Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
IIVQ schreef: ↑zo 12 jan 2025, 22:15En als een concessiewissel was, werden dan alle stempels omgeruild (of het plaatje vervangen)?
Niet per se. Meerdere collega's hadden een stempel met 'WN' (Westnederland) er nog op. Die werden zelfs nog 'doorgegeven' aan nieuwe collega's, want de ingeleverde spullen (waaronder de stempels) werden gewoon hergebruikt, tot de tassen en geldblikken aan toe.
Ik kreeg bij indiensttreding in 2012 wel alles nieuw, inclusief de stempel (met een 'A' voor de code), maar die mocht ik zes jaar later mooi weer inleveren. Het tweedehandsje dat ik van Qbuzz kreeg zit nog trouw in de tas, maar ik kan me niet meer heugen wanneer ik voor het laatst een kaartje heb afgestempeld.
Hoi ik las op de connexxion website dat de 192 richting hoofddorp centrum geschrapt gaat worden en dart er één lijn die aansluit op het eerste uur van het kajmunk college komt maar gaat er ook een lijn terug?
Nee, zoals vermeld op de website van Connexxion komt er enkel een rit in de ochtend als lijn 645 naar Hoofddorp. 's Middags is lijn 161 het alternatief met overstap, of eventueel via Schiphol reizen met 300 of 341.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/ Updates: 25-05-2025NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam! 14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Daniel schreef: ↑zo 12 jan 2025, 22:19
Aan de letters zie je zover ik weet de vervoerder niet. Ik heb hier namelijk ook een stempel, maar daarin staat geen letter bij het stempelnummer.
(Bewuste stempel 72843 zou er echter eentje van Arriva moeten zijn geweest)
Van oudsher waren de stempels wel voorzien van letters, dat is later afgeschaft. Mijn vader had namelijk een stempel Oa (van de OAD) en ik had een stempel met T (van TET). Helaas moesten die wel weer ingeleverd worden op een bepaald moment en kreeg iedereen nieuwe stempels. De reden hiervoor weet ik niet. Nu heb ik bij Hermes stempelnummer 31033
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
gkw1969 schreef: ↑ma 13 jan 2025, 11:49
Van oudsher waren de stempels wel voorzien van letters, dat is later afgeschaft. Mijn vader had namelijk een stempel Oa (van de OAD) en ik had een stempel met T (van TET). Helaas moesten die wel weer ingeleverd worden op een bepaald moment en kreeg iedereen nieuwe stempels. De reden hiervoor weet ik niet. Nu heb ik bij Hermes stempelnummer 31033
Jullie hebben nog stempels?!
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Hainje schreef: ↑zo 12 jan 2025, 19:46
Waarbij X1348 dan weer aangeeft dat het een stempel van Connexxion is.
Dat wist ik niet! Welke letters (of zie je het ook aan het cijfer?) is welke vervoerder?
En als een concessiewissel was, werden dan alle stempels omgeruild (of het plaatje vervangen)?
Ik heb stempelnummer 121, gekregen bij Connexxion (Twente) in 2013. Made in W-Germany
Wat is het beleid bij NS als het gaat om passagiers in- en uit laten stappen bij het combineren van treinstellen?
's Ochtends combineert bijvoorbeeld in Zwolle met enige regelmaat een treinstel uit Groningen of Leeuwarden met een treinstel dat in Zwolle start. De deuren van het treinstel dat in Zwolle start worden pas geopend als de trein is gecombineerd.
Ik zie daarentegen wl eens in Den Haag Centraal dat er een solo treinstel binnenkomt met reizigers die uitstappen, reizigers mogen vervolgens instappen en dan volgt er toch nog ergens een BOINK van het tweede treinstel dat leeg vanaf het rangeerterrein komt. Als het treinstel vanaf het rangeerterrein er eerder is, dan wordt deze vaak (maar niet altijd) dicht gehouden totdat er is gecombineerd.
DDZ mag niet direct combineren (moet eerst stilstaan voor het treinstel alvorens er gecombineerd mag worden) en bij het deel waarmee gecombineerd moet worden moeten de deuren gesloten zijn tijdens het combineren. Dit vanwege de vrij hoge snelheid (5km/u) die voor het combineren nodig is en de schok die dit kan veroorzaken.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Alle treinen moeten bij combineren stilstaan voor ze mogen combineren.
Direct combineren betekent dat er wel of niet met reizigers in de trein gecombineerd mag worden. Bij DDZ mag dat dus niet (en dan heb ik het over het treinstel dat combineert, in het treinstel dat al klaarstaat mogen gewoon reizigers zitten).
Bij al het andere materieel mogen er reizigers aanwezig zijn in beide treinstellen en mag er dus ook direct gecombineerd worden.
Zijn er het tweede en derde weekend van maart werkzaamheden waarbij Amsterdam Centraal praktisch onbereikbaar is? IC Berlijn lijkt die weekenden niet naar Amsterdam Centraal te gaan, Eurostar rijdt dat weekend niet in Nederland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Het lange antwoord:
Er rijden geen treinen tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Muiderpoort / Weesp. Daarnaast zijn er beperkingen voor het treinverkeer tussen Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal. Hierdoor is er ook geen treinverkeer mogelijk tussen de Watergraafsmeer en Amsterdam Centraal, waardoor IC Berlijn van/naar Amersfoort rijdt en Eurostar in Nederland komt te vervallen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Meltrain schreef: ↑ma 13 jan 2025, 22:08
Kan de Eurostar dan niet in Rotterdam eindigen of van/naar Amsterdam Zuid rijden?
Voor Eurostar van/naar Londen is dat wat moeilijk, aangezien de capacietit van de terminal in Rotterdam veel te beperkt is en in Amsterdam Zuid er geen terminal is,
Voor de rode Eurostar is er misschien wel iets mogelijk maar ik merk daar de laatste jaren in toenemende mate dat ze kennelijk geen zin hebben in afwijkende dienstregelingen en liever treinen (deels) opheffen, zelfs als er al reizigers geboekt hebben. Zie bv. ook het niet stoppen in Antwerpen de afgelopen weekends.
Jultar schreef: ↑ma 13 jan 2025, 19:06
(..)
Direct combineren betekent dat er wel of niet met reizigers in de trein gecombineerd mag worden. Bij DDZ mag dat dus niet (en dan heb ik het over het treinstel dat combineert, in het treinstel dat al klaarstaat mogen gewoon reizigers zitten).
Bij al het andere materieel mogen er reizigers aanwezig zijn in beide treinstellen en mag er dus ook direct gecombineerd worden.
Dus, als doorgaand reiziger in een DDZ, van Groningen naar Utrecht, bijvoorbeeld, mag je dus in Zwolle verplicht uitstappen omdat het DDZ materieel gecombineerd moet worden?
Nee in Zwolle doet men het precies andersom. Daar mag je niet instappen in het treinstel dat al klaar staat, want dat stel gaat uiteindelijk de combineer actie uitvoeren.
Meltrain schreef: ↑ma 13 jan 2025, 22:08
Kan de Eurostar dan niet in Rotterdam eindigen of van/naar Amsterdam Zuid rijden?
Voor Eurostar van/naar Londen is dat wat moeilijk, aangezien de capacietit van de terminal in Rotterdam veel te beperkt is en in Amsterdam Zuid er geen terminal is,
Voor de rode Eurostar is er misschien wel iets mogelijk maar ik merk daar de laatste jaren in toenemende mate dat ze kennelijk geen zin hebben in afwijkende dienstregelingen en liever treinen (deels) opheffen, zelfs als er al reizigers geboekt hebben. Zie bv. ook het niet stoppen in Antwerpen de afgelopen weekends.
Dat is simpelweg vanwege de werkzaamheden aan de tunnel van Antwerpen Centraal waardoor er daar niet gestopt kan worden in de afgelopen weekenden. Bij dubbele stellen is tevens geen geschikt perron op Antwerpen Berchem om daar te kunnen stoppen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
rvdborgt schreef: ↑ma 13 jan 2025, 23:47
Voor de rode Eurostar is er misschien wel iets mogelijk maar ik merk daar de laatste jaren in toenemende mate dat ze kennelijk geen zin hebben in afwijkende dienstregelingen en liever treinen (deels) opheffen, zelfs als er al reizigers geboekt hebben. Zie bv. ook het niet stoppen in Antwerpen de afgelopen weekends.
Dat is simpelweg vanwege de werkzaamheden aan de tunnel van Antwerpen Centraal waardoor er daar niet gestopt kan worden in de afgelopen weekenden. Bij dubbele stellen is tevens geen geschikt perron op Antwerpen Berchem om daar te kunnen stoppen.
Dubbele stellen is maar bij een paar treinen. De andere zouden in Berchem kunnen stoppen (dat hebben ze in het verleden immers ook gedaan) maar daar heeft Eurostar blijkbaar geen in meer in.
Suus schreef: ↑ma 13 jan 2025, 20:53
Zijn er het tweede en derde weekend van maart werkzaamheden waarbij Amsterdam Centraal praktisch onbereikbaar is? IC Berlijn lijkt die weekenden niet naar Amsterdam Centraal te gaan,
Vandaar. Ik probeer tickets te boeken voor het 2e weekend in maart naar/van Hannover maar ik krijg alleen dure standaardtarieven te zien.