Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door Daniel »

Mijn argument was bedoeld om het onderscheid tussen 15- en 18-meter U-liner te verklaren. Niet als verklaring van het verschil met een parallel rijdende U-bus te verklaren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

maurits-07 schreef: vr 18 apr 2025, 11:04 En ik zag ook U15 voor de U-Bus voorbijkomen, waarbij ik eerst dacht, 15 meter op een Amersfoortse stadslijn? Maar dit zijn straks alle reguliere buslijnen natuurlijk. Zijn de U15 U-Bus voor een aantal specifieke lijnen?
Volgens het het vervoersplan zijn de 15-meter U-bussen voor lijnen 203, 272, 298 en 299.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Mooie bussen. Ik ben benieuwd waar Keolis alle chauffeurs voor al die beloofde extra ritten vandaan gaat halen. Nog dagelijks vallen er ritten van Syntus Utrecht uit en telkens is "personeelstekort" de reden. Dit wordt al anderhalf jaar aangevoerd ondanks de belofte dat er meer mensen worden aangenomen. Als het nu niet lukt, waarom zou het in december wel lukken en dan ook nog eens met extra ritten? Dat een bus daadwerkelijk de dienstregeling rijdt is naar mijn idee veel belangrijke dan een bus die niet komt maar wel een draadloze telefoonoplader heeft.
Gr BasG
maurits-07

Bericht door maurits-07 »

Kopri schreef: vr 18 apr 2025, 11:14 U15 U-Bussen lijken mij voor de USP-lijnen bedoelt te zijn ter vervanging van de Setra S418's die er nu rijden. De U-18 is logisch want deze bieden veel meer sta plaatsen aan en dat is handig op drukke delen van bepaalde lijnen zoals Utrecht CS - Zeist (lijn 350) of Bunnik - Utrecht CS (lijn 341).
Gezien er een aantal USP-lijnen tot U-Link worden opgewaardeerd had ik even over het hoofd gezien dat er ook nog reguliere U-Bus lijnen als USP-lijnen blijven, dan is de U15 zeker logisch.
Daniel schreef: vr 18 apr 2025, 11:38 Er zijn natuurlijk ook drukke lijnen die minder directe routes rijden en daarom geen U-link worden, bijvoorbeeld lijn 4 in Amersfoort.
Als het over directheid gaat dan vraag ik me af waarom dat het traject in Nieuwegein van de 73 tot U-link behoort, bijvoorbeeld. Ik heb de productformule van U-link nog eens doorgelezen en dan begrijp ik waarom een drukke lijn als die jij noemt geen U-link kan worden, maar begrijp ik niet hoe bijvoorbeeld 73 dan wel aan ''met nadruk op snelheid" voldoet. Dank voor de toelichting overigens :D
sirvinniei schreef: vr 18 apr 2025, 11:58 Correctie: 102. Het klopt dat 102 een streekbus blijft, ik ging in op Daniel
De U-liners waar geleed gaat rijden hebben ook drukke stadstrajecten
Dit lijkt me geen geweldig argument, omdat de 102 hetzelfde traject rijdt met 12m bussen.
Of de ene lijn nu met 12 meter en de andere geleed rijdt of niet, een gelede bus voegt toch sowieso capaciteit toe op dit drukke stuk? Dit betekent niet direct dat datzelfde traject voor de ene of andere bus drukker is ja of nee. Misschien dat reizigers door een hogere frequentie sneller de 307 in de toekomst nemen, omdat dit door reizigers als herkenbaarder wordt gezien dan een 102 met lagere frequentie. Dan is geleed helemaal mooi meegenomen.
Liefhebber OV per Bus in Duitsland & Oostenrijk ~ Student Buschauffeur in opleiding
sirvinniei

Bericht door sirvinniei »

Nou, de discussie die eerder gevoerd werd is waarom er gelede bussen worden ingezet in plaats van 15m bussen. 15m bussen hebben meer zitplaatsen en zijn dus comfortabeler op lange afstand. Gelede bussen zijn eigenlijk vooral nuttig voor drukke spitsen of korte stadstrajecten.
Op de 307 lijkt het me juist onpraktisch om minder zitplaatsen te hebben.
Ik heb geen onderschrift
Durashift

Bericht door Durashift »

omaylie schreef: do 17 apr 2025, 13:25 Je gaat door voor de prijzenpakket! *O* *bus*

EDIT: fout is inmiddels hersteld.
Helaas de meervoudsvorm van vervoerder (nog) niet. Slordig.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

maurits-07 schreef: vr 18 apr 2025, 15:54
Kopri schreef: vr 18 apr 2025, 11:14 U15 U-Bussen lijken mij voor de USP-lijnen bedoelt te zijn ter vervanging van de Setra S418's die er nu rijden. De U-18 is logisch want deze bieden veel meer sta plaatsen aan en dat is handig op drukke delen van bepaalde lijnen zoals Utrecht CS - Zeist (lijn 350) of Bunnik - Utrecht CS (lijn 341).
Gezien er een aantal USP-lijnen tot U-Link worden opgewaardeerd had ik even over het hoofd gezien dat er ook nog reguliere U-Bus lijnen als USP-lijnen blijven, dan is de U15 zeker logisch.
De USP lijnen 202, 215 en 276 worden geen U-link, maar U-liner.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Jonkervoort

Bericht door Jonkervoort »

sirvinniei schreef: vr 18 apr 2025, 11:47 Interessant genoeg rijd lijn 102 hetzelfde stadstraject als 307 in Utrecht, maar rijdt 307 geleed en 102 niet.

Volgens mij is het gewoon niet allemaal even goed doordacht: de routes moesten grotendeels hetzelfde blijven, maar Ulink en Uliner moesten wel al geimplementeerd worden, ondanks dat er geen eisen voor frequenties en haltes zijn meegegeven. In het netwerkperspectief werd nog gesproken over 4-6x per uur U-liner en 6-8x per uur voor U-link, met grote halte afstanden, maar daar is niks mee gedaan.
Ik vind bijvoorbeeld lijn 50 wel weer een goed voorbeeld van een doordacht U-liner concept. Haltes geschrapt en routes gestrekt.
Dan zou de 307 daar ook prima onder passen toch? Ook die rijdt aardig gestrekt en ook daarop zijn best wat haltes geschrapt, zij het al voordat het een U-liner werd. De 302 is ook hardstikke snel, en slaat in Nieuwegein de helft van de haltes over, plus alle haltes tussen Soesterberg en Amersfoort.
sirvinniei

Zie hier https://www.provincie-utrecht.nl/sites/ ... 5-2035.pdf
Het idee was dat Uliners helemaal geen locale functies hebben en direct naar het station rijden.
Nu en volgende jaar heeft de 107/307 nog een versterkende functie binnen de stadsdienst utrecht.
Bij de 302/315 geldt hetzelfde voor Amersfoort. Die rijden als stadsdienst. Dat is natuurlijk beargumenteerbaar, maar verzwakt het concept.
Bij bijvoorbeeld de Qliners in Groningen stoppen de meeste bussen echt maar op een paar haltes in Groningen. Ook in Utrecht zie je het al bij de Brabantliners en lijn 387, waar er in Utrecht naast centraal alleen maar op de Graast van Roggeweg wordt gestopt.

Ik kom trouwens in de netwerk consultatie een plan voor een lijn 124 breukelen-kockengen tegen. https://formulieren.provincie-utrecht.n ... de607ee937
Deze zou doordeweeks twee keer per uur rijden. In plaats daarvan zou lijn 524 maar tot Kockengen rijden en aan de andere kant doorrijden tot Nieuwkoop.
Gek dat daar in het concept vervoersplan niks over staat.
Ik heb geen onderschrift
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Staat in het vervoerplan Binnen, is onderdeel van een onderzoek of Kockengen beter vanaf Breukelen ontsloten kan worden.
Schapekop in de Keistad

sirvinniei

Okee, maar lijn 523/524 vallen toch gewoon onder buiten?
Ik heb geen onderschrift
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

De vragen staan inderdaad onder Buiten regio 1.
Gr BasG
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

De uitleg staat echter bij lijn 127 in Binnen als ik het goed herinner.
Schapekop in de Keistad

BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Dat zal maar dit gaat over de consultatie vragen die de provincie stelt.
Gr BasG
Gartlin9

Bericht door Gartlin9 »

sirvinniei schreef: zo 20 apr 2025, 11:37
Bij bijvoorbeeld de Qliners in Groningen stoppen de meeste bussen echt maar op een paar haltes in Groningen.
...
Ik wil hier op inhaken, want ja in groningen stad zelf hebben de qliners snelle routes, maar daar buiten niet altijd, kijk maar naar de routes 309 of 312 die hebben in Assen en Stadskanaal routes daar halteert de bus op alle haltes en bedient het ook meerdere wijken. Dus de voorbeeld van de 315 (Amersfoort) dat die eerst door de wijk gaat om dan pas snel naar usp te gaan vind ik nog niet zo raar klinken en juist meer als een toevoeging van directe verbindingen
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
CamilleKreemers

Bericht door CamilleKreemers »

Ik verwacht dat een snelle lijn in Amersfoort en dan snel naar USP, zoals de 202, 203, 215 en 298 dat doen het beste werken. Ontsluitend om mensen de bus in te krijgen en dan snel naar bestemming.

Qliner 309 en 312 hebben hetzelfde principe, net als de huidige 280 in Veenendaal.
sirvinniei

Gartlin9 schreef: ma 21 apr 2025, 00:53
sirvinniei schreef: zo 20 apr 2025, 11:37
Bij bijvoorbeeld de Qliners in Groningen stoppen de meeste bussen echt maar op een paar haltes in Groningen.
...
Ik wil hier op inhaken, want ja in groningen stad zelf hebben de qliners snelle routes, maar daar buiten niet altijd, kijk maar naar de routes 309 of 312 die hebben in Assen en Stadskanaal routes daar halteert de bus op alle haltes en bedient het ook meerdere wijken. Dus de voorbeeld van de 315 (Amersfoort) dat die eerst door de wijk gaat om dan pas snel naar usp te gaan vind ik nog niet zo raar klinken en juist meer als een toevoeging van directe verbindingen
Assen en Stadskanaal zijn minder verstedelijkt en hebben geen dragende qlink om als feeder te dienen. 15 meter touringcars zijn niet het meest comfortabel op een stadsdienst. Het koppelen van stadsdiensten is een volledig vervoerskundige keuze, die eerst prima was, maar die lastig wordt als je de concepten Ulink en Uliner wilt gaan splitsen.
Ik heb geen onderschrift
Jonkervoort

Bericht door Jonkervoort »

sirvinniei schreef: zo 20 apr 2025, 11:37 Ik kom trouwens in de netwerk consultatie een plan voor een lijn 124 breukelen-kockengen tegen. https://formulieren.provincie-utrecht.n ... de607ee937
Deze zou doordeweeks twee keer per uur rijden. In plaats daarvan zou lijn 524 maar tot Kockengen rijden en aan de andere kant doorrijden tot Nieuwkoop.
Gek dat daar in het concept vervoersplan niks over staat.
Eerder opvallend dat het wel in de netwerkconsultatie staat, de kans dat het gaat gebeuren lijkt mij namelijk erg klein :-). Een aantal factoren spelen daarin een rol. Zo zouden vrijwilligers in de ochtend en middag te weinig te doen krijgen, omdat het stuk Woerden-Kockengen te kort is om een uur te vullen en lijn 101 dan naar Nieuwkoop rijdt.

Daarnaast laten de reizigersaantallen doorrijden naar Nieuwkoop niet toe. Ik rij een keer in de week de eerste rit uit Noorden, en dit jaar heb ik ongeveer de helft van de ritten reizigers door moeten verwijzen naar de gelukkig kort daarop rijdende 724 uit De Meije. Ja, de meeste ritten hebben 'maar' een paar reizigers, maar in een buurtbus passen ook echt maar een paar reizigers. Dat wordt bij de "grotemensenbus" nog wel eens vergeten ;-)
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Alleen maar goed toch dat die buurtbus in Noorden zo goed loopt dat het nu al niet meer past. Een beetje analoog aan de 501 in Amersfoort die ook tot reizigersgroei heeft geleid. Bij een succesvolle pilot met 501 wilden ze de 1 in Amersfoort opheffen, maar ze zitten nu op een gezamenlijke bezetting van 20 reizigers op het drukste moment (verbazingwekkend gezien niet in de spits maar om 12 uur 's middags) dus dat past niet in een buurtbus.
Schapekop in de Keistad

sirvinniei

Ach ja 101, die moet ook eens een keer een dagdekkende bediening krijgen. In plaats daarvan vond Qbuzz het belangrijk om hem, vrijwel volledig parallel aan lijn 147 (die nota bene 3-6x per uur in de spits rijdt tussen Nieuwkoop en Alphen) door te trekken.
Nogal wiedes dat de buurtbus capaciteitsproblemen krijgt als enige dalvervoer. Reizigers kijken in hun planner echt niet of iets een buurtbus is of niet.
Ik heb geen onderschrift
Roeland

Bericht door Roeland »

De 101 heeft het probleem dat de rijtijd Nieuwkoop - Woerden ca. 35 minuten is, waardoor je lastig uitkomt met je omloop. Door hem naar Alphen door te laten rijden (als spitsversterker naast de 147) heeft Qbuzz er een efficiëntere omloop van gemaakt. Bijkomend voordeel is, dat Noorden - Alphen enkele keren per dag rechtstreeks wordt aangeboden.
Wil je de 101 efficiënt in een uurdienst rijden, dan moet je hem eigenlijk wel koppelen aan een andere lijn (of in Nieuwkoop, of in Woerden).
omaylie

Bericht door omaylie »

Hoe zit het trouwens met die Zweedse MANnetjes? (!) Is daar nog wat bekend over?
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Ze zouden half april in dienst komen, dat is duidelijk niet gelukt in ieder geval.
Schapekop in de Keistad

Dosje

Bericht door Dosje »

Op zaterdag vanaf mei of september (afhankelijk van het aantal vrijwilligers), rijd de bus door naar Noorden, net zoals doordeweeks op de 524.
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

omaylie schreef: wo 23 apr 2025, 10:50 Hoe zit het trouwens met die Zweedse MANnetjes? (!) Is daar nog wat bekend over?
Ik zag ze gisteren nog niet in de open data van de RDW staan, waarschijnlijk hebben ze nog geen NL-kentekens.
Plaats reactie