Voor zover ik hem snap, staat de nieuwe concessie dat niet toe. Zowel de ICE als de IC Berlijn rijden in open toegang, dus geen verplichting tot (binnenlands) vervoer. NS mag daar (of waar dan ook) niet zomaar een extra trein rijden.VIRM schreef: ↑vr 30 mei 2025, 08:11Heel goed.cassie127 schreef: ↑wo 28 mei 2025, 20:11 Vanaf vandaag is de zomerperiode op ICE en IC Berlijn weer ingegaan, dit jaar net iets anders als voorgaande jaren:
Reizen binnen Nederland is niet toegestaan. Alle stops uitgaand staan op alleen instappen. het binnenlandse traject vanaf Amsterdam tot het eerste station over de Duitse grens, of van de laatste stop in Duitsland tot aan de eerste stop in Nederland is een zitplaatsreservering verplicht tot eind augustus.Maar rijdt er ook een vervangende binnenlandse IC?
Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
-
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
- Suus
- Contacteer:
De IC Berlijn valt in de ochtendspits toch wel onder de concessie HRN? Zijn die treinen wel open voor binnenlandse reizigers l?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Voor alle uitgaande treinen zijn in Nederland mag volgens de reisinformatie alleen ingestapt worden op de binnenlandse stations. De concessie staat alleen voortreinen toe in de spitsrichting, en dat betreft dus alleen de middagspits richting Deventer. Richting Amsterdam zijn in de ochtend geen voortreinen nodig omdat de eerste IC Berlijn pas na de spits arriveert, maar ingaande treinen zijn dus sowieso niet gemarkeerd als niet instappen. Dat lijkt me ook niet echt nodig want internationale reizigers zitten dan al in de trein waardoor er geen situaties kunnen ontstaan dat gereserveerde reizigers hun plek niet kunnen bereiken door binnenlandse reizigers.
-
Dan heb je geluk. Er zijn reizigers die eerst hun internationale vervoerbewijs geven en desondanks regelmatig met een ontbrekende check-in worden "beloond". Er zijn verder ook conducteurs die vinden dat je altijd ingecheckt moet zijn, ook in de internationale treinen, en die dat ook luidkeels verkondigen. Er was onlangs nog een topic over, maar ik vind het even niet terug.Jultar schreef: ↑vr 30 mei 2025, 08:17Mijn vraag zou meer zijn: is als eerste de OV-Chipkaart gegeven aan de HC of als eerste het internationale vervoerbewijs?rvdborgt schreef:In de NS-community wemelt het van dat soort meldingen. Overigens ook als je op een internationaal ticket reist en dus niet ingecheckt bent.IIVQ schreef: ↑di 27 mei 2025, 18:09 Dit is idd opgelost na een belletje naar de klantenservice, maar ik vind het belachelijk dat na het bij een controle de foutieve pas omhoog houden je gelijk beboet wordt, zonder enige mededeling van de HC. Ik ga er nog wel een klacht naar NS achteraan doen, want dit kan echt niet.
[...]
In mijn eigen reizen over de grens is dat werkelijk nog nooit mis gegaan.
-
Tja, in mijn ervaring is zo'n situatie vaak wel iets genuanceerder dan dat het 'geluk' is. Veruit de meeste HCs weten prima hoe het werkt en of er wel of niet geregistreerd dient te worden.
Vaak is er dan wel iets anders aan de hand of is er een opmerking of reactie geweest van de reiziger waardoor de HC een verkeerde aanname doet. Dat maakt het uiteraard niet goed, maar daar is uiteraard de klantenservice voor om dat dan recht te zetten.
Daarnaast zie je uiteraard op een forum altijd de keren dat het mis gaat. Die vele tienduizenden keren dat het wel goed gaat hoor je niemand over.
Vaak is er dan wel iets anders aan de hand of is er een opmerking of reactie geweest van de reiziger waardoor de HC een verkeerde aanname doet. Dat maakt het uiteraard niet goed, maar daar is uiteraard de klantenservice voor om dat dan recht te zetten.
Daarnaast zie je uiteraard op een forum altijd de keren dat het mis gaat. Die vele tienduizenden keren dat het wel goed gaat hoor je niemand over.
-
Gaat dit dan ook om privé-OV-chipkaarten?
Ik heb bij internationale reizen wel eens een OVC (om aan te tonen dat ik korting had), eenGo-pass Standard Multi en een digitaal internationaal ticket Noorderkempen-Nederland getoond, in die volgorde, als je tijdens de stop op Noorderkempen gecontroleerd wordt.
Ik heb bij internationale reizen wel eens een OVC (om aan te tonen dat ik korting had), een
- ThatPCDude
- Donateur
Maar als je beide nou tegelijk geeft hebben ze geen poot om op te staan toch? Eticket/A4tje als vervoerbewijs en ovc als zichtkaart dat je recht hebt op de korting. In de (toen nog) IC Brussel werkte dat prima.rvdborgt schreef: ↑vr 30 mei 2025, 09:28 Dan heb je geluk. Er zijn reizigers die eerst hun internationale vervoerbewijs geven en desondanks regelmatig met een ontbrekende check-in worden "beloond". Er zijn verder ook conducteurs die vinden dat je altijd ingecheckt moet zijn, ook in de internationale treinen, en die dat ook luidkeels verkondigen. Er was onlangs nog een topic over, maar ik vind het even niet terug.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
^^ Was je dan ook met die ovc ingecheckt?
- Cora
Ik zit nu in ICD 1829 die op Rotterdam staat te keren en ik zie op sp15 rijtuigen van de SSN staan, blijkbaar hebben hun een rit vandaag 
Edit: en er schiet net een losse V100 van wat Captrain is/was door het station richting de westkant van het station

Edit: en er schiet net een losse V100 van wat Captrain is/was door het station richting de westkant van het station
Fout 404: Tekst niet gevonden
-
SSN ging geloof ik een rondje Rotterdam - Weesp - Deventer - Zutphen - Arnhem - Rotterdam rijden.
-
Via Haarlem, Schiphol of Gouda naar Weesp?
- Lijn 45
- Contacteer:
Via Gouda.
- Meltrain
- Donateur
Zo ver ik weet mogen er geen stoomtreinen via Schiphol rijden en ik weet eigenlijk niet of ze door de tunnel in Delft mogen.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Vandaag wilde ik een strandtripje Egmond Aan Zee-Wijk aan Zee doen, maar er waren werkzaamheden tussen Uitgeest-Alkmaar.
De 3000 is geknipt in Alkmaar en het deel Alkmaar-Nijmegen reed om via Hoorn. Ik wilde de stopbus uitproberen; de overstap in Alkmaar zou 15 minuten zijn. En opvallend dat de busroute keurig netjes via het onderliggende wegennet was ingetekend op de kaart.
Er wordt met de stopbus zowel via Heemskerk (+10 in Castricum; met het gevolg dat het busstationnetje waarop gekeerd zou worden vol stond met de reguliere bussen) als vanuit Heiloo via Egmond a/d Hoef en via de voorkant van het station Alkmaar naar de achterzijde bij de P+R gereden (aankomst +16)
Vervolgens stonden er geen poortjes open boven op de brug dus kon je weer beneden eerst uitchecken en dan weer naar boven... het als gevolg dat je net de bus op lijn 165 voor je langs ziet rijden...
De 3000 is geknipt in Alkmaar en het deel Alkmaar-Nijmegen reed om via Hoorn. Ik wilde de stopbus uitproberen; de overstap in Alkmaar zou 15 minuten zijn. En opvallend dat de busroute keurig netjes via het onderliggende wegennet was ingetekend op de kaart.
Er wordt met de stopbus zowel via Heemskerk (+10 in Castricum; met het gevolg dat het busstationnetje waarop gekeerd zou worden vol stond met de reguliere bussen) als vanuit Heiloo via Egmond a/d Hoef en via de voorkant van het station Alkmaar naar de achterzijde bij de P+R gereden (aankomst +16)
Vervolgens stonden er geen poortjes open boven op de brug dus kon je weer beneden eerst uitchecken en dan weer naar boven... het als gevolg dat je net de bus op lijn 165 voor je langs ziet rijden...
Bij twijfel: gebruik beton.
-
Er gaat iets niet lekker tussen Haarlem en Amsterdam, de 2100 was al sinds gistermiddag ingekort tot Haarlem vanwege een seinstoring, vandaag rond 12:00 werd het treinverkeer zelfs compleet stilgelegd vanwege herstelwerkzaamheden. Toen ik rond 15:00 op Haarlem aankwam was de verstoring net opgelost, ik stapte in een vrijwel lege 2100 die als laatste nog in Haarlem gekeerd was, op spoor 1 stond een hele meute te wachten op de eerste trein die weer door zou rijden (wat uiteraard een los VIRM viertje bleek te zijn). Echter sinds 18:00 lijkt de seinstoring weer terug en is de 2100 wederom ingekort.
-
En daar kwam gisteren ook nog een overweg storing bovenop; toen ik met de 2266 naar Haarlem reisde (losse VIRM 4 op een vrijdagavond, goed idee NS
), reden we stapvoets door station Halfweg heen en de overweg daar ten westen van. Toen ik vannacht met de 21461 terug naar Amsterdam ging, gebeurde er hetzelfde; de overweg naast station Halfweg passeerde wij stapvoets.

Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
Vanmorgen was ik aan het wandelen bij Anna's Hoeve, eerst dacht ik dat er een trekker aan keam, toen een dieselloc die een paar cylinders minder had, maar het bleek deze SSN-loc. Het klonk mij niet helemaal lekker in de oren.
Ik sta nu te wachten in Wp tot mijn trein naar Dmnz en Rai vertrekt, maar een IC Gerp-Asd stopt te Wp om overstappers mogelijk te maken. Mogen ze wmb altijd doen :-p
Deze spr is is af te raden als je niet tegen prikkels kan: De Toppers hebben een concert: Het gehalte gouden glitters is hoog, het volume ook.
Ik sta nu te wachten in Wp tot mijn trein naar Dmnz en Rai vertrekt, maar een IC Gerp-Asd stopt te Wp om overstappers mogelijk te maken. Mogen ze wmb altijd doen :-p
Deze spr is is af te raden als je niet tegen prikkels kan: De Toppers hebben een concert: Het gehalte gouden glitters is hoog, het volume ook.
Laatst gewijzigd door IIVQ op zo 01 jun 2025, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- ThatPCDude
- Donateur
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
-
Blijkbaar heb ik net op tijd Utrecht verlaten; tussen 21:00 en 22:15 is er geen enkele trein vanaf Utrecht Centraal vertrokken. Ben ik even blij dat ik de 2970 nam...
Tegelijkertijd had mijn zus wel problemen hiervan die vanuit Gouda onderweg naar Utrecht: vanaf Gouda reed er om 21:45 natuurlijk niks richting Utrecht, op de 4076 na, richting Breukelen en Uitgeest. De storing duurde aanvankelijk tot 22:45, maar rond 22:15 reden de eerste treinen weer en ook de 7383. Schade: +45.
Tegelijkertijd had mijn zus wel problemen hiervan die vanuit Gouda onderweg naar Utrecht: vanaf Gouda reed er om 21:45 natuurlijk niks richting Utrecht, op de 4076 na, richting Breukelen en Uitgeest. De storing duurde aanvankelijk tot 22:45, maar rond 22:15 reden de eerste treinen weer en ook de 7383. Schade: +45.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
Oorzaak: suïcidaal persoon die in de sporen liep bij Utrecht Centraal. Op last van de politie is daarop het treinverkeer gestaakt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Donateur
- Contacteer:
Als ik in de reisplanner kijk voor Hengelo-Amsterdam komt de IC Berlijn voor morgen gewoon naar boven, zonder opmerking over reservering of zocassie127 schreef: ↑wo 28 mei 2025, 20:11 Vanaf vandaag is de zomerperiode op ICE en IC Berlijn weer ingegaan, dit jaar net iets anders als voorgaande jaren:
Reizen binnen Nederland is niet toegestaan. Alle stops uitgaand staan op alleen instappen. het binnenlandse traject vanaf Amsterdam tot het eerste station over de Duitse grens, of van de laatste stop in Duitsland tot aan de eerste stop in Nederland is een zitplaatsreservering verplicht tot eind augustus.
-
De ICE zat vorig jaar zomer ook op die manier in de planners, maar binnenlands reizen was gewoon toegestaan. Waaruit moet dan dit jaar blijken dat het anders is? Verder zijn de ICE-toeslagen gewoon te koop en schrijft NS niets bijzonders over het binnenlands gebruik.cassie127 schreef: ↑wo 28 mei 2025, 20:11 Vanaf vandaag is de zomerperiode op ICE en IC Berlijn weer ingegaan, dit jaar net iets anders als voorgaande jaren:
Reizen binnen Nederland is niet toegestaan. Alle stops uitgaand staan op alleen instappen. het binnenlandse traject vanaf Amsterdam tot het eerste station over de Duitse grens, of van de laatste stop in Duitsland tot aan de eerste stop in Nederland is een zitplaatsreservering verplicht tot eind augustus.
-
-
Omdat het ook alleen NAAR Duitsland geldt,naar Amsterdam zit iedereen al op zijn gereserveerde plaatsjjasloot schreef: ↑za 31 mei 2025, 22:59Als ik in de reisplanner kijk voor Hengelo-Amsterdam komt de IC Berlijn voor morgen gewoon naar boven, zonder opmerking over reservering of zocassie127 schreef: ↑wo 28 mei 2025, 20:11 Vanaf vandaag is de zomerperiode op ICE en IC Berlijn weer ingegaan, dit jaar net iets anders als voorgaande jaren: