CAO onderhandelingen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
JurgenH

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door JurgenH »

Suus schreef: di 10 jun 2025, 19:46 Juist als OV-reiziger maak ik afspraken op basis van de beschikbare dienstregeling, als daar nu een permanent tikkende tijdbom onder wordt het niet heel erg leuk dingen in te plannen -0-
De andere kant van het verhaal is natuurlijk ook: Zolang NS niet beweegt, blijft die tikkende tijdbom bestaan. De bal ligt dus voor een groot deel ook bij NS zelf.
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
Thriller

Bericht door Thriller »

wat mij betreft niet. Totdat de vakbonden hun eigen woorden omzetten in daden verdienen ze 0,0.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Er is wel heel erg veel niet mogelijk
Tsja, als je geen kennis van zaken hebt en alles op forums voor waarheid aanneemt zonder ook maar iets zelf te controleren, zou je dit schrijven.
Natuurlijk is de inhoud zo weer in de diensten te zetten, NS is kan alleen de aanvangs- en eindtijd niet meer aanpassen.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Thriller schreef: di 10 jun 2025, 20:37 wat mij betreft niet. Totdat de vakbonden hun eigen woorden omzetten in daden verdienen ze 0,0.
Welke woorden moeten ze omzetten in daden?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Bemined

Bericht door Bemined »

Re.tep schreef: di 10 jun 2025, 20:50 Natuurlijk is de inhoud zo weer in de diensten te zetten, NS is kan alleen de aanvangs- en eindtijd niet meer aanpassen.
Hoe worden die diensten normaal geregeld? Wordt je in eerste instantie alleen in een dagdeel ingeroosterd en krijg je een paar dagen van te voren pas de exacte begin- en eindtijd te horen?
Thriller

Bericht door Thriller »

@retep het is prima om het leken-argument te noemen. Ik reis wel verder in landen waar echte professionals het spoorwegnet runnen. Zo en nu weer verder op de bal ;)
Meltrain schreef: di 10 jun 2025, 20:53
Thriller schreef: di 10 jun 2025, 20:37 wat mij betreft niet. Totdat de vakbonden hun eigen woorden omzetten in daden verdienen ze 0,0.
Welke woorden moeten ze omzetten in daden?
Het statement, van de vakbonden nota bene, dat het spoornet essentieel is en niet platgelegd mag worden. Dit was anno 2020 in de pandemie.
Laatst gewijzigd door Thriller op di 10 jun 2025, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Re.tep schreef: di 10 jun 2025, 19:30 Vanuit de vakbonden en personeel gezien is het natuurlijk wel een stunt. Daar had NS niet op gerekend en zitten nu met een fors logistiek probleem.
Benieuwd hoe dat wordt opgelost "binnen enkele uren".
Het is vanuit NS gewoon niet slim om zonder dat de vakbond een staking definitief heeft aangezegd je plan bij voorbaat aan te passen. NS zegt zelf nu:
Door eerdere berichten in de media, hebben veel reizigers hun plannen voor donderdag gewijzigd. Al gaat de staking niet door, opnieuw ondervinden reizigers hinder. Dit is niet hoe NS het had gewild en daar balen wij enorm van.
Vooral die laatste zin stoort het personeel weer, want dit is precies hoe NS het gewild heeft, met die aangepaste dienstregeling. Dat is een gok zolang de vakbonden de staking nog niet definitief aangezegd hebben. Pas je dan toch je dienstregeling aan dan neem je een risico en dat laten de bonden nu zien.
Bemined schreef: di 10 jun 2025, 20:54
Re.tep schreef: di 10 jun 2025, 20:50 Natuurlijk is de inhoud zo weer in de diensten te zetten, NS is kan alleen de aanvangs- en eindtijd niet meer aanpassen.
Hoe worden die diensten normaal geregeld? Wordt je in eerste instantie alleen in een dagdeel ingeroosterd en krijg je een paar dagen van te voren pas de exacte begin- en eindtijd te horen?
NS heeft vaste roosters (met daarin vaste diensten en begin- en eindtijden) en reserve roosters (waar je de gehele dag reserve kunt staan) of een mix van beide. Bij de vaste roosters is er een norm hoeveel de begin/eindtijd mag afwijken van die in je rooster vermeld staan, wordt het meer moet het in overleg.

Daarnaast is de inhoud van de diensten voor Donderdag helaas niet zo terug te zetten. Alles is weggehaald vanuit de planning, er is dus geen onderliggend plan en dat kan ook niet meer teruggehaald worden zoals het voor deze donderdag gepland was. Dat is het nadeel van alles eruit gooien in de planningsfase, je kunt het dan echt niet meer terug krijgen zoals het gepland was. Gooi je de treinen eruit in de bijsturingsfase (vanaf ±60 uur voor uitvoering) dan kun je opgeheven treinen makkelijk herstellen en terugzetten, alleen je personeelsplan en materieelplan is dan nog wel overhoop.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gorott

Bericht door Gorott »

Dionysusnu schreef: di 10 jun 2025, 17:39
Vakbond CNV zegt tegen het ANP dat de afgeblazen staking een bewuste keuze was, bedoeld om extra onrust bij NS te veroorzaken. De bonden hadden namelijk signalen dat de spoorvervoerder al een alternatieve dienstregeling had klaarliggen voor donderdag.

Door niet te staken denken de bonden nu voor meer onrust te kunnen zorgen, in de hoop de werkgever zo te bewegen gehoor te geven aan hun eisen voor een nieuwe cao.
Zucht.. Normaal ben ik hartstikke begripvol over stakingen, maar deze manier van expres onrust veroorzaken (ipv gestructureerde uitval) doet daar snel afbreuk aan.
Door dit soort acties raak je al het begrip kwijt. Ik had eerst nog wel begrip voor de stakingen, maar na wat er zondag gebeurde al een stuk minder, en na deze actie helemaal niet meer. Het zou me niks verbazen als er woensdagavond alsnog een staking voor donderdag wordt aangekondigd, gewoon om nog wat extra chaos te veroorzaken.
Volgens mij is er wel genoeg onrust ontstaan na zondag.

Niet de NS, niet de werknemers, niet de vakbonden, maar de reiziger is hier de dupe van.
Express verwarring veroorzaken bij reizigers die hier 0,0% mee te maken hebben is volstrekt idioot.
UtrechtOV

Bericht door UtrechtOV »

Kan NS dit niet gewoon mooi uitzitten tot die stakingskassen op zijn. NS wint dat toch wel van de vakbonden.
Thriller

Bericht door Thriller »

gezien dat dit inmiddels een jaarlijks festijn is, is uitzitten misschien niet zo'n gek idee. Het alternatief is een faillissement, de overheid zal toch niet alweer bijspringen?
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Gorott schreef: di 10 jun 2025, 21:08Het zou me niks verbazen als er woensdagavond alsnog een staking voor donderdag wordt aangekondigd, gewoon om nog wat extra chaos te veroorzaken.
CNV meldt zelf dat er is afgesproken om 36 uur aan te houden als termijn voor aankondigingen, o.a. vanwege de veiligheid.
Selivio

Bericht door Selivio »

cassie127 schreef: di 10 jun 2025, 20:55
Het is vanuit NS gewoon niet slim om zonder dat de vakbond een staking definitief heeft aangezegd je plan bij voorbaat aan te passen. NS zegt zelf nu:
Door eerdere berichten in de media, hebben veel reizigers hun plannen voor donderdag gewijzigd. Al gaat de staking niet door, opnieuw ondervinden reizigers hinder. Dit is niet hoe NS het had gewild en daar balen wij enorm van.
Vooral die laatste zin stoort het personeel weer, want dit is precies hoe NS het gewild heeft, met die aangepaste dienstregeling. Dat is een gok zolang de vakbonden de staking nog niet definitief aangezegd hebben. Pas je dan toch je dienstregeling aan dan neem je een risico en dat laten de bonden nu zien.
Zijn ze een keer proactief bezig, is het weer niet goed :N :roll:
Gorott schreef: di 10 jun 2025, 21:08 Door dit soort acties raak je al het begrip kwijt. Ik had eerst nog wel begrip voor de stakingen, maar na wat er zondag gebeurde al een stuk minder, en na deze actie helemaal niet meer. Het zou me niks verbazen als er woensdagavond alsnog een staking voor donderdag wordt aangekondigd, gewoon om nog wat extra chaos te veroorzaken.
Dit kan niet, een aanzegging van een staking moet uiterlijk 36 uur voor aanvang van de staking binnen zijn bij de NS. Ze kunnen wel woensdag een staking aankondigen voor vrijdag (wat ik eigenlijk gevoelsmatig ergens wel verwacht dat er gaat gebeuren).
Grt. Stefan
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

JurgenH schreef: di 10 jun 2025, 20:35
Suus schreef: di 10 jun 2025, 19:46 Juist als OV-reiziger maak ik afspraken op basis van de beschikbare dienstregeling, als daar nu een permanent tikkende tijdbom onder wordt het niet heel erg leuk dingen in te plannen -0-
De andere kant van het verhaal is natuurlijk ook: Zolang NS niet beweegt, blijft die tikkende tijdbom bestaan. De bal ligt dus voor een groot deel ook bij NS zelf.
Waarom zou de NS moeten meebewegen?

Overigens zou het bij wet ook geregeld moeten worden dat alle kosten die NS maakt en haar reizigers bij de vakbonden neergelegd moeten worden.
En het personeel wat niet is aangesloten bij de vakbond, die moeten wel door NS worden uitbetaald? De rekening kan ook door naar de vakbond....
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Gorott schreef: di 10 jun 2025, 21:08Door dit soort acties raak je al het begrip kwijt.
Denk niet dat de vakbonden en haar leden voor begrip of medeleven gaan. Ze gaan nu voor haar leden, en dat kunnen ze heel lang volhouden, zeker nu ze gesteund worden door bijna de volledige achterban. En mocht de stakingskas leeg zijn, dan is er nog altijd "groot werkoverleg" mogelijk over hoe het dan verder moet.
Philip

Bericht door Philip »

Je hoeft reizigers ook niet onnodig tegen je in het harnas te jagen, zeker niet als je tegelijkertijd wat wil doen aan agressief gedrag.
Gorott

Bericht door Gorott »

Begrip en steun van de reiziger voor een staking vergroten juist de kans op positieve veranderingen. Het laatste wat NS wil, is dat reizigers en werknemers zich samen tegen haar keren.

En dit soort fratsen zal de agressie richting de werknemer helaas alleen maar voeden en dat gaat de vakbonden zeker wel wat aan.

Door zich zo te gedragen, geven de vakbonden NS juist de kans om de schuld op hen af te schuiven. Terwijl: als ze hun acties gewoon netjes hielden, had NS geen enkel been om op te staan.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Het zal wel aan mij liggen. Maar als je een pesthekel hebt aan je werkgever dan zeg je deze vaarwel. En anders ga je gewoon aan het werk. Waarom staakt Arriva niet is het daat zoveel beter?
Laatst gewijzigd door huibf op wo 11 jun 2025, 07:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Thriller

Bericht door Thriller »

Het is wel interessant hoe vaak personeel begrip vraagt van reizigers. Andersom hoef je als reiziger niet veel te verwachten, feitelijk zelfs helemaal niks want je weet gewoon niet of je überhaupt kunt reizen. Eenrichtingsverkeer allemaal.

En nogmaals, het waren de vakbonden zelf die in de pandemie beweerden dat het maatschappelijk onverantwoord is om een essentiële sector als het spoor stil te leggen _O-
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Precies. Vakbonden zijn ombetrouwbaar en wispelturig.
isadora

Bericht door isadora »

Het nijgt naar terrorisme.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
erjeebee

Bericht door erjeebee »

Vriendelijk verzoek aan al die mensen die geen rijdend personeel bij een OV bedrijf zijn en geen idee hebben hoe het voelt om door je werkgever genegeerd te worden wanneer het op arbeidsvoorwaarden en beloning aankomt: graag ophouden met al dat ongenuanceerde gepraat.
Met name de meneer van 2 berichten geleden.
Danku.
isadora

Bericht door isadora »

Volgens de NS-reisplanner kan ik morgen nog steeds twee keer per uur vanuit het noorden naar Hilversum komen, en terug.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
htm_tram

Bericht door htm_tram »

En dan te bedenken dat bij de FNV er kaderleden van de vakbond zijn die werkwilligen bedreigen, zwart maken bij collega's enz. Zou het ook gebeuren op het spoor?

Ik had wel begrepen dat nieuwe aanwas bij de NS al snel het gif van de vakbond gezinde collega's toegediend krijgen en ze snel in het rijtje moeten mee lopen om het de NS zo moeilijk mogelijk te maken. De reizigers maakt ze al helemaal niks uit.

Voor de arbeidsvoorwaarden en secundaire arbeidsvoorwaarden snap ik de stakingen niet, maar goed het zijn natuurlijk (bijna allemaal) verwende kinderen
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Heb je ook iets van bronnen bij je insinuaties?

Dit topic is wel een echokamer geworden van het eigenlijk gelijk voor een aantal mensen.
UtrechtOV

Bericht door UtrechtOV »

Weet niet of het hier hoort.
Maar zie dat de 2700 nu morgen is ingelegd Hdr - Mt.
Ze zijn nog bezig, want vanuit Ekz rijdt nog niks.

Verder zie ik een 101700 op Es - Amf
Plaats reactie