Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
nvdw
Donateur

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

IIVQ schreef: zo 12 jan 2025, 22:15En als een concessiewissel was, werden dan alle stempels omgeruild (of het plaatje vervangen)?
Niet per se. Meerdere collega's hadden een stempel met 'WN' (Westnederland) er nog op. Die werden zelfs nog 'doorgegeven' aan nieuwe collega's, want de ingeleverde spullen (waaronder de stempels) werden gewoon hergebruikt, tot de tassen en geldblikken aan toe.

Ik kreeg bij indiensttreding in 2012 wel alles nieuw, inclusief de stempel (met een 'A' voor de code), maar die mocht ik zes jaar later mooi weer inleveren. Het tweedehandsje dat ik van Qbuzz kreeg zit nog trouw in de tas, maar ik kan me niet meer heugen wanneer ik voor het laatst een kaartje heb afgestempeld.
Feed the childrens
kaasplank3333
Contacteer:

Re: Korte vragen hoezo wordt de 192(knpnt noor schiphol-hfdrp centrum) geschrapt vanaf 4 mei 2024

Bericht door kaasplank3333 »

Hoi ik las op de connexxion website dat de 192 richting hoofddorp centrum geschrapt gaat worden en dart er één lijn die aansluit op het eerste uur van het kajmunk college komt maar gaat er ook een lijn terug?
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Nee, zoals vermeld op de website van Connexxion komt er enkel een rit in de ochtend als lijn 645 naar Hoofddorp. 's Middags is lijn 161 het alternatief met overstap, of eventueel via Schiphol reizen met 300 of 341.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Daniel schreef: zo 12 jan 2025, 22:19 Aan de letters zie je zover ik weet de vervoerder niet. Ik heb hier namelijk ook een stempel, maar daarin staat geen letter bij het stempelnummer.
(Bewuste stempel 72843 zou er echter eentje van Arriva moeten zijn geweest)
Van oudsher waren de stempels wel voorzien van letters, dat is later afgeschaft. Mijn vader had namelijk een stempel Oa (van de OAD) en ik had een stempel met T (van TET). Helaas moesten die wel weer ingeleverd worden op een bepaald moment en kreeg iedereen nieuwe stempels. De reden hiervoor weet ik niet. Nu heb ik bij Hermes stempelnummer 31033
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Oh wow, hebben jullie nog stempels? Bij Cxx al lang niet meer.
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

gkw1969 schreef: ma 13 jan 2025, 11:49 Van oudsher waren de stempels wel voorzien van letters, dat is later afgeschaft. Mijn vader had namelijk een stempel Oa (van de OAD) en ik had een stempel met T (van TET). Helaas moesten die wel weer ingeleverd worden op een bepaald moment en kreeg iedereen nieuwe stempels. De reden hiervoor weet ik niet. Nu heb ik bij Hermes stempelnummer 31033
Jullie hebben nog stempels?! :shock: :shock: :shock:
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
dennistd

Bericht door dennistd »

IIVQ schreef: zo 12 jan 2025, 22:15
Hainje schreef: zo 12 jan 2025, 19:46 Waarbij X1348 dan weer aangeeft dat het een stempel van Connexxion is.
Dat wist ik niet! Welke letters (of zie je het ook aan het cijfer?) is welke vervoerder?
En als een concessiewissel was, werden dan alle stempels omgeruild (of het plaatje vervangen)?
Ik heb stempelnummer 121, gekregen bij Connexxion (Twente) in 2013. Made in W-Germany :lol:
Hainje

Bericht door Hainje »

De stempel die ik gebruikte bij de Hermes heb ik nog en afgelopen oktober bij de ADV-beurs een BBA-exemplaar gekocht. Met rode stip! *O*
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
VIRM

Bericht door VIRM »

Wat is het beleid bij NS als het gaat om passagiers in- en uit laten stappen bij het combineren van treinstellen?

's Ochtends combineert bijvoorbeeld in Zwolle met enige regelmaat een treinstel uit Groningen of Leeuwarden met een treinstel dat in Zwolle start. De deuren van het treinstel dat in Zwolle start worden pas geopend als de trein is gecombineerd.
Ik zie daarentegen wl eens in Den Haag Centraal dat er een solo treinstel binnenkomt met reizigers die uitstappen, reizigers mogen vervolgens instappen en dan volgt er toch nog ergens een BOINK van het tweede treinstel dat leeg vanaf het rangeerterrein komt. Als het treinstel vanaf het rangeerterrein er eerder is, dan wordt deze vaak (maar niet altijd) dicht gehouden totdat er is gecombineerd.
Beul van de blindegeleidelijn
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

In Rotterdam is het voorste treinstel vaak al wel toegankelijk en worden de deuren (soms) alleen gesloten als het achterste stel ermee combineert.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Volgens mij is het beleid voor DDZ iets anders dan voor ander materieel. DDZ staat er ook om bekend dat het er ruig aan toe gaat bij het combineren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127

Bericht door cassie127 »

DDZ mag niet direct combineren (moet eerst stilstaan voor het treinstel alvorens er gecombineerd mag worden) en bij het deel waarmee gecombineerd moet worden moeten de deuren gesloten zijn tijdens het combineren. Dit vanwege de vrij hoge snelheid (5km/u) die voor het combineren nodig is en de schok die dit kan veroorzaken.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Jultar

Bericht door Jultar »

Alle treinen moeten bij combineren stilstaan voor ze mogen combineren.
Direct combineren betekent dat er wel of niet met reizigers in de trein gecombineerd mag worden. Bij DDZ mag dat dus niet (en dan heb ik het over het treinstel dat combineert, in het treinstel dat al klaarstaat mogen gewoon reizigers zitten).
Bij al het andere materieel mogen er reizigers aanwezig zijn in beide treinstellen en mag er dus ook direct gecombineerd worden.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Zijn er het tweede en derde weekend van maart werkzaamheden waarbij Amsterdam Centraal praktisch onbereikbaar is? IC Berlijn lijkt die weekenden niet naar Amsterdam Centraal te gaan, Eurostar rijdt dat weekend niet in Nederland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Het korte antwoord is ja.

Het lange antwoord:
Er rijden geen treinen tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Muiderpoort / Weesp. Daarnaast zijn er beperkingen voor het treinverkeer tussen Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal. Hierdoor is er ook geen treinverkeer mogelijk tussen de Watergraafsmeer en Amsterdam Centraal, waardoor IC Berlijn van/naar Amersfoort rijdt en Eurostar in Nederland komt te vervallen.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Kan de Eurostar dan niet in Rotterdam eindigen of van/naar Amsterdam Zuid rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
trolly

Bericht door trolly »

Het korte antwoord: nee.

Het lange antwoord laat ik graag aan iemand die er eens lekker voor gaat zitten over.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Meltrain schreef: ma 13 jan 2025, 22:08 Kan de Eurostar dan niet in Rotterdam eindigen of van/naar Amsterdam Zuid rijden?
Voor Eurostar van/naar Londen is dat wat moeilijk, aangezien de capacietit van de terminal in Rotterdam veel te beperkt is en in Amsterdam Zuid er geen terminal is,
Voor de rode Eurostar is er misschien wel iets mogelijk maar ik merk daar de laatste jaren in toenemende mate dat ze kennelijk geen zin hebben in afwijkende dienstregelingen en liever treinen (deels) opheffen, zelfs als er al reizigers geboekt hebben. Zie bv. ook het niet stoppen in Antwerpen de afgelopen weekends.
Durashift

Bericht door Durashift »

Jultar schreef: ma 13 jan 2025, 19:06 (..)
Direct combineren betekent dat er wel of niet met reizigers in de trein gecombineerd mag worden. Bij DDZ mag dat dus niet (en dan heb ik het over het treinstel dat combineert, in het treinstel dat al klaarstaat mogen gewoon reizigers zitten).
Bij al het andere materieel mogen er reizigers aanwezig zijn in beide treinstellen en mag er dus ook direct gecombineerd worden.
Dus, als doorgaand reiziger in een DDZ, van Groningen naar Utrecht, bijvoorbeeld, mag je dus in Zwolle verplicht uitstappen omdat het DDZ materieel gecombineerd moet worden?
cassie127

Bericht door cassie127 »

Nee in Zwolle doet men het precies andersom. Daar mag je niet instappen in het treinstel dat al klaar staat, want dat stel gaat uiteindelijk de combineer actie uitvoeren.
rvdborgt schreef: ma 13 jan 2025, 23:47
Meltrain schreef: ma 13 jan 2025, 22:08 Kan de Eurostar dan niet in Rotterdam eindigen of van/naar Amsterdam Zuid rijden?
Voor Eurostar van/naar Londen is dat wat moeilijk, aangezien de capacietit van de terminal in Rotterdam veel te beperkt is en in Amsterdam Zuid er geen terminal is,
Voor de rode Eurostar is er misschien wel iets mogelijk maar ik merk daar de laatste jaren in toenemende mate dat ze kennelijk geen zin hebben in afwijkende dienstregelingen en liever treinen (deels) opheffen, zelfs als er al reizigers geboekt hebben. Zie bv. ook het niet stoppen in Antwerpen de afgelopen weekends.
Dat is simpelweg vanwege de werkzaamheden aan de tunnel van Antwerpen Centraal waardoor er daar niet gestopt kan worden in de afgelopen weekenden. Bij dubbele stellen is tevens geen geschikt perron op Antwerpen Berchem om daar te kunnen stoppen.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

cassie127 schreef: ma 13 jan 2025, 23:50
rvdborgt schreef: ma 13 jan 2025, 23:47 Voor de rode Eurostar is er misschien wel iets mogelijk maar ik merk daar de laatste jaren in toenemende mate dat ze kennelijk geen zin hebben in afwijkende dienstregelingen en liever treinen (deels) opheffen, zelfs als er al reizigers geboekt hebben. Zie bv. ook het niet stoppen in Antwerpen de afgelopen weekends.
Dat is simpelweg vanwege de werkzaamheden aan de tunnel van Antwerpen Centraal waardoor er daar niet gestopt kan worden in de afgelopen weekenden. Bij dubbele stellen is tevens geen geschikt perron op Antwerpen Berchem om daar te kunnen stoppen.
Dubbele stellen is maar bij een paar treinen. De andere zouden in Berchem kunnen stoppen (dat hebben ze in het verleden immers ook gedaan) maar daar heeft Eurostar blijkbaar geen in meer in.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Zijn de perrons van spoor 1 en 4 wel hoog genoeg voor een rode Eurostar?
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Die perrons zijn sinds 2007 niet verlaagd, dus ja.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es

Bericht door en-es »

Suus schreef: ma 13 jan 2025, 20:53 Zijn er het tweede en derde weekend van maart werkzaamheden waarbij Amsterdam Centraal praktisch onbereikbaar is? IC Berlijn lijkt die weekenden niet naar Amsterdam Centraal te gaan,
Vandaar. Ik probeer tickets te boeken voor het 2e weekend in maart naar/van Hannover maar ik krijg alleen dure standaardtarieven te zien.
waldo79

Bericht door waldo79 »

En reismogelijkheden via Duisburg @en-es?
Plaats reactie