Concessie Zeeland (2027-2038)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
custermans

Re: Concessie Zeeland (2027-2038)

Bericht door custermans »

ICE11 schreef: zo 22 jun 2025, 19:54
busfanNL schreef: zo 22 jun 2025, 15:08 Van Oeveren krijgt sowieso 10 Iveco Crossway bussen voor de uitvoering van de schoollijnen en de Interliner.
Hoe moet ik dat dan begrijpen: Rijden de onderaannemers vanaf 2026 alleen nog scholierenlijnen (plus de 395) en daarboven niets meer, dus geen omlopen over de hele dag meer, zoals Van Oeveren nu op diverse lijnen (welke zoals de 132 en 133 ook toekomstig blijven bestaan) heeft? Dat zou qua personeelsinzet dan toch een uitdaging worden, als men de mensen dan alleen in de ochtend en de middag nodig zou hebben en de rest van de dag alleen maar een handjevol chauffeurs voor de 395.

En mocht Van Oeveren zelf beslissen dat ze Iveco kopen (aangezien ze trouwe Evobus-klanten zijn) of moest dat door de provincie/door EBS?
[station=Opheusden]EBS bepaalt.

Op je eerste vraag is het antwoord ook ja, gezien de uitgeklede dienstregeling zal EBS moeite genoeg hebben om het over te nemen personeel op uren te krijgen binnen de CAO OV. De CAO besloten busvervoer biedt meer ruimte voor het aantal gebroken diensten en aangezien schoolritten perfect passen in een gebroken dienst is het logisch om dat uit te besteden.
Laatst gewijzigd door custermans op ma 23 jun 2025, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Toch knap dat het antwoord op een open (de laatste) vraag een gesloten antwoord is. _O_
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
custermans

Bericht door custermans »

Ja, zie het nu pas, lol, aangepast.
Zeelandman

Bericht door Zeelandman »

Ik lees net dat BYD de b13 lanceert, dit is hetzelfde als de BYD b12 van Zeeland maar dan 13 meter. Kan het zo zijn dat Ebs toch voor de 13 meters gaat of mag dat niet meer? Ik denk dat 13m namelijk een hele goede optie is voor zeeland
ICE11

Bericht door ICE11 »

Misschien zie ik het hele verhaal ok met "te Duitse" ogen, maar ik moet zeggen mijn verbazing blijft maar stijgen nu dat ik ook nog lees, dat zelfs de onderaannemers niet meer mogen beslissen welke bussen ze kopen. Dergelijks kennen wij hier echt niet, er worden wel eisen gesteld, maar welke merk de aannemer dan koopt is voor de opdrachtgever geen verschil, mits de eisen zijn vervuld. Het enige geval is als de bussen onderdeel van het contract met de aannemer zijn - bij voorbeeld op de SB66 van Aachen naar Monschau - maar dan zijn de bussen eigendom van de opdrachtgever en de aannemer moet ze huren en niet kopen.

Ook vrees ik dat als de aannemers in het merendeel of alleen maar nog gebroken diensten hebben het voor hun moelijk wordt om personeel te vinden of het bestaande personeel te houden, want gebroken diensten zijn toch echt de meest impopulaire diensten die je als chauffeur kan hebben.

Bijzonder voor Van Oeveren spijt het me, want het is toch een bedrijf met een goed onderhouden bestaande vloot en vriendelijke personeel.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

In het verleden heeft Van Oeveren ook twee 15-meter Berkhof Interliners gekocht. Gelijk aan de serie voor VSN en zeker niet zoals die bussen in hun eigen wagenpark.
Gr BasG
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

ICE11 schreef: ma 23 jun 2025, 21:47

Ook vrees ik dat als de aannemers in het merendeel of alleen maar nog gebroken diensten hebben het voor hun moelijk wordt om personeel te vinden of het bestaande personeel te houden, want gebroken diensten zijn toch echt de meest impopulaire diensten die je als chauffeur kan hebben.
.
Zo werkt het toch met praktisch alle tourboeren die ook OV rijden? OV-bedrijven besteden het werk uit wat niet in hun eigen diensten past, dus spits piek of ongebruikelijke tijden. Er zijn alsnog chauffeurs die daarvoor kiezen vanwege bijvoorbeeld afstand tot werk of variatie in combinatie met tourwerk.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

In Duitsland werkt dat niet zo. Daar krijgen onderaannemers gewoon een rittenpakket die lijkt op die van de reguliere vervoerder. Die draaien dus ook diensten in de avonduren en tijdens het weekend en met regulier busmaterieel ipv touringcars. Vaak ook verspreid over meerdere lijnen. Bijvoorbeeld bij de BVR (DB Rheinlandbus) kan het dus zo zijn dat er 5+ onderaannemers op 1 lijn rijden. Leuke bijkomstigheid is variatie in het materieel én huisstijl. :)

Nederland is daarop wel een uitzondering waarbij vaak alleen spitsritten worden uitbesteed. Lijkt me ook niet echt een aantrekkelijk businessmodel voor de tourboer.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Dat Van Oeveren zoveel vrijheid had/heeft was ook wel redelijk uniek voor Nederland, die situatie is in Nederland eigenlijk alleen nog enigszins vergelijkbaar met Juijn, beide actief in door de geografie redelijk geïsoleerde delen van het land.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

Ik zou Kupers, AMZ en Van Driel ook aan die lijst toevoegen
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Nee want van Oeveren heeft een unieke 100 jaar durende overeenkomst met destijds ZWN en haar rechtsopvolgers afgesloten.
Gr BasG
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Lijn 45 schreef: di 24 jun 2025, 15:34 Ik zou Kupers, AMZ en Van Driel ook aan die lijst toevoegen
Nah, niet zo zeer als Juijn, die nu al 22 jaar dezelfde eigen lijnbundel heeft met een van de rest van de concessie totaal afwijkend wagenpark. Helemaal verifiëren dat er een historische link is kan ik het niet, maar het is wel erg toevallig dat een busbedrijf dat oorspronkelijk uit Rossum komt dezelfde lijnen rijdt als busbedrijf Onze Tram (ook uit Rossum) in de jaren '80 aan BBA moest afstaan. Zo groot is dat dorp ook weer niet dat er dozijnen busbedrijven zitten

Aangezien Arriva blijft rijden in Rivierenland zie ik die samenwerking met Juijn daar ook nog wel de dertig jaar halen, hoe dat met het afwijkende wagenpark verder gaat wordt nog wel interessant, maar niet voor dit topic want Zeeland ligt wat verder stroomafwaarts (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gartlin9

Bericht door Gartlin9 »

Juijn stopt met de ov diensten had ik gehoord
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

Dat heb ik dus ook gehoord van een chauffeur die bij Juijn werkt en de ov diensten daar rijdt. Dus dat zal dan wel kloppen.
ICE11

Bericht door ICE11 »

regenmaker schreef: di 24 jun 2025, 07:55 In Duitsland werkt dat niet zo. Daar krijgen onderaannemers gewoon een rittenpakket die lijkt op die van de reguliere vervoerder. Die draaien dus ook diensten in de avonduren en tijdens het weekend en met regulier busmaterieel ipv touringcars. Vaak ook verspreid over meerdere lijnen. Bijvoorbeeld bij de BVR (DB Rheinlandbus) kan het dus zo zijn dat er 5+ onderaannemers op 1 lijn rijden. Leuke bijkomstigheid is variatie in het materieel én huisstijl. :)
Ok - dan moet ik het over Duitsland niet meer schrijven. ;) Maar in Belgie is het trouwens ook zo.
regenmaker schreef: di 24 jun 2025, 07:55 Nederland is daarop wel een uitzondering waarbij vaak alleen spitsritten worden uitbesteed. Lijkt me ook niet echt een aantrekkelijk businessmodel voor de tourboer.
Hebben wij hier de redenen ervoor dat vergeleken met de buren in Nederland zo weinig particuliere busbedrijven zijn?
ICE11

Bericht door ICE11 »

In de alledaagse gebeurtenissen uit Zeeland hadden wij het al erover dat chauffeurs van CXX stoppen omdat ze niet voor EBS willen werken. Volgens de PZC vrezen ze onder andere kleine busjes te moeten rijden of geen baan meer te hebben:

https://www.pzc.nl/home/onverwacht-veel ... ~a9f56b06/
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Kleine busjes moeten gaan rijden _O_

Heb je toevallig ook een linkje zonder paywall?
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
sirvinniei

Bericht door sirvinniei »

Je neemt ontslag omdat je bang bent je baan kwijt te raken? :roll:
Ik heb geen onderschrift
Roeland

Bericht door Roeland »

Wellicht wordt bedoeld: vanwege de gemeende onzekerheid hebben ze ander werk gezocht, waardoor ze nu reeds uitstromen?
Hainje

Bericht door Hainje »

Ik denk dat de echte reden door de PZC wordt weggelaten en dat is dat de chauffeurs niet voor een Israëlisch bedrijf willen werken. Hoor in Tilburg hetzelfde sentiment. Die kleine busjes is ook een argument (heb die immers al in het verleden gehoord), maar niet meer de hoofdreden.
ThatPCDude schreef: do 26 jun 2025, 10:23 Heb je toevallig ook een linkje zonder paywall?
https://archive.ph/HonhO
ICE11

Bericht door ICE11 »

Ik kan de chauffeurs wel begrijpen. Diegene, die nu al bij CXX stoppen doen dit om op tijd een nieuwe baan te hebben in plaats van het risico pas te stoppen als EBS overneemt en dan op dit tijdstip geen nieuwe baan te vinden. Diegene, die niet voor EBS willen werken kan ik ook begrijpen, want wie zegt dat de chauffeurs niet ook op een gegeven moment doelwit van de betogers tegen EBS worden? En ja, ook kan ik de chauffeurs begrijpen die niet graag kleine bussen rijden. Bij ons hebben wij ook enkele sprinters voor onze belbussen of vervangende ritten bij voorbeld bij werkzaamheden. En iedere keer als ik op zo een kleine bus zit denk ik opnieuw, dat het toch best aangenamer is de hele dag op een grote bus te zitten.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

De naam EBS heeft sinds het conflict in het Midden-Oosten twee jaar geleden zo geëscaleerd is inderdaad een behoorlijke smet gekregen, al moet ik zeggen dat de climax pas echt bereikt is toen ze ook Iran gingen aanvallen. Daarvoor waren er al wel 'Free Palestine'-protesten, maar daar werden EBS en andere (moeder)bedrijven die op de vermeende 'sanctielijst' van de VN staan over het algemeen niet met de haren bijgesleept.

Ik wil me vooralsnog afzijdig houden van directe Godwins, maar wat betreft de situatie rondom EBS hebben we in Nederland nog altijd herinneringen aan het 'goed of fout' zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog in het collectieve geheugen zitten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Guilliamseleendert

Bericht door Guilliamseleendert »

Hainje schreef: do 26 jun 2025, 13:07 Ik denk dat de echte reden door de PZC wordt weggelaten en dat is dat de chauffeurs niet voor een Israëlisch bedrijf willen werken. Hoor in Tilburg hetzelfde sentiment. Die kleine busjes is ook een argument (heb die immers al in het verleden gehoord), maar niet meer de hoofdreden.
ThatPCDude schreef: do 26 jun 2025, 10:23 Heb je toevallig ook een linkje zonder paywall?
https://archive.ph/HonhO
Dit argument heb ik nog niet gehoord in de wandelgangen en werk zelf in Zeeland als buschauffeur Connexxion.
En Zeeland is verre van anti Israël.
Hainje

Bericht door Hainje »

Wellicht dat de chauffeurs die niet voor EBS willen werken zich hier (nog) niet publiekelijk voor uitgesproken hebben, maar gewoon overplaatsing aanvragen of ontslag nemen. Er zijn collega's in Tilburg die serieus ontslag willen nemen, maar dat is ook niet het gesprek van de dag, ik vernam het via onze vakbondsman.

Daarnaast is de media natuurlijk zeer pro-Israël en geeft nogal de neiging om artikelen zo te schrijven dat Israël niet wordt omschreven als de kern van het probleem. Ik zal niet stellig beweren dat de PZC nu maar de halve waarheid spreekt, maar uitsluiten doe ik het zeker niet.
Selivio

Bericht door Selivio »

De media Pro-Israël? Die is nieuw... :lol: Maar verder lijkt het mij vooral suggestieve roddelpraat dat mensen over zouden stappen vanwege dat EBS "Israëlisch" zou zijn. Het feit dat de bussen in Zeeland flink krimpen en het aantal bussen stukkie minder wordt, is een wat geloofwaardigere reden.
Grt. Stefan
Plaats reactie