Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Gezellig zo'n buspresentatie
Maar dit had je natuurlijk van mijlenver kunnen zien aankomen. "Het eerste handgemeen ontstond toen een van de actievoerders een rookbom afstak. Een Connexxion-chauffeur probeerde haar die afhandig te maken."
Wel grappig dat links nu tegen links tekeergaat. Beroepsdemonstranten versus vakbondslui.
Hebben de demonstranten overigens ook aandacht voor het feit dat de betreffende bus is gemaakt in een land met een dictatoriaal regime die op grote schaal aan mensenrechtenschendingen doet?
Wat het laatste betreft: Nee, want tegen het land van waar de bussen komen te zijn is in de betreffende groepen momenteel niet "hip", als ik het zo mag noemen. Maar inderdaad, je hebt gelijk, als deze mensen met hun linkse zienswijze consequent zouden zijn, dan moeten ze ook tegen BYD protesteren, want daardoor gaan in Europa banen verloren, en de linkse staan normaliter toch op de zijde van de werknemer (maar deze discussie hoort beter op een andere plaats dan onder dit topic).
Achteraf gezien (en nadat ik de vragen online heb ingevuld ondanks ik niet echt bij de doelgroep hoor) vind ik dat de presentatie van de bussen en de enquete dan toch een beetje wat pseudo-charakter hebben, vanwege "dan kunnen de Zeeuwen niet zeggen dat wij ze niet om hun mening hebben gevraagd". Maar volgens mij is het voor de doorsnee reiziger echt niet van belang welke kleur nu de stoelen of de vloer van de bussen hebben. Daar zou een enquete vanwege op welke trajecten reis je en wanneer, hoe vaak moet de bus rijden, wat is voor jouw een acceptable tijdstip om een flex vooraf te boeken, enzo.... Maar dat zal de provincie niet gedaan hebben omdat het resultaat dan zeker niet zou overeenkomen met wat ze voor hun visie willen horen.
Volgensmij komen er ook diesel crossways diezelfde als Qbuzz Fryslan want je ziet op de Instagram van Harry van der Maas ook een crossway met verschillende test stoelen
Suus schreef: ↑vr 20 jun 2025, 20:01
Er komen geen nieuwe dieselbussen, omdat sinds 1 januari geen nieuwe bussen met verbrandingsmotor meer mogen instromen in het Nederlandse OV.
Voor schoollijnen mogen dieselbussen worden ingezet, wat vast geld zal besparen daar.
Waarom was er eigenlijk geen presentatie van die crossway in Middelburg? Of was die presentatie op een andere dag dat het alleen voor de chauffeurs was?
Zeelandman schreef: ↑vr 20 jun 2025, 21:59
Waarom was er eigenlijk geen presentatie van die crossway in Middelburg? Of was die presentatie op een andere dag dat het alleen voor de chauffeurs was?
Ik denk dat dat door sommige PR-mensen niet was gewenst. Want in de campagne voor het brede publiek (dus allen, die niet dieper in de documenten duiken) werd er altijd maar enthusiast over de nieuwe, schone elektrische bussen gesproken. En dan zal het toch niet passen om bij de presentatie plots met een diesel daar te staan, ook als deze uiteindelijk zal rijden (maar tot dan hebben de meeste klanten dat met de schone bussen sowieso alweer vergeten).
omaylie schreef: ↑vr 20 jun 2025, 22:00
Als er echt Crossways komen, dan denk ik dat dit buiten EBS om is besteld. Van Oeveren en AMZ bestaan ook nog hè?
Daar heb ik mijn twijfels over. Want bijzonder de vloot van Van Oeveren (AMZ zie ik niet zo vaak) is in een zeer goede staat en vele bussen ook nog niet zo oud dat ze niet nog enkele jaren mee kunnen. Dus ik geloof niet, dat Van Oeveren zich laat voorschrijven om hun vloot te vernieuwen en ook niet welke bussen ze moeten kopen. En volgens mij is het ook - nog -volledig utopisch, een concessie met zo grote afstanden als in Zeeland volledig elektrisch te rijden.
Berichten over EBS en de situatie in Israël graag in het daarvoor bestemde topic. Het loopt soms wat door elkaar maar laten we hier vooral de nieuwe concessie blijven bespreken. Topic over EBS en situatie in Israël: viewtopic.php?p=550118#p550118
ICE11 schreef: ↑vr 20 jun 2025, 23:06
Daar heb ik mijn twijfels over. Want bijzonder de vloot van Van Oeveren (AMZ zie ik niet zo vaak) is in een zeer goede staat en vele bussen ook nog niet zo oud dat ze niet nog enkele jaren mee kunnen. Dus ik geloof niet, dat Van Oeveren zich laat voorschrijven om hun vloot te vernieuwen en ook niet welke bussen ze moeten kopen. En volgens mij is het ook - nog -volledig utopisch, een concessie met zo grote afstanden als in Zeeland volledig elektrisch te rijden.
Ook in de concessie Groningen-Drenthe gaan de Qliners over op een elektrische aandrijving.
Utopisch is het dus zeker niet meer. Uitdaging in Zeeland ligt nog wel in de stroomaansluiting voor de stallingen.
Suus schreef: ↑vr 20 jun 2025, 20:01
Er komen geen nieuwe dieselbussen, omdat sinds 1 januari geen nieuwe bussen met verbrandingsmotor meer mogen instromen in het Nederlandse OV.
Uiteindelijk is het ook aan de provincies om werk te maken van het BAZEB, de provincie Zeeland heeft stilletjes al toegegeven dat niet te gaan doen, in Gelderland gaan we waarschijnlijk hetzelfde zien.
DPDelft schreef: ↑za 21 jun 2025, 07:23
Uitdaging in Zeeland ligt nog wel in de stroomaansluiting voor de stallingen.
Inderdaad, deze feit ben ik helemaal vergeten. Je hoor overal, dat in Zeeland het stroomnet "vol" zit. Maar enkele dagen geleden was er een melding, dat er weer plaats voor enkele bedrijven was. En toekomstig zullen "vrije" plekken op het net ook met voorrang aan afnemers van publieke belangstelling gaan.
omaylie schreef: ↑vr 20 jun 2025, 22:00
Als er echt Crossways komen, dan denk ik dat dit buiten EBS om is besteld. Van Oeveren en AMZ bestaan ook nog hè?
Daar heb ik mijn twijfels over. Want bijzonder de vloot van Van Oeveren (AMZ zie ik niet zo vaak) is in een zeer goede staat en vele bussen ook nog niet zo oud dat ze niet nog enkele jaren mee kunnen. Dus ik geloof niet, dat Van Oeveren zich laat voorschrijven om hun vloot te vernieuwen en ook niet welke bussen ze moeten kopen. En volgens mij is het ook - nog -volledig utopisch, een concessie met zo grote afstanden als in Zeeland volledig elektrisch te rijden.
Van Oeveren krijgt sowieso 10 Iveco Crossway bussen voor de uitvoering van de schoollijnen en de Interliner.
Ik snap eigenlijk niet dat ze de scholierenlijn 646 en 647 weg gaan halen want ja je kan wel met de trein idd maar toch zitten deze lijnen vaak echt mega vol vooral in de ochtend
busfanNL schreef: ↑zo 22 jun 2025, 15:08
Van Oeveren krijgt sowieso 10 Iveco Crossway bussen voor de uitvoering van de schoollijnen en de Interliner.
Hoe moet ik dat dan begrijpen: Rijden de onderaannemers vanaf 2026 alleen nog scholierenlijnen (plus de 395) en daarboven niets meer, dus geen omlopen over de hele dag meer, zoals Van Oeveren nu op diverse lijnen (welke zoals de 132 en 133 ook toekomstig blijven bestaan) heeft? Dat zou qua personeelsinzet dan toch een uitdaging worden, als men de mensen dan alleen in de ochtend en de middag nodig zou hebben en de rest van de dag alleen maar een handjevol chauffeurs voor de 395.
En mocht Van Oeveren zelf beslissen dat ze Iveco kopen (aangezien ze trouwe Evobus-klanten zijn) of moest dat door de provincie/door EBS?
Zeelandman schreef: ↑zo 22 jun 2025, 16:12
Ik snap eigenlijk niet dat ze de scholierenlijn 646 en 647 weg gaan halen want ja je kan wel met de trein idd maar toch zitten deze lijnen vaak echt mega vol vooral in de ochtend
Is er dan vooraf wat dat betreft met de scholen gesproken? Van bij ons weet ik dat dat een heel gevoelige taak is, want als je bij een schoolbus iets veranderd zonder de scholen te vragen dan rinkelt op de eerste dag van de nieuwe dienstregeling al het telefoon op ons kantoor.....