Spoordienstregeling Duitsland 2025

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Bericht door Nitein-Repart »

Probleem is alleen dat er nu twee rijtuigen met alleen zespersoonscoupés rijden tussen Amsterdam en Berlin en vaak hebben de zespersoonscoupés de perceptie om sneller als vol te zien, ten opzichte van een open coupé. Dus ondanks dat een ICE L of ICE 3 Neo in absolute zin minder zitplaatsen 1e klas heeft, is het vaak wel de perceptie dat de 1e Klas minder vaak als vol te zien ten opzichte van de huidige rijtuigstammen, puur doordat een ICE L of ICE 3 Neo wel open coupés heeft in de 1e klasse en de huidige rijtuigstammen alleen zespersoonscoupés.

Anderzijds, als de Gerarer Intercity volledig wordt geschrapt, dan komen ook een aantal 1e klas open rijtuigen beschikbaar die kunnen ingezet worden tussen Amsterdam en Berlin om zo een aantal zespersoonscoupés te vervangen, of zijn de 1e Klas open rijtuigen niet toegelaten in Nederland?
-
cassie127
Berichten: 7241
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Bericht door cassie127 »

Ligt eraan of de omvormers de Nederlandse spanning van 1500 volt kunnen slikken.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13834
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Bericht door Vinny »

ls Deutsche Bahn af wil van de klassieke Intercity tussen Amsterdam en Berlin
Dat wil de DB al heel lang krijg ik de indruk. Het huidige materieel wordt spreekwoordelijk met plakband bij elkaar gehouden :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Bericht door Nitein-Repart »

cassie127 schreef: vr 04 okt 2024, 10:37 Ga er maar niet vanuit dat de Talgo vanaf Q3 2025 naar Nederland zal gaan rijden. De geruchten over ICE-3 Neo spreken over wijzigingsblad juni. DB Fernverkehr standplaats Hannover wordt momenteel opgeleid om met de 408 te mogen werken en die zitten nou niet echt bepaald in de buurt van routes waar de 408 (planmatig) rijdt.
https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... r-ICE-3neo

Volgens dit kaartje zou de ICE 3 Neo in de toekomst ook worden ingezet tussen NRW en Berlin wat ook wel wellicht wat logisch is, aangezien Deutsche Bahn maar 37 zevendelige ICE4-stellen heeft en om een tweeuursdienst München-Hamburg/Bremen en een tweeuursdienst Berlin-Düsseldorf/Köln integraal met zevendelige ICE4-stellen uit te voeren heb je al 26 stellen nodig. De rest van de stellen heb je nodig voor de ICE's naar Oostenrijk. De ICE2 zou dan op de tweeuursdienst Düsseldorf-Berlin (zonder splitsen en combineren in Hamm) kunnen rijden, maar Deutsche Bahn heeft plannen om de ICE2 over enkele jaren uit dienst te halen. Dan moet er wel vervanging komen, dus wellicht heeft Deutsche Bahn al plannen om de ICE 3 Neo versnelt te laten introduceren op Düsseldorf-Berlin.
-
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Bericht door ICE11 »

Hier de officiele DB-persbericht met details over de nieuwe dienstregeling:

https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... d-13098616#

Er is ook nog voor elke regio een apart bericht, hier diegene voor het westen:

https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... d-13098694

Het is wel grappig dat de percentages voor de extra ritten naar het buitenland tegenover de dienstregelingen 2017 en 2019 zijn berekend.... _O-
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Bericht door Nitein-Repart »

Ben benieuwd hoe lang de ICE's over Krefeld en Mönchengladbach naar Berlin blijven rijden. Vanaf augustus waren deze ICE's geschrapt vanwege het personeelstekort. Verder komen er meer snellere verbindingen tussen de grootste steden van Duitsland die minder vaak stoppen in middelgrote steden. De bedoeling is om de ICE aantrekkelijker te maken ten opzichte van de auto en het vliegtuig. Ben benieuwd of deze nieuwe Sprinter-ICE's niet vroegtijdig geschrapt worden vanwege het personeelstekort.

Verder komt er een nieuwe EC tussen Berlin, Zielona Góra, Wroclaw, Katowice en Kraków, waardoor het aantal EC's ook deze verbinding stijgt van twee naar drie. Twee van de drie EC's rijden door naar Rzsesow en Przemyśl, waarbij er dus in Rzsesow aansluiting is op het netwerk van de DM90. Overigens is de dienstregeling van de ICE's en Intercities al grotendeels te raadplegen op www.vagonweb.cz
-
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Bericht door Nitein-Repart »

De dienstregeling 2025 is nu te raadplegen in de DB Navigator-app. Enkele punten:

-IC Amsterdam-Berlin staat het hele jaar met de Intercity1 gepland.
-IC Stuttgart-Köln-Dresden staat het hele jaar met de Bombardier Dosto gepland, ondanks dat Deutsche Bahn het voornemen heeft om op deze verbinding vanaf de zomer van 2025 Stadler Kiss in te zetten die afkomstig zijn van de verbinding Stuttgart-Singen-Zürich. Op Stuttgart-Singen-Zürich gaat vanaf de zomer van 2025 de Bombardier Dosto rijden.
-In Bayern worden de RE31 tussen Nürnberg en Hof en de RE33 tussen Nürnberg en Cheb gesplitst en gecombineerd in Marktredwitz. De directe verbinding Nürnberg-Cheb komt weer terug. De aansluiting richting Karlovy Vary bedraagt 3 minuten. De aansluiting richting Plzen en Praha bedraagt 12 minuten.
-De generalsanierung Hamburg-Berlin is al volledig in de dienstregeling opgenomen. De ICE's rijden via Stendal (met stop) en tevens slechts ieder uur.
-De herstelwerkzaamheden in de Eifel zijn nog niet in de dienstregeling verwerkt :') . Hetzelfde geldt voor Marienheide-Lüdenscheid (RB25).
-
cassie127
Berichten: 7241
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Bericht door cassie127 »

Nitein-Repart schreef: wo 16 okt 2024, 06:58 -IC Amsterdam-Berlin staat het hele jaar met de Intercity1 gepland.
Voor nu ja. Dat was afgelopen jaar ook met de ICE het geval waar deze het hele jaar met ICE-3 (BR406) gepland was, maar uiteindelijk halverwege het jaar toch vervangen is.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
DDietzen
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Bericht door DDietzen »

Nitein-Repart schreef: wo 16 okt 2024, 06:58 De dienstregeling 2025 is nu te raadplegen in de DB Navigator-app. Enkele punten:

-IC Amsterdam-Berlin staat het hele jaar met de Intercity1 gepland.
Niet helemaal: op Amsterdam-Hengelo is het een IC1, in Hengelo transformeert 'ie patspoef in een Talgo ECx. Immers, in een IC1 kun je niet drempelloos met een rolstoel in- en uitrijden (A)
DB Navigator (IC 141, maandag 16 december 2024) schreef:Einstieg mit Rollstuhl stufenfrei (Hengelo --> Berlin Ostbahnhof)
En het wordt in het nieuwe dienstregelingsjaar een omgekeerde wereld, want enkel op het Nederlandse traject wordt iets gezegd over een reservering:
DB Navigator (IC 141, maandag 16 december 2024) schreef:Bitte reservieren (Amsterdam Centraal - Hengelo)
Gamma
Berichten: 442
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Bericht door Gamma »

Ik krijg de huidige ICE 122 (vertrek 16:28 uit Frankfurt naar Amsterdam) niet meer uit de reisplanner, zou dat een foutje zijn? Een reis Oostenrijk - Amsterdam is nu veel onhandiger omdat er geen goede aansluiting meer is vanuit Eurocity 218.

Edit: ik zie dat de vertrekken een uur opgeschoven zijn. Kost je dus een uur extra van Oostenrijk (Salzburg) naar Nederland….
Laatst gewijzigd door Gamma op do 17 okt 2024, 00:18, 2 keer totaal gewijzigd.
cassie127
Berichten: 7241
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Bericht door cassie127 »

DDietzen schreef: wo 16 okt 2024, 17:05
Nitein-Repart schreef: wo 16 okt 2024, 06:58 De dienstregeling 2025 is nu te raadplegen in de DB Navigator-app. Enkele punten:

-IC Amsterdam-Berlin staat het hele jaar met de Intercity1 gepland.
Niet helemaal: op Amsterdam-Hengelo is het een IC1, in Hengelo transformeert 'ie patspoef in een Talgo ECx. Immers, in een IC1 kun je niet drempelloos met een rolstoel in- en uitrijden (A)
DB Navigator (IC 141, maandag 16 december 2024) schreef:Einstieg mit Rollstuhl stufenfrei (Hengelo --> Berlin Ostbahnhof)
En het wordt in het nieuwe dienstregelingsjaar een omgekeerde wereld, want enkel op het Nederlandse traject wordt iets gezegd over een reservering:
DB Navigator (IC 141, maandag 16 december 2024) schreef:Bitte reservieren (Amsterdam Centraal - Hengelo)
Die melding Einstieg mit Rollstuhl stufenfrei lijkt een bugg te zijn en staat op vrijwel alle ritten zie ook ICE-verbindingen zoals de 224 of de 104 waar echt geen talgo op zit. In Nederland rijden de treinen onder Open Acces iets wat waarschijnlijk voor die reserveringsmelding zorgt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Bericht door Nitein-Repart »

De Interregio-Express sterft nu aan een stille dood, vanaf 15 december worden alle IRE-verbindingen in Baden-Württemberg omgezet in RE-verbindingen (Karlsruhe-Stuttgart-Aalen, Stuttgart-Tübingen-Aulendorf/Rottenburg, Ulm-Aalen, Ulm-Friedrichshafen-Lindau, Basel-Singen-Friedrichshafen en Ulm-Wendlingen) en de Kulturzug Berlin-Wroclaw verdwijnt door introductie van de derde EuroCity.

Overigens rijden er ook geen Intercities meer naar Oberstdorf door spoorproblemen tussen Immenstadt en Oberstdorf. De Intercities van en naar Dortmund rijden helemaal niet meer en van en naar Hamburg rijdt enkel nog het gedeelte naar Berchtensgaden.
-
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Bericht door rvdborgt »

cassie127 schreef: do 17 okt 2024, 00:14 In Nederland rijden de treinen onder Open Acces iets wat waarschijnlijk voor die reserveringsmelding zorgt.
Dat staat er al jaren bij voor ICE, IC Berlijn en andere treinen. Heeft niks met open toegang te maken.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Bericht door ICE11 »

Nitein-Repart schreef: do 17 okt 2024, 06:39 De Interregio-Express sterft nu aan een stille dood, vanaf 15 december worden alle IRE-verbindingen in Baden-Württemberg omgezet in RE-verbindingen
Omdat de IRE al jaren niets anders meer dan een RE met een ander etiket was is dat verstandig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Bericht door Daniel »

@rvdborgt: Er zitten wel meer rariteiten in. Waren er niet ook treinen die op de grens opeens van een rolstoeltoegankelijk toilet voorzien worden? Lijkt dus vooral af te hangen van wat voor data de vervoerders aanleveren.

Als ik even bij een ICE naar Wenen in de DB app kijk zou die alleen tussen Passau en Linz een rolstoelplaats, bordrestaurant, toegankelijke WC, kindercoupé, stiltezone en wifi hebben :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Bericht door ICE11 »

Nitein-Repart schreef: do 17 okt 2024, 06:39 Overigens rijden er ook geen Intercities meer naar Oberstdorf door spoorproblemen tussen Immenstadt en Oberstdorf.
Volgens een DB-melding zijn in het seinhuis in Oberstdorf diverse kabels zo sterk beschadigd dat het hele seinhuis nieuw moet gebouwd worden (en dat kan meerdere jaren duren). Daarom is in het station van Oberstdorf maar nog een enkele spoor beschikbaar, er kan niet meer worden gerangeerd en sowieso mag zich op het traject tussen Langenwang en Oberstdorf maar nog een enkele trein bevinden.

https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... n-13104988
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Bericht door Nitein-Repart »

https://www.freiepresse.de/chemnitz/202 ... 1730618791

Binnenkort worden tussen Leipzig en Chemnitz (RE6) de oude rijtuigen van de Deutsche Reischbahn vervangen door dubbeldeksrijtuigen van Werner-Franz-Logistik.
-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52103
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Bericht door Suus »

Voor tijdelijk, aangezien voor deze treindienst al Coradia Continental met batterij besteld zijn door de ZVMS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 7241
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Bericht door cassie127 »

Even een paar wijzigingen (van de vele regionale wijzigingen die er zijn) voor de komende dienstregeling

Rheinland-Pfalz:
Lijnvoering rondom Trier veranderd, de Weststrecke wordt geopend. Hierdoor zal de RB 83 voortaan via Trier West gaan rijden (een enkele rit kan nog op Hbf komen). Daarnaast komt er een nieuwe lijn, de RB 84 deze zal tussen Trier Hafenstraße en Saarburg gaan rijden.
Vanaf 14 juni zal de RB 22 weer volledig tussen Köln Messe/Deutz en Trier gaan rijden. De RE 12 die nu twee keer per dag tussen Köln Messe/Deutz en Trier Hbf via Koblenz Lützel rijdt zit voor het hele jaar nog in het plan.

Bayern:
De gereactiveerde spoorlijn Wassertrüdingen - Gunzenhausen wordt in gebruik genomen. RB 62 Pleinfeld - Gunzenhausen wordt hiervoor verlengd naar Wassertrüdingen, de verbinding zal 1x/uur gaan rijden.

De RE 22 Regensburg München Flughafen Terminal zal voortaan verlengd worden van/naar Nürnberg Hbf, alleen op de momenten dat de RE 50 niet rijdt tussen Nürnberg en Regensburg.

Het MVV gebied wordt verder uitgebreid met Lnandkreise Weilheim Schongau en Landsberg am Lech.

De S7 Wolfratshausen - Kreuzstraße wordt geknipt op München Hbf. Het trajectdeel Kreuzstraße - München Pasing zal voortaan als S5 gaan rijden. In de spitsuren zal de S5 verder rijden naar Germering-Unterpfaffenhofen als versterking van de S8. De S7 rijdt van/naar het Starnbergerbahnhof (Gl 27-36) en zal niet stoppen op Hackerbrücke.
Afbeelding
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Bericht door Nitein-Repart »

Ik kan mij niet voorstellen dat Kall-Gerolstein vanaf Q3 2025 weer ingebruik genomen kan worden, ook in verband met de elektrificering van Köln-Trier.

Euskirchen-Bad Münstereifel en Walporzheim-Ahrbrück blijven wel geheel 2025 gestremd.
-
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Bericht door Nitein-Repart »

ICE11 schreef: vr 18 okt 2024, 10:46
Nitein-Repart schreef: do 17 okt 2024, 06:39 Overigens rijden er ook geen Intercities meer naar Oberstdorf door spoorproblemen tussen Immenstadt en Oberstdorf.
Volgens een DB-melding zijn in het seinhuis in Oberstdorf diverse kabels zo sterk beschadigd dat het hele seinhuis nieuw moet gebouwd worden (en dat kan meerdere jaren duren). Daarom is in het station van Oberstdorf maar nog een enkele spoor beschikbaar, er kan niet meer worden gerangeerd en sowieso mag zich op het traject tussen Langenwang en Oberstdorf maar nog een enkele trein bevinden.

https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... n-13104988
https://www.lok-report.de/news/deutschl ... rabel.html

Het lijkt dat de kabels in het seinhuis te repareren zijn. Optimistische prognoses voorspellen dat de Intercity 2013/2012 en 2085/2084 vanaf het voorjaar van 2025 weer kunnen rijden.
-
en-es
Berichten: 5393
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Bericht door en-es »

De ICE naar/van München is nog niet echt betrouwbaar:
http://zugfinder.net/nl/trein-ICE_225
http://zugfinder.net/nl/trein-ICE_224
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52103
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Bericht door Suus »

Stabilitätsanker Riedbahn (A)

Oftewel, ook na de Generalsanierung van de Riedbahn blijft de Riedbahndingen doen, al is het minder erg dan voorheen :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
henrivanderweijden
Berichten: 953
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Bericht door henrivanderweijden »

en-es schreef: zo 05 jan 2025, 16:19 De ICE naar/van München is nog niet echt betrouwbaar:
http://zugfinder.net/nl/trein-ICE_225
http://zugfinder.net/nl/trein-ICE_224
Dat is naar mijn idee geen ander beeld dan de gemiddelde ICE van de DB tegenwoordig.
Vorig jaar reed maar 62 % van de ICE/IC/EC met minder dan 6 minuten vertraging.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Bericht door Daniel »

en-es schreef: zo 05 jan 2025, 16:19 De ICE naar/van München is nog niet echt betrouwbaar:
http://zugfinder.net/nl/trein-ICE_225
http://zugfinder.net/nl/trein-ICE_224
Ik zie vooral veel "verspätung im Ausland", oftewel Nederland. En bij de trein naar Amsterdam juist veel vertraging uit de voorgaande trein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 29 gasten