Statistieken: méér dan cijfertjes.

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
trolly

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Bericht door trolly »

ThatPCDude schreef: do 02 jan 2025, 20:23 De stalen vogel is dit jaar na een absentie van vijf jaar helaas toch weer gebruikt voor een retour Eindhoven - Londen gezien de exorbitante prijzen voor de Eurostar -0-
Van mij hoefje niet per se roomser te zijn dan de paus, maar er gaan ook nog boten die kant op :idea:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
ITF

Bericht door ITF »

Matt schreef: vr 03 jan 2025, 01:02 Hoe berekenen jullie de gereisde afstand? Ik heb dat een aantal jaren ook bijgehouden, maar omdat ik het handmatig in een Excelletje zette vond het op een gegeven moment te veel werk.
Op Treinposities kun je binnenlandse en internationale treinritten opslaan en dan worden ook de kilometers bijgehouden.
Bij internationale ritten gebeurt dit alleen voor ritten tijdens de huidige dienstregeling, voor ritten van bijvoorbeeld vorig jaar kun je een route maken met behulp van BRouter en deze als GPX downloaden en uploaden bij de specifieke treinrit op treinposities.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Matt schreef: vr 03 jan 2025, 01:02 Hoe berekenen jullie de gereisde afstand?
De tijdlijn in Google Maps houdt dat bij, hoef alleen de maanden op te tellen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79

Bericht door waldo79 »

De tijdlijn van Google Maps is alleen nogal onnauwkeurig constateer ik.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Google Maps baseert de afgelegde afstand op de GPS-signalen die de telefoon afgeeft en die snijden de exacte route nogal eens af. De tijdlijn geeft als je een nauwkeurige GPS hebt wel een beetje een beeld.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Ik ben voornamelijk in Duitsland onderweg en nauwelijks meer in Nederland. Westelijkste punt vorig jaar was Zandvoort :') Zuid en oost op Cyprus, noord in Angered in Zweden.

Bezochte landen: Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden, Luxemburg, Frankrijk, Cyprus (nieuw).
Gediplomeerd ongeluksmagneet
cassie127

Bericht door cassie127 »

ArrivaBas schreef: vr 03 jan 2025, 11:05 Google Maps baseert de afgelegde afstand op de GPS-signalen die de telefoon afgeeft en die snijden de exacte route nogal eens af. De tijdlijn geeft als je een nauwkeurige GPS hebt wel een beetje een beeld.
Let wel dat je actie moet ondernemen als je de tijdlijn van Google Maps wilt blijven gebruiken, anders worden al je gegevens daarna na 18 mei van dit jaar verwijderd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

En zelfs met actie is het wel lastiger geworden de tijdlijn te gebruiken. Het gaat nu alleen nog via de Maps app op je telefoon (wordt lokaal opgeslagen) en daardoor zie je niet meer een kaart met stipjes waar je in een heel jaar geweest bent.
Sowieso af en toe ook kijken of de reismodus goed is vastgesteld, maar het blijft makkelijker dan handmatig bijhouden.
Schapekop in de Keistad

Bemined

Bericht door Bemined »

Ik heb geen afstanden of aantal treinen bijgehouden. De volgende statistieken waren nog wel redelijk makkelijk te achterhalen:

Hoogste station: Gornergrat
Meest westelijke station: Parijs Gare du Nord
Meest oostelijke station: Filisur
Langste rit: Basel SBB - Köln Hbf
Mooiste stationswandeling: Filisur - Wiesener Viaduct - Landwasserviadukt - Filisur
Daantje
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daantje »

ArrivaBas schreef: vr 03 jan 2025, 11:05 Google Maps baseert de afgelegde afstand op de GPS-signalen die de telefoon afgeeft en die snijden de exacte route nogal eens af. De tijdlijn geeft als je een nauwkeurige GPS hebt wel een beetje een beeld.
Als je navigatie gebruikt op je route, klopt het wel.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Noordelijkste station: Groningen
Zuidelijkste station: Chênée
Oostelijkste station: Enschede
Westelijkste station: Gent-Sint-Pieters
Spoiler: show
Dit overzicht bevat alleen stations die volledig per OV zijn bereikt.
Aantal bezochte museumlijnen: 8
Meest gebruikte treinserie: 2400 (IC Dordrecht - Lelystad Centrum)
Meest gebruikte metrolijn: Lijn 54 van het GVB
Meest gebruikte tramlijn: Lijn 1 van de HTM
Meest gebruikte buslijn: geen idee :')
Laatst gewijzigd door Meltrain op vr 03 jan 2025, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Ik heb voor 2024 wat later dan gebruikelijk mijn statistieken uitgezocht, maar bij dezen. Met name de laatste maanden van het jaar laten zich qua OV-kilometers samenvatten met de vraag "Wat doe ik hier nog?". Door een verandering in mijn carrière ben ik in plaats van per openbaar vervoer, met de auto gaan forenzen, en als ik naar mijn fotoarchief kijk is de interesse in OV nog verder verwaterd dan die al was. :')

Met name in de eerste helft van het jaar heb ik per openbaar vervoer nog wat pleziertripjes gemaakt, maar zonder twijfel mijn hoogtepunt van het jaar was een korte roadtrip van ongeveer 1600 kilometer naar het Schwarzwald met mijn auto, waarbij ik qua rijden in de bergen veel ervaring heb gedaan op een aantal steile klimmetjes van tot wel 18% (18 meter klimmen per 100 meter rijden). Het reisje heeft bij mij naast liefde voor bergrijden de wandelhobby verder aangewakkerd, dus wellicht dat ik dit jaar wat vaker de auto of de trein instap om een dagje ergens te wandelen. Ik doe normaliter niet aan goede voornemens, maar wat vaker de deur uit in het weekend zou er wel eentje zijn voor mij.

Uiterste punten 2024/all-time:
Noord: Orvelte (Nederland)/De Cocksdorp (Nederland)
Oost: Wiesloch-Walldorf (Duitsland)/Athina (Griekenland)
Zuid: Utzenfeld (Duitsland)/Sevilla (Spanje)
West: tweestrijd tussen Zierikzee en Goes :') (Nederland)/Santiponce (Spanje)

Bezochte landen: 4 (Nederland, België, Duitsland en Frankrijk), waarvan ik Frankrijk in 2024 voor het eerst bezocht. In totaal staat de teller nu op dertien landen. (Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Tsjechië, Zwitserland, Oostenrijk, Liechtenstein, Italië, Slovenië, Griekenland en Spanje). Ik heb in Frankrijk weliswaar nog geen plaatsen bezocht, maar ik heb wel bewijs dat ik in Frankrijk ben geweest, in de vorm van een bankafschrift voor tol die ik op de terugweg vanuit het Schwarzwald moest betalen voor het gebruik van de A4 tussen grofweg Strasbourg en Sarreguemines.

Reiskilometers volgens Google Maps locatiegeschiedenis:
OV: 5361 km
Auto: 19.890 km (waarvan ik ruim 95% zelf achter het stuur zat)
Vliegtuig: 0 km
Lopen en fietsen: ± 705 km

Claims voor geld terug bij vertraging: € 11,00 uit één claim in januari
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Ik heb in 2024 62.908 kilometer gelogd via Träwelling, waarvan 44.868 kilometer aan vervoerder NS is toe te schrijven. Het overgrote deel is trein, maar er zitten ook wat bussen, trams en metro’s in Duitsland en Limburg tussen.

Verder weinig extremen dit jaar. Ik ben heel veel in België geweest, verder nog een paar keer Frankrijk, Luxemburg, Duitsland en één dag Zwitserland.

Dordrecht komt het vaakst voor in mijn check-ins, 310 keer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Matt

Bericht door Matt »

ITF schreef: vr 03 jan 2025, 09:43 Op Treinposities kun je binnenlandse en internationale treinritten opslaan en dan worden ook de kilometers bijgehouden.
Bij internationale ritten gebeurt dit alleen voor ritten tijdens de huidige dienstregeling, voor ritten van bijvoorbeeld vorig jaar kun je een route maken met behulp van BRouter en deze als GPX downloaden en uploaden bij de specifieke treinrit op treinposities.
Oh, gaaf! Dan ga ik dat zeker invullen voor het komende jaar. 8-)
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Daniel schreef: do 02 jan 2025, 21:10In totaal 23.233 kilometer gereisd met het OV, waarvan het merendeel in Nederland.
Toch nog maar eens het afgelopen jaar in treinposities geïmporteerd (Interrail kan zo vanuit de app en de kaartjes had ik nog voor de afstanden, dat scheelde het meeste werk). Daarmee kom ik tot de volgende extra statistiekjes:

Aantal treinkilometers: 13.602 km
Tijd doorgebracht in treinen: 7 dagen, 5 uur en 44 minuten
Totale vertraging: 6 uur en 16 minuten (en dat zijn alleen nog de treinen waar ik in zat, gemiste aansluitingen niet meegerekend)

Top 3 materieel: ICM (34,1%); VIRM (17,5%), DDZ (13,4%)
Meest bereisde traject: Amersfoort Centraal - Utrecht Centraal (38,1%)
Opmerkelijkste traject in de top 10 meest bereisde trajecten: Zurich HB - Winterthur (plaats 8: 5,2%)
Schapekop in de Keistad

erjeebee

Bericht door erjeebee »

The statistics from down under.

Noordelijkste station: Aéroport Charles de Gaulle
Zuidelijkste station: Christchurch
Oostelijkste station: Christchurch
Westelijkste station: Châtillon-Montrouge

Noordelijkste punt bezocht: station Aéroport Charles de Gaulle
Zuidelijkste punt bezocht: Lake Manapouri West Arm Visitor Centre, NZ
Oostelijkste punt bezocht: Kerwyn Avenue, East Tāmaki, Auckland, New Zealand
Westelijkste punt bezocht: Avenue du Maréchal Juin, Vélizy-Villacoublay

Aantal trein kilometers: Handjevol rond Brisbane en Sydney, Tranzalpine (Christchurch -> Greymouth) in Nieuw Zeeland
Aantal metro kilometers: Handjevol in Parijs (RER B en Metro 13)
Aantal tram kilometers: Handjevol in Melbourne (diverse lijnen in CBD), handjevol in Christchurch (toeristentram), handjevol in Parijs (T6 Châtillon-Montrouge - Vélizy-Villacoublay)
Aantal bus kilometers: Als passagier: Greymouth->Christchurch via Arthurs Pass in Nieuw Zeeland en handjevol kms rond Brisbane.
Als chauffeur: plenty. Weet niet de kilometers, wel totaal aantal uren van mijn diensten: 1178 uur en 20 minuten.

Edit: Ik was wat zakenreisjes vergeten, dus Oostelijkse punt aangepast van Christchurch naar Auckland, alsmede Sydney toegevoegd aan trein.
Laatst gewijzigd door erjeebee op za 04 jan 2025, 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Ik gebruik sinds 2022 de Interrail-app om mijn reisjes bij te houden. Het zal niet helemaal feilloos zijn, want soms komen ritten niet naar boven. Zijn er mede-forumleden die het ook gebruiken voor de statistieken?
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
en-es

Bericht door en-es »

Voor 2024:
Noord: Glasgow
Zuid: Salzburg (alleen overstap)
Oost: Krakau
West: Denver
ITF

Bericht door ITF »

TomSteyl schreef: za 04 jan 2025, 08:46 Ik gebruik sinds 2022 de Interrail-app om mijn reisjes bij te houden. Het zal niet helemaal feilloos zijn, want soms komen ritten niet naar boven. Zijn er mede-forumleden die het ook gebruiken voor de statistieken?
Voorheen gebruikte ik ook de Interrail app, alleen daar viel het mij op dat de lijntjes tussen de stations volledig recht zijn, in plaats van het tracé van de spoorlijnen volgend. Hierdoor klopt het aantal kilometers eigenlijk niet met wat ik daadwerkelijk afgelegd had: volgens Interrail had ik in 2023 4863 kilometer afgelegd en volgens treinposities 5515 km.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Het strekken van lijntjes was me ook al opgevallen, maar had nog niet in de gaten gehad dat dit ook van invloed was op de kilometers :N dat is best :X

Ik heb me sinds dit draadje proberen te verdiepen in Treinposities hoe het werkt, maar ik kom er niet achter hoe het precies werkt om kilometers bij te houden. Weet iemand waar ik precies kijken moet?
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Op treinposities.nl ga je onder je gebruikersnaam naar "Mijn ritten" (je moet dus een account om hebben). Daar kan je je Interrail trip ook importeren, maar dan heb je geen kilometers, daarvoor zal je in het al gelinkte brouter een kaartje moeten maken en dat importeren.
Voor de huidige dienstregeling kan je ook via de planner toevoegen en dan krijg je automatisch kilometers erbij, voor de oude dienstregeling is het een kwestie van treinnummer en traject invoeren voor binnen Nederland.
Schapekop in de Keistad

TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Dankjewel Daniel!! :Y
Ivan

Bericht door Ivan »

Zeer interessant. Wellicht ook eens naar kijken binnenkort.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Een andere optie om een kaart bij te houden is overigens trainlog.me, maar daar moet je zelf handmatig alles invoeren, dus een plek om je ritten en de dienstregeling daarvan op te slaan/loggen zoals treinposities.nl of Traewelling.de is dan erg handig
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Ik gebruik ook Trainlog.me. Het is soms een beetje prutsen, maar daardoor kan je alles dat op rails zet op de kaart krijgen, dat heb ik op andere sites niet gezien.
Plaats reactie