Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Gydo
Contacteer:

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Gydo »

Nitein-Repart schreef: do 26 dec 2024, 08:37 Ik denk dat fogeltje doelt op de twee Arriva-nachttreinen naar Schiphol (1 vanuit Maastricht en 1 vanuit Groningen).

Ik hoop dat Arriva nog een keer een nachttrein Schiphol-Enschede via Amersfoort, Arnhem en Deventer gaat rijden. Blijkbaar zijn de nachttreinen Schiphol-Maastricht/Groningen toch een redelijk succes.
Marc schreef: wo 25 dec 2024, 13:20 Er is een wonder gebeurd! De RE18 rijdt weer tussen Maastricht en Heerlen en zelfs 2x per uur. Kijken hoe lang het duurt...
De uitval is verplaatst naar de RS15 tussen Sittard en Heerlen welke nu 1x per uur rijdt in plaats van 2x per uur.
Als je via Ah en Dv wil is dat om en trouwens moet er kop worden gemaakt in Deventer.

Misschien leuk voor bijvoorbeeld de kerstmarkt in Duitsland/Aken, maar ook voor de rest van het jaar:
een tweede treinstel in de nachttrein naar Maastricht mee laten rijden van Schiphol tot Sittard, daar gesplitst en dan naar Heerlen en Aachen Hbf:)
fogeltje
Oud-beheerder OVNL

Bericht door fogeltje »

Nitein-Repart schreef: do 26 dec 2024, 08:37 Ik denk dat fogeltje doelt op de twee Arriva-nachttreinen naar Schiphol (1 vanuit Maastricht en 1 vanuit Groningen).
Het cherrypick willen rijden tussen Zwolle en Groningen.
"Een touringcar is geen bus"
Ivan

Bericht door Ivan »

Gydo schreef: do 26 dec 2024, 10:42 Als je via Ah en Dv wil is dat om en trouwens moet er kop worden gemaakt in Deventer.
Dat betekent wel een rechtstreekse verbinding tussen Amersfoort en Arnhem via het kippenlijntje *O* :Y

Ik vlieg al _O_
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

fogeltje schreef: wo 25 dec 2024, 17:57 Arriva heeft het druk om als cowboy de krenten uit de NS-pap te willen vissen ipv te zorgen dat hun bestaande lijnen gewoon stabiel en goed lopen. :')
Laten we niet vergeten dat Arriva de lijnen in de Achterhoek rijdt die NS wilde opheffen. Arriva rijdt 2x zo vaak (stabiel) en met volle treinen (goed). Als het aan NS had gelegen waren deze trajecten nu een fietspad.
Gr BasG
Hainje

Bericht door Hainje »

Ja alleen Syntus zat daar nog wel tussen, niet teveel eer aan Arriva toeschrijven.
waldo79

Bericht door waldo79 »

waldo79 waardeert deze post.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Vergeet ook niet de hele bak aan extra subsidie die kwam bij de decentralisatie.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Ivan

Bericht door Ivan »

Ik vroeg me ook al af waarom een Arriva het kennelijk wel kan, en een NS niet.
Een berg extra subsidie klinkt als een logisch antwoord..
waldo79

Bericht door waldo79 »

Olifant in de kamer: eenmansbediening komt niet van de grond bij NS (A)
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Jawel hoor, de airportsprinter heeft het, en daarmee lijkt het tot nu toe best goed te gaan.
NB: het gaat alleen om eenmansbediening, de conducteur blijft volgens mij wel aanwezig.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Eh ja, maar wel onder een nieuwe concessie hoofdrailnet. In 2016 toen de Limburgse stoptreinen werden afgesplitst was het nog niet zover.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Dan had je je bericht in verleden tijd moeten zetten :p
(De concessiewisseling heeft overigens niet veel met de airportsprinter te maken)
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Dionysusnu schreef: do 26 dec 2024, 19:46 Jawel hoor, de airportsprinter heeft het, en daarmee lijkt het tot nu toe best goed te gaan.
NB: het gaat alleen om eenmansbediening, de conducteur blijft volgens mij wel aanwezig.
Is dat dan een werkgelegenheidsproject?
Gr BasG
Ivan

Bericht door Ivan »

Het is geloof ik voornamelijk ter serviceverlening, kaartcontrole en dat soort van dingen.

Daarnaast moet er bij 2 treinstellen sowieso in ieder stel personeel aanwezig zijn wegens evacuatie en dergelijke. Of geldt dat niet in de schipholspoortunnel?
Anderzam

Bericht door Anderzam »

Marc schreef: wo 25 dec 2024, 13:20 Er is een wonder gebeurd! De RE18 rijdt weer tussen Maastricht en Heerlen en zelfs 2x per uur. Kijken hoe lang het duurt...
Ennnn de RE18 ligt eruit tot aan 1 januari. :N Officiële reden: beperking in de materieelinzet.
As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
Marc

Bericht door Marc »

Ze hebben het twee dagen volgehouden :') :')
waldo79

Bericht door waldo79 »

Dionysusnu schreef: do 26 dec 2024, 20:24 Dan had je je bericht in verleden tijd moeten zetten :p
(De concessiewisseling heeft overigens niet veel met de airportsprinter te maken)
Tsssk, slakken en zout :|
Ivan

Bericht door Ivan »

Daar hebben we een mooie toppique voor :idea:
waldo79

Bericht door waldo79 »

Goed, terug naar Limburg.
ICE11

Bericht door ICE11 »

Gydo schreef: do 26 dec 2024, 10:42 Misschien leuk voor bijvoorbeeld de kerstmarkt in Duitsland/Aken, maar ook voor de rest van het jaar:
een tweede treinstel in de nachttrein naar Maastricht mee laten rijden van Schiphol tot Sittard, daar gesplitst en dan naar Heerlen en Aachen Hbf:)
Zo gek is deze idee niet. Immers kwam begin november van het Limburgse parlament de opdracht voor een onderzoek of de laatste RE18 uit Aachen kan doorijden tot Sittard met daar overstap op de nachttrein naar Schiphol: https://www.aachener-zeitung.de/region- ... 20538.html
ICE11

Bericht door ICE11 »

AnderzamNL schreef: vr 27 dec 2024, 05:25 Ennnn de RE18 ligt eruit tot aan 1 januari. :N Officiële reden: beperking in de materieelinzet.
....en zuginfo.nrw en Hafas (welke deze info overneemt) noemen inmiddels ook lijn 44 als alternatief tussen Aachen en Heerlen! *O* Langere tijd noemde men alleen de verbinding via Gulpen met lijnen 350 en 658, zonder enkele opmerking dat de 658 alleen op schooldagen rijdt.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Misschien een wilde gedachte: zou het niet een idee zijn om de spanningssluis te verplaatsen naar iets ten zuiden van Eijsden, zodat minstens dat station bediend kan worden met materieel dat uitsluitend Nederlandse spanning lust? Die hele RE18 begint de flop van dit decennium te worden, mede door alle perikelen in België en Duitsland.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
ZO6176
Donateur

Bericht door ZO6176 »

Maar dan zou er meer moeten worden aangepast. Volgens mij kan je in Eijsden niet keren
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Een keerspoor heb ik daar sowieso al eerder geopperd. Heb vaak het idee dat de Belgen en Duitsers iets wijzer zijn in de voorzieningen rondom grensovergangen. In Eygelshoven Markt is er vgs mij ook geen keermogelijkheid, dat beperkt zo'n lijn als er bijvoorbeeld een storing of staking in de buurlanden is.

Voor bijvoorbeeld Venlo had ik ook al een idee om het gedeelte van de Maaslijn meer aan de zuidzijde van het emplacement te situeren, zodat er geen moeilijke constructie gebouwd moet worden ivm de kruising met de Duitse spanning. Je hebt dan ineens meer capaciteit in Venlo en je kunt dan direct denken aan een zuidelijke ingang (via de Emmastraat/Sloterbeekstraat). Overstap op de IC naar Eindhoven kan ook in Blerick gebeuren.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

TomSteyl schreef: za 28 dec 2024, 09:21 Misschien een wilde gedachte: zou het niet een idee zijn om de spanningssluis te verplaatsen naar iets ten zuiden van Eijsden, zodat minstens dat station bediend kan worden met materieel dat uitsluitend Nederlandse spanning lust? Die hele RE18 begint de flop van dit decennium te worden, mede door alle perikelen in België en Duitsland.
Er is ongetwijfeld een reden dat ze indertijd besloten hebben de spanningssluis voor het laatste staton in Nederland aan te leggen. Ik heb eens gehoord dat de afstand te ver was voor het bestaande onderstation in Maastricht. Als dat zo is en je wil de spanningssluis verleggen dan moet er dus ook nog een extra onderstation bij komen.
Plaats reactie