee te geven, zodat de nieuwe bewoners in die gebiedsontwikkelingen kunnen 'wennen' aan de toekomstige HOV-lijn.

Hier een link naar de pré-planstudie die voor lijn 343 is uitgevoerd door Haarlemmermeer, Vervoerregio Amsterdam en Provincie Noord-Holland waarin ook de routevarianten zijn getekend die nu verder bestudeerd worden in het project HOV Haarlemmermeer Zuidwest (zie pagina 17 van het Movares rapport)
https://haarlemmermeergemeente.nl/file/preplanstudie
We gaan in Nederland van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit
Hans1952

Bericht door Hans1952 »

Dat is een behoorlijk opgesteld plan. Ik had echt het idee dat lijn 343 uiteindelijk tussen Hoofddorp en Lisse/Noordwijk via de route van lijn 397 zou gaan lopen. Uiteindelijk zal het dan uitkomen op een lijn tussen Amsterdam Elandsgracht-Noordwijk v.v. Dat zou dan in afspraak met ZHN, Connexxion en Qbuzz moeten gaan. Maar uiteindelijk had ik het mis dus wellicht drie verschillende lijnen 343, (361 Snelbuzz) en 397. routes. Voor nu ben ik overigens benieuwd wat voor materieel op lijn 343 komt te rijden voor enkel dat korte stukje. Sowieso zal het geen doorkopeling kunnen worden tussen twee R-Net lijnen. Tot slot iets anders, over lijn 300. Is het nog de planning om deze lijn te gaan laten halteren bij Ouderkerk a/d Amstel West?
Hans1952

Bericht door Hans1952 »

En weet iemand inmiddels iets over welk materieel er op lijn 343 gaat rijden? Het lijkt een afzonderlijke lijn te worden want een koppeling ergens kan ik niet zien wat mij ook onlogisch lijkt.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

R-net materieel lijkt mij en ik verwacht zelf Ebusco's van 12 meter. Maar nog anderhalve week dan weten we het.

Updates:
OV-Ambtenaar
Contacteer:

Bericht door OV-Ambtenaar »

Hans1952 schreef: di 03 dec 2024, 15:49 En weet iemand inmiddels iets over welk materieel er op lijn 343 gaat rijden? Het lijkt een afzonderlijke lijn te worden want een koppeling ergens kan ik niet zien wat mij ook onlogisch lijkt.
Wat ik begreep alles wat op dat moment voorhanden is (dus R-net Ebusco's, maar kunnen ook Iveco's zijn). Een van de redenen dat het formeel nog geen R-netlijn is (anders wordt Connexxion er op afgerekend als er niet R-net materieel op rijdt).
We gaan in Nederland van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit
sneltram

Bericht door sneltram »

Ach, de 171 rijdt vaker in het rood dan in het wit.
Hans1952

Bericht door Hans1952 »

Wellicht inderdaad 12 meter Ebusco/Iveco. Ik zie het al gebeuren dat het een doorkoppeling gaat worden tussen de lijnen 160, 161, 163 en 169. Dan krijg je de zelfde situatie met R-Netbussen op deze lijnen en of witte bussen op lijn 343. Sowieso zie ik het niet gebeuren dat er één of twee bussen van het R-Net, een hele dienst op een nu nog hele korte lijn blijven rijden zonder doorkoppelingen van andere diensten. Hooguit is het mogelijk dat er een uitwisseling komt tussen de lijnen 341 en 343 en dan tussen de diensten van deze lijnen leeg gereden zal worden. In het draadje Waterland-Zaanstreek is dit inmiddels gesprek van de dag qua inzet van verschillende bussen en huisstijlen. Het zou mooi zijn als er weer terug gegaan zal worden naar één enkele uniforme huisstijl en of de eigen bedrijfshuisstijl. Het is gewoon een politieke belanghebbende eigenschap van de opdrachtgevers waar de vervoerder niet omheen kan en met de handen in het haar zit. Dit vanwege de inzet van het materieel en op orde te krijgen wat echter niet lukt. R-Net heeft als doel, reizen met zekerheid maar als ik bijvoorbeeld met lijn 346R van Haarlem naar Amsterdam station zuid reis is de zekerheid er echt niet of lijn 25R rijdt, laat staan een goede aansluiting heeft zonder lang te wachten. Dit alles is al zo vaak aangekaart door vele mensen bij de vervoerders en opdrachtgevers maar goede resultaten en of het ingaan daarop doen ze niet. Echter kunnen en geven ze elkaar allemaal wel de schuld overal van en delen ze boetes uit aan de vervoerders. Die laatst genoemden kunnen in veel gevallen weinig doen aan verschillende situaties.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Volgens mij kan lijn 343 prima met Ebusco's rijden. Bij SWKA en station Hoofddorp kan lijn 343 prima 'op zichzelf' keren en om de zoveel ritten gaat er wellicht een rit na station Hoofddorp leeg naar de garage voor een laadbeurt of een pauze/wissel van chauffeur o.i.d.

Updates:
Plaats reactie