De overstap van de 2200/2300 op de 3100 is niet altijd aanwezig, vanwege een Eurostar die op hetzelfde moment langs Schiphol moet. Beide treinen rijden over de buitensporen door de Schipholtunnel, want de binnensporen door de tunnel zijn exclusief voor de Airportsprinters. Zodoende moet de 3100 2 tot 3 minuten uitgebogen worden om ruimte te maken voor een Eurostar. Zo iets gelijks zal er ook gebeurd zijn als de 700 en 800 nog naar Den Haag reden, de verlegging daarvan naar Rotterdam uiteindelijk, heeft weinig invloed gehad op de aansluitingen in Leiden. Het is in principe wel mogelijk om de 3100 over de binnensporen te sturen als er een Eurostar rijdt, de Airportsprinter richting Hoofddorp vertrekt om .23 en .30, dus om .27 is er mooi ruimte voor de 31000, maar daar wijkt de NS blijkbaar principieel vanaf.Meltrain schreef: ↑wo 04 jun 2025, 15:16De 3100 rijdt met VIRM, waardoor de capaciteit tussen Den Haag Centraal en Amsterdam Zuid verhoogd is. Dat is positief.Nitein-Repart schreef: ↑wo 04 jun 2025, 08:21 Wellicht was het ook beter geweest dat de 700/800 door bleef rijden tussen Schiphol en Den Haag, in plaats van de 3100 totdat er genoeg ICNG geleverd is. Bovendien heeft Leiden nu ook de directe verbinding met Noord-Nederland verloren, terwijl er best wel vraag was naar een directe verbinding vanuit Leiden naar Noord Nederland, in ieder geval een directe verbinding Leiden-Groningen, de twee belangrijkste studentensteden van Nederland. Nu heeft Leiden een directe verbinding met Gelderland erbij gekregen, maar ik denk dat de relatie Leiden-Gelderland minder sterk is dan Leiden-Noord Nederland.
Een nadeel is dat de overstap in Leiden op/van de 2200/2300 nu vaak niet meer bestaat.
[…]
Dienstregeling 2026
-
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Amsterdam / Bilthoven
Re: Dienstregeling 2026
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
- Berichten: 411
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Dienstregeling 2026
De rechtstreekse verbinding met Rotterdam zou prioriteit moeten hebben boven die met Den Haag op de Noordoost IC’s vanwege de aansluiting op het internationale treinverkeer (bij een gemiste overstap kun je niet zomaar de volgende trein pakken) en binnenlands vanwege de aansluiting op de rest van Zuidwest-NL. Den Haag is daarentegen meestal gewoon je eindbestemming en niet alleen politiek gezien.
-
- Berichten: 411
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Dienstregeling 2026
In ieder geval Amsterdam, Rotterdam en Utrecht herbergen allemaal echt een stuk meer opleidingen en studenten dan deze twee steden hoor. We zijn niet allemaal oranjeklanten en uilen van Minerva hè.Nitein-Repart schreef: ↑wo 04 jun 2025, 08:21 Bovendien heeft Leiden nu ook de directe verbinding met Noord-Nederland verloren, terwijl er best wel vraag was naar een directe verbinding vanuit Leiden naar Noord Nederland, in ieder geval een directe verbinding Leiden-Groningen, de twee belangrijkste studentensteden van Nederland.

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten