Spoordienstregeling Duitsland 2026

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
tjoektjoek
Berichten: 456
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Bericht door tjoektjoek »

https://www.hln.be/antwerpen/antwerpen- ... ~a6ea9bf1/

DB zou treinpaden hebben aangevraagd in België om Antwerpen - Zaventem - Leuven - Luik - Aken - Keulen te kunnen rijden. Mogen de ICE 3neo's ook over de hsl rijden, want dan kunnen ze hem eigenlijk ook doortrekken naar Rotterdam. Dan zou je mogelijk wel in 3 uur van Rotterdam naar Keulen kunnen gaan.
tjoektjoek
Berichten: 456
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Bericht door tjoektjoek »

Aan de hand van de tijden 11:01 vertrek en 19:01 vertrek uit Antwerpen, kan er een trein rijden in het pad van de Eurostar naar Londen. Deze vertrekt om x:28 en zou om x:00 aan kunnen komen in Antwerpen. Om 10:28 en 18:28 rijden nu geen Eurostar-treinen naar Londen, het zou kunnen passen met mijn bierviltjesberekening.
Nitein-Repart
Berichten: 4175
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Bericht door Nitein-Repart »

tjoektjoek schreef: di 17 jun 2025, 15:43 https://www.hln.be/antwerpen/antwerpen- ... ~a6ea9bf1/

DB zou treinpaden hebben aangevraagd in België om Antwerpen - Zaventem - Leuven - Luik - Aken - Keulen te kunnen rijden. Mogen de ICE 3neo's ook over de hsl rijden, want dan kunnen ze hem eigenlijk ook doortrekken naar Rotterdam. Dan zou je mogelijk wel in 3 uur van Rotterdam naar Keulen kunnen gaan.
Het is wel bijzonder dat een kleine stad als Leuven een ICE-aansluiting krijgt, meestal stoppen ICE's niet in kleine steden met minder dan 100.000 inwoners, uitzonderingen als Fulda daargelaten.
-
teun
Berichten: 1773
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Bericht door teun »

Neem alsjeblieft eens een kijkje naar deze lijst.
rvdborgt
Berichten: 465
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Bericht door rvdborgt »

Nitein-Repart schreef: wo 18 jun 2025, 08:31 Het is wel bijzonder dat een kleine stad als Leuven een ICE-aansluiting krijgt, meestal stoppen ICE's niet in kleine steden met minder dan 100.000 inwoners, uitzonderingen als Fulda daargelaten.
Leuven is daarop geen uitzondering.
Het zou me ook niet verbazen als er in Luik meer reizigers uit Leuven dan uit Luik de ICE nemen.
Timon91
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Bericht door Timon91 »

Züssow heeft 1260 inwoners :')
Mijn Flickr account.
ICNG
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 23 mei 2025, 18:50

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Bericht door ICNG »

Eerder bijzonder lijkt mij de korte afstand en reisduur voor een ICE. Het document noemt 2,5 uur reistijd maar met een snel pad zou iets meer dan 2 uur haalbaar moeten zijn. Kortste reguliere ICE-lijn van het net?
ITF
Berichten: 1159
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Bericht door ITF »

ICE lijn 49 is korter: deze pendelt alleen tussen Köln en Frankfurt en stopt daarbij op alle tussengelegen HSL station; Siegburg, Montabaur, Limburg Süd en Frankfurt Flughafen.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
erjeebee
Berichten: 1923
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Bericht door erjeebee »

Timon91 schreef: wo 18 jun 2025, 20:47 Züssow heeft 1260 inwoners :')
Bützow heeft 429 inwoners.
en-es
Berichten: 5450
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Bericht door en-es »

Mooi dat Antwerpen een ICE krijgt. Maar twee keer per dag en ook nog eens tot Keulen. Maar meer zal het spoorwegnet niet toelaten.
Nitein-Repart
Berichten: 4175
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Bericht door Nitein-Repart »

Beschikbaarheid van de ICE3Neo-stellen is nog steeds een beperkende factor in nieuwe internationale treindiensten, ook in 2026. Twee slagen Antwerpen-Köln kunnen met één ICE3Neo-stel gereden worden.
-
DingeZ
Berichten: 494
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Bericht door DingeZ »

erjeebee schreef: do 19 jun 2025, 05:54
Timon91 schreef: wo 18 jun 2025, 20:47 Züssow heeft 1260 inwoners :')
Bützow heeft 429 inwoners.
Nee, dat is Butzow (bij Anklam), dat heeft geen station. Bützow heeft 7698 inwoners.
erjeebee
Berichten: 1923
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Bericht door erjeebee »

:oops:
OVinspecteur
Berichten: 413
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Bericht door OVinspecteur »

tjoektjoek schreef: di 17 jun 2025, 15:43 https://www.hln.be/antwerpen/antwerpen- ... ~a6ea9bf1/

DB zou treinpaden hebben aangevraagd in België om Antwerpen - Zaventem - Leuven - Luik - Aken - Keulen te kunnen rijden. Mogen de ICE 3neo's ook over de hsl rijden, want dan kunnen ze hem eigenlijk ook doortrekken naar Rotterdam. Dan zou je mogelijk wel in 3 uur van Rotterdam naar Keulen kunnen gaan.
Mooi initiatief.. :trein: Hopelijk wordt deze lijn daarna verder uitgebouwd tot Rotterdam of zelfs Den Haag - Frankfurt o.i.d. Dat zou heel ZW-NL een goede aansluiting geven richting het zuidoosten van Europa en misschien dat je sommige bestemmingen in Zuid-Limburg er dan ook wel sneller mee kunt bereiken dan via Eindhoven. Ik vroeg me al jaren af waarom deze route over het hoofd werd gezien. Op de kaart lijkt het misschien niet zo logisch, maar de hogesnelheidstrajecten maken het verschil.
waldo79
Berichten: 8499
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Bericht door waldo79 »

Blijf eens on-topic alsjeblieft :o
en-es
Berichten: 5450
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Bericht door en-es »

Er is zelfs een mooi toppik om dergelijke ideeën te spuien *O*
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13840
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Bericht door Vinny »

Timon91 schreef: wo 18 jun 2025, 20:47 Züssow heeft 1260 inwoners :')
Voor wat ik begrijp wordt het station tegenwoordig alleen bediend om het toeristen makkelijker te maken de Duitse Oostzeekust in Usedom te bereiken middels een overstap op regionaal treinverkeer. De ICE zelf gaat ook naar een Oostzee kuststation, maar dan in Rügen: Ostseebad Binz. Dat dorp heeft ook maar 5.488 inwoners.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 8499
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Bericht door waldo79 »

Maar in het hoogseizoen veel meer 'tijdelijke ' inwoners in de vorm van toeristen. In die zin is het aantal inwoners geen criterium voor de bediening door een hogesnelheidstrein.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13840
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Bericht door Vinny »

Ongetwijfeld, alleen voor Züssow zelf lijkt me dat niet te gelden. De ICE stopt daar puur voor de aansluiting op treinen die dan een ander spoor nemen. Best wel handig wel, je hoeft dan niet een eind terug te steken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Suus en 11 gasten