Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
JordiBrabant
Berichten: 1594
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Het is bijna of Paris wil dat toeristen goed betalen voor de RATP-diensten. Ze komen toch wel.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

In bijna geheel Frankrijk zijn periodegebonden abonnementen van de eerste tot de laatste dag van de week of maand. Dat is vaak goed te herkennen omdat rondom de maandwisseling er een lange rij bij het servicekantoor staat. En uiteindelijk is het OV er voor de Fransen, niet voor de toeristen (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1235
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Korte vragen

Bericht door ThatPCDude »

Suus schreef: di 18 mar 2025, 20:34 En uiteindelijk is het OV er voor de Fransen, niet voor de toeristen
En soms zelfs dat niet. *kucht in 4-5 treinen per dag*
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
MaartenD
Berichten: 1131
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

Dat kan ook nog minder hoor.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11426
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Fransen zelf zijn gewoon met weinig tevreden :6
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IIVQ
Berichten: 1898
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

ThatPCDude schreef: wo 19 mar 2025, 07:40
Suus schreef: di 18 mar 2025, 20:34 En uiteindelijk is het OV er voor de Fransen, niet voor de toeristen
En soms zelfs dat niet. *kucht in 4-5 treinen per dag*
4-5? Waar is die luxe? 3 komt ook heel vaak voor. En uiteraard ook 3 bussen, die nét niet op de treinen aansluiten.

OV is, buiten IdF, ter meerdere eer en glorie van de Burgemeester/prefect. Niet om nuttig gebruikt te worden.

En Fransen zijn nooit tevreden.
Nitein-Repart
Berichten: 4157
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Is het nog mogelijk om bij Europese fabrikanten nog dieseltreinstellen te bestellen, aangezien AlstomBombardier, Siemens en Stadler geen dieseltreinstellen meer leveren en welke fabrikanten leveren nog dieseltreinstellen?
-
Dionysusnu
Berichten: 1993
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Korte vragen

Bericht door Dionysusnu »

Nitein-Repart schreef: do 20 mar 2025, 22:26 AlstomBombardier, Siemens en Stadler geen dieseltreinstellen meer leveren
Bron?
cassie127
Berichten: 7255
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Volgens mij heeft Alstom recent nog nieuwe LINT stellen in Duitsland geleverd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nitein-Repart
Berichten: 4157
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

https://de.wikipedia.org/wiki/Alstom_Coradia_LINT

Hier staat dat eind 2023 de productie van dieseltreinstellen door Alstom is gestaakt.

En ook op de sites van Stadler en Siemens zie ik geen dieseltreinstellen meer staan bij de producten. Alleen bij PESA. Zou PESA nog wel dieseltreinstellen leveren?
-
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13789
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Als het nodig is kan elke leverancier van treinen dieseltreinen leveren. De vraag is er echter niet meer naar, dus de standaardserie-leveringen houden wel op.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 4157
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Je hebt toch in Europa een hoop niet-geëlektrificeerde spoorlijnen en de dienstregeling is dan toch te mager (1 trein per uur of minder) waardoor elektrificatie niet loont en batterijtreinen moeten zich toch wel eerst bewijzen en bovendien zijn ook daar investeringen voor nodig (onder andere versteviging van bovenleidingen om batterijtreinen te kunnen opladen)? De vraag voor dieseltreinstellen zou toch wel blijven, in ieder geval voor de nevenlijnen. Op hoofdlijnen kan er wel sneller gekozen worden voor elektrificatie of batterijtreinen.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op vr 21 mar 2025, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13789
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Ook daar gaat de markt verder, richting batterij- en waterstoftreinen. Zelfs in de Schotse Highlands loopt de dieseltrein op z'n eind.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9512
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Voor een treintype dat zich nog zou moeten bewijzen staan er anders een hoop bestellingen uit. Zeker in Duitsland komen er de komende tien jaar op grote schaal batterijtreinen in dienst.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De FLIRT van Stadler is nog steeds met dieselmotor leverbaar, dat staat zelfs op hun website.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IIVQ
Berichten: 1898
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

In Duitsland rijden ze nog maar
118 jaar
met accutreinen.
gpvos
Berichten: 856
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Waarom stopt de ICE 224 niet in Oberhausen?

Ik zit erin en we reden gewoon over perronspoor 9.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
verfmeer
Berichten: 957
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen

Bericht door verfmeer »

De ICE's tussen Amsterdam en München slaan in beide richtingen Oberhausen Hbf over omdat ze ten zuiden van Duisburg in een ander pad rijden dan de ICE's tussen Amsterdam en Frankfurt. Als ze in Oberhausen Hbf zouden stoppen zouden ze dat pad niet halen.
Om diezelfde reden stoppen ze ook niet op Köln Hbf maar op Köln Messe/Deutz.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1235
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Korte vragen

Bericht door ThatPCDude »

De concessie IJ- en Noordzeekanaalveren liep volgens de wiki af in 2024. Ik neem aan dat deze stilzwijgend verlengd is? Ik kan er ook online weinig over vinden.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Treintje1989
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 13:14

Re: Korte vragen

Bericht door Treintje1989 »

Voorheen waren er standaard twee omlopen VIRM in de 500, voornamelijk ook ter uitwisseling met Onnen. Maar die uitwisseling is nu gestopt en lijkt dus alleen per LM te gaan. Ik zie namelijk dat er deze week alleen gemengd ICM en DDZ in de 500 rijdt. Is dit tijdelijk of de nieuwe standaard? Volgens mij zijn er geen werkzaamheden en rijdt de 500 de normale dienstregeling, dus dit kan niet de reden zijn zou je denken.

De 700 en 800 heeft trouwens nu ook ICM en DDZ ipv alleen ICM dus al met al is men wat aan het schuiven geweest.
cassie127
Berichten: 7255
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Dan wordt er van het basisplan afgewezen om wat voor een reden dan ook. Het basisplan voor materieel is van december t/m wijzigingsblad juni niet of nauwelijks gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Selivio
Berichten: 551
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Korte vragen

Bericht door Selivio »

Heeft het misschien al mee te maken dat vanaf 10 mei Gronigen buiten dienst gaat waardoor de keringen in Groningen Europapark misschien anders worden voor een langere periode?
Grt. Stefan
Treintje1989
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 13:14

Re: Korte vragen

Bericht door Treintje1989 »

Alles kan, maar het lijkt mij sterk dat men al ruim van tevoren de omlopen hiervoor bij voorbaat wijzigt.

Een poos geleden was het ook een week aangepast, daarna weer de omlopen volgens het basisplan. Het zal allemaal ongetwijfeld een goede reden hebben.
ITF
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Korte vragen

Bericht door ITF »

Op Treinposities staat dat treinstel 8608 voorheen treinstel 8208 was, oftewel een driedelige VIRM. Op Wikipedia staat dat van de eerste serie VIRM, de driedelige stellen verlengd werden tot viertjes en de viertjes naar een zesje. Welke website heeft het bij het rechte eind?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6628
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Ik denk beiden. Oorspronkelijk was VIRM geen treinstel. De bakken waren gemakkelijk uitwisselbaar, maar in de praktijk kwam dat niet veel voor.
Laatst gewijzigd door ZO6176 op ma 24 mar 2025, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten