CAO onderhandelingen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
en-es

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door en-es »

Als die vriend moet vliegen dan is nadenken over een plan B niet onverstandig.
Selivio

Bericht door Selivio »

waldo79 schreef: zo 08 jun 2025, 16:59 Ik vraag dit voor een vriend: hoe groot is de kans dat de acties zich zodanig verharden dat er op de 11e en de 25e ook gestaakt wordt? De trein is namelijk verreweg de voordeligste manier om op Schiphol te komen zonder afhankelijk te zijn van familieleden.
De 11de zal misschien nog wel lukken, over de 25ste is echt nog weinig zinnigs over te zeggen helaas :(
Grt. Stefan
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

Thriller schreef: zo 08 jun 2025, 16:59 NS zou moeten kunnen werken met minder personeel. Is ook gewoon noodzakelijk, want het bedrijf is verlieslijdend tegenwoordig. Dat is het absurde, men verwacht meer loon van een werkgever die helemaal geen financiële middelen heeft. Maar realiteitszin hoef je in de Nederlandse spoorsector niet te verwachten.
Ik denk toch dat je het nut van de vaste conducteur op de Sprinter en de tweede conducteur voor lange trein ter
discussie moet stellen en als de vakbonden niet willen meewerken ontkom je haast niet aan om bijvoorbeeld de 9000, 7000, 7500 en de 5900 aan te besteden.
-
Selivio

Bericht door Selivio »

Z2N schreef: zo 08 jun 2025, 16:52
Thriller schreef: zo 08 jun 2025, 16:46 Maatschappelijk is het wel wenselijk dat ze ook de nadelen van hun acties meekrijgen.
Wie bedoel je met 'ze' dan? Want een slechtere CAO leidt, in de huidige krappe arbeidsmarkt, tot minder personeel en dus minder treinen. Die problemen zijn acuut, zoals Cassie127 (die dichtbij het vuur zit) eerder als schetste begint het personeelstekort nu weer snel nijpend te worden. De enige reden dat NS de dienstregeling in de afgelopen twee jaar weer op heeft kunnen schalen was de verbeterde CAO, die er kwam na meermaals staken. Zonder goede CAO zal de dienstregeling ongetwijfeld weer moeten inkrimpen.
Nou doe je wel alsof het CAO van NS-personeel ongeveer het slechtste is wat er bestaat, wat zeker niet het geval is. Het is zelfs 1 van de betere die er is. Kan het beter: tuurlijk dat kan altijd, maar de bonden komen nu wel snel richting het terrein van "rupsje nooitgenoeg", waarmee ze uiteindelijk op de lange(re) termijn meer schade aanrichten dan dat ze goed doen.
Grt. Stefan
Thriller

Bericht door Thriller »

Nitein-Repart schreef: zo 08 jun 2025, 17:09
Thriller schreef: zo 08 jun 2025, 16:59 NS zou moeten kunnen werken met minder personeel. Is ook gewoon noodzakelijk, want het bedrijf is verlieslijdend tegenwoordig. Dat is het absurde, men verwacht meer loon van een werkgever die helemaal geen financiële middelen heeft. Maar realiteitszin hoef je in de Nederlandse spoorsector niet te verwachten.
Ik denk toch dat je het nut van de vaste conducteur op de Sprinter en de tweede conducteur voor lange trein ter
discussie moet stellen en als de vakbonden niet willen meewerken ontkom je haast niet aan om bijvoorbeeld de 9000, 7000, 7500 en de 5900 aan te besteden.
Exact. Daarom zeg ik dat het probleem bij de combinatie NS en vakbonden ligt.
WSM

Bericht door WSM »

Thriller schreef: zo 08 jun 2025, 16:30Ik weet niet of het na dit nog mogelijk is om aardig te doen tegen NS personeel. Binnen de huisregels blijven spreekt voor zich. Maar verder? Je oogst wat je zaait.
Ik geef netjes mijn vervoerbewijs als daarom gevraagd wordt. Zwijgend. Voor de rest negeer ik die NS-ers en zeg ik geen enkele letter.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Even kijken wat er gaat gebeuren bij NS treindiensten welke bij een andere vervoerder terecht komen. Die bied dus minder salaris in combinatie met slechtere werkomstandigheden.

Het Noorden is daarbij een mooi voorbeeld. Er ging amper NS personeel over naar de nieuwe vervoerder. Nog opvallender, een flink aantal Arriva/ Keolis personeelsleden stapten al snel over naar NS.
Het zelfde beeld zie je in Engeland, daar rijden veel vervoerder op dezelfde lijn. De beloning hoeft bij de ene vervoerder maar iets beter te zijn, en men stapt massaal over.

Willen we dit in Nederland, waarbij vervoerder de treindienst moeten beperken omdat het personeel, geheel in de geest van de marktwerking, massaal naar een andere werkgever overstapt ?
Niet voor niets wordt de privatisering in Engeland nu weer teruggedraaid.
en-es

Bericht door en-es »

Er gaat ooit het moment komen dat het inderdaad niet meer gaat. Of er moet een kabinet komen die het gaat bekostigen.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Dennenboom schreef: zo 08 jun 2025, 16:49 De regionale vervoerders kunnen de NS cao financieel niet verantwoorden. Wat ze wel kunnen verantwoorden pikt het NS personeel niet.
Gelukkig maar, anders was het regionale treinverkeer ondertussen al ter ziele of niet meer te betalen voor de reiziger geweest.
Z2N schreef: zo 08 jun 2025, 16:52
Thriller schreef: zo 08 jun 2025, 16:46 Maatschappelijk is het wel wenselijk dat ze ook de nadelen van hun acties meekrijgen.
Wie bedoel je met 'ze' dan? Want een slechtere CAO leidt, in de huidige krappe arbeidsmarkt, tot minder personeel en dus minder treinen. Die problemen zijn acuut, zoals Cassie127 (die dichtbij het vuur zit) eerder als schetste begint het personeelstekort nu weer snel nijpend te worden.
Personeelstekort kan je natuurlijk ook oplossen met efficiënter werken, maar dan loop je alsnog vast op de vakbonden die een rondje om de kerk ook niet pikken. Of die efficiëntere inzet van conducteurs niet pikken.
Re.tep schreef: zo 08 jun 2025, 17:28 Even kijken wat er gaat gebeuren bij NS treindiensten welke bij een andere vervoerder terecht komen. Die bied dus minder salaris in combinatie met slechtere werkomstandigheden.

Het Noorden is daarbij een mooi voorbeeld. Er ging amper NS personeel over naar de nieuwe vervoerder. Nog opvallender, een flink aantal Arriva/ Keolis personeelsleden stapten al snel over naar NS.
Dat kan je ook andersom bekijken. Zijn die omstandigheden en beloning bij de andere vervoerders nou echt zo slecht, of zijn ze alleen relatief slechter doordat NS overdreven goede werkomstandigheden biedt en daardoor als organisatie veel te duur wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
WSM

Bericht door WSM »

en-es schreef: zo 08 jun 2025, 17:29 Er gaat ooit het moment komen dat het inderdaad niet meer gaat. Of er moet een kabinet komen die het gaat bekostigen.
Op termijn zullen vele spoorwegen omgebouwd moeten worden naar snelwegen voor zelfrijdende E-voertuigen. Dat is veel flexibeler.

Dat heeft ook als voordeel dat het personeel niet meer hoeft te lijden onder onmenselijke omstandigeden waaronder ze hun werk moeten doen.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Durashift

Bericht door Durashift »

Bemined schreef: zo 08 jun 2025, 16:35 Dit lijkt mij niet alleen een dikke middelvinger van de vakbond richting de reizigers, maar ook richting de medewerkers die in zeer korte tijd een aangepaste dienstregeling hadden opgezet.
Als er leden van de bond onder die medewerkers zijn, dan maar het lidmaatschap opzeggen. ;)

Ik heb toch de indruk dat de NS de vakbonden telkens een beetje wind uit de zeilen wil nemen door in het hele land de treinen stil te houden.

Net op de radio een woordvoerster die antwoord op vragen van de nieuwslezeres: nee, een treindienst die rijdt van Alkmaar naar Maastricht, die kunnen wij niet vanaf Utrecht laten starten, die trein staat in Alkmaar en kan niet in Utrecht komen.

Nou, volgens mij starten de eerste drie treinen van de dag in Maastricht, dus die kunnen dan toch terug keren in Utrecht :?: (al is daar natuurlijk dan weer geen opstel / keerplek / tijd voor.. ).

https://somda.nl/overzicht-treinnummers/17/15549/

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Daniel schreef: zo 08 jun 2025, 17:32
Re.tep schreef: zo 08 jun 2025, 17:28 Even kijken wat er gaat gebeuren bij NS treindiensten welke bij een andere vervoerder terecht komen. Die bied dus minder salaris in combinatie met slechtere werkomstandigheden.

Dat kan je ook andersom bekijken. Zijn die omstandigheden en beloning bij de andere vervoerders nou echt zo slecht, of zijn ze alleen relatief slechter doordat NS overdreven goede werkomstandigheden biedt en daardoor als organisatie veel te duur wordt.
Precies, als de NS het walhalla zou zijn, waarom werken er dan toch mensen op de regionale spoorlijnen?
Laatst gewijzigd door Durashift op zo 08 jun 2025, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Ik heb er eens over nagedacht, en denk dat de vakbonden zichzelf hiermee in de voet schieten. De uitkomst van deze acties is waarschijnlijk: er volgt nog een aantal stakingsdagen, het aantal reizigers gaat dalen (de trein is immers geen betrouwbaar product meer) en er komt meer agressie tegen het personeel, en het verlies van NS loopt op. Dat kan NS op drie manieren oplossen:
  1. door het te doen met minder personeel (bij indirect personeel lopen er al bezuinigingsacties, dus dat komt dan op het bordje van het directe personeel: door het werk van de conducteur te veranderen). Zijn de vakbonden geen fan van
  2. door de prijs van treinkaartjes te verhogen (levert zeker geen reizigersgroei op, dus waarschijnlijk ook geen extra inkomsten)
  3. door de hand bij de overheid op te houden

Tegen de gunning van NS lopen nog rechtszaken, die onder ander gaan over het bedrag dat NS krijgt om deze uit te voeren. Als NS meer gecompenseerd wordt door de overheid gaat dat ongetwijfeld meewegen in de rechtszaken, met als mogelijke uitkomst het intrekken van deze concessie. Dan wordt er zeker een deel van de huidige HRN-concessie openbaar aanbesteed, waardoor er uiteindelijk minder werk voor NS is.
In 2029, wat nog ver weg klinkt maar dat echt niet is, is ook de midterm review van de HRN-concessie (zie artikel 58). De kans dat NS zijn doelen voor 2029 gaat halen wordt kleiner, wat impact gaat hebben op de mogelijkheden voor de overheid om financieel bij te springen bij NS. Dat gaat gevolgen hebben voor NS, en zeker ook voor de concessie ná de huidige concessie.

Kortom: ik verwacht dat er voor de (relatief) korte termijn wel een mooi resultaat zal komen waar de vakbonden goede sier mee maken, maar dat dit op de langere termijn gevolgen gaat hebben voor het NS-personeel. Ik denk dat druk op de overheid om te komen tot aantrekkelijk openbaar vervoer, in de breedste zin van het woord, meer resultaat had gehad. Dan had NS meer financiële ruimte gekregen en dat deels kunnen investeren in huidig/nieuw personeel. Maar acties in deze richting heb ik in ieder geval niet gezien.
Dennenboom

Bericht door Dennenboom »

waldo79 schreef: zo 08 jun 2025, 16:57
Dennenboom schreef: zo 08 jun 2025, 16:12
waldo79 schreef: zo 08 jun 2025, 16:04 Dan valt de actie voor het Hoger Onderwijs in het water. FNV kan in 2 dagen niet overal bussen organiseren.
Dat is bovendien hartstikke besmet werk. Maar dat geldt niet voor FNV. Die mogen dat gewoon.
De FNV initieert die busdiensten zelf en er mogen geen andere reizigers mee dan vakbondsleden.
Er wordt ook wel anders beweerd. Maar misschien bestaat er een speciaal lidmaatschap voor een dag waar geen kosten aan verbonden zijn:
https://www.hartvannederland.nl/politie ... einstaking
Re.tep

Bericht door Re.tep »

WSM schreef: zo 08 jun 2025, 17:27 Ik geef netjes mijn vervoerbewijs als daarom gevraagd wordt. Zwijgend. Voor de rest negeer ik die NS-ers en zeg ik geen enkele letter.
Ik schat zo in dat veel conducteurs dit erg zullen waarderen, netjes een vervoersbewijs en verder geen vragen of klachten, en door met de controle !
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ Ik zou er, vanaf heden, een boze blik aan toe voegen, WSM.
Thriller

Bericht door Thriller »

Het zelfde beeld zie je in Engeland, daar rijden veel vervoerder op dezelfde lijn. De beloning hoeft bij de ene vervoerder maar iets beter te zijn, en men stapt massaal over.

Willen we dit in Nederland, waarbij vervoerder de treindienst moeten beperken omdat het personeel, geheel in de geest van de marktwerking, massaal naar een andere werkgever overstapt ?
Niet voor niets wordt de privatisering in Engeland nu weer teruggedraaid.
Er wordt bij NS tegenwoordig zo vaak gestaakt dat de algehele betrouwbaarheid van andere vervoerders weleens hoger kan liggen. Arriva heeft bijvoorbeeld grote problemen met de drielandentrein, maar men probeert daar nog een mouw aan te passen met bussen e.d. Bij NS is een staking in Zeeland reden voor geen treinen in Groningen. Is er dan echt totaal geen profesionele trots meer daar?
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Nitein-Repart schreef: zo 08 jun 2025, 17:09 Ik denk toch dat je het nut van de vaste conducteur op de Sprinter en de tweede conducteur voor lange trein ter
Uiteindelijk gaat het noemen van treinserienummers voorbij aan de grotere trend in mijn ogen: er is simpelweg minder personeel, dus kan het personeel meer eisen. Vandaar mijn ietwat cynische opmerking over het personeel dat 'te weinig gestaakt heeft': doordat de beroepsbevolking op het punt staat om constant te krimpen (zonder migratie waren we dat punt al voorbij) zijn er minder werknemers waar werkgevers naar kunnen vissen, dus moeten werkgevers wel betere voorwaarden bieden om nog aan personeel te komen. Het alternatief is minder personeel inzetten en efficiënter werken, maar zeker in het OV waar je als vervoerder de verantwoordelijkheid hebt om reizigers veilig van A naar B te brengen zijn er niet zoveel manieren waarop je dat kan. De regionale vervoerders werken meer met mobiele controleteams, maar zoals NS nu laat zien is daar steeds minder personeel voor te vinden (anders had Den Haag HS nog wel V&S). Met de steeds krapper wordende arbeidsmarkt worden dat soort minder aantrekkelijke functies steeds minder makkelijk vulbaar (personeel dat dit soort werk doet kan ook bij Defensie, gemeentelijke BOA-diensten of politie aan de slag). En als je geen mobiele veiligheidsteams én geen conducteur hebt wordt het OV onveiliger, waar de reiziger uiteindelijk ook van wegloopt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Dennenboom

Durashift schreef: zo 08 jun 2025, 17:55 ^^ Ik zou er, vanaf heden, een boze blik aan toe voegen, WSM.
Wellicht kan je ook een flyertje maken waar je het gedrag toelicht. Daarnaast misschien nog een petje dragen met "Ik ben boos". Dan zijn de posities in deze strijd duidelijk.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Thriller schreef: zo 08 jun 2025, 17:57 Arriva heeft bijvoorbeeld grote problemen met de drielandentrein, maar men probeert daar nog een mouw aan te passen met bussen e.d.
Maar dat komt niet door stakingen en heeft dus een andere oorzaak.
Thriller schreef: zo 08 jun 2025, 17:57Bij NS is een staking in Zeeland reden voor geen treinen in Groningen. Is er dan echt totaal geen profesionele trots meer daar?
Nee, bij NS is een last-minute staking in West-Nederland reden om geen treinen in Groningen te laten rijden. ;)
Overigens ben ik ook van mening dat NS best wel wat flexibeler kan zijn en gewoon treinen in Utrecht moet kunnen laten keren.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Durashift schreef: zo 08 jun 2025, 17:37Precies, als de NS het walhalla zou zijn, waarom werken er dan toch mensen op de regionale spoorlijnen?
Dat is natuurlijk simpel, wil je werken in de wereld van "Het Spoor" en je woont in een gebied met regionale vervoerders, dan rijdt er maar weinig NS en is de arbeidskeuze beperkt.

Niet iedereen woont nu eenmaal in een straal van ongeveer 25 km rondom een NS standplaats of kan zich het veroorloven te verhuizen.
Thriller

Bericht door Thriller »

Meltrain schreef: zo 08 jun 2025, 18:16
Thriller schreef: zo 08 jun 2025, 17:57 Arriva heeft bijvoorbeeld grote problemen met de drielandentrein, maar men probeert daar nog een mouw aan te passen met bussen e.d.
Maar dat komt niet door stakingen en heeft dus een andere oorzaak.
Thriller schreef: zo 08 jun 2025, 17:57Bij NS is een staking in Zeeland reden voor geen treinen in Groningen. Is er dan echt totaal geen profesionele trots meer daar?
Nee, bij NS is een last-minute staking in West-Nederland reden om geen treinen in Groningen te laten rijden. ;)
Overigens ben ik ook van mening dat NS best wel wat flexibeler kan zijn en gewoon treinen in Utrecht moet kunnen laten keren.
Wat je eerste punt betreft: zeker, maar de oorzaak van uitval is voor het resultaat niet zo relevant.
Wat je tweede punt betreft: je hebt gelijk, I stand corrected :)
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Durashift schreef: zo 08 jun 2025, 17:55 ^^ Ik zou er, vanaf heden, een boze blik aan toe voegen, WSM.
En dan treft WSM een NSer welke werkwillig was, nooit staakt, geen lid is van welke bond dan ook uit principe en zich vol voor de reiziger inzet, elke werkdag opnieuw.
Dat zou wel een kleine blamage zijn (net als trouwens WSM zijn onderschrift, wat ook anno 2025 niet klopt #persoonlijke modus uit#)
Thriller

Bericht door Thriller »

als dat een blamage is, wat is dan de impact van de stakende werknemers op de honderdduizenden getroffen reizigers?
Dennenboom

Onderwijsdemo gaat niet door.....
Die grapjassen van de diverse bonden leven helemaal langs elkaar heen.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Die impact zal zeker buitengewoon vervelend zijn. En dat vervelende zal bv mijzelf ook treffen.
Maar of dat een blamage is voor NS of de vakbonden zou ik niet durven zeggen.
Immers staken is een recht, of je nou voor- of tegenstander bent. Gelukkig leven we in een land waar dat is toegestaan.
Maar dat reizigers nu gedupeerd zijn is natuurlijk duidelijk. Op termijn kan de reiziger wel winnaar zijn, immers het personeel blijft dan hopelijk wel bij hun werkgever en ten dienste van de reiziger *O*
Plaats reactie