Concessie Regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Stefan

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Stefan »

Ze kunnen uiteraard als los stel rijden, is alleen iets wat zelden voorkomt geloof ik (in ieder geval in de tijd dat ik nog tram reed). Ze zijn in ieder geval niet voorzien van een snelkoppeling.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Dank je. "Snel" (ont)koppelen (bijv. op Nieuwegein City en dan een deel naar IJsselstein en een naar Nieuwegein Zuid) is dus niet mogelijk?
MdJ

Bericht door MdJ »

Stefan schreef: vr 27 dec 2024, 12:31 Ze kunnen uiteraard als los stel rijden, is alleen iets wat zelden voorkomt geloof ik (in ieder geval in de tijd dat ik nog tram reed). Ze zijn in ieder geval niet voorzien van een snelkoppeling.
Is wel tijd geweest na een aantal botsingen en planmatig met de werkzaamheden waardoor er alleen Nieuwegein Zuilestein-IJsselstein/Nieuwegein Zuid gereden werd.
Laatste jaar komt het zelden voor inderdaad.
Bij twijfel: gebruik beton.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

IIVQ schreef: vr 27 dec 2024, 16:38 Dank je. "Snel" (ont)koppelen (bijv. op Nieuwegein City en dan een deel naar IJsselstein en een naar Nieuwegein Zuid) is dus niet mogelijk?
Nee. De koppeling vereist manueel werk, dat duurt te lang voor snel splitsen/combineren op Nieuwegein City.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

De proef met het laten rijden van de tram naar de Uithof als FC Utrecht speelt is duidelijk succesvol geweest: met onmiddelijke ingang rijdt de tram bij elke thuiswedstrijd in de Galgenwaard. De aftrap is zaterdag, als FC Utrecht speelt tegen AZ (U-OV).
Flickr!
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Opvallend is daarbij dat de tram dan de hele dag rijdt en 's avonds laat (als 20/21 samen maar 4x/uur rijden) tussen USP en CS aangevuld worden tot 8x/uur door lijn 22.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TreinenFreak

Bericht door TreinenFreak »

En dat de trams op deze dagen langer doorrijden dan normaal (tot 23:30 i.p.v. 21:30)
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: di 21 jan 2025, 22:31 De samenvatting...
Ochtendspits
* Er komt 4x/uur een 74 uit Utrecht bij Vianen Lekbrug aan, die gaat 2x/uur door als 74 via De Hagen naar Hoef en Haag Zuid en 2x/uur door als 64 via De Biezen naar Hoef en Haag Zuid
* Op Hoef en Haag Zuid keert zowel 64 als 74 op de 84 die 4x/uur van Hoef en Haag Zuid via De Hagen naar Utrecht Centraal rijdt.
* Op Vianen Lekbrug komt 4x/uur de 284 uit Utrecht aan, die keert op de 74 terug richting Utrecht.

Overdag
* Er komt 4x/uur een 74 uit Utrecht bij Vianen Lekbrug aan, die gaat 2x/uur door als 74 via De Hagen naar Hoef en Haag Zuid en 2x/uur door als 64 via De Biezen naar Hoef en Haag Noord
* In Hoef en Haag keren beide lijnen op zichzelf, de 64 uit Hoef en Haag Noord gaat dan vanaf de Lekbrug weer verder als 74 naar Utrecht.

Middagspits
* Er komt 4x/uur een 84 uit Utrecht die via De Hagen naar Hoef en Haag Zuid rijdt.
* Op Hoef en Haag Zuid keert de 84 2x/uur op de 74 via De Hagen naar Utrecht en 2x/uur op de 64 via De Biezen naar Vianen Lekbrug
* Bij Vianen Lekbrug gaat de 64 dan weer verder als 74 naar Utrecht.
* Lijn 74 uit Utrecht keert op Vianen Lekbrug op de 284 terug naar Utrecht.
Zou het niet al een hoop verwarring schelen als de ritten van lijn 74 die gekoppeld zijn aan lijn 64 over de hele route het lijnnummer 64 (of desnoods 75) tonen?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Of je maakt een 74a en 75b en de korte ritten 74 met een schuine streep erdoor.
Gr BasG
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef: za 25 jan 2025, 12:06 Zou het niet al een hoop verwarring schelen als de ritten van lijn 74 die gekoppeld zijn aan lijn 64 over de hele route het lijnnummer 64 (of desnoods 75) tonen?
Dan heb je drie verschillende lijnnummers naar De Hagen en extra verwarring, want in de middagspits is 64 dan de snelste verbinding naar De Hagen (maar juist gekoppeld aan 84 i.p.v. 74) en de rest van de dag juist niet.
Schapekop in de Keistad

Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Is 146 geen idee? :X
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: za 25 jan 2025, 13:01
Meltrain schreef: za 25 jan 2025, 12:06 Zou het niet al een hoop verwarring schelen als de ritten van lijn 74 die gekoppeld zijn aan lijn 64 over de hele route het lijnnummer 64 (of desnoods 75) tonen?
Dan heb je drie verschillende lijnnummers naar De Hagen en extra verwarring, want in de middagspits is 64 dan de snelste verbinding naar De Hagen (maar juist gekoppeld aan 84 i.p.v. 74) en de rest van de dag juist niet.
Maar lijn 64 gaat toch helemaal niet via De Hagen? :s
Ik bedoel dat de ritten via De Biezen tot in Zeist aan toe het lijnnummer 64 of 75 tonen, zodat in elk geval de dienstregeling van lijn 74 iets eenvoudiger wordt.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Er zijn wel ritten van 74 (in de vakanties) die vanaf Hoef en Haag Zuid als 64 naar de Lekbrug gaan en dan als 74 weer verder, dacht dat je die bedoelde. Maar in Vianen wordt daarmee niks duidelijker.
Schapekop in de Keistad

gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Volgens de Gelderlander gaan straks de bussen in Veenendaal niet meer via het tunneltje maar krijgen een halte aan de andere kant

https://archive.is/ADn8R
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Dit topic gaat over de huidige concessie. Ik heb het al gepost in het nieuwe topic.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Vraag: In de avond en weekend, als de tram niet naar het Science Park rijdt, hoe keren de trams dan op Utrecht Centraal Centrumzijde? Rijden ze door richting Vaartsche Rijn om te keren op het overloopwissel, of rijden ze heen en terug over hetzelfde spoor tussen Jaarbeursplein en Centrumzijde?

En wordt op de eindpunten (ook Science Park) steeds hetzelfde spoor gebruikt of om-en-om?
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Ze keren tussen tussen CS Centrumzijde en Vaartsche Rijn in, net achter het overloopwissel, als lijn 99. (Heen en weer wordt wat spannend als je een bus tegenkomt op het viaduct aan de Jaarbeurszijde)

Op de eindpunten is de frequentie bij mijn weten zodanig dat ze wel om en om de sporen moeten gebruiken, maar alleen bij CS Centrumzijde en P+R Science Park staan er vertrekperrons in de reisinformatie. De eindpunten in Nieuwegein en IJsselstein zijn eilandperrons dus daar wordt ter plekke aangeven kennelijk als voldoende beschouwd.
En op CS Centrumzijde keert 22 dus altijd op de kopsporen, de buitensporen worden alleen door 20 en 21 gebruikt.
Schapekop in de Keistad

IIVQ

Bericht door IIVQ »

Dank!
Durashift

Bericht door Durashift »

Afgelopen vrijdagmiddag even met lijn 1 vanaf de Vechtsebanen naar het Vredenburg.. Heen elektrisch, terug 'gelukkig' met een diesel Benz.

Bij vertrek stonden er twee Ebusco's op de buffer, terwijl de halteDrip vertrek aankondigde.. Ja, dat was dus de achterste bus vanaf de buffer. :roll: Ik liep er met drie mede reizigers naartoe en werden tot spoed gemaand door de chauffeur; ik zei tegen hem: joh, de halte is daar en niet hier (ik ga niet voor je rennen d8 ik bij mezelf). Hij kon niet op de halte staan, iets met laden, begreep ik.

Nou, ik als (zeer incidentele) busreiziger moest erg wennen aan het rijgedrag van de elektrische aandrijving. Zal ook aan de chauffeur liggen natuurlijk. Hij had kennelijk wat haast.
Nu zijn die Ebusco's.zo'n vier jaar oud (dit jaar 5 volgens mij).maar vond deze bus vrij smoezelig eruit zien. Minimalistische bouw (deurtje van de chauffeur zit te ruim in het slot dus beweegt heen en weer tijdens remmen en optrekken.

Je moet geen last van misofonie hebben want de waarschuwing bij geopende achterdeur is luid en irritant, vind ik.

Nee, dan Citaro op de terugweg. 12,13 jaar oud volgens mij maar daar zag ik niks van in het.interrieur. De lijsten om de ramen zien er nog netjes,.degelijk, uit. Ja, de stoelbekleding is sleets (maar niet gescheurd) maar de koppelomvormer van de automaat maakt een vloeiender start bij wegrijden mogelijk.

Geen rare deurpiepjes, gewoon een stadsbus zoals het,.wat mij betreft, hoort te zijn. :pos:
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

De 'oudere' Ebusco's (2.1) zijn inderdaad niet heel erg goed afgewerkt, maar met de grijze exemplaren (2.2) is weinig mis in mijn optiek. De gele Ebusco's zijn ondertussen trouwens al acht jaar in dienst, die zijn van 2017.
Flickr!
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Met elektrische aandrijving zou je in principe heel soepel moeten kunnen rijden, maar het hangt wel vooral af van de chauffeur, en minder van de techniek zoals dat bij versnellingsbakbussen zo is.
RW2104

Bericht door RW2104 »

Het uiterlijk van de oude Ebusco's vind ik inderdaad ook niet meer om aan te zien, zowel binnen als buiten. Het is maar goed dat ze niet mee over gaan naar Transdev. De accu's zijn recentelijk wel vervangen als ik het mij goed herinner.
Thijsjuh

Bericht door Thijsjuh »

RW2104 schreef: ma 24 feb 2025, 11:21 Het uiterlijk van de oude Ebusco's vind ik inderdaad ook niet meer om aan te zien, zowel binnen als buiten. Het is maar goed dat ze niet mee over gaan naar Transdev. De accu's zijn recentelijk wel vervangen als ik het mij goed herinner.
Ook de oude Ebusco's zitten in de overnameregeling, dus hoe kom je erbij dat ze niet overgaan naar Transdev?
RW2104

Bericht door RW2104 »

Het persbericht van Transdev op hun site van vorig jaar had het over een overname van 50 elektrische bussen, ging ervan uit dat de Ebusco 2.0/2.1 daar dus niet bij zaten aangezien je dan op ruim 70 bussen zou zitten. Assumptie in ieder geval.
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

De Syntus Utrecht 1650 van Pouw is omgebouwd naar Qbuzz telematica en is voor zo'n 70% ongestickerd naar U-OV. Als ik het goed heb begrepen volgen er nog meer setra's en zelfs een gelede citaro.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Plaats reactie