Lijn 343 moet uiteindelijk de HOV-verbinding Noordwijk-Schiphol worden (samen met of in plaats van lijn 361 van ZHN, maar ik neig naar het eerste).
Waarbij 361 straks via de nieuwe HOV-brug bij Lisserbroek en de gebiedsontwikkeling Lisserbroek-Noord naar de A4 en Schiphol rijdt, moet de 343 van AML als een 'parelsnoer' de verschillende nieuwe gebiedsontwikkelingen in de westflank van Haarlemmermeer met elkaar verbinden (Lisserbroek-Noord, Nieuw-Vennep West, PARK21, Victoriapark (Hoofddorp Zuidrand), Lincolnpark, Graan voor Visch Zuid) en delen van Nieuw-Vennep en Hoofddorp ontsluiten die nú net buiten de 800m haltecirkels van lijn 397 vallen (het westelijke deel van Getsewoud en Floriande Zuidoost, Tudorpark/Tudor Gardens en Nassaupark).
Omdat veel van de gebiedsontwikkelingen nog van de grond moeten komen is lijn 343 uiteindelijk een eindbeeld die pas over vele jaren gereed is. Tot die tijd had Connexxion bedacht om twee tijdelijke lijnen in te stellen;
- lijn 143 aan de Lisserbroek kant zodra de HOV-brug tussen Lisse en Lisserbroek klaar is. Deze zou aan de Haarlemmermeerse zijde eindigen op Getsewoud P+R en aansluiten op lijn 397.
- lijn 243 tussen SKWA en Hoofddorp station om Lincolnpark - wat nu in aanbouw begint te raken - te ontsluiten. Keuze voor 243 was omdat het nog niet R-netwaardig is en tussengelegen haltes overslaat. Het was ook nog een idee om deze alleen in de spits te laten rijden
Uiteindelijk bij het uitwerken van het Vervoerplan heeft Connexxion er tóch voor gekozen om - in afwijking van het Vervoerplan - lijn 243 de nummer 343 'al vast' mee te geven, zodat de nieuwe bewoners in die gebiedsontwikkelingen kunnen 'wennen' aan de toekomstige HOV-lijn.
Hier een link naar de pré-planstudie die voor lijn 343 is uitgevoerd door Haarlemmermeer, Vervoerregio Amsterdam en Provincie Noord-Holland waarin ook de routevarianten zijn getekend die nu verder bestudeerd worden in het project HOV Haarlemmermeer Zuidwest (zie pagina 17 van het Movares rapport)
https://haarlemmermeergemeente.nl/file/preplanstudie