Verzamelobjecten uit het OV

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
lordiebot

Verzamelobjecten uit het OV

Bericht door lordiebot »

Hoi ik open dit Onderwerp, zodat je vragen kunt stellen over verzamelobjecten in het OV.
Je kan ze natuurlijk ook gewoon laten zien ;)
lordiebot

Re: Verzamelobjecten uit het OV

Bericht door lordiebot »

En ik begin dit forum met een vraag, Hoe komen andere aan dingen zoals een lijnfilm of een haltebord.
Zelf zou ik het enorm tof vinden om zoiets te hebben, dus ik ben benieuwd :mrgreen:
en-es

Bericht door en-es »

Verzamelobjecten, wat moet ik me daarbij voorstellen?
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

lordiebot schreef: do 19 jun 2025, 09:27 En ik begin dit forum met een vraag, Hoe komen andere aan dingen zoals een lijnfilm of een haltebord.
Jatten.

Maar serieus: ik kan me herinneren dat toen GVB (Amsterdam) alle metroborden verving naar de huidige, er een hele partij van die originele borden met het MOL-lettertype overbleven die verloot werden onder enthousiastelingen. Volgens mij heeft zelfs iemand van dit forum er nog eentje weten te bemachtigen.

En ik denk dat dat ook de enige legale manier is om aan dit soort objecten te komen: als een vervoerder ervanaf wil. En anders zou ik mijn licht eens opsteken op Marktplaats of eBay, hoewel je daar natuurlijk nooit de garantie hebt dat de verkoper er zelf legaal aan is gekomen.
lordiebot

Bericht door lordiebot »

Vraagje voor even alleen lijnfilm:
Zijn er misschien exporteerders of slopers die lijnfilm eruithalen en doorverkopen?
Zo ja weet iemand welke? :D
lordiebot

Bericht door lordiebot »

TffpaA schreef: do 19 jun 2025, 09:31
lordiebot schreef: do 19 jun 2025, 09:27 En ik begin dit forum met een vraag, Hoe komen andere aan dingen zoals een lijnfilm of een haltebord.
Jatten.

Maar serieus: ik kan me herinneren dat toen GVB (Amsterdam) alle metroborden verving naar de huidige, er een hele partij van die originele borden met het MOL-lettertype overbleven die verloot werden onder enthousiastelingen. Volgens mij heeft zelfs iemand van dit forum er nog eentje weten te bemachtigen.

En ik denk dat dat ook de enige legale manier is om aan dit soort objecten te komen: als een vervoerder ervanaf wil. En anders zou ik mijn licht eens opsteken op Marktplaats of eBay, hoewel je daar natuurlijk nooit de garantie hebt dat de verkoper er zelf legaal aan is gekomen.
Oh, Zal marktplaatsen, maar ga zelf niet iets jatten, haha.
trolly

Bericht door trolly »

Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat je wil verzamelen. Onlangs was er bijvoorbeeld nog een geleed tramstel in de aanbieding, voor een heel schappelijk prijsje. Nou waren wij kleinbehuisd, dus voor mij waren dergelijke souvenirs wat encombrant in de tijd dat ik me nog met verzamelen bezighield. Ik beperkte me in dat verre verleden dan ook tot vervoersbewijzen en dienstregelingen — die waren destijds nog van papier, en na gebruik vaak goedkoop te bemachtigen :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es

Bericht door en-es »

Okee, moet eerlijk toegeven dat ik in mijn jonge jaren op niet legale wijze aan een aantal kleine koersborden uit internationale treinen ben gekomen. Plus een kleine vierkantje met daarop rijtuignummer.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Heb hier nog ergens een compleet bedieningspaneel uit cabine Mat64 liggen. Wat mot je er mee ? Maar voor minimaal E 4500,- mag hij weg.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Re.tep schreef: do 19 jun 2025, 09:56 minimaal E 4500,-
Koopje!
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Ik voel me een beetje een opa als ik dit vertel, maar toen bij Novio de 600-serie eruit ging heb ik daarvan een filmkast weten te bemachtigen. Die werden gratis of goedkoop weggegeven, in ieder geval werd er door het bedrijf iets voor georganiseerd.
lordiebot

Bericht door lordiebot »

Tom024 schreef: do 19 jun 2025, 10:10 Ik voel me een beetje een opa als ik dit vertel, maar toen bij Novio de 600-serie eruit ging heb ik daarvan een filmkast weten te bemachtigen. Die werden gratis of goedkoop weggegeven, in ieder geval werd er door het bedrijf iets voor georganiseerd.
Oh leuk, ik nu hopen dat er ooit nogzoiets gebeurt haha :D
erjeebee

Bericht door erjeebee »

TffpaA schreef: do 19 jun 2025, 09:31 En ik denk dat dat ook de enige legale manier is om aan dit soort objecten te komen: als een vervoerder ervanaf wil.
Yep.
En het helpt als je iemand kent bij een vervoerder.
Zo kende ik iemand bij de T.E.T. die me vertelde dat ze dit type bus gingen afvoeren:
Afbeelding

Toen ik dat hoorde vroeg ik m of ie een lijnfilm kast voor me kon bemachtigen.
En dat lukte hem. Staat nu op mijn kantoor te pronken.
Afbeelding

Ik moet ook nog ergens een "Bushalte TET" bord hebben die ik van hem had gekregen.

Ik heb ook ooit (jaren 80) wat vervoerders afgebeld of ze niet nog wat hadden liggen waar ze vanaf wilden.
BIj de BBA in Breda hadden ze dat, o.a. een lijnfilm, een haltebord en wat oude busboekjes (jaren 60 en 70).
Die ben ik vanuit Enschede met de bus gaan ophalen :)
De lijnfilm heb ik weggegeven, de busboekjes zijn helaas per ongeluk weggegooid bij een verhuizing. Het haltebord heb ik nog.
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Via het bedrijf waar ik werkzaam ben (geweest), ben ik ook aan een haltebord en een setje lijnfilms gekomen *bus*
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Hainje

Bericht door Hainje »

Twee keer per jaar houdt de Autobus Documentatie Vereniging (ADV) een verkoopdag in Geldrop. Daar heb ik ook wel een en ander van weg.
Hou deze website in de gaten voor de exacte data.
tsov
Contacteer:

Bericht door tsov »

En musea (NZH-museum, Amsterdamse museumtramlijn, HOVM etc) willen ook nog wel eens wat overtollige parafernalia verkopen via hun winkeltjes.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Aangezien bij ons Breng per 29 juni 2026 veranderd in RRReis kan ik voor de liefhebbers wel eens kijken of er Breng dingetjes verloot en verkocht kan worden. Zoals halteborden, stoeptegels, kastjes, omleidingsbordjes etc.

Trouwens een goed onderwerp. Misschien kan deze wel uitgebreid worden met een vorm van ruilhandel (bewust geen marktplaats, dat trekt commerciële verkopers aan)
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Re.tep

Bericht door Re.tep »

TffpaA schreef: do 19 jun 2025, 09:59
Re.tep schreef: do 19 jun 2025, 09:56 minimaal E 4500,-
Koopje!
Dit is toch geen commerciële prijs ? _O_
fogeltje
Oud-beheerder OVNL

Bericht door fogeltje »

Hainje schreef: do 19 jun 2025, 14:02 Twee keer per jaar houdt de Autobus Documentatie Vereniging (ADV) een verkoopdag in Geldrop. Daar heb ik ook wel een en ander van weg.
Hou deze website in de gaten voor de exacte data.
tsov schreef: do 19 jun 2025, 17:23 En musea (NZH-museum, Amsterdamse museumtramlijn, HOVM etc) willen ook nog wel eens wat overtollige parafernalia verkopen via hun winkeltjes.
Dat. De stichting SHA verkoopt de laatste tijd op Marktplaats wat dingen om geld op te halen voor onderhoud van hun bussen. Heb daar drie chauffeursstempels, een conducteurtang en een BBA-lijnfilm (met "Den Bosch" in plaats "Hertogenbosch") gekocht de afgelopen tijd. Verder heb ik via Marktplaats de afgelopen jaren wat stropdassen (ZO, Hermes, BBA, Connexxion en VSN/Interliner), een ZO-colbert en chauffeurspet (passen mij alleen niet, mensen waren vroeger toch iets kleiner :') ), een stempel met tasje, geldkistje, en portemonnee gekocht. En via een bekende een haltebord van Hermes van de halte bij mij om de hoek en twee oude vertrekstaten (een van Arriva en een van Hermes) die ooit na een dienstregelingwissel waren blijven liggen in het busbokje.

Zelf zou ik interesse hebben in de laatste lijnfilm van de oude interlinerbussen die Hermes tot de instroom van de Ambassadors nog gebruikte in Eindhoven (waaronder de 4888). Dat zijn bij mijn weten de enige fysieke lijnfilms waar "Beek en Donk" als bestemming op stond; alle andere bussen hadden al digitale films toen dit een eindpunt werd.

En natuurlijk heb ik enkele schoendozen aan oude dienstregelingen, vooral via ADV (de website, niet de verkoopdagen).
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Gewoon de vervoerder aanschrijven of bellen.

Ik heb een haltebord van DeLijn. Halte Suske en Wiske.
Die halte voor de belbus werd opgeruimd en ik heb gevraagd wat ze ermee deden. Ik kon ze beide ophalen in Antwerpen.
Detail is dat ik S&W verzamelaar ben.

Net als Fogeltje heb ik ook een geel Hermesbord Verliefd Laantje (halte in Helmond)
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Niet helemaal verzamelobjecten, maar de NS Upcycle Shop heeft op onregelmatige basis gerecyclede materialen uit treinen en stations omgetoverd tot producten als dienbladen, etuis en tassen. Ik heb zelf sinds een aantal jaar een etui die voorheen dienst heeft gedaan als stofje in de tweede klas van SLT. :)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Ik werd door mijn ouders als heel klein kind meegenomen naar de toenmalige overwegpost bij de Bevrijdingsweg in Venlo, waar mijn oom postwachter was in de weekenden, naast zijn reguliere werkzaamheden als mcn. Ff gaan kijken bij hem dan. Daar is iets ontstaan, want sinds die tijd kreeg ik van alles van hem.

In 2004 ben ik langzaam in aanraking gekomen met het verzamelen van vervoerbewijzen die ik toen al zonder reden deed bewaren. Dat resulteert inmiddels in 60 ordners vol tickets (nationaal/internationaal). Daar zijn ook later allerlei aanverwante zaken bijgekomen, zoals chauffeurstempels, kaartjesapparaten (Beckson, Almex, TIM enz.), kniptangen enz.

Vanaf 2006 ben ik ook met periodes bushalteborden gaan verzamelen. Inmiddels heb ik er over de 100 verschillende. Ook prijkt er een stationsnaambord van Swalmen in de huiskamer en als ik goed zoek heb ik nog wat vertrekstaten staan.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
en-es

Bericht door en-es »

Vroeger op grotere Zwitserse stations kon je dienstregelingstaten in folderform gratis meenemen. Kon je uitvouwen, inlijsten en aan de muur hangen. :trein:
Re.tep

Bericht door Re.tep »

ArrivaBas schreef: zo 22 jun 2025, 10:58 Niet helemaal verzamelobjecten, maar de NS Upcycle Shop
Ze verkochten de laatste keer te Utrecht ook allerlei zooi uit locs NS 1700, zoals de beplating uit de cabine met het loc nummer erop.
Matt

Bericht door Matt »

Ik heb in die upcycle shop ook deurknoppen en prullenbakjes gezien. Een prullenbakje had ik graag in mijn huiskamer gewild, maar ik vond het er wel erg vies uitzien.

In deze winkel heb ik wel twee vertrekstaten kunnen bemachtigen, waarvan één van de Hoekse Lijn. :trein:

Ik heb in mijn eetkamer een bank uit een Blauwe Engel, die ik ooit eens op Marktplaats op de kop heb getikt. Soms moet je Marktplaats goed in de gaten houden om gave spullen te vinden. :D
Plaats reactie