Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
trolly

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Het gebeurt om de haverklap, dus dat er net een NAVO-top aan de gang is kan best toeval zijn. Maar je bent ook niet helemaal de enige die er iets anders achter zoekt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es

Bericht door en-es »

Gelukkig maar *O*
Klaasje

Bericht door Klaasje »

trolly schreef: di 24 jun 2025, 11:02 Het gebeurt om de haverklap, dus dat er net een NAVO-top aan de gang is kan best toeval zijn. Maar je bent ook niet helemaal de enige die er iets anders achter zoekt.
Zo heel vaak komen kabelbranden nou ook weer niet voor. Als spontane aanleiding zou je overbelasting verwachten maar dat krijg je ofwel alleen bij druk treinverkeer of bij montagefouten bij werkzaamheden.
JurgenH

Bericht door JurgenH »

trolly schreef: di 24 jun 2025, 11:02 Het gebeurt om de haverklap, dus dat er net een NAVO-top aan de gang is kan best toeval zijn. Maar je bent ook niet helemaal de enige die er iets anders achter zoekt.
Er vliegen om de haverklap spontaan kabels in de fik, Waardoor het treinverkeer de rest van de dag ernstig ontregeld is?
Ik kan me niet direct eerdere voorvallen herinneren eigenlijk.

Sabotage is niet uitgesloten lees ik, maar dat is nog niet duidelijk en vooralsnog speculatie. Wel wordt dat onderzocht dus.
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Een kabelbrand 's nachts, vlakbij/bovenop een viaduct waar hellingbanen met toegang tot het spoor zitten. Ik snap wel dat er aan sabotage gedacht wordt, zeker aangezien het met de olympische spelen in Frankrijk ook gebeurde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
trolly

Bericht door trolly »

Het gebeurt om de haverklap:
treinreiziger.nl schreef:Storingsgevoelig traject

Het spoor rond Schiphol is het meest storingsgevoelige stukje spoor in Nederland. Volgens Rijdendetreinen.nl waren er in 2024 307 storingen alleen al op het traject van Amsterdam Centraal naar Schiphol. In 2025 staat de teller na vijf dagen op drie storingen. Op zaterdagavond was er hinder door een wisselstoring en op vrijdagavond zorgde een defecte trein voor problemen op het traject.
Maar niet elke storing is een kabelbrand bij het viaduct bij het Adam Smithplein, inderdaad. Bovenstaand citaat komt uit een artikel van 6 januari jl.

Dat hier eerder aan sabotage gedacht wordt dan bij een ontsporing door een gebroken puntstuk vind ik ook niet onbegrijpelijk.

________________________________________________________________________________________________
T-hijs

Bericht door T-hijs »

en-es schreef: di 24 jun 2025, 10:36 Wel toevallig dat het tijdens de NAVO-top gebeurt 8-)
Zullen we de complottheorieën overlaten aan X, Feesboek en de reaguurders op allerhande nieuwssites?

Overigens heb ik ook op een nieuwssite (NOS of NU.nl, dat weet ik niet meer) gelezen dat er kort daarvoor werkzaamheden zouden zijn uitgevoerd.
F.k.a. Bollenstad
Gorott

Bericht door Gorott »

Misschien was het wel gewoon een rat die even wat rust wilde. :p
Gelukkig zijn ratten (nog) geen beschermde diersoorten...
Tot zo ver mijn complottheorie. :trein:
VIRM

Bericht door VIRM »

trolly schreef: di 24 jun 2025, 11:53 Het gebeurt om de haverklap:
treinreiziger.nl schreef:Storingsgevoelig traject

Het spoor rond Schiphol is het meest storingsgevoelige stukje spoor in Nederland. Volgens Rijdendetreinen.nl waren er in 2024 307 storingen alleen al op het traject van Amsterdam Centraal naar Schiphol. In 2025 staat de teller na vijf dagen op drie storingen. Op zaterdagavond was er hinder door een wisselstoring en op vrijdagavond zorgde een defecte trein voor problemen op het traject.
Maar niet elke storing is een kabelbrand bij het viaduct bij het Adam Smithplein, inderdaad. Bovenstaand citaat komt uit een artikel van 6 januari jl.

Dat hier eerder aan sabotage gedacht wordt dan bij een ontsporing door een gebroken puntstuk vind ik ook niet onbegrijpelijk.
Om de haverklap storingen bij Schiphol is wat anders dan om de haverklap kabelbranden. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Station Luchtbal

Bericht door Station Luchtbal »

Politie Amsterdam:
(...) De forensische opsporing stelde ter plaatse sporen veilig en startte direct een onderzoek. Deze sporen worden meegenomen in het lopende rechercheonderzoek. De politie houdt nadrukkelijk rekening met een misdrijf en onderzoekt de toedracht van het incident verder. Daarbij wordt onder meer gekeken of er camerabeelden beschikbaar zijn van de omgeving en of getuigen iets verdachts hebben gezien voor, tijdens of na de brand. (...)
VIRM

Bericht door VIRM »

Toen ik vanochtend overigens in de IC van Zwolle naar Utrecht Centraal zat, werden reizigers naar Schiphol geadviseerd in Utrecht over te stappen naar Amsterdam Sloterdijk, en vanaf daar de bus te nemen. Heeft NS zelf bussen ingezet? De 300 vanaf Bijlmer/ArenA had mij anders ook een logische optie geleken.
T-hijs

Bericht door T-hijs »

NS lijkt inderdaad bussen in te zetten vanaf Sloterdijk:

https://nos.nl/artikel/2572259-hele-dag ... itgesloten

Maar op ns.nl heb ik daarover nog niks gevonden.
F.k.a. Bollenstad
trolly

Bericht door trolly »

VIRM schreef: di 24 jun 2025, 13:59 Om de haverklap storingen bij Schiphol is wat anders dan om de haverklap kabelbranden. ;)
En ook wat anders dan om de haverklap kabelbranden bij het tunneltje bij het Adam Smithplein, zoals al gezegd. Maar ik had het dan ook niet specifiek over kabelbranden bij het tunneltje bij het Adam Smithplein, maar over storingen waardoor Schiphol weer eens voor uren onbereikbaar is per trein. Juist om aan te geven dat dit incident niet alleen past in een patroon van sabotage-acties.

VIRM

Bericht door VIRM »

Net +2 opgelopen bij 't Harde met de 547 wegens roestrijden opgelopen. Of 'sightseeing' zoals de vrolijke en volgens mij ietwat sarcastische machinist het noemde. ;)
Gorott

Bericht door Gorott »

De sites van Connexxion, Hermes en Breng lagen er vannochtend uit vanwege een DDoS aanval van een pro-Russische hackergroep...
Laat Connexxion nou net de busvervoer richting Schiphol regelen, hmmmm....

https://www.treinreiziger.nl/website-co ... -schiphol/

Het zou mij verrassen als dit geen verband heeft met de verbrande kabels van ProRail, waar de politie al uitgaat van sabotage.
Laatst gewijzigd door Gorott op di 24 jun 2025, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

T-hijs schreef: di 24 jun 2025, 14:30 NS lijkt inderdaad bussen in te zetten vanaf Sloterdijk
Er rijden maximaal 11 bussen op deze route. Deze worden beperkt gecommuniceerd om te grote toeloop en chaos te voorkomen.
en-es

Bericht door en-es »

Gorott schreef: di 24 jun 2025, 15:11
Het zou mij verrassen als dit geen verband heeft met de verbrande kabels van ProRail, waar de politie al uitgaat van sabotage.
Gaan we spekuleren? Laat dat maar over aan X en Feesboek _O_
Gorott

Bericht door Gorott »

Ik vind speculaas anders best lekker. :p

Sorry voor het speculeren. :(
T-hijs

Bericht door T-hijs »

Re.tep schreef: di 24 jun 2025, 15:18 Er rijden maximaal 11 bussen op deze route. Deze worden beperkt gecommuniceerd om te grote toeloop en chaos te voorkomen.
Logisch; het zal al heel veel moeite hebben gekost om die 11 bussen geregeld te krijgen.
F.k.a. Bollenstad
VIRM

Bericht door VIRM »

Was vanaf Amsterdam Zuid niet handiger geweest? Of had dat qua afstand niks uitgemaakt?
T-hijs

Bericht door T-hijs »

Ik heb zomaar het idee dat er bij Sloterdijk meer ruimte is voor de bussen dan bij Zuid. Maar of dat klopt weet ik niet; daarvoor woon ik al te lang niet meer daar in de buurt.
F.k.a. Bollenstad
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Wellicht speelt ook mee dat Sloterdijk zowel vanaf het zuiden als het noorden goed bereikbaar is, terwijl zuid vanuit het noorden (relatief) nogal een omreis is met de metro. Vanuit het zuiden is het daarnaast ook makkelijker omreizen via Leiden.
en-es

Bericht door en-es »

En nu ook een defecte bovenleiding bij Gouda Goverwelle. De wet van Murphy. :twisted:
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Dat ^ is al sinds 14.40 uur en prognose einde verstoring Gouda<>Woerden staat nu op 05.00 uur op woensdag 25 juni 2025.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

VIRM schreef: di 24 jun 2025, 16:37 Was vanaf Amsterdam Zuid niet handiger geweest? Of had dat qua afstand niks uitgemaakt?
Sloterdijk kan je nog met de trein komen, Amsterdam Zuid maar beperkt (daar wordt maximaal twee keer per uur gekeerd vanuit Utrecht en Lelystad)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie