Een tas vol politiek!
- Suus
- Contacteer:
Re: Een tas vol politiek!
Ik heb niet de indruk dat de partijen nu echt veel naar links zijn opgeschoven, zeker niet als ik naar programma’s van 20 jaar of nog langer geleden kijk. Het electoraat is naar rechts verschoven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Dat schrijf ik ook niet, ik had het over een verschuiving naar meer progressief. Links richting het midden zit tegenwoordig echt een stuk minder dan voorheen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Donateur
Een maamdje of wat zat ze ook bij VI, en vond haar toen verdomde sterk. Ik denk dat ze naar Ja21 overstapt. Ze komt daar meer tot haar recht dan bij de PVV. Nu ken ik Ja21 niet zo goed, maar ik krijg vlektyfus als ik Anabel Nanniga voorbij zie komen.
VVD met Ja21 lijkt mij wel wat CDA erbij.
Ik denk dat veel PVV ers naar VVD en Ja21 gaan. CDA snoept wat weg van GL/PvdA. Althans dat hoop ik dan.
- trolly
Je spreekt in raadsels.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Donateur
Ik denk dat Daniel bedoelt dat links tegenwoordig een stuk minder zit.
Wat goed is, want zitten is het nieuwe roken.
Wat goed is, want zitten is het nieuwe roken.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Beetje kromme zin, maar net links van het midden zitten dus tegenwoordig een stuk minder partijen in het politieke spectrum.
Schapekop in de Keistad
-
- Donateur
Maar: links ≠ progressief, en rechts ≠ conservatief. Wel zie je dat er een correlatie is, maar dan nog kunnen de individuele verschillen groot zijn. Zo was tijdens de laatste Tweede Kamerverkiezingen de PVV net rechts van het midden, maar zeer conservatief. En de SP is behoorlijk links, maar zit vlak tegen het 'kantelpunt' tussen progressief en conservatief:

Qua aantal linkse partijen die net op/over dat kantelpunt zitten, tel ik er toch nog vijf: SP, DENK, CU, 50PLUS en NSC.
Lijkt mij keus zat.

Qua aantal linkse partijen die net op/over dat kantelpunt zitten, tel ik er toch nog vijf: SP, DENK, CU, 50PLUS en NSC.
Lijkt mij keus zat.
Met de nadruk op 'wat', want zeker in de huidige politieke constellatie denk ik dat er maar bitter weinig mensen zullen zijn die denken 'godverdomme, wat heb ik mijn stem aan Timmerfrans verspild. Volgende keer maar weer gewoon Bontenbal'. Ik denk dat het CDA meer kans maakt een beetje af te snoepen bij NSC.
Aha.
-
Ja,.daar is meneer Eerdmans al mee bezig, hoorde ik 'm gisteren bij BNR al zeggen. Ze kan misschien wel lijsttrekster worden..suggereerde de interviewer

Verders zijn wij in NL, deze eeuw, al vaker voor landelijke parlements verkiezingen naar de stembus geweest dan de Italianen (die de naam daarop hebben/hadden.) hoorde ik vanochtend op radio1. Zes om negen keer, als ik het goed.onthouden heb.
- Suus
- Contacteer:
Wat is de toegevoegde waarde van JA21 ten opzichte van de VVD?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
^^ het rechtsere ' geluid' aldus JA21, heb ik weleens gehoord.
- AppleMoose
LPF met een nieuwe naam en zonder Pim. PVV zonder kopvoddentaks en FVD zonder uil van Minerva.
Oude wijn in oude zakken met slechte nieuwe opdruk
Oude wijn in oude zakken met slechte nieuwe opdruk

En blandning av sött och salt.
-
Vraag is even of JA'21 dan mee regeert, en of zij anders ook goed tot haar recht komt als Kamerlid.huibf schreef: ↑wo 04 jun 2025, 17:07Een maamdje of wat zat ze ook bij VI, en vond haar toen verdomde sterk. Ik denk dat ze naar Ja21 overstapt. Ze komt daar meer tot haar recht dan bij de PVV. Nu ken ik Ja21 niet zo goed, maar ik krijg vlektyfus als ik Anabel Nanniga voorbij zie komen.
VVD met Ja21 lijkt mij wel wat CDA erbij.
Ik denk dat veel PVV ers naar VVD en Ja21 gaan. CDA snoept wat weg van GL/PvdA. Althans dat hoop ik dan.
En CDA kiezers wegsnoepen van GL/PvdA? Eerder van NSC, wat toch al een CDA 2.0 is.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Donateur
Ik denk niet dat de VVD nou echt zit te wachten op een coalitie met extreemrechtse randpartijtjes als FvD, JA21 en BVNL. Het is zo instabiel als wat, vol gekkies die als kind iets te vaak tegen de vijfde wiek van de molen zijn aangelopen, en die daar uiteindelijk nog meer alleen maar voor zichzelf zitten dan Geert Wilders. Dan kun je de boel net zo goed meteen opblazen.
Ik gok zomaar eens dat het PVV-VVD-CDA gaat worden, met eventueel de BBB erbij (die de electorale schade uiteindelijk toch weet in te perken) als die drie alleen onvoldoende zetels halen.
Ik gok zomaar eens dat het PVV-VVD-CDA gaat worden, met eventueel de BBB erbij (die de electorale schade uiteindelijk toch weet in te perken) als die drie alleen onvoldoende zetels halen.
-
CDA gaat na het twee keer weglopen van Wilders (2012 en 2025) echt niet met de PVV regeren, dus de kans is groot dat het op een breed middenkabinet uitkomt van VVD, CDA, PvdA en D66.
-
- ArrivaBas
- Contacteer:
De VVD is onder Yesilgöz rechtser dan in de tijd van Rutte, en eerstgenoemde heeft aangegeven het vooralsnog niet te zien zitten om met GroenLinks-PvdA te regeren. Maar of dat serieus is te nemen sinds ze ondanks haar woede van eergisteren de PVV niet uitsluit...
Overigens heb ik gisteren het eerste gedeelte van het Kamerdebat meegeluisterd, en ik ben er na twee Tweede Kamerverkiezingen op Volt gestemd te hebben niet meer zo zeker van of ik dat komend najaar weer doe. Ze worden mij nu wel iets te progressief.
Overigens heb ik gisteren het eerste gedeelte van het Kamerdebat meegeluisterd, en ik ben er na twee Tweede Kamerverkiezingen op Volt gestemd te hebben niet meer zo zeker van of ik dat komend najaar weer doe. Ze worden mij nu wel iets te progressief.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Donateur
PvdA zal de verkiezingen ingaan met GL als PvdA-GL, waar de VVD zich ideologisch nooit in zal kunnen vinden. Met de PVV zijn de ideologische overeenkomsten een stuk groter, dus men zal de beperkte betrouwbaarheid van Wilders daar snel weer 'vergeten' zijn.Nitein-Repart schreef: ↑do 05 jun 2025, 09:55 CDA gaat na het twee keer weglopen van Wilders (2012 en 2025) echt niet met de PVV regeren, dus de kans is groot dat het op een breed middenkabinet uitkomt van VVD, CDA, PvdA en D66.
Christenen waaien met iedere wind mee - zie ook NSC. In ruil voor wat 'keiharde' staatkundige garanties van de PVV zal men daar ook heus wel een oogje dichtknijpen ten aanzien van de speerpunten van de PVV. Die immigranten zijn in hoofdzaak immers van het concurrerende geloof, nietwaar?
-
Gelukkig is er ook in het buitenland nog politiek theater, voormalige vriendjes Musk en Trump zijn openlijk met modder aan het gooien over de nieuwe begrotingswet die door de oranje kleuter de One Big Beautiful Bill genoemd is.
-
- Donateur
Musk is op Xwitter een totale meltdown aan het hebben. En Trump wrijft het er nog eens extra dik in op Truth Social.
Lachen dit, als het niet zo sneu was.
Lachen dit, als het niet zo sneu was.
- trolly
Ik mag hopen dat de heren elkaar compleet de strot afbijten.
Non oltrepassare la linea gialla
-
Wat een ongristelijke gedagte, foei tog

- isadora
Daar lijken ze aardig mee bezig.
https://charter97.org/en/news/2025/6/6/643310/
https://charter97.org/en/news/2025/6/6/643315/
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Donateur
-
We mogen weer kiezen op 29 oktober. 

- Meltrain
- Donateur
Wat bedoel je hier nu precies mee, behalve dat je de naam van de fractievoorzitter van de (tot dinsdag) grootste oppositiepartij verkeerd schrijft?
Ik hoop dat CDA vooral wat wegsnoept van VVD, PVV en BBB.

Laat er maar een PvdA-CDA-D66 kabinet komen.
Bijzonder dat CU als "progressief" wordt gezien.TffpaA schreef: ↑wo 04 jun 2025, 18:26 Maar: links ≠ progressief, en rechts ≠ conservatief. Wel zie je dat er een correlatie is, maar dan nog kunnen de individuele verschillen groot zijn. Zo was tijdens de laatste Tweede Kamerverkiezingen de PVV net rechts van het midden, maar zeer conservatief. En de SP is behoorlijk links, maar zit vlak tegen het 'kantelpunt' tussen progressief en conservatief:
Lijkt mij keus zat.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- ArrivaBas
- Contacteer:
Progressief en conservatief, alsmede links en rechts zou ik in het geval van zo'n kieskompas niet zwart-wit lezen. Op veel punten is ChristenUnie inderdaad links en progressief, maar op medisch-ethische en religieuze thema's zijn ze oerconservatief.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022