Korte vragen
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40637
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Treinposities kent alleen een trein 9987 overigens, maar dan wel om 15.22 vertrekkend. De stops op Charles de Gaulle en Schiphol zijn NVR-stops, die NMBS blijkbaar ten onrechte wel toont.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00
Re: Korte vragen
Treinen naar Parijs en uit Parijs moeten van de SNCF altijd andere nummers hebben, dus treinen die langs Parijs rijden, hebben dan 2 nummers.
15:40 is waarschijnlijk een oude vertrektijd die wegens werkzaamheden is aangepast. Ook al zitten de wijzigingen in MERITS, sommige NMBS-systemen krijgen dat blijkbaar niet mee (zoals "vertragingsattest").
-
- Berichten: 1903
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Korte vragen
Bedankt! Je zal maar de verkeerde app pakken en "een kwartier voor vertrek" (dus 3mn na reëel vertrek) aankomen...
-
- Berichten: 6079
- Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
- Locatie: Rhenen
-
- Berichten: 1903
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Korte vragen
Ik heb zijn privé-nummer niet. Hij heeft het altijd maanden vooraf al over z'n reis, en na afloop hoe meer vertraging, hoe meer te klagen bij het koffieapparaat. Hij zal wel sip zijn, want slechts +5 vertrek uit Brussel (en toen ben ik gaan slapen).
Die keer dat hij +6h30 had was wéken stof tot praten :-p
Die keer dat hij +6h30 had was wéken stof tot praten :-p
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 865
- Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09
Re: Korte vragen
Ik ben een beetje in de geschiedenis van de Belbus aan het duiken.
Nu ben ik tot de jaren 80 komen met de Belbus van GADO. Is dat het eerste Belbus concept of waren er al eerder bussen na reservering?
Nu ben ik tot de jaren 80 komen met de Belbus van GADO. Is dat het eerste Belbus concept of waren er al eerder bussen na reservering?
-
- Berichten: 673
- Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33
Re: Korte vragen
Dat was idd een van de eerste belbussen van Nederland. Er is zelfs een boekje over uitgegeven.
https://genealogiegroningen.nl/winschot ... j-s-giezen
Ook de FRAM was er vroeg bij, maar ik ben de naam van dat project kwijt. Het was iig een verre voorganger van de TeleTaxi.
Ik weet dat er zelfs in eerdere dienstregelingboekjes vermeldingen waren dat een enkele rit van tevoren "besteld" moest worden, maar of je dat een belbus kan noemen.
https://genealogiegroningen.nl/winschot ... j-s-giezen
Ook de FRAM was er vroeg bij, maar ik ben de naam van dat project kwijt. Het was iig een verre voorganger van de TeleTaxi.
Ik weet dat er zelfs in eerdere dienstregelingboekjes vermeldingen waren dat een enkele rit van tevoren "besteld" moest worden, maar of je dat een belbus kan noemen.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
- Donateur
- Berichten: 8492
- Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
- Locatie: Gouda
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Het project bij de FRAM was de Bustaxi; ook op de Wiki te vinden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 865
- Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09
Re: Korte vragen
Dank voor deze informatie!
-
- Berichten: 856
- Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19
Re: Korte vragen
Het is nu minder dan zes weken voor het weekend van 4-6 april (wanneer ik een evenement organiseer waar we ook deelnemers uit Berlijn verwachten), en er zijn nog steeds geen Sparpreise in de verkoop. Dit wordt wel heel vervelend.
Laatst gewijzigd door gpvos op ma 24 feb 2025, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
- Berichten: 5399
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Korte vragen
Dat is inderdaad heel vervelend. Plannen maken wordt er niet makkelijker op.
-
- Berichten: 7257
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Korte vragen
De treinen rijden van/naar Amersfoort in die periode. Zolang dat nog niet verwerkt is in Hafas zit de verkoop nog dicht.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 953
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Korte vragen
Ik krijg gewoon supersparpreis en sparpreis als ik zoek op Berlijn - Nederland met de ICE via Duisburg.
Voor de IC inderdaad niet.
-
- Berichten: 856
- Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19
Re: Korte vragen
Op die route is het inderdaad niet zo voor elke verbinding (zoals ik al schreef), maar In elk geval wel op 4 april voor de verbindingen om 12.46 (548/1224/122), 14.46 (546/S3/120) en 16.46 (544/224).
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
- Berichten: 4283
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Korte vragen
Gebroken diensten
Waarom bestaan deze diensten nog? Niet alle bedrijven hebben ze dus het moet prima mogelijk zijn om gewoon alleen met normale diensten te werken, lijkt me?
Het lijkt me toch echt behoorlijk zwaar en onmenselijk om eigenlijk een hele dag paraat te staan.
Waarom bestaan deze diensten nog? Niet alle bedrijven hebben ze dus het moet prima mogelijk zijn om gewoon alleen met normale diensten te werken, lijkt me?
Het lijkt me toch echt behoorlijk zwaar en onmenselijk om eigenlijk een hele dag paraat te staan.
-
- Berichten: 5399
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Korte vragen
Mij lijkt het ook niks. Maar wellicht zijn er werknemers die het goed uitkomt?
- ThatPCDude
- Donateur
- Berichten: 1241
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Korte vragen
Een gebroken dienst kan voor mij best fijn zijn, zeker als de onbetaalde pauze samenvalt met bijvoorbeeld collegetijden of een tentamen. Anders zou ik ook nooit gebroken diensten willen rijden.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 865
- Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09
Re: Korte vragen
Oorspronkelijk zijn de gebroken dienst in het ov bedoeld om de extra spitsritten te kunnen rijden. Nog steeds wordt op veel lijnen in de spits vaker gereden dan in de periode daarbuiten.
Een deel van de chauffeurs rijdt bewust alleen gebroken omdat ze tussendoor dan bijvoorbeeld kunnen sporten of met de kinderen kunnen lunchen.
Een deel van de chauffeurs rijdt bewust alleen gebroken omdat ze tussendoor dan bijvoorbeeld kunnen sporten of met de kinderen kunnen lunchen.
-
- Berichten: 4283
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Korte vragen
Het lijkt mij vooral vermoeiend.
Je bent de hele dag eigenlijk aan het werk met een uur of 3-4 onbetaalde pauze.
Je staat vroeg op dus grote kans dat je niet genoeg geslapen hebt, dus brak in de ochtend en je hebt de drukke ochtendspits. Vervolgens een aantal uren moet je jezelf zien te vermaken. Als je dichtbij je werkplek woont, is dat nog een beetje te doen, maar je moet dus ook de reistijd van en naar werk meerekenen ook. En vervolgens wanneer je in de middag nog brakker bent (want ja, de kater komt later
), moet je nog een uur of 5 weer de spits afwerken.
Maar terugkomend op je eerste punt... niet alle OVbedrijven hebben gebroken diensten. Volgens mij worden die ritten dan vaak gereden door personeel die niet volledige diensten kunnen draaien of bij gebrek daarvan wordt de korte dienst gewoon gedraaid of eventueel aangevuld met een stuk rangeren/reserve/whatever. Lijkt mij een stuk beter dan dit soort dingen verwachten van personeel.
Je bent de hele dag eigenlijk aan het werk met een uur of 3-4 onbetaalde pauze.
Je staat vroeg op dus grote kans dat je niet genoeg geslapen hebt, dus brak in de ochtend en je hebt de drukke ochtendspits. Vervolgens een aantal uren moet je jezelf zien te vermaken. Als je dichtbij je werkplek woont, is dat nog een beetje te doen, maar je moet dus ook de reistijd van en naar werk meerekenen ook. En vervolgens wanneer je in de middag nog brakker bent (want ja, de kater komt later

Nooit geweten dat dat een optie is, alleen gebroken diensten werken ook een optie is. Voordeel is wel dat je regelmatig werkt.DPDelft schreef: ↑do 27 feb 2025, 14:09 Oorspronkelijk zijn de gebroken dienst in het ov bedoeld om de extra spitsritten te kunnen rijden. Nog steeds wordt op veel lijnen in de spits vaker gereden dan in de periode daarbuiten.
Een deel van de chauffeurs rijdt bewust alleen gebroken omdat ze tussendoor dan bijvoorbeeld kunnen sporten of met de kinderen kunnen lunchen.
Maar terugkomend op je eerste punt... niet alle OVbedrijven hebben gebroken diensten. Volgens mij worden die ritten dan vaak gereden door personeel die niet volledige diensten kunnen draaien of bij gebrek daarvan wordt de korte dienst gewoon gedraaid of eventueel aangevuld met een stuk rangeren/reserve/whatever. Lijkt mij een stuk beter dan dit soort dingen verwachten van personeel.
-
- Berichten: 1903
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Korte vragen
In de CAO OV (streekvervoer) is het zo dat als je kiest voor een gebroken voorkeursrooster, je in de weekends niet hoeft te werken.
Sommige mensen geven hier de voorkeur aan. En ik ken chauffeurs die het een prima breuk van de dag vinden om op rustige tijden boodschappen te doen, een ontvangt dan haar klanten voor haar nagelstudio aan huis, en een professioneel raskippenfokker die z'n jonge kuikens niet een hele dag van 8 uur alleen kan laten.
Wij hebben stallingen waar te weinig gebroken diensten zijn voor het aantal mensen dat een voorkeur heeft voor GD.
Bovendien hangt er een redelijke toeslag aan (heb je alleen iets aan als je werkt bij een bedrijf met individuele GD-toeslag).
Een vriend van mij werkte vroeger als uitzendkracht bij GVB en woonde redelijk ver van de stalling, hij kreeg dubbele reiskosten uitgekeerd voor gebroken. Maar tussendoor ging hij naar het huis van z'n vader die vlak bij de stalling woonde.
Ik heb een kantoorbaan, maar als ik thuis werk neem ik ook vaak een lange pauze van bijv. 13:30 tot 15:30 en dan doe ik boodschappen of ruim het huis even op, en dan weer door tot 19:30. Niet voor iedereen, ik vind het heerlijk!
En over vroeg opstaan gesproken, een gebroken dienst mag niet eerder dan 5:30 beginnen, een "normale" vroege dienst begint vanaf 4:30.
Sommige mensen geven hier de voorkeur aan. En ik ken chauffeurs die het een prima breuk van de dag vinden om op rustige tijden boodschappen te doen, een ontvangt dan haar klanten voor haar nagelstudio aan huis, en een professioneel raskippenfokker die z'n jonge kuikens niet een hele dag van 8 uur alleen kan laten.
Wij hebben stallingen waar te weinig gebroken diensten zijn voor het aantal mensen dat een voorkeur heeft voor GD.
Bovendien hangt er een redelijke toeslag aan (heb je alleen iets aan als je werkt bij een bedrijf met individuele GD-toeslag).
Een vriend van mij werkte vroeger als uitzendkracht bij GVB en woonde redelijk ver van de stalling, hij kreeg dubbele reiskosten uitgekeerd voor gebroken. Maar tussendoor ging hij naar het huis van z'n vader die vlak bij de stalling woonde.
Ik heb een kantoorbaan, maar als ik thuis werk neem ik ook vaak een lange pauze van bijv. 13:30 tot 15:30 en dan doe ik boodschappen of ruim het huis even op, en dan weer door tot 19:30. Niet voor iedereen, ik vind het heerlijk!
En over vroeg opstaan gesproken, een gebroken dienst mag niet eerder dan 5:30 beginnen, een "normale" vroege dienst begint vanaf 4:30.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10202
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Worden HSL-diensten door machinisten/conducteurs uitgevoerd die verder niet op "binnenlandse" diensten rijden of kan een HSL-machinist of -conducteur ook bijvoorbeeld een gewone Sprinter/Intercity hebben in een dienst? Zeker nu de HSL-treinen verder het land inrijden dan tot medio december het geval was.
Zit er daarnaast bij HSL ook nog verschil tussen binnen Nederland of naar België?
Zit er daarnaast bij HSL ook nog verschil tussen binnen Nederland of naar België?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
- Ivan
- Berichten: 320
- Lid geworden op: di 26 nov 2024, 23:48
- Locatie: Tilburg
Re: Korte vragen
Naar België lijkt me NS Internationaal.
-
- Berichten: 7257
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Korte vragen
Inprincipe wel al stapt men in de komende jaren wel steeds meer af van deze scheiding, metname bij de HC's. Voor machinisten blijft die scheiding er nog wel vanwege o.a. ERTMS. De treinen Internationale treinen over de HSL worden bemand door NS International/NMBS.Milco schreef: ↑do 27 feb 2025, 15:22 Worden HSL-diensten door machinisten/conducteurs uitgevoerd die verder niet op "binnenlandse" diensten rijden of kan een HSL-machinist of -conducteur ook bijvoorbeeld een gewone Sprinter/Intercity hebben in een dienst? Zeker nu de HSL-treinen verder het land inrijden dan tot medio december het geval was.
Zit er daarnaast bij HSL ook nog verschil tussen binnen Nederland of naar België?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 4159
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Korte vragen
Is er nog iets te zien van het voormalig station Rotterdam Hofplein en het Hofpleinviaduct of is alles weggehaald?
En is het al bekend wanneer de ICR echt uit dienst gaat?
En is het al bekend wanneer de ICR echt uit dienst gaat?
-
-
- Berichten: 1131
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Korte vragen
Jazeker is station Hofplein nog te zien. Het Hofpleinviaduct is zelfs een rijksmonument, dus dat gaat niet zomaar verdwijnen.
De overkapping van het station is er nog (nou ja, ik weet niet of het origineel is) en onder het luchtspoor zitten horeca en winkels.
De overkapping van het station is er nog (nou ja, ik weet niet of het origineel is) en onder het luchtspoor zitten horeca en winkels.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten