CAO onderhandelingen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
cassie127
Berichten: 7260
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door cassie127 »

Hainje schreef: do 19 jun 2025, 16:49 Als er een weekend is waarin je niet zou moeten staken, dan is het wel in het Grand Prix-weekend. Superveel potentiële klanten (die de salarisverhoging kunnen bekostigen ).
Als je gaat staken in dat weekend kun je rekenen op de volgende scenario's (zeker als de staking ook in het gebied van de DGP is):
De organisatie stapt naar de rechter (die de staking niet toestaat)
De organisatie schrapt de DGP vanwege de bereikbaarheid.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
BasGeluk
Berichten: 336
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door BasGeluk »

Wubbo schreef: do 19 jun 2025, 17:47 Als kennelijk "veel mensen" niet kunnen rondkomen van 20 uur per week werken, waarom willen die mensen dan wel 20 uur per week werken? Ze zouden immers nu al fulltime aan de slag kunnen gaan bij NS, de vacatures zijn er al. Dat doen ze kennelijk niet omdat ze graag een baan willen waarvan ze niet rond kunnen komen?
Dat staat in de post boven je vraag uitgelegd.
Gr BasG
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13655
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Hainje »

Rondkomen van een bijstandsuitkering is wel heel stellig gezegd. Kan mij uit mijn bijstandstijd herinneren dat het voldoende was voor vaste lasten en eten, je hield misschien een paar tientjes over. Maar leuke dingen doen kun je wel vergeten. Als ik ook zou roken was rondkomen geen optie.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
waldo79
Berichten: 8485
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door waldo79 »

cassie127 schreef: do 19 jun 2025, 18:53
Hainje schreef: do 19 jun 2025, 16:49 Als er een weekend is waarin je niet zou moeten staken, dan is het wel in het Grand Prix-weekend. Superveel potentiële klanten (die de salarisverhoging kunnen bekostigen ).
Als je gaat staken in dat weekend kun je rekenen op de volgende scenario's (zeker als de staking ook in het gebied van de DGP is):
De organisatie stapt naar de rechter (die de staking niet toestaat)
De organisatie schrapt de DGP vanwege de bereikbaarheid.
DGP stopt toch al na 2026.
Re.tep
Berichten: 103
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Re.tep »

Leuk al die contracten van rond de 20 uurtjes per week, maar de opleidingskosten, herinstructie, sociale lasten en nog veel meer gaan fors oplopen als je als werkgever een hele groep van dit soort werknemers hebt.
Dan duurt het daarnaast ook wel even voor een opleiding van 12 tot 14 maanden is terug verdient.
verfmeer
Berichten: 960
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door verfmeer »

Tja, het alternatief is dat er simpelweg minder personeel is en er dus minder treinen rijden. De boetes daarvoor zijn waarschijnlijk nog duurder.
BasGeluk
Berichten: 336
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door BasGeluk »

Re.tep schreef: do 19 jun 2025, 21:38 Leuk al die contracten van rond de 20 uurtjes per week, maar de opleidingskosten, herinstructie, sociale lasten en nog veel meer gaan fors oplopen als je als werkgever een hele groep van dit soort werknemers hebt.
Dan duurt het daarnaast ook wel even voor een opleiding van 12 tot 14 maanden is terug verdient.
De zorg draait juist heel erg goed op "dit soort mensen".
Gr BasG
Re.tep
Berichten: 103
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Re.tep »

Fijn te horen dat het in de zorg zo goed loopt. Mijn persoonlijke ervaringen zijn anders, veel inhuur, veel verloop forse onderbezetting in weekenden en op feestdagen en hoge kosten.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6228
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door AppleMoose »

En voor wie wil, is er, bijvoorbeeld in de gehandicaptenzorg op dezelfde woongroep, (bijna) geen fulltimebaan meer te vinden.
En blandning av sött och salt.
Durashift
Berichten: 6083
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Durashift »

^^ zal daar niet ook een invloed van de zwaarte van het werk bij zitten? Fulltime in de (zware) gehandicaptenzorg werken is niet niks, qua (geestelijke) belasting veelal.
Re.tep schreef:Leuk al die contracten van rond de 20 uurtjes per week, maar de opleidingskosten, herinstructie, sociale lasten en nog veel meer gaan fors oplopen als je als werkgever een hele groep van dit soort werknemers hebt. (..)
Die 20 uur kan je als optie voor in de toekomst gebruiken.. bij het on-boarden spreek je een minimaal aantal uren van 32 (ofzo) af gedurende opleiding- en terugbetaal periode, kan ik mij zo voorstellen.
Gorott
Berichten: 44
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 09:52

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Gorott »

20 uurtjes per week brengt natuurlijk ook het nadeel dat er meer personeel nodig is en dat brengt vaak weer meer kosten met zich mee. Ik zou me niet kunnen voorstellen dat ik 20 uur in de week zou werken, maar ook zeker niet 40 uur.

40 uur zuigt je gewoon helemaal leeg en met 20 uur kan je net niks.
Naja ieder z'n eigen ding...
IIVQ
Berichten: 1907
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door IIVQ »

Er zijn best wel mensen die 20 uur per week willen werken, omdat ze een "leuke baan" hebben waar ze niet hun volledige inkomen mee kunnen vergaren. Wij hadden in de flat een huismeester die filmmaker was, en die was erg blij met de mogelijkheid om 20 uur met enige flexibiliteit te werken, en wij hebben ook een aantal buschauffeurs die een nagelstudio, sierkippenfokkerij of nagelstudio hebben voor het leuk en een busbaan voor het geld, met in extremis een chauffeur die 2h15 werkt.
Voor studenten zijn onder busvervoerders de 12-uurscontracten populair, 2x6 of 3x4 uur per week.

En in deze periode met lage werkloosheid hoef je niet bang zijn over het uitmergelen van personeel, als de NS een contractvorm biedt waar niemand blij van wordt, komt er ook niemand. Wat dat betreft moeten de vakbonden ook eens uit hun jaren '80-modus komen.

Over staken bij de DGP: Ik kan me heel goed voorstellen dat de rechter die staking verbiedt, met hetzelfde argument als dat er een beperkte dienst naar Schiphol moet zijn: disproportionele verstoring van de openbare orde. Er is op Zandvoort geen parkeerruimte beschikbaar, de bussen (ov+touringcar) die er rijden kunnen ±15% vervoeren en de mogelijkheden tot opschalen is heel beperkt, aangezien al meer dan een derde van alle touringcars van Nederland bij de DGP aanwezig is.
Re.tep
Berichten: 103
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Re.tep »

Schat zo in dat de rechter de verbinding Schiphol <> Amsterdam hoger inschat, dan een auto evenement welke natuurlijk ook zonder publiek verreden kan worden. Het is slechts extreem commerciël gehobbij van wat autoliefhebbers.

En bij niet doorgaan super goed voor het milieu. Heerlijk zonder brandstofdampen en lawaai in de duinen wandelen is zp prettig.
Niet iedereen vind raceauto's leuk.
en-es
Berichten: 5412
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door en-es »

Ik zou het ook helemaal niet erg vinden om op die dag te staken. :trein:
Re.tep
Berichten: 103
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Re.tep »

Durashift schreef: vr 20 jun 2025, 03:39een minimaal aantal uren van 32 (ofzo) af gedurende opleiding.
Een opleiding bij NS binnenland tot bijvoorbeeld machinist is altijd verplicht 36 uur per week, immers dat is klasgewijs waarbij iedereen gelijk moet lopen.
Een opleiding bij NS Internationaal kost je nog veel meer uren, want is voor een flink deel intern in België/ Duitsland.

Maar bij NS kan je volgens de COA gewoon zelf kiezen hoeveel uur je na de opleiding werkt, variërend van 40 uur t/m 16 uur, zoals een ander al aangaf, om bv de forse werkdruk te verminderen of ivm priveomstandigheden.
iamthedutchdude
Berichten: 1797
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door iamthedutchdude »

Je kan een staking voor het DGP-weekend ook inplannen als "Landelijk, m.u.v. beperkte bediening AirportSprinter (vereist door rechter) en gehele/beperkte bediening DGP-Sprinter"... Al acht ik de kans klein dat de vakbonden hun vingers aan dat weekend gaan branden (juist ook vanwege de kans op een rechtszaak in hun nadeel).

Daarnaast: die vakbonden vinden hun eigen weekendrust volgens mij ook erg belangrijk, voor zover ik kan herinneren is er nog geen stakingsdag in het weekend geweest...
Gorott
Berichten: 44
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 09:52

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Gorott »

Re.tep schreef: vr 20 jun 2025, 09:17 ... Het is slechts extreem commerciël gehobbij van wat autoliefhebbers.

En bij niet doorgaan super goed voor het milieu. Heerlijk zonder brandstofdampen en lawaai in de duinen wandelen is zp prettig.
Niet iedereen vind raceauto's leuk.
Zo zou je natuurlijk ook over Schiphol kunnen denken: het is puur en alleen commercieel gedoe en slecht voor het milieu. Maar ja, die vliegtuigen vliegen toch wel, ook als een groot deel van de mensen niet komt opdagen. En de politiek wordt daar ook niet bepaald gelukkig van...

Ik lig er in iedergeval niet wakker van als Schiphol onbereikbaar is met het OV...
Re.tep
Berichten: 103
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Re.tep »

Als je gaat vliegen moet je ook nooit met de trein naar Schiphol gaan, daarvoor is het treinverkeer veel te onbetrouwbaar, met of zonder staking.
en-es
Berichten: 5412
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door en-es »

Ik ga altijd per trein naar Schiphol als ik moet vliegen. Vrijwel nooit problemen gehad. Moest me wel een keer haasten nadat ik laat aankwam vanwege een wisselstoring.
Selivio
Berichten: 553
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Selivio »

Re.tep schreef: vr 20 jun 2025, 10:29 Als je gaat vliegen moet je ook nooit met de trein naar Schiphol gaan, daarvoor is het treinverkeer veel te onbetrouwbaar, met of zonder staking.
Das jou mening, maar een enorm deel (vooral zeker ook Amsterdamse toeristen), pakken "gewoon" de trein naar Schiphool.
Grt. Stefan
Gorott
Berichten: 44
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 09:52

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Gorott »

De enige keer dat ik naar Schiphol ging pakte ik ook de trein en kwam ik met 1 uur vertraging aan :@
Gelukkig was ik bekend met het OV in Nederland en had ik er dus automatisch al heel wat vertraging bij gerekend waardoor ik vooralsnog op tijd was.
Re.tep
Berichten: 103
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Re.tep »

Re.tep schreef: vr 20 jun 2025, 10:29 Als je gaat vliegen moet je ook nooit met de trein naar Schiphol gaan, daarvoor is het treinverkeer veel te onbetrouwbaar, met of zonder staking.
Vlieg meerdere keren per jaar om verschillende redenen, neem altijd een taxi of laat me brengen. Milieu bewust is dit allemaal erg fout, maar je moet toch wat.
Maar terug ontopic naar de CAO onderhandelingen ?
Dionysusnu
Berichten: 2014
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Dionysusnu »

Toch wel hilarisch dat Nederlanders met ongeveer het beste punctualiteitscijfer in Europa klagen over te laat zijn voor iets waar je normaal al heel veel marge voor inbouwt. :X
Re.tep
Berichten: 103
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Re.tep »

Een evacuatie duurt tussen de 2 á 3 uur, en dan ben je nog niet op Schiphol. Daar kan je niet op plannen.
Als reiziger al heel wat paniek situaties mee gemaakt waarbij mensen hun vliegtuig of boot gingen missen, met enorme (financiële) schade tot gevolg. Daar blijf ik liever verre van.
cassie127
Berichten: 7260
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door cassie127 »

Ja maar hoe groot is die kans op een evacuatie nou echt, op alle treinen die we op een dag rijden krijg je hier wellicht 3 keer per dag mee te maken op random plekken door het hele land, waar je meestal een alternatief hebt en soms niet (dat aantal van 3 is wel een gok, maar wel gebaseerd op eigen ervaring vanuit de operatie). En hoeveel treinen rijden wij ook alweer op een dag over het Nederlandse spoornet? Juist.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten