Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
-
-
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Lopende poppetjes? Waar moet ik die zien dan? Ik kom tegenwoordig redelijk vaak op Schiphol maar dit is me nog nooit opgevallen.
- Ivan
-
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Op perron 1/2 op Schiphol Airport hangen de LED-balken nog boven de perronrand die heel vroeger de deuren van de eerstvolgende trein aangaven. Tegenwoordig geven die balken alleen nog aan wat vertrektijd en bestemming van de volgende trein is, maar daarnaast wordt op het perrondeel langs de roltrappen (waar het relatief smal is) een lopend poppetje dat een pijl voortduwt getoond dat de reizigers verwijst naar meer wachtruimte tussen de (rol)trappen in.henrivanderweijden schreef: ↑zo 12 jan 2025, 18:23 Lopende poppetjes? Waar moet ik die zien dan? Ik kom tegenwoordig redelijk vaak op Schiphol maar dit is me nog nooit opgevallen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Vandaag een retourtje Eindhoven - Antwerpen gemaakt voor het bezoek van een voetbalwedstrijd in Antwerpen, onderweg vielen mij wel 2 dingen op; eerst ICNG-B op de 1100, waarna in Antwerpen Berchem een ICR stam op de 9500 voorbij kwam. Toch verwarrend deze inzet, heeft het te maken dat de paden van bepaalde series gepland zijn op uitsluitend ICNG inzet? Een andere verklaring kan ik niet redeneren.
Liefhebber OV per Bus in Duitsland & Oostenrijk ~ Student Buschauffeur in opleiding
-
Door de werkzaamheden bij Schiphol rijdt de 2400 na Rtd door naar Ehv ipv de 1100. Er zijn alleen enkele vroege en late ritten 1100. Omdat machinisten op de 2400 ook van standplaatsen komen die geen TRAXX bevoegdheid hebben, moet de 2400 volledig met ICNG rijden. Tevens is de 2400 op 200 km u gepland en stopt deze ook in Dvd (de s9500 is op 160 km u gepland zonder stop in Dvd).
De 9500 start 2x op vanuit Wgm en verder kunnen bijvoorbeeld machinisten uit Rtd ook op TRAXX rijden. Dus vandaar dat 3 van de 4 omlopen ICR is op de 9500. Het is dus puur schuiven met materieel vanwege de werkzaamheden.
Vanaf dinsdag rijdt er weer ICR in de 1100. Voor hoe lang nog gaan we zien.
De 9500 start 2x op vanuit Wgm en verder kunnen bijvoorbeeld machinisten uit Rtd ook op TRAXX rijden. Dus vandaar dat 3 van de 4 omlopen ICR is op de 9500. Het is dus puur schuiven met materieel vanwege de werkzaamheden.
Vanaf dinsdag rijdt er weer ICR in de 1100. Voor hoe lang nog gaan we zien.
-
Door deze werkzaamheden is op Gv tijdelijk weer een overstap mogelijk van Intercity op Sprinter en omgekeerd. Oude tijden herleven. 

-
Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met de hoeveelheid materieel ten noorden van de verstoring, i.c.m. de vertrek- en doorkomsttijden die de treinen normaal op Beilen hebben.
Een Sprinter vanuit Groningen komt in Beilen 4 minuten na de trein richting Groningen aan, waardoor je die treinen niet (zonder vertraging) op elkaar kunt laten keren (terwijl dat voor de materieelhoeveelheden ten noorden van de verstoring waarschijnlijk wel nodig is). Die eventuele vertraging zorgt er vervolgens weer voor dat de kering in Groningen niet gehaald wordt, waardoor de kering in Beilen nog verder negatief wordt, enzovoort.
Met de IC's heb je (afhankelijk van het tijdstip) 3 tot 5 minuten om de trein te keren in Beilen en vervolgens in het tegengestelde pad weer terug te rijden. Daarnaast staat in Groningen de IC ca. 35 minuten te keren, waardoor een lichte vertraging op de aankomende IC niet zo'n groot probleem is.
-
De ICs keerden lang in Bl gister in elk geval.
-
En dan linkerspoor naar Assen? Want anders is het lastig lang keren in Beilen aangezien je alleen vanaf spoor 2 rechterspoor richting Assen kunt.
-
Inderdaad, bijvoorbeeld de 300733
-
-
henrivanderweijden schreef: ↑zo 12 jan 2025, 18:23Lopende poppetjes? Waar moet ik die zien dan? Ik kom tegenwoordig redelijk vaak op Schiphol maar dit is me nog nooit opgevallen.
Het was ook de afgelopen tijd weer buiten gebruik.maar schijnbaar nu weer actief.
-
Gisteren hoorde ik op station Zwolle Karin omroepen over het in- en uitchecken bij het overstappen tussen verschillende treinvervoerders. Is dat weer een nieuwe omroep?
Op station Amersfoort Centraal moeten ze de puntjes nog op de i zetten wat betreft de verbouwing. Interessante is dat, komende vanaf de traverse, men is vergeten een tijdelijke blindegeleidelijn aan te leggen naar de trap richting sporen 1/2. Nu leidt de geleidelijn je naar tijdelijke bouwhekken, zodat je aan de linkerkant van de trap uitkomt. De geleidleijn gaat onderaan de trap juist aan de rechterkant verder.
Op station Amersfoort Centraal moeten ze de puntjes nog op de i zetten wat betreft de verbouwing. Interessante is dat, komende vanaf de traverse, men is vergeten een tijdelijke blindegeleidelijn aan te leggen naar de trap richting sporen 1/2. Nu leidt de geleidelijn je naar tijdelijke bouwhekken, zodat je aan de linkerkant van de trap uitkomt. De geleidleijn gaat onderaan de trap juist aan de rechterkant verder.
Beul van de blindegeleidelijn
-
Gistermiddag reden er tussen 14 en 16 uur geen treinen tussen Wolfheze en Arnhem.
Tussen Utrecht en Ede reden nog wel IC's, maar de 3200 niet. Tot 15.30 stopten de 3000 en 3100, die (deels) nog wel reden, niet op De Klomp (vanaf 15.30 overigens weer wel).
Ik dacht dat de regel was dat, wanneer de 3200 niet rijdt, de 3000 of de 3100 de haltering op Klp overneemt? Maar blijkbaar is dat bij verstoringen toch geen automatisme?
Tussen Utrecht en Ede reden nog wel IC's, maar de 3200 niet. Tot 15.30 stopten de 3000 en 3100, die (deels) nog wel reden, niet op De Klomp (vanaf 15.30 overigens weer wel).
Ik dacht dat de regel was dat, wanneer de 3200 niet rijdt, de 3000 of de 3100 de haltering op Klp overneemt? Maar blijkbaar is dat bij verstoringen toch geen automatisme?
-
Ik verwacht nu een boekwerk van Daniel over de stoppatronen op De Klomp. 

Beul van de blindegeleidelijn
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Ach, ik zag gisteren nog klachten van reizigers die het spoor ook bijster waren qua wat nu wel en niet aansluit.
Gistermiddag nam de 3100 de stop over, dat is precies de goede serie want dan heb je maar 5 minuten langere overstaptijd. Maar het klopt dat er nog wel eens vergeten wordt iets op De Klomp te laten stoppen als de 3200 uitvalt.
Gistermiddag nam de 3100 de stop over, dat is precies de goede serie want dan heb je maar 5 minuten langere overstaptijd. Maar het klopt dat er nog wel eens vergeten wordt iets op De Klomp te laten stoppen als de 3200 uitvalt.
Schapekop in de Keistad
-
En het lijkt erop dat de 3149 en de 3148 om 14:30 ook nog een stop hebben gemaakt.
(beide om 14:30)
(beide om 14:30)
-
Ik hoor eigenlijk alleen maar klachten van mensen in mijn omgeving over de 3200:Daniel schreef: ↑do 16 jan 2025, 11:57 Ach, ik zag gisteren nog klachten van reizigers die het spoor ook bijster waren qua wat nu wel en niet aansluit.
* valt vaak uit.
* bus sluit niet aan ( lijn 50 uit Veenendaal, trein ri Utrecht)(vanuit lijn 80 ri Ut hetzelfde probleem maar die mensen ken ik niet).
* overstap van lijn 87 op de trein sluit slecht aan.
* 3200 rijdt niet verder dan Ah , studenten willen naar Nm
-
-
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Yup, aansluitingen zijn een bekend probleem: je kunt met een halfuursdienst niet aansluiten in beide richtingen als de tijden zoals nu een kwartier uit elkaar liggen.henrivanderweijden schreef: ↑vr 17 jan 2025, 17:01 Ik hoor eigenlijk alleen maar klachten van mensen in mijn omgeving over de 3200:
* valt vaak uit.
* bus sluit niet aan ( lijn 50 uit Veenendaal, trein ri Utrecht)(vanuit lijn 80 ri Ut hetzelfde probleem maar die mensen ken ik niet).
* overstap van lijn 87 op de trein sluit slecht aan.
87 sluit aan richting Arnhem trouwens en op Veenendaal Centrum richting Utrecht.
Voor reizigers op 80 richting Utrecht is er een dubbel probleem: door de verschuiving op De Klomp haal je zowel daar als in Amersfoort de trein naar Utrecht net niet in de spits. In de daluren lukt dat wel.
Schapekop in de Keistad