Concessie Fryslân (2025-2034)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Zonnig
Berichten: 617
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Zonnig »

flipje schreef: wo 27 nov 2024, 09:41
Roeland schreef: wo 27 nov 2024, 07:58 Komt er geen regulier OV voor de Heerenveense wijk Skoatterwâld (de nieuwbouw ten oosten van de A32)? Volgens Wikipedia wonen daar inmiddels meer dan 4.500 mensen.
Hoe zou die buslijn dan moeten lopen? Er is namelijk geen doorgaande weg door de wijk heen.
Voor een aparte buslijn of veel tijdverlies bij het omrijden (voor bestaande passagiers) is dat aantal te laag, zeker omdat er in die wijk veel auto's zijn en je makkelijk en snel op de fiets in het centrum / station van Heerenveen bent. Sneller dan met de auto.
zone2000
Berichten: 626
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door zone2000 »

Hoe staat het trouwens met Heerenveen busstation, zal toch ook klaar moeten zijn 15 december?
Herjanuitoverijssel
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 29 nov 2023, 22:52
Locatie: Omgeving Hardenberg

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Herjanuitoverijssel »

Er lagen afgelopen zaterdag al wel perrons maar nog geen asfalt verder. Op er lag allemaal opgestapelde troep van de oude overkapping
Dit onderschrift heeft 5 minuten vertraging.
Jonkervoort
Berichten: 366
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Jonkervoort »

Zonnig schreef: zo 17 nov 2024, 12:54
Kampeerder schreef: zo 17 nov 2024, 12:16 Die halte Tinga is ook bedoeld om van/naar Heerenveen makkelijk te kunnen overstappen op lijn 44/45/46. Je hoeft zo niet eens de weg over te steken.
Als ik de krappe aansluiting in Heerenveen zie samen met de zeer krappe keertijd in Makkum snap ik wel waarom de 390 niet bij Nijland of Joure stopt. De lijn is dan ook enkel een aanvulling op lijn 99 en deels vervanger van de 698, die nu ook niet bij Nijland stopt.
Alle lijnen stoppen zowel op Tinga als de Frieswijkstraat.
Maw onnodig extra rondje, Had beter Joure aangedaan kunnen worden.
Ik kwam hier net pas achter (misschien anderen al eerder), maar er is een vrij goede reden om Joure niet aan te doen: lijn 99 en 390 zouden daar dan praktisch tegelijk rijden. In Heerenveen komt de 99 om --:25/--:55 aan, en de 390 om --:28/--:58. Vertrek is om resp. --:00/--:30 en --:04/--:34. Lijkt mij een goede keuze: door deze combi hebben zo veel mogelijk mensen ieder halfuur een snelle verbinding met goede aansluiting. Als je de 99 als kwartiersdienst zou rijden heeft iedereen weliswaar ieder kwartier een bus, maar de helft van die bussen sluit nergens op aan en veel reizigers zijn langer onderweg.

Wat ik als Blesdieker wel erg jammer vind, is dat Qbuzz schijnbaar onbewust de al zeer geruime tijd bestaande aansluiting tussen lijn 70 (voorheen 25/76) en 17 in De Blesse om zeep heeft geholpen, door de vertrektijden in Heerenveen van lijn 15 en 17 ongeveer om te draaien. Het gaat niet om een grote groep reizigers, maar de bereikbaarheid van m.n. Oldemarkt gaat er toch flink op achteruit, en echt een aanwijsbare reden lijkt het niet te hebben. Immers: in Noordwolde sluit lijn 17 ook bij lange na nergens op aan.

Of het echt onbewust is weet ik niet, maar er wordt in ieder geval geen melding van gemaakt voor zover ik kan zien. De lus die lijn 70 speciaal maakt om op de 17 aan te kunnen sluiten wordt ook niet weergegeven op de lijnennetkaart van Qbuzz. EBS is er in ieder geval niet over ingelicht, zij geven immers expliciet aan in dit vervoerplan dat de aansluiting door wijzigingen aan hun kant een paar minuten ruimer zou worden. Zonde, en ook wel behoorlijk slordig als het echt per ongeluk is gebeurd: niet op de hoogte zijn van een aansluiting waar speciale infrastructuur voor aangelegd is...
Gartlin9
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Gartlin9 »

Herjanuitoverijssel schreef: wo 27 nov 2024, 11:10 Er lagen afgelopen zaterdag al wel perrons maar nog geen asfalt verder. Op er lag allemaal opgestapelde troep van de oude overkapping
De troep van de overkapping was dinsdag grotendeels imo opgeruimd. Ik denk dat het heel realistisch is dat het in de eerste week al dan niet dag 1 van de nieuwe concessie al klaar is
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
TomSteyl
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door TomSteyl »

Kampeerder schreef: di 26 nov 2024, 21:48 Arriva wilde zelfs niet meewerken aan het tijdelijk verhuren van de stalling Heerenveen. Alleen de stalling Drachten wordt overgenomen, want die is niet van Arriva zelf. Ook in de huidige stalling in Harlingen zullen we de eerste tijd blijven omdat de nieuwe stalling niet op tijd klaar is. Bij de stalling Dokkum is ook nog weinig gebeurd, alleen van Leeuwarden en Oosterwolde lijkt zeker te zijn dat die op tijd klaar zijn. Hoe het er in Bolsward en Lemmer voor staat weet ik niet.
Eigenlijk wel bijzonder dat Arriva haar eigen personeel zo in de steek laat, die er ook niks aan kan doen dat er een aanbesteding is geweest. Beetje goed werkgeverschap zou dit toch tegengaan.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Hans
Berichten: 813
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Hans »

Jonkervoort schreef: wo 27 nov 2024, 11:38
Zonnig schreef: zo 17 nov 2024, 12:54
Kampeerder schreef: zo 17 nov 2024, 12:16 Die halte Tinga is ook bedoeld om van/naar Heerenveen makkelijk te kunnen overstappen op lijn 44/45/46. Je hoeft zo niet eens de weg over te steken.
Als ik de krappe aansluiting in Heerenveen zie samen met de zeer krappe keertijd in Makkum snap ik wel waarom de 390 niet bij Nijland of Joure stopt. De lijn is dan ook enkel een aanvulling op lijn 99 en deels vervanger van de 698, die nu ook niet bij Nijland stopt.
Alle lijnen stoppen zowel op Tinga als de Frieswijkstraat.
Maw onnodig extra rondje, Had beter Joure aangedaan kunnen worden.
Ik kwam hier net pas achter (misschien anderen al eerder), maar er is een vrij goede reden om Joure niet aan te doen: lijn 99 en 390 zouden daar dan praktisch tegelijk rijden. In Heerenveen komt de 99 om --:25/--:55 aan, en de 390 om --:28/--:58. Vertrek is om resp. --:00/--:30 en --:04/--:34. Lijkt mij een goede keuze: door deze combi hebben zo veel mogelijk mensen ieder halfuur een snelle verbinding met goede aansluiting. Als je de 99 als kwartiersdienst zou rijden heeft iedereen weliswaar ieder kwartier een bus, maar de helft van die bussen sluit nergens op aan en veel reizigers zijn langer onderweg.

Wat ik als Blesdieker wel erg jammer vind, is dat Qbuzz schijnbaar onbewust de al zeer geruime tijd bestaande aansluiting tussen lijn 70 (voorheen 25/76) en 17 in De Blesse om zeep heeft geholpen, door de vertrektijden in Heerenveen van lijn 15 en 17 ongeveer om te draaien. Het gaat niet om een grote groep reizigers, maar de bereikbaarheid van m.n. Oldemarkt gaat er toch flink op achteruit, en echt een aanwijsbare reden lijkt het niet te hebben. Immers: in Noordwolde sluit lijn 17 ook bij lange na nergens op aan.

Of het echt onbewust is weet ik niet, maar er wordt in ieder geval geen melding van gemaakt voor zover ik kan zien. De lus die lijn 70 speciaal maakt om op de 17 aan te kunnen sluiten wordt ook niet weergegeven op de lijnennetkaart van Qbuzz. EBS is er in ieder geval niet over ingelicht, zij geven immers expliciet aan in dit vervoerplan dat de aansluiting door wijzigingen aan hun kant een paar minuten ruimer zou worden. Zonde, en ook wel behoorlijk slordig als het echt per ongeluk is gebeurd: niet op de hoogte zijn van een aansluiting waar speciale infrastructuur voor aangelegd is...
De enige reden die ik mij aan de hand van het door jou geschetste beeld kan bedenken is dat het een omlooptechnisch verhaal is. Wel jammer dat dat een mooie overstap in de weg gaat staan. Net even op Google Maps gekeken naar de situatie die daar voor overstappers is gemaakt en dat ziet er netjes uit.
san1999der1
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 01 jul 2024, 20:38

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door san1999der1 »

zone2000 schreef: wo 27 nov 2024, 11:08 Hoe staat het trouwens met Heerenveen busstation, zal toch ook klaar moeten zijn 15 december?
Ze wilde al beton storten tijdje terug maar is te nat weer ervoor en koud 😅
Noord152
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 21 jun 2024, 08:25

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Noord152 »

Nieuwe bussen staan overigens bij een loonbedrijf in Arum zag ik vanmorgen. Sowieso een paar gelede staan
Gebruikersavatar
Fris44
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 08 feb 2023, 19:19

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Fris44 »

miron schreef: di 26 nov 2024, 20:43 Op welke lijnen staan nu de nieuwe halte boorden ik heb ze namelijk nog niet gezien
Lijn 70, iig tussen Leeuwarden en St. Annaparochie zijn ze al vervangen. Ik vind ze maar karakterloos, het geel is erg donker, wat vervolgens niet geholpen wordt door de zwarte lijnnummers
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13675
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Hainje »

Ach, het kan nooit erger zijn dan het blauw in Limburg en Brabant... :')
san1999der1
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 01 jul 2024, 20:38

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door san1999der1 »

Fris44 schreef: do 28 nov 2024, 15:13
miron schreef: di 26 nov 2024, 20:43 Op welke lijnen staan nu de nieuwe halte boorden ik heb ze namelijk nog niet gezien
Lijn 70, iig tussen Leeuwarden en St. Annaparochie zijn ze al vervangen. Ik vind ze maar karakterloos, het geel is erg donker, wat vervolgens niet geholpen wordt door de zwarte lijnnummers
En toch is geel makkelijker te zien als chauffeur in donker dan blauwe borden
Gartlin9
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Gartlin9 »

Heb ze ook gezien aan de route van huidige 20 aankomende 55 in nijega/opeinde en inderdaad in het donker zijn ze vrij goed zichtbaar. Maar überhaupt na ze te zien vind ik ze een stuk beter dan die foto van hier
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
huibf
Donateur
Berichten: 4370
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door huibf »

Gele busbordem in decstijl van vroeger zou een verplichting moeten zijn.
Dat geel valt het beste op in het straatbeeld. Immer weinig reguliere borden zijn geel.
Ziwel voor chauffeur als reiziger.
Etienne
Donateur
Berichten: 8517
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Etienne »

Etienne waardeert dit bericht.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
miron
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 28 okt 2024, 19:52

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door miron »

zit er nou een fout in de lijn netwerk kaar met twee keer lijn 84 Ureterp Siegerswoude en Ureterp Wijnjewoude of ligt dit aan mij en hoe zit het dan met lijn 14
iamthedutchdude
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door iamthedutchdude »

Daar zit inderdaad een klein foutje. Lijn 14 rijdt Drachten - Ureterp - Frieschepalen - Siegerswoude - Bakkeveen - Wijnjewoude - Donkerbroek - Oosterwolde.

Lijn 84 rijdt Drachten - Ureterp - Wijnjewoude - Bakkeveen - Waskemeer - Haulerwijk (en verder naar Assen).
Debie123
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 11 okt 2024, 20:51

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Debie123 »

Hoe staat het ervoor met de bussen uit de 75xx serie uit GD die richting Fryslan komen?
nv_busfreak
Berichten: 124
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door nv_busfreak »

Die komen niet, wel 6 stuks uit de 3400 serie, 3448-3453
Debie123
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 11 okt 2024, 20:51

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Debie123 »

Aah die bedoelde ik, dank!
leeuwardenbus
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 10 nov 2023, 14:44

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door leeuwardenbus »

Harlingen station ook nieuwe halte borden


Afbeelding
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13840
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Vinny »

Dat flexibel vervoer veld vind ik wel een aanwinst trouwens. Veel duidelijker dat de halte bediend wordt door de opstapper. Overigens vind ik ook dat een halteletter in zo'n geval ook niet een hele kolom moet innemen. Dat is het meest lelijke aspect van de nieuwe haltebordjes (zie de foto van Sneek eerder deze draad).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door DPDelft »

Dat is het nieuwe Flexlogo. In principe zou dit bij steeds meer Flexvervoer zichtbaar moeten worden.
iamthedutchdude
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door iamthedutchdude »

Wel jammer dat de tekst "Flexibel vervoer" dan weer met "geel in een zwart vlak" is uitgevoerd terwijl de lijnnummers "wit in een zwart vlak" zijn. Ik vind dat laatste ook beter leesbaar.
Etienne
Donateur
Berichten: 8517
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Etienne »

Vandaag nog een laatste keer naar Friesland gereisd en mijn inziens is het vervangen van halteborden wel een willekeur.

Ook de overstap in Noordwolde tussen lijn 17 en lijn 18 eens uitgeprobeerd; die is alleszins best krap en de haltes liggen nou niet bepaald tegenover elkaar. Ook werd niet afgewacht op het taxibusje vanuit Gorredijk, omdat deze met +7 reed. Wellicht een idee dat men in Noordwolde daar eens op gaat studeren om één centrale halte aan te leggen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten