Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
trolly

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

tjoektjoek schreef: wo 05 mar 2025, 07:07 NS presenteert de dubbeldekker nieuwe generatie.
Ik zal wel een ouwe zeur zijn, maar er was ooit een tijd waarin treinen wielen hadden, ook bij de presentatie. Wat NS hier toont heette toen met een mooie Nederlandse uitdrukking een mock up. Ik zeg dat voorsl omdat er nogal eens verschilletjes bleken te zitten tussen zo'n model en het rijdende eindproduct.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
katvis

Bericht door katvis »

60 stuks maar? Of is dit puur ter vervanging van DDZ?
PSA: Links gaan, rechts staan
Lange_Dre

Bericht door Lange_Dre »

Wat jammer dat NS weer een andere kleur blauwe stoelen kiest voor de 2e klasse. Dit neigt meer naar de paarse kleur van de de oude vrim stoelen. 🤷🏻‍♂️
MaartenD

Bericht door MaartenD »

De vraag is wat je er allemaal mee kunt vervangen. Misschien de eerste serie VIRM (die in de basis ook al 30 jaar oud is), misschien voor Utrecht - Leiden als ze niet te zwaar zijn.
Ook een beetje afhankelijk van het interieur. Ik bedoel, Desiro HC in NRW rijdt ook diensten die wij eigenlijk een IC noemen.
ITF

Bericht door ITF »

Op het bovendek met de tweede klasse zijn er een soort extra blokken onder het plafond geplaatst, het ziet er uit alsof mensen daar flink hun hoofd tegen aan gaan stoten (lees: ikzelf ook met 192)…
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

VIRM schreef: wo 05 mar 2025, 08:16 Wel jammer dat de eerste klas 2 bij 2 stoelen krijgt.
Ook mijn eerste gedachte. Dat is geen eerste klas meer.
AppleMoose

Bericht door AppleMoose »

Die barkrukjes zijn toch wel een ongekende luxe waar je graag de 1e klasprijzen voor wilt betalen :Y :')

De buitenkant en de 2e klas zien er prima uit, al ben ik benieuwd naar hoe de stoelen zitten. Vreemd inderdaad dat men weer voor een nieuwe kleur kiest..

De 1e klas kent met deze indeling nog minder verschil met de 2e klas dan nu. Het lijkt erop dat NS voorsorteert op het afschaffen van de 1e klas...
En blandning av sött och salt.
VIRM

Bericht door VIRM »

Ik vraag mij af of dat gaat gebeuren. Maar NS weet wat de opbrengsten uit de eerste klas zijn neem ik aan.
MaartenD schreef: wo 05 mar 2025, 08:50 De vraag is wat je er allemaal mee kunt vervangen. Misschien de eerste serie VIRM (die in de basis ook al 30 jaar oud is), misschien voor Utrecht - Leiden als ze niet te zwaar zijn.
Ook een beetje afhankelijk van het interieur. Ik bedoel, Desiro HC in NRW rijdt ook diensten die wij eigenlijk een IC noemen.
Op Wikipedia zie ik dat er 50 stellen DDZ zijn. Met 60 DDNG-stellen kan je alle DDZ's vervangen. Daarnaast is er volgens mij nog geen vervanging voor alle ICM-stellen.
Beul van de blindegeleidelijn
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Er is in recente jaren nooit een materieelserie geweest waar niet een vervolgorder op kwam. Dat zal met DDNG ook nog wel komen als het model volledig uitontwikkeld is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

De flirts zijn toch maar één order geweest?
AppleMoose

Bericht door AppleMoose »

Dat was een spoedbestelling, geen reguliere bestelling.
En blandning av sött och salt.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Grappig, ik heb nu zowel reacties gelezen van mensen die de 2+2 opstelling in de eerste klas niet vervelend als wel vervelend vinden.

Ik zit zelf bijna nooit in de eerste klas, maar ik vind de enkele stoelen vaak niet prettig. De distantie die een tweede stoel creëert vind ik zelf erg prettig, je zit dan niet zo dicht bij het gangpad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Lange_Dre schreef: wo 05 mar 2025, 08:47 Wat jammer dat NS weer een andere kleur blauwe stoelen kiest voor de 2e klasse. Dit neigt meer naar de paarse kleur van de de oude vrim stoelen.
Daar ben ik het niet mee eens, qua kleur lijkt het heel erg op de stoelen in VIRMm-2/3.
rvdborgt schreef: wo 05 mar 2025, 09:04
VIRM schreef: wo 05 mar 2025, 08:16 Wel jammer dat de eerste klas 2 bij 2 stoelen krijgt.
Waarom niet?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
VIRM

Bericht door VIRM »

Suus schreef: wo 05 mar 2025, 13:46 Grappig, ik heb nu zowel reacties gelezen van mensen die de 2+2 opstelling in de eerste klas niet vervelend als wel vervelend vinden.

Ik zit zelf bijna nooit in de eerste klas, maar ik vind de enkele stoelen vaak niet prettig. De distantie die een tweede stoel creëert vind ik zelf erg prettig, je zit dan niet zo dicht bij het gangpad.
Meltrain schreef: wo 05 mar 2025, 16:10
rvdborgt schreef: wo 05 mar 2025, 09:04
Waarom niet?
Een 2 bij 1-opstelling van de stoelen in de eerste klas zorgt er ook voor dat je veel bredere stoelen hebt dan bij een 2 bij 2-opstelling. In de DDNG gaat NS kennelijk over tot de sprinterificatie van het eerste klasproduct.
Beul van de blindegeleidelijn
Jultar

Bericht door Jultar »

Een 2 + 2 opstelling is in buurlanden al gebruikelijk bij soortgelijk materieel op soortgelijke ritten (Desiro HC, M7, etc).
Ook de S5G gaat deze indeling krijgen (binnenkort meer nieuws over die trein).
Het zorgt voor meer capaciteit, terwijl er maar een relatief zeer kleine groep reizigers echt per se 2 + 1 opstelling verwacht. De meeste reizigers reizen 1e klas voor status, zitplaatskans of rust, niet voor de stoelopstelling.

Persoonlijk heb ik liever ook bredere stoelen in een 2 + 1 opstelling, maar het is nu eenmaal realiteit dat het de meeste reizigers niets uitmaakt, dus vanuit bedrijfsoogpunt is dan de keuze eenvoudig gemaakt. Ja, je verliest misschien enkele 1e klas-reizigers, maar je wint er capaciteit en dus de KPI zitplaatskans mee, en trekt daarmee mogelijk juist weer andere reizigers aan.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Als je meer stoelen kunt plaatsen in de eerste klas, kan de afdeling kleiner worden, waardoor de afdeling tweede klas groter kan worden en meer reizigers blij worden. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Jultar schreef: wo 05 mar 2025, 16:56 Een 2 + 2 opstelling is in buurlanden al gebruikelijk bij soortgelijk materieel op soortgelijke ritten (Desiro HC, M7, etc).
De Desiro, bv. bij de NMBS, is niet bedoeld voor IC-verbindingen maar voor korte afstanden. De 1e klas daarin is zijn naam en meerprijs ook helemaal niet waard.
Dat M6 en M7 ook 2+2 hebben in 1e klas, vind ik ook niet zo geslaagd, alhoewel de M7 nog wel aardig is.
Jultar schreef: wo 05 mar 2025, 16:56 Persoonlijk heb ik liever ook bredere stoelen in een 2 + 1 opstelling, maar het is nu eenmaal realiteit dat het de meeste reizigers niets uitmaakt [...]
Ik ben benieuwd waar dat vandaan komt. En wat de vraagstelling daarbij was.
Jultar

Bericht door Jultar »

Ik heb het specifiek over de Desiro HC, zoals die in Duitsland rijdt. Die rijdt daar op (I)RE diensten die vergelijkbaar zijn met de Nederlandse afstanden waar ook de DDNG op gaat rijden, niet over de Belgische Desiro.

En don't shoot the messenger. Ik ben verder niet betrokken bij de onderzoeken, ik heb enkel de uitkomsten ervan gezien.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Jultar schreef: wo 05 mar 2025, 16:56 Ook de S5G gaat deze indeling krijgen (binnenkort meer nieuws over die trein).
Da's best logisch gezien alle Sprinters altijd al 2+2 im de 1e klas hebben gehad.
Het zorgt voor meer capaciteit, terwijl er maar een relatief zeer kleine groep reizigers echt per se 2 + 1 opstelling verwacht. De meeste reizigers reizen 1e klas voor status, zitplaatskans of rust, niet voor de stoelopstelling.
Precies dat ja. Solo stoelen 1e klas vindt ik prettig op een lange internationale reis, maar binnen Nederland maakt de 2+2 of 2+1 me echt niet uit. Dan liever een indeling waarbij je nog wat keus hebt of je links of rechts in de rijrichting gaat zitten.
maar je wint er capaciteit en dus de KPI zitplaatskans mee, en trekt daarmee mogelijk juist weer andere reizigers aan.
Nou, als ik de stoelen zo zie heb ik in zo'n DDNG liever een staanplaats. Die zien er allesbehalve comfortabel uit met die voorgevormde rugleuning (waar je dan maar net tussen moet passen om lekker te zitten).
Jultar schreef: wo 05 mar 2025, 17:29 En don't shoot the messenger. Ik ben verder niet betrokken bij de onderzoeken, ik heb enkel de uitkomsten ervan gezien.
Ik heb zelf in februari 2020 nog het 1e klas interieur voor DDNG mogen testen in Culemborg. Maar dat waren toen VIRM-1 stoelen met nieuw stofje in 2+1 opstelling.
De rare zitjes met hoge rechte bankjes zaten wel in dat testinterieur, maar dat zat helemaal beroerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127

Bericht door cassie127 »

Het definitieve interieur binnen is er nog niet. Er gaan nog diverse (kleine) aanpassingen gedaan worden op het interieur wat vandaag gepresenteerd is. Maar wat vandaag gepresenteerd is is wel de basis waarop ze verdere aanpassingen gaan toepassen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Jultar

Bericht door Jultar »

De design freeze was afgelopen december voor zover ik weet, dus wat er nu ligt is het echte definitieve design.
Wat er nu nog gewijzigd wordt zal via een zgn. change request gaan (wat uiteraard tijd en geld gaat kosten), dus tenzij er in het interieurontwerp echt nog plotseling dingen naar boven komen die belemmerend zijn, of bij de bouw toch alsnog onwerkbaar blijken, dan zal dat hooguit om details gaan, verwacht ik.
Ik weet overigens niet in hoeverre de mockup is aangepast met de wijzigingen van het afgelopen jaar. In mijn eigen ervaring met de ICNG en het ontwerpproces daarvan werden wijzigingen alleen digitaal doorgevoerd en was de mockup nog een eerdere versie van het interieur.

Edit: en voor alle duidelijkheid, het is heel gebruikelijk dat gedurende de try-out-, bouw-, test- en validatiefase er nog vele, vele wijzigingen plaatsvinden, ik probeer zeker niet te zeggen dat helemaal niets meer gaat wijzigen, in tegendeel. Alleen zullen dat voor de gemiddelde reiziger verder geen extreme (of beter gezegd, extreem zichtbare) wijzigingen meer zijn.
katvis

Bericht door katvis »

Met ICM die er steeds meer uitgaat en ICNG die steeds meer instroomt, hoe komt het dat er bijvoorbeeld tussen Rtd en Ut bijvoorbeeld wel nog steeds alleen ICM/DDZ rijdt en nooit ICNG? Op welke trajecten wordt ICM uitgefaseerd?
Bemined

Bericht door Bemined »

Volgens mij stroomt er op dit moment helemaal geen ICM uit, men is nog bezig om de stellen die in 2023-2024 terzijde gesteld zijn te onttakelen.
katvis

Bericht door katvis »

Waren die betrokken bij ongelukken of iets?
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Alle stellen tot en met 4051 zijn al buiten dienst gesteld, vanwege de instroom van ICNG. Totdat dat volledig in dienst is gaan er geen extra stellen uit dienst.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie