Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Treinposities kent alleen een trein 9987 overigens, maar dan wel om 15.22 vertrekkend. De stops op Charles de Gaulle en Schiphol zijn NVR-stops, die NMBS blijkbaar ten onrechte wel toont.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

IIVQ schreef: za 22 feb 2025, 22:21 Wat is dan die 9987 en hoe komt NMBS tot 15:40 als vertrektijd?
Overigens is het verschil in vertrektijd tussen deze 2 al dan niet fictieve treinen in Chambery maar 9 minuten.
Treinen naar Parijs en uit Parijs moeten van de SNCF altijd andere nummers hebben, dus treinen die langs Parijs rijden, hebben dan 2 nummers.
15:40 is waarschijnlijk een oude vertrektijd die wegens werkzaamheden is aangepast. Ook al zitten de wijzigingen in MERITS, sommige NMBS-systemen krijgen dat blijkbaar niet mee (zoals "vertragingsattest").
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Bedankt! Je zal maar de verkeerde app pakken en "een kwartier voor vertrek" (dus 3mn na reëel vertrek) aankomen...
Durashift

Bericht door Durashift »

IIVQ schreef: za 22 feb 2025, 21:16 Ik wil een collega volgen die in de Eurostar Snow zit. (..)
Ff vragen om locatie te delen?
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik heb zijn privé-nummer niet. Hij heeft het altijd maanden vooraf al over z'n reis, en na afloop hoe meer vertraging, hoe meer te klagen bij het koffieapparaat. Hij zal wel sip zijn, want slechts +5 vertrek uit Brussel (en toen ben ik gaan slapen).

Die keer dat hij +6h30 had was wéken stof tot praten :-p
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Ik ben een beetje in de geschiedenis van de Belbus aan het duiken.
Nu ben ik tot de jaren 80 komen met de Belbus van GADO. Is dat het eerste Belbus concept of waren er al eerder bussen na reservering?
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Dat was idd een van de eerste belbussen van Nederland. Er is zelfs een boekje over uitgegeven.

https://genealogiegroningen.nl/winschot ... j-s-giezen

Ook de FRAM was er vroeg bij, maar ik ben de naam van dat project kwijt. Het was iig een verre voorganger van de TeleTaxi.

Ik weet dat er zelfs in eerdere dienstregelingboekjes vermeldingen waren dat een enkele rit van tevoren "besteld" moest worden, maar of je dat een belbus kan noemen.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

Het project bij de FRAM was de Bustaxi; ook op de Wiki te vinden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Dank voor deze informatie!
gpvos

Bericht door gpvos »

gpvos schreef: ma 27 jan 2025, 19:58Van zaterdag 29 maart t/m maandag 7 april vind ik alleen Flexpreise voor de IC Amsterdam-Berlijn v.v..[...] ook tussen Amsterdam en Frankfurt zijn er voor diverse ICEs alleengeen Sparpreise te koop
Het is nu minder dan zes weken voor het weekend van 4-6 april (wanneer ik een evenement organiseer waar we ook deelnemers uit Berlijn verwachten), en er zijn nog steeds geen Sparpreise in de verkoop. Dit wordt wel heel vervelend.
Laatst gewijzigd door gpvos op ma 24 feb 2025, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
en-es

Bericht door en-es »

Dat is inderdaad heel vervelend. Plannen maken wordt er niet makkelijker op.
cassie127

Bericht door cassie127 »

gpvos schreef: ma 24 feb 2025, 16:27
gpvos schreef: ma 27 jan 2025, 19:58Van zaterdag 29 maart t/m maandag 7 april vind ik alleen Flexpreise voor de IC Amsterdam-Berlijn v.v..[...] ook tussen Amsterdam en Frankfurt zijn er voor diverse ICEs alleen Sparpreise te koop
Het is nu minder dan zes weken voor het weekend van 4-6 april (wanneer ik een evenement organiseer waar we ook deelnemers uit Berlijn verwachten), en er zijn nog steeds geen Sparpreise in de verkoop. Dit wordt wel heel vervelend.
De treinen rijden van/naar Amersfoort in die periode. Zolang dat nog niet verwerkt is in Hafas zit de verkoop nog dicht.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

gpvos schreef: ma 24 feb 2025, 16:27
gpvos schreef: ma 27 jan 2025, 19:58Van zaterdag 29 maart t/m maandag 7 april vind ik alleen Flexpreise voor de IC Amsterdam-Berlijn v.v..[...] ook tussen Amsterdam en Frankfurt zijn er voor diverse ICEs alleengeen Sparpreise te koop
Ik krijg gewoon supersparpreis en sparpreis als ik zoek op Berlijn - Nederland met de ICE via Duisburg.
Voor de IC inderdaad niet.
gpvos

Bericht door gpvos »

Op die route is het inderdaad niet zo voor elke verbinding (zoals ik al schreef), maar In elk geval wel op 4 april voor de verbindingen om 12.46 (548/1224/122), 14.46 (546/S3/120) en 16.46 (544/224).
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

Gebroken diensten
Waarom bestaan deze diensten nog? Niet alle bedrijven hebben ze dus het moet prima mogelijk zijn om gewoon alleen met normale diensten te werken, lijkt me?
Het lijkt me toch echt behoorlijk zwaar en onmenselijk om eigenlijk een hele dag paraat te staan.
en-es

Bericht door en-es »

Mij lijkt het ook niks. Maar wellicht zijn er werknemers die het goed uitkomt?
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Een gebroken dienst kan voor mij best fijn zijn, zeker als de onbetaalde pauze samenvalt met bijvoorbeeld collegetijden of een tentamen. Anders zou ik ook nooit gebroken diensten willen rijden.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Oorspronkelijk zijn de gebroken dienst in het ov bedoeld om de extra spitsritten te kunnen rijden. Nog steeds wordt op veel lijnen in de spits vaker gereden dan in de periode daarbuiten.

Een deel van de chauffeurs rijdt bewust alleen gebroken omdat ze tussendoor dan bijvoorbeeld kunnen sporten of met de kinderen kunnen lunchen.
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

Het lijkt mij vooral vermoeiend.
Je bent de hele dag eigenlijk aan het werk met een uur of 3-4 onbetaalde pauze.
Je staat vroeg op dus grote kans dat je niet genoeg geslapen hebt, dus brak in de ochtend en je hebt de drukke ochtendspits. Vervolgens een aantal uren moet je jezelf zien te vermaken. Als je dichtbij je werkplek woont, is dat nog een beetje te doen, maar je moet dus ook de reistijd van en naar werk meerekenen ook. En vervolgens wanneer je in de middag nog brakker bent (want ja, de kater komt later :mrgreen: ), moet je nog een uur of 5 weer de spits afwerken.
DPDelft schreef: do 27 feb 2025, 14:09 Oorspronkelijk zijn de gebroken dienst in het ov bedoeld om de extra spitsritten te kunnen rijden. Nog steeds wordt op veel lijnen in de spits vaker gereden dan in de periode daarbuiten.

Een deel van de chauffeurs rijdt bewust alleen gebroken omdat ze tussendoor dan bijvoorbeeld kunnen sporten of met de kinderen kunnen lunchen.
Nooit geweten dat dat een optie is, alleen gebroken diensten werken ook een optie is. Voordeel is wel dat je regelmatig werkt.

Maar terugkomend op je eerste punt... niet alle OVbedrijven hebben gebroken diensten. Volgens mij worden die ritten dan vaak gereden door personeel die niet volledige diensten kunnen draaien of bij gebrek daarvan wordt de korte dienst gewoon gedraaid of eventueel aangevuld met een stuk rangeren/reserve/whatever. Lijkt mij een stuk beter dan dit soort dingen verwachten van personeel.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

In de CAO OV (streekvervoer) is het zo dat als je kiest voor een gebroken voorkeursrooster, je in de weekends niet hoeft te werken.

Sommige mensen geven hier de voorkeur aan. En ik ken chauffeurs die het een prima breuk van de dag vinden om op rustige tijden boodschappen te doen, een ontvangt dan haar klanten voor haar nagelstudio aan huis, en een professioneel raskippenfokker die z'n jonge kuikens niet een hele dag van 8 uur alleen kan laten.

Wij hebben stallingen waar te weinig gebroken diensten zijn voor het aantal mensen dat een voorkeur heeft voor GD.

Bovendien hangt er een redelijke toeslag aan (heb je alleen iets aan als je werkt bij een bedrijf met individuele GD-toeslag).

Een vriend van mij werkte vroeger als uitzendkracht bij GVB en woonde redelijk ver van de stalling, hij kreeg dubbele reiskosten uitgekeerd voor gebroken. Maar tussendoor ging hij naar het huis van z'n vader die vlak bij de stalling woonde.

Ik heb een kantoorbaan, maar als ik thuis werk neem ik ook vaak een lange pauze van bijv. 13:30 tot 15:30 en dan doe ik boodschappen of ruim het huis even op, en dan weer door tot 19:30. Niet voor iedereen, ik vind het heerlijk!

En over vroeg opstaan gesproken, een gebroken dienst mag niet eerder dan 5:30 beginnen, een "normale" vroege dienst begint vanaf 4:30.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Worden HSL-diensten door machinisten/conducteurs uitgevoerd die verder niet op "binnenlandse" diensten rijden of kan een HSL-machinist of -conducteur ook bijvoorbeeld een gewone Sprinter/Intercity hebben in een dienst? Zeker nu de HSL-treinen verder het land inrijden dan tot medio december het geval was.

Zit er daarnaast bij HSL ook nog verschil tussen binnen Nederland of naar België?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Ivan

Bericht door Ivan »

Naar België lijkt me NS Internationaal.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Milco schreef: do 27 feb 2025, 15:22 Worden HSL-diensten door machinisten/conducteurs uitgevoerd die verder niet op "binnenlandse" diensten rijden of kan een HSL-machinist of -conducteur ook bijvoorbeeld een gewone Sprinter/Intercity hebben in een dienst? Zeker nu de HSL-treinen verder het land inrijden dan tot medio december het geval was.

Zit er daarnaast bij HSL ook nog verschil tussen binnen Nederland of naar België?
Inprincipe wel al stapt men in de komende jaren wel steeds meer af van deze scheiding, metname bij de HC's. Voor machinisten blijft die scheiding er nog wel vanwege o.a. ERTMS. De treinen Internationale treinen over de HSL worden bemand door NS International/NMBS.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

Is er nog iets te zien van het voormalig station Rotterdam Hofplein en het Hofpleinviaduct of is alles weggehaald?

En is het al bekend wanneer de ICR echt uit dienst gaat?
-
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Jazeker is station Hofplein nog te zien. Het Hofpleinviaduct is zelfs een rijksmonument, dus dat gaat niet zomaar verdwijnen.
De overkapping van het station is er nog (nou ja, ik weet niet of het origineel is) en onder het luchtspoor zitten horeca en winkels.
Plaats reactie