Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
gkw1969 schreef: ↑ma 07 apr 2025, 11:01
Het gebeurt steeds vaker dat het lijkt dat het bestek geschreven is op de zittende vervoerder. In de marktconsultatie, en later in de nota van inlichtingen, worden dan vragen gesteld over het level playingfield. De huidige concessie ZHO was ook bijna volledig geschreven op Keolis en toch is Arriva het geworden met ouder materieel dan waar Syntus mee reed. Dus alles is mogelijk.
De eerste zho-concessie was ook al op Syntus geschreven
Maar Arriva heeft de huidige concessie Twente gekregen doordat de pluspunten bij het busdeel de minpunten bij de trein ruimschoots compenseerden.
Overigens waren de Keolis-Linten sowieso toe aan revisie, dus al zouden ze die toch weer terughalen gaat het sowieso een bult kosten ...
iamthedutchdude schreef: ↑ma 07 apr 2025, 12:18
Ik vermoed dat het in dit geval gewoon een gevalletje niet goed doorhebben wat je nu eigenlijk eist is.
Provincie Overijssel heeft te horen gekregen dat de elektrificatie niet op tijd klaar zou zijn, dus hebben ze nog wat langer dieselmaterieel nodig. Het bestaande materieel (van zowel Keolis destijds als Arriva nu) is niet heel modern, dus mogelijk hoopt de provincie op ander (lees: moderner) materieel. Daarbij hebben ze vermoedelijk echter niet gekeken of er überhaupt bij enig vervoerder geschikt materieel in het materieelbestand zit (is alleen bij Arriva het geval, namelijk het huidige materieel) en daarnaast hebben ze onvoldoende beseft dat nieuw (of tweedehands) materieel voor een vierjarige concessie bijna niet terug te verdienen is.
Ik begreep in de vorige concessie al niet dat er geen (vrijwillige) overnameregeling op de Keolis-LINT's zat, gezien de kortlopende concessie. Nu snap ik dat opnieuw niet voor de Arriva-LINT's en GTW-D's (tenzij er met de concessieverleners in Limburg en op de Noordelijke Nevenlijnen terugkeer is afgesproken).
De GTW’s gaan zoiezo terug richting het noorden zodat ern etrms kan worden ingebouwd in de huidige stellen
Provincie Overijssel geeft nu ook aan dat op z'n vroegst in 2030 elektrische treinen gaan rijden op de ZHO en mogelijk pas in 2032. Hou dus maar 2032 aan... Tot die tijd blijven de dieseltreinen, ik neem aan dat de Lintjes wel een keer met pensioen gaan en misschien op korte termijn al geheel door GTW's vervangen gaan worden.
Almelo-Marienberg in 2028 en Enschede-Gronau batterijtreinen vanaf 2030. Die laatste (RB51) wordt ook vaak als S-bahn van Munster genoemd, de S4. Gezien de nieuwste plannen voor de bouw van 10.000 woningen in de spoorzone Hengelo-Enschede is een S-Bahn tot aan Hengelo een mooie oplossing met diverse extra stops tussen/in beide steden. Die kan dan in Hengelo mooi naast de RB61 staan op het zakspoor. Ze hebben het ook al over een tramverbinding maar dat lijkt me aanmerkelijk duurder.
Volgens mij waren die baterijtreinen voor Emschede-Gronau nog niet definitief. De concessie die uitgeschreven is (bekendmaking laag nog op zich wachten) is voor 6 jaar.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km