Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Dat inderdaad. Ze stoppen iets minder maar voor de rest is het exact hetzelfde als een RE.
En daar had een reiziger zich ook in "vergist" blijkbaar. In de 2445 ergens na Dortmund lag een jongedame te "slapen" in de 1e klas en wilde ook niet wakker worden toen de conducteur luid om het kaartje vroeg. Conducteur haalde er de beveiliging bij (ik moet zeggen: veel beveiliging gezien) die blijkbaar wel fysiek mogen worden en toen bleek uiteraard dat ze geen kaartje had ("natürlich hab ich eins!") zat ze in haar tas te rommelen (wat voor kaartje heb je? Papier of digitaal? Digitaal. Wat zoek je dan in je tas, laat je telefoon zien!). Uiteindelijk kwam ze tot een Deutschlandticket.
Dus in Gütersloh was het bye-bye.
Ze stoppen ongeveer evenveel als de REs in hun begintijd, toen de naam "RegionalExpress" nog adequaat was. Inmiddels zijn op vele trajecten er RE-treinen welke zo vaak stoppen als het vroeger een RegionalBahn deed.
Toch wel nieuwswaardig denk ik: door onder andere personeelstekort rijden een aantal lijnen per 1 februari aanstaande minder, waaronder ook de RE13. Deze rijdt tot half december slechts elke twee uur, aangevuld met bussen. Eerste rit per trein vertrekt 06.05 uit Venlo, op zondag twee uur later.
Inmiddels is ook bekend dat de RE13 tussen Venlo en Hamm slechts iedere twee uur rijdt en tussen Venlo en Mönchengladbach komt er aanvullend treinvervangend vervoer. De S3 tussen Oberhausen en Hattingen rijdt op werkdagen wel ieder half uur (in het weekend ieder uur). Zie hier: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 2,10988693
ICE11 schreef: ↑wo 29 jan 2025, 17:48
Ze stoppen ongeveer evenveel als de REs in hun begintijd, toen de naam "RegionalExpress" nog adequaat was. Inmiddels zijn op vele trajecten er RE-treinen welke zo vaak stoppen als het vroeger een RegionalBahn deed.
Heb je voorbeelden van trajecten waar vroeger zowel RE als RB-treinen reden en nu uitsluitend RE/RB-treinen waarbij vroeger de RE-treinen een gemiddelde stationsafstand van rond de 20 kilometer hadden? Vroeger stopte de 1x per 2 uur rijdende RE5 tussen Emmerich en Koblenz tussen Emmerich en Wesel enkel in Empel-Rees, maar na Wesel werd er tot Duisburg toch op ieder station gestopt. Tussen Kleve en Krefeld had je nog een aantal kleine stations die niet door de RE10 werden aangedaan, maar daarentegen reed er een RB30 tussen Kleve en Krefeld. Deze kleine stations zijn allemaal opgeheven waardoor de RE nauwelijks is vertraagd. Op sommige RE-trajecten zijn enkele stops voor de RE-treinen erbij gekomen, zoals Schweich tussen Koblenz en Trier. Maar dat zijn enkele voorbeelden. De grootste vertraging is toch gekomen op trajecten waar treinen met een kantelbakinstallatie is vervangen door treinen zonder kantelbakinstallatie, zoals tussen Koblenz en Giessen en tussen Mainz en Saarbrücken. Het inzetten van treinen met een kantelbakinstallatie zorgt toch wel voor zo’n 15 minuten besparing over het gehele traject.
De ICs doen meer wat de IRs vroeger deden.
Van oudsher was het toch meer dat een RE wel stations oversloeg waar ook een RB of SE reed, maar op plekken waar geen RB of SE reed werd overal gestopt.
Nitein-Repart schreef: ↑za 01 feb 2025, 21:58
Heb je voorbeelden van trajecten waar vroeger zowel RE als RB-treinen reden en nu uitsluitend RE/RB-treinen waarbij vroeger de RE-treinen een gemiddelde stationsafstand van rond de 20 kilometer hadden?
Ik bedoelde het meer op de definitie. Dus RB = stopt overal, RE = overslaat de kleinere stations. Bij voorbeeld RE8 en RB27. Pas na het verlaten van NRW wordt de RE8 een echte "Express". Tussen Mönchengladbach en Unkel heeft hij maar een stop minder dan de RB27. Of RE2 en RB66 tussen Münster en Osnabrück - geen verschil. RE6 tussen Hamm en Bielefeld - maar twee stations minder dan RB69.
Nou is de RE 2 niet echt een goed voorbeeld. Die rijdt pas sinds enkele jaren tussen Münster en Osnabrück en vervangt daar de RB 66 die eerst grote delen van de dag daar een halfuurs dienst gereden heeft.
Daar staat wel tegenover dat de RE 2 tussen Münster en Düsseldorf wel echt een RE is en aanzienlijk wat stations overslaat, voornamelijk tussen Recklinghausen en Münster.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
De RE2 had tot een paar jaar geleden wel stops op alle stations tussen Recklinghausen Hbf en Münster Hbf, die is aanzienlijk versneld. In ruil daarvoor is de RE42 twee keer per uur gaan rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Reiziger (76) zet koffie met gaspitje: brand in Duitse trein
Een 76-jarige man heeft in een trein bij Neumünster, in het noorden van Duitsland, brand veroorzaakt door koffie te gaan zetten op een gasstelletje. Daardoor vatte zijn koffer vlam en raakte ook een zitplaats beschadigd.
Dat gebeurde gistermiddag rond 15.30 uur in de trein tussen Hamburg en Kiel, meldt de Duitse politie. "Het gasstelletje vloog in brand en er ontstond een sterke rookontwikkeling, waarna een passagier de politie waarschuwde. Medereizigers trokken aan de noodrem en een getuige kon de brand blussen met behulp van een brandblusapparaat."
Aangezien het feit dat een grote kopje thee - heet water en een theezakje dus - in het BordRestaurant inmiddels 4,30 Euro kost is het begrijpelijk dat deze man zelfverzorger is!
Met name Kings Cross waar poortjes staan.
Dan gaat het in Euston wat soepeler aangezien daar geen poortjes staan. Maar dat station bevindt zich nog in de vorige eeuw.
Laatst gewijzigd door en-es op vr 07 feb 2025, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.