Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door Daniel »

BasGeluk schreef: zo 15 jun 2025, 12:42 Er is zeker geen wet. Dat zeg ik ook niet. Het is alleen onhandig dat de pendelbus uit Bovenduist wel naar station Vathorst en het winkelcentrum rijdt en de definitieve bus niet.
Alleen maakt het daarvoor niks uit welke lijn er naar Bovenduist gaat rijden. Als lijn 15 naar Bovenduist zou gaan dan komt 'ie ook niet meer bij het station. De geplande route is dat hij vanaf de ring links afslaat Bovenduist in.
Omdat er ook een nieuwe weg naar de A1 komt is de keus voor de auto snel gemaakt. Deze potentiële reizigers ben je dan definitief kwijt.
Is dan ook wel een wens om niet meer alle paarden op een bus naar CS te zetten. Zeker uit de noordelijke wijken mis je inderdaad een bus richting Hilversum (of bijvoorbeeld naar station Baarn, da's ook al in de juiste richting). Dat zat ook al in een verkenning van de gemeente over het OV in Bovenduist.
Dionysusnu schreef: zo 15 jun 2025, 18:31 Behalve op de Laakboulevard tussen (Laan van) Bovenduist en het station, dan toch? Dat lijkt me een onwenselijke verslechtering.
In het huidige plan van Keolis voor de bediening van Bovenduist zouden er ook al minder bussen over de Laakboulevard gaan rijden omdat de 15 dan vanaf de Bergenboulevard zou gaan afbuigen naar Bovenduist.
Per 2026 gaat echter lijn 3 in de spits 6x/uur rijden en in de avond en het weekend 4x/uur waarmee de frequentie die 3 en 15 nu samen bieden dan door 3 alleen wordt geboden. Dat is uiteindelijk een verbetering want 3 is immers de snelle bus naar centrum en station en de 7 (de voorganger van 15) deed het juist relatief slecht ten noorden van Schothorst.
Dat de 15 daar nu wel heen rijdt is omdat er nu eenmaal wel een bus op de Valutaboulevard moest blijven rijden en er een bus moest zijn die naar Bovenduist kon gaan afbuigen.
Lijn 45 schreef: zo 15 jun 2025, 19:41 De 103 was vroeger niet voor niets opgeheven (en reed in de laatste jaren vaak met een midibusje).
Lijn 103 was ook wel een beetje een sterfhuisconstructie: eerst alleen een tergend langzame verbinding (door Corlaer, Hooglanderveen, Zielhorst, Schothorst) en later eerst een inkorting tot een plek waar de reizigers niet moesten zijn (station Schothorst) en later een plek waar ze nog minder moesten zijn (station Vathorst). Dat trekt natuurlijk niet bepaald reizigers.
De snelle verbinding Nijkerk - Amersfoort is bij een bezuiniging in 2012 al gesneuveld (de oude 101) wat destijds wellicht wat minder opviel omdat 'ie door een gebied kwam waar eigenlijk vrijwel niks was (ja, wat lintbebouwing langs de Hogeweg en zelfs de oude halte Schuilenburg lag destijds nog in the middle of nowhere).
Wat betreft de huidige 101 is het verhaal heel anders: die is veel kansrijker met zijn huidige route en schijnt het ook behoorlijk goed te doen voor een "nieuwe" verbinding.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

BasGeluk schreef: zo 15 jun 2025, 12:42 Er is zeker geen wet. Dat zeg ik ook niet. Het is alleen onhandig dat de pendelbus uit Bovenduist wel naar station Vathorst en het winkelcentrum rijdt en de definitieve bus niet. Dat zal heel goed gecommuniceerd moeten worden aan de potentiële bewoners van Bovenduist. Omdat er ook een nieuwe weg naar de A1 komt is de keus voor de auto snel gemaakt. Deze potentiële reizigers ben je dan definitief kwijt.
Zouden er veel potentiële reizigers zijn tussen Bovenduist en station Vathorst?
Normaliter willen reizigers eerder naar het centrum of het Centraal Station. Vanuit Bovenduist kan men ook op de fiets naar station Vathorst.
nvdw schreef: zo 15 jun 2025, 19:51
Meltrain schreef: za 14 jun 2025, 18:52 Het plan van ROCOV m.b.t. lijn 326 in Mijdrecht/Wilnis vind ik wel interessant. :pos:
De huidige 126 is een paar jaar terug juist van de Padmosweg gehaald na een succesvolle klaagcampagne van de (of in elk geval: enkele) aanwonenden. Door de ruil met de 121/123 rijdt daar ‘s avonds geen bus meer.
Maar dan lijkt het me juist beter als daar weer een bus gaat rijden, zodat de reizigers mee vervoermogelijkheden hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Dan komt er wellicht weer een klaagcampagne (A)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Jonkervoort

Bericht door Jonkervoort »

Meltrain schreef: di 17 jun 2025, 10:15
BasGeluk schreef: zo 15 jun 2025, 12:42 Er is zeker geen wet. Dat zeg ik ook niet. Het is alleen onhandig dat de pendelbus uit Bovenduist wel naar station Vathorst en het winkelcentrum rijdt en de definitieve bus niet. Dat zal heel goed gecommuniceerd moeten worden aan de potentiële bewoners van Bovenduist. Omdat er ook een nieuwe weg naar de A1 komt is de keus voor de auto snel gemaakt. Deze potentiële reizigers ben je dan definitief kwijt.
Zouden er veel potentiële reizigers zijn tussen Bovenduist en station Vathorst?
Normaliter willen reizigers eerder naar het centrum of het Centraal Station. Vanuit Bovenduist kan men ook op de fiets naar station Vathorst.
Ik zat even wat meer in te lezen, en die lastige positie van Bovenduist is best een dingetje inderdaad. Met lijn (2)15 moet je eerst helemaal naar het Centraal Station voor je op een trein richting Amsterdam kan stappen, dat is nogal een ommetje. Een verbinding naar Vathorst zou dat deels kunnen ondervangen, maar die trein rijdt ook nog dat hele eind om.

In de eindsituatie (met het definitieve Bovenduist inclusief aansluiting naar de N199 en A1) vraag ik mij af of er niet eerder kansen zouden liggen voor een U-liner naar Hilversum. Je zou dan de 215 door kunnen trekken vanaf Bovenduist over die nieuwe verbindingsweg naar de A1 - waarmee je nog langs de Carpoolplaats boven Nieuwland komt, waar je een mooie hun kan maken voor fietsers uit die wijk en overstappers uit de 75. Na een stukje over de A1 zou je daar na Baarn weer afkunnen en dat rare "overgebleven" stompje van lijn 9 overnemen. In Hilversum kan je dan aansluiten op de Intercity Direct. Als je in een kwartiersdienst zou rijden, maar misschien is dat wat ambitieus, kan je ook nog aansluiten op de IC naar Amsterdam CS.

Dat lijkt mij een mooi product dat in Bovenduist beter kan concurreren met de auto dan een verbinding met station Vathorst of Amersfoort CS (al blijf je met die laatste natuurlijk ook verbonden, wel belangrijk voor binnen de stad én richting Utrecht), ook omdat je de A1 weer afgaat vóór de filegevoelige aansluiting op de A27. Om het hoogwaardige karakter nog iets te verhogen zou je de haltes in Zielhorst kunnen vervangen door één halte aan de Rondweg Oost.
RW2104

Bericht door RW2104 »

Plaats reactie