Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40675
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Net als je denkt dat het niet bizarder kan... Ik had vanmiddag de 80 van 15.42 uur en toen ik n.a.v. een opmerking van een passagier onderweg nog eens in de app keek bleek dus dat de vorige rit richting Amersfoort die van 12.42 uur geweest was. Een gat van drie uur dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVSpotterReko
Berichten: 20
Lid geworden op: za 29 jul 2023, 00:34

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door OVSpotterReko »

De afgelopen dagen vonden er twee opvallende ritten plaats. Zo reed buslijn 85 (Utrecht – Leerdam) op woensdag onverwachts over de A27, doordat de chauffeur een fout maakte in de route. Opmerkelijk was dat de bus via afslag Hagestein en binnendoor door Vianen reed, om vervolgens bij Vianen Lekbrug Oost dezelfde keerlus te nemen als Arriva-lijn 146 in Nieuwegein Zuid. Uiteindelijk kwam de bus uit bij Lekbrug West. Wat minder handig was, is dat de chauffeur geen toelichting gaf, wat bij meerdere reizigers tot verwarring leidde.

https://imgur.com/a/Do6mbX3

Ook vandaag vond er een opmerkelijke situatie plaats. Vanwege werkzaamheden (vermoedelijk als gevolg van een eerder ongeluk) is de volledige A2 tussen Oudenrijn en knooppunt Everdingen momenteel afgesloten. Zonder vooraf 9292 of OVinfo te raadplegen, heb ik de buslijn 85 genomen. Gelukkig werd er in de bus aangegeven dat deze niet naar Vianen zou rijden, met als advies om in plaats daarvan lijn 74 of 65 te nemen. Als alternatief wordt nu halte Clarissenhof aangedaan, die normaal gesproken alleen door nachtlijn 474 wordt bediend. De route verliep wederom via de A27, dit keer via de Stuartweg.

https://imgur.com/a/9pk8xYn
OVSpotterReko
Berichten: 20
Lid geworden op: za 29 jul 2023, 00:34

VDL Citea's bij U-OV?!?!?

Bericht door OVSpotterReko »

Tijdens mijn rit met lijn 74 viel iets opmerkelijks op: op het terrein van de voormalige staalfabriek, waar Pouw Vervoer zijn bussen stalt, stonden meerdere witte VDL Citea-bussen (zie foto 1). Daarnaast was er ook een VDL Citea te zien in de U-OV-huisstijl (zie foto 2). Helaas was het niet mogelijk om kentekens te noteren, omdat ik snel verder moest. Bij de witte bussen leken witte kentekenplaten zichtbaar te zijn.

Is er iemand die weet waar deze bussen vandaan komen en wat de bedoeling ermee is? De nieuwsgierigheid is in ieder geval gewekt. Wellicht is er in de komende dagen nog gelegenheid om er nog eens langs te gaan voor een nadere blik.

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5849
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Die momen uit Berlijn en gaan de laatste Citaro's die nog voor Pouw rijden aflossen, zodat die weer voor Qbuzz kunnnen gaan rijden en zij een minder groot materieeltekort hebben.
Gebruikersavatar
Kopri
Donateur
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kopri »

Daniel schreef: do 12 jun 2025, 22:46
Durashift schreef: do 12 jun 2025, 22:18 Ja, dat wordt er ook niet beter op als de haltes aan de zuidzijde van het spoor komen te liggen. (of blijft de 80 dan wel aan de noordkant?).
80 (en 5 en 83) blijven wel aan de noordkant ja. 'tis echt iets van de laatste maanden dat het daar zo'n puinzooi is.
Het speelt al de afgelopen 9 maanden kan ik gerust zeggen. Lijn 50 is mijn vaste route en het is niet normaal hoe compleet vast ik heb gezeten daar tijdens de spits. Het is niet om aan te kijken. Bus loopt steeds vast in de tunnel omdat er auto's steeds in de tegengestelde richting komen. Dan is het weer elkaar raar aankijken totdat iemand het oplost. Ben heel benieuwd hoe de bushalte aan de zuidkant gaat zijn in de praktijk. Heel station De Klomp mag van mij wel een metamorfose gebruiken.
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
dennistd
Berichten: 5714
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door dennistd »

Daniel schreef: do 12 jun 2025, 21:59 Dat verkeerslicht bij De Klomp is in de spitspiek nog bizarder dan ik al eerder had meegemaakt zeg... van Veenendaal-De Klomp naar Schalm/De Hof (4 minuten volgens dienstregeling) deed ik vanmiddag 20 minuten over :shock: Om het even in verhouding te zien: vanaf die halte in Renswoude was ik later op de avond in een half uurtje in Amersfoort ;)
Waarom wordt die oude tunnel niet gewoon afgesloten voor overig verkeer? Dat kan immers makkelijk via de nieuwe tunnel bij Voorpoort.
Philip
Berichten: 571
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

Omdat de tunnel onder de A12 door al afgesloten is, denk ik.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40675
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Nouja, via de Ravelijn ben je zo bij de Voorpoort vanaf de Rondweg De Klomp.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 6088
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

dennistd schreef: zo 15 jun 2025, 14:35
Daniel schreef: do 12 jun 2025, 21:59 Dat verkeerslicht bij De Klomp is in de spitspiek nog bizarder dan ik al eerder had meegemaakt zeg... van Veenendaal-De Klomp naar Schalm/De Hof (4 minuten volgens dienstregeling) deed ik vanmiddag 20 minuten over :shock: Om het even in verhouding te zien: vanaf die halte in Renswoude was ik later op de avond in een half uurtje in Amersfoort ;)
Waarom wordt die oude tunnel niet gewoon afgesloten voor overig verkeer? Dat kan immers makkelijk via de nieuwe tunnel bij Voorpoort.
Nee, dat kan niet, daar staat het dus ook vast in (brede) spitstijden.
Bovendien, waarom zou je die tunnel exclusief voor OV (en hulpverleners) maken als dadelijk het materieel sowieso te hoog ervoor is.
Wat kán helpen ter ontlasting is de verbinding vanaf de rotonde met de Innovatielaan richtingde Kade weer open te stellen voor regulier gemotoriseerd verkeer dat dan achterlangs Ederveen ook richting Renswoude kan rijden, zonder de tunnel.
Maar ja, dat zullen de mensen die aan die betreffende weg wonen/werken niet leuk vinden, natuurlijk.
Gebruikersavatar
Talbot
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 30 aug 2024, 20:19
Contacteer:

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door Talbot »

Men heeft de 1609 in een, laten we zeggen, bijzonder jasje gestoken: https://busposities.nl/foto/269980
Reclame ter ere van 650 jaar provincie Utrecht. Ik vind dit jasje niet bepaald mooi, maar de meningen zullen daarover verdeeld zijn *bus*
Niwa ter Els
Berichten: 107
Lid geworden op: za 14 dec 2024, 16:37

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door Niwa ter Els »

Vandaag is er een tweede aan toegevoegd. Nummer is me even ontschoten.
Chauffeur Syntus Utrecht.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5849
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door Lijn 45 »

1608.
Gebruikersavatar
Talbot
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 30 aug 2024, 20:19
Contacteer:

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door Talbot »

En de 1603 blijkbaar ook, begreep ik…
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5849
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door Lijn 45 »

Zijn er dan nog wel genoeg grijze voor de 50?
matje82
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door matje82 »

Volgens mij wordt daar nog amper naar gekeken, van de laatste 6 ritjes in lijn 50 zat ik alle 6 keer in een rode Setra of Citea.
Gartlin9
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)

Bericht door Gartlin9 »

Over een half jaartje gaat het toch naar blauw
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
erwinraasveld
OVNL-beheerder
Berichten: 117
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door erwinraasveld »

En de grijze U-link Citea's rijden dagelijks op lijn 87.
Stefan
Berichten: 4411
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Stefan »

Dat is deels gepland zo.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10241
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

De 12 ex-Zweedse MAN Lions City G’s, welke kleuren krijgen ze eigenlijk en op welke lijnen worden ze straks ingezet, zowel in de huidige als straks opvolgende concessie?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1551
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovVeluwe »

De 10 geledes krijgen de Uliner huisstijl (als voorbereiding op de nieuwe concessie), maar dan met witte Syntus Utrecht logo's ipv de oranje Uliner branding. Als het goed is moeten ze op oa. lijn 202 gaan rijden, maar heel concreet is er nog geen informatie naar buiten gebracht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40675
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Als het goed is ging toch vanaf de nieuwe concessie alles al met de geplande materieeltypen rijden, maar alleen dan nog niet volledig elektrisch? Oftewel: alles wat met 18 meter in het vervoerplan staat gaat ofwel met Yutong U18 ofwel met MAN Lion's City G rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10241
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Ah oké. Ik vroeg me vooral af: rijden ze straks specifieke lijnen zoals de (toekomstige) U-linklijnen regio Amersfoort of kunnen ze ook opduiken vanuit Mijdrecht bijvoorbeeld?

Worden het er eigenlijk 10 of 12? Op de wiki staat 12, terwijl eerder hier volgens mij over 10 bussen werd gesproken…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1551
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovVeluwe »

10, ex Keolis SE 4071-4080. Waar ze in de nieuwe concessie ingezet gaan worden is ook nog niet bekend. Als je het vervoerplan aanhoudt zou dat zomaar lijn 350 en 307 kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5849
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Volgens een Busposities gebruiker zouden er bussen zijn met de nummers 8411 en 8412, dan lijkt het me logischer dat er meer dan 10 zijn (of de 1202 en 1203 gaan mee en worden vernummerd).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22847
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: di 24 jun 2025, 22:16 Als het goed is ging toch vanaf de nieuwe concessie alles al met de geplande materieeltypen rijden, maar alleen dan nog niet volledig elektrisch? Oftewel: alles wat met 18 meter in het vervoerplan staat gaat ofwel met Yutong U18 ofwel met MAN Lion's City G rijden.
Zijn die gelede Lion's City's en enkele Rosero's trouwens de enige niet-elektrische bussen in de nieuwe concessie of blijven er tot medio 2028 ook nog enkele Setra's rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duplex, Google [Bot], Semrush [Bot] en 3 gasten