De andere kant van het verhaal is natuurlijk ook: Zolang NS niet beweegt, blijft die tikkende tijdbom bestaan. De bal ligt dus voor een groot deel ook bij NS zelf.
CAO onderhandelingen NS
- JurgenH
- Berichten: 8
- Lid geworden op: di 20 mei 2025, 23:39
Re: CAO onderhandelingen NS
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42
Re: CAO onderhandelingen NS
wat mij betreft niet. Totdat de vakbonden hun eigen woorden omzetten in daden verdienen ze 0,0.
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: CAO onderhandelingen NS
Tsja, als je geen kennis van zaken hebt en alles op forums voor waarheid aanneemt zonder ook maar iets zelf te controleren, zou je dit schrijven.Er is wel heel erg veel niet mogelijk
Natuurlijk is de inhoud zo weer in de diensten te zetten, NS is kan alleen de aanvangs- en eindtijd niet meer aanpassen.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22807
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: CAO onderhandelingen NS
Welke woorden moeten ze omzetten in daden?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 6951
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: CAO onderhandelingen NS
Hoe worden die diensten normaal geregeld? Wordt je in eerste instantie alleen in een dagdeel ingeroosterd en krijg je een paar dagen van te voren pas de exacte begin- en eindtijd te horen?
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42
Re: CAO onderhandelingen NS
@retep het is prima om het leken-argument te noemen. Ik reis wel verder in landen waar echte professionals het spoorwegnet runnen. Zo en nu weer verder op de bal 

Het statement, van de vakbonden nota bene, dat het spoornet essentieel is en niet platgelegd mag worden. Dit was anno 2020 in de pandemie.
Laatst gewijzigd door Thriller op di 10 jun 2025, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 7241
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: CAO onderhandelingen NS
Het is vanuit NS gewoon niet slim om zonder dat de vakbond een staking definitief heeft aangezegd je plan bij voorbaat aan te passen. NS zegt zelf nu:
Vooral die laatste zin stoort het personeel weer, want dit is precies hoe NS het gewild heeft, met die aangepaste dienstregeling. Dat is een gok zolang de vakbonden de staking nog niet definitief aangezegd hebben. Pas je dan toch je dienstregeling aan dan neem je een risico en dat laten de bonden nu zien.Door eerdere berichten in de media, hebben veel reizigers hun plannen voor donderdag gewijzigd. Al gaat de staking niet door, opnieuw ondervinden reizigers hinder. Dit is niet hoe NS het had gewild en daar balen wij enorm van.
NS heeft vaste roosters (met daarin vaste diensten en begin- en eindtijden) en reserve roosters (waar je de gehele dag reserve kunt staan) of een mix van beide. Bij de vaste roosters is er een norm hoeveel de begin/eindtijd mag afwijken van die in je rooster vermeld staan, wordt het meer moet het in overleg.
Daarnaast is de inhoud van de diensten voor Donderdag helaas niet zo terug te zetten. Alles is weggehaald vanuit de planning, er is dus geen onderliggend plan en dat kan ook niet meer teruggehaald worden zoals het voor deze donderdag gepland was. Dat is het nadeel van alles eruit gooien in de planningsfase, je kunt het dan echt niet meer terug krijgen zoals het gepland was. Gooi je de treinen eruit in de bijsturingsfase (vanaf ±60 uur voor uitvoering) dan kun je opgeheven treinen makkelijk herstellen en terugzetten, alleen je personeelsplan en materieelplan is dan nog wel overhoop.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 09:52
Re: CAO onderhandelingen NS
Door dit soort acties raak je al het begrip kwijt. Ik had eerst nog wel begrip voor de stakingen, maar na wat er zondag gebeurde al een stuk minder, en na deze actie helemaal niet meer. Het zou me niks verbazen als er woensdagavond alsnog een staking voor donderdag wordt aangekondigd, gewoon om nog wat extra chaos te veroorzaken.Dionysusnu schreef: ↑di 10 jun 2025, 17:39Zucht.. Normaal ben ik hartstikke begripvol over stakingen, maar deze manier van expres onrust veroorzaken (ipv gestructureerde uitval) doet daar snel afbreuk aan.Vakbond CNV zegt tegen het ANP dat de afgeblazen staking een bewuste keuze was, bedoeld om extra onrust bij NS te veroorzaken. De bonden hadden namelijk signalen dat de spoorvervoerder al een alternatieve dienstregeling had klaarliggen voor donderdag.
Door niet te staken denken de bonden nu voor meer onrust te kunnen zorgen, in de hoop de werkgever zo te bewegen gehoor te geven aan hun eisen voor een nieuwe cao.
Volgens mij is er wel genoeg onrust ontstaan na zondag.
Niet de NS, niet de werknemers, niet de vakbonden, maar de reiziger is hier de dupe van.
Express verwarring veroorzaken bij reizigers die hier 0,0% mee te maken hebben is volstrekt idioot.
-
- Berichten: 206
- Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02
Re: CAO onderhandelingen NS
Kan NS dit niet gewoon mooi uitzitten tot die stakingskassen op zijn. NS wint dat toch wel van de vakbonden.
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42
Re: CAO onderhandelingen NS
gezien dat dit inmiddels een jaarlijks festijn is, is uitzitten misschien niet zo'n gek idee. Het alternatief is een faillissement, de overheid zal toch niet alweer bijspringen?
-
- Berichten: 1988
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: CAO onderhandelingen NS
CNV meldt zelf dat er is afgesproken om 36 uur aan te houden als termijn voor aankondigingen, o.a. vanwege de veiligheid.
-
- Berichten: 549
- Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02
Re: CAO onderhandelingen NS
Zijn ze een keer proactief bezig, is het weer niet goedcassie127 schreef: ↑di 10 jun 2025, 20:55
Het is vanuit NS gewoon niet slim om zonder dat de vakbond een staking definitief heeft aangezegd je plan bij voorbaat aan te passen. NS zegt zelf nu:Vooral die laatste zin stoort het personeel weer, want dit is precies hoe NS het gewild heeft, met die aangepaste dienstregeling. Dat is een gok zolang de vakbonden de staking nog niet definitief aangezegd hebben. Pas je dan toch je dienstregeling aan dan neem je een risico en dat laten de bonden nu zien.Door eerdere berichten in de media, hebben veel reizigers hun plannen voor donderdag gewijzigd. Al gaat de staking niet door, opnieuw ondervinden reizigers hinder. Dit is niet hoe NS het had gewild en daar balen wij enorm van.


Dit kan niet, een aanzegging van een staking moet uiterlijk 36 uur voor aanvang van de staking binnen zijn bij de NS. Ze kunnen wel woensdag een staking aankondigen voor vrijdag (wat ik eigenlijk gevoelsmatig ergens wel verwacht dat er gaat gebeuren).Gorott schreef: ↑di 10 jun 2025, 21:08 Door dit soort acties raak je al het begrip kwijt. Ik had eerst nog wel begrip voor de stakingen, maar na wat er zondag gebeurde al een stuk minder, en na deze actie helemaal niet meer. Het zou me niks verbazen als er woensdagavond alsnog een staking voor donderdag wordt aangekondigd, gewoon om nog wat extra chaos te veroorzaken.
Grt. Stefan
-
- Donateur
- Berichten: 4359
- Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
- Locatie: Eindhoven
Re: CAO onderhandelingen NS
Waarom zou de NS moeten meebewegen?
Overigens zou het bij wet ook geregeld moeten worden dat alle kosten die NS maakt en haar reizigers bij de vakbonden neergelegd moeten worden.
En het personeel wat niet is aangesloten bij de vakbond, die moeten wel door NS worden uitbetaald? De rekening kan ook door naar de vakbond....
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: CAO onderhandelingen NS
Denk niet dat de vakbonden en haar leden voor begrip of medeleven gaan. Ze gaan nu voor haar leden, en dat kunnen ze heel lang volhouden, zeker nu ze gesteund worden door bijna de volledige achterban. En mocht de stakingskas leeg zijn, dan is er nog altijd "groot werkoverleg" mogelijk over hoe het dan verder moet.
-
- Berichten: 557
- Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37
Re: CAO onderhandelingen NS
Je hoeft reizigers ook niet onnodig tegen je in het harnas te jagen, zeker niet als je tegelijkertijd wat wil doen aan agressief gedrag.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 09:52
Re: CAO onderhandelingen NS
Begrip en steun van de reiziger voor een staking vergroten juist de kans op positieve veranderingen. Het laatste wat NS wil, is dat reizigers en werknemers zich samen tegen haar keren.
En dit soort fratsen zal de agressie richting de werknemer helaas alleen maar voeden en dat gaat de vakbonden zeker wel wat aan.
Door zich zo te gedragen, geven de vakbonden NS juist de kans om de schuld op hen af te schuiven. Terwijl: als ze hun acties gewoon netjes hielden, had NS geen enkel been om op te staan.
En dit soort fratsen zal de agressie richting de werknemer helaas alleen maar voeden en dat gaat de vakbonden zeker wel wat aan.
Door zich zo te gedragen, geven de vakbonden NS juist de kans om de schuld op hen af te schuiven. Terwijl: als ze hun acties gewoon netjes hielden, had NS geen enkel been om op te staan.
-
- Donateur
- Berichten: 4359
- Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
- Locatie: Eindhoven
Re: CAO onderhandelingen NS
Het zal wel aan mij liggen. Maar als je een pesthekel hebt aan je werkgever dan zeg je deze vaarwel. En anders ga je gewoon aan het werk. Waarom staakt Arriva niet is het daat zoveel beter?
Laatst gewijzigd door huibf op wo 11 jun 2025, 07:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42
Re: CAO onderhandelingen NS
Het is wel interessant hoe vaak personeel begrip vraagt van reizigers. Andersom hoef je als reiziger niet veel te verwachten, feitelijk zelfs helemaal niks want je weet gewoon niet of je überhaupt kunt reizen. Eenrichtingsverkeer allemaal.
En nogmaals, het waren de vakbonden zelf die in de pandemie beweerden dat het maatschappelijk onverantwoord is om een essentiële sector als het spoor stil te leggen
En nogmaals, het waren de vakbonden zelf die in de pandemie beweerden dat het maatschappelijk onverantwoord is om een essentiële sector als het spoor stil te leggen

-
- Donateur
- Berichten: 4359
- Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
- Locatie: Eindhoven
Re: CAO onderhandelingen NS
Precies. Vakbonden zijn ombetrouwbaar en wispelturig.
- isadora
- Berichten: 6001
- Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14
Re: CAO onderhandelingen NS
Het nijgt naar terrorisme.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
- Locatie: Brisbane of daaromtrent
Re: CAO onderhandelingen NS
Vriendelijk verzoek aan al die mensen die geen rijdend personeel bij een OV bedrijf zijn en geen idee hebben hoe het voelt om door je werkgever genegeerd te worden wanneer het op arbeidsvoorwaarden en beloning aankomt: graag ophouden met al dat ongenuanceerde gepraat.
Met name de meneer van 2 berichten geleden.
Danku.
Met name de meneer van 2 berichten geleden.
Danku.
- isadora
- Berichten: 6001
- Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14
Re: CAO onderhandelingen NS
Volgens de NS-reisplanner kan ik morgen nog steeds twee keer per uur vanuit het noorden naar Hilversum komen, en terug.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 1387
- Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35
Re: CAO onderhandelingen NS
En dan te bedenken dat bij de FNV er kaderleden van de vakbond zijn die werkwilligen bedreigen, zwart maken bij collega's enz. Zou het ook gebeuren op het spoor?
Ik had wel begrepen dat nieuwe aanwas bij de NS al snel het gif van de vakbond gezinde collega's toegediend krijgen en ze snel in het rijtje moeten mee lopen om het de NS zo moeilijk mogelijk te maken. De reizigers maakt ze al helemaal niks uit.
Voor de arbeidsvoorwaarden en secundaire arbeidsvoorwaarden snap ik de stakingen niet, maar goed het zijn natuurlijk (bijna allemaal) verwende kinderen
Ik had wel begrepen dat nieuwe aanwas bij de NS al snel het gif van de vakbond gezinde collega's toegediend krijgen en ze snel in het rijtje moeten mee lopen om het de NS zo moeilijk mogelijk te maken. De reizigers maakt ze al helemaal niks uit.
Voor de arbeidsvoorwaarden en secundaire arbeidsvoorwaarden snap ik de stakingen niet, maar goed het zijn natuurlijk (bijna allemaal) verwende kinderen
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3833
- Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37
Re: CAO onderhandelingen NS
Heb je ook iets van bronnen bij je insinuaties?
Dit topic is wel een echokamer geworden van het eigenlijk gelijk voor een aantal mensen.
Dit topic is wel een echokamer geworden van het eigenlijk gelijk voor een aantal mensen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten