Alleen maakt het daarvoor niks uit welke lijn er naar Bovenduist gaat rijden. Als lijn 15 naar Bovenduist zou gaan dan komt 'ie ook niet meer bij het station. De geplande route is dat hij vanaf de ring links afslaat Bovenduist in.
Is dan ook wel een wens om niet meer alle paarden op een bus naar CS te zetten. Zeker uit de noordelijke wijken mis je inderdaad een bus richting Hilversum (of bijvoorbeeld naar station Baarn, da's ook al in de juiste richting). Dat zat ook al in een verkenning van de gemeente over het OV in Bovenduist.Omdat er ook een nieuwe weg naar de A1 komt is de keus voor de auto snel gemaakt. Deze potentiële reizigers ben je dan definitief kwijt.
In het huidige plan van Keolis voor de bediening van Bovenduist zouden er ook al minder bussen over de Laakboulevard gaan rijden omdat de 15 dan vanaf de Bergenboulevard zou gaan afbuigen naar Bovenduist.Dionysusnu schreef: ↑zo 15 jun 2025, 18:31 Behalve op de Laakboulevard tussen (Laan van) Bovenduist en het station, dan toch? Dat lijkt me een onwenselijke verslechtering.
Per 2026 gaat echter lijn 3 in de spits 6x/uur rijden en in de avond en het weekend 4x/uur waarmee de frequentie die 3 en 15 nu samen bieden dan door 3 alleen wordt geboden. Dat is uiteindelijk een verbetering want 3 is immers de snelle bus naar centrum en station en de 7 (de voorganger van 15) deed het juist relatief slecht ten noorden van Schothorst.
Dat de 15 daar nu wel heen rijdt is omdat er nu eenmaal wel een bus op de Valutaboulevard moest blijven rijden en er een bus moest zijn die naar Bovenduist kon gaan afbuigen.
Lijn 103 was ook wel een beetje een sterfhuisconstructie: eerst alleen een tergend langzame verbinding (door Corlaer, Hooglanderveen, Zielhorst, Schothorst) en later eerst een inkorting tot een plek waar de reizigers niet moesten zijn (station Schothorst) en later een plek waar ze nog minder moesten zijn (station Vathorst). Dat trekt natuurlijk niet bepaald reizigers.
De snelle verbinding Nijkerk - Amersfoort is bij een bezuiniging in 2012 al gesneuveld (de oude 101) wat destijds wellicht wat minder opviel omdat 'ie door een gebied kwam waar eigenlijk vrijwel niks was (ja, wat lintbebouwing langs de Hogeweg en zelfs de oude halte Schuilenburg lag destijds nog in the middle of nowhere).
Wat betreft de huidige 101 is het verhaal heel anders: die is veel kansrijker met zijn huidige route en schijnt het ook behoorlijk goed te doen voor een "nieuwe" verbinding.