Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
ThatPCDude
Donateur

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ThatPCDude »

Toevallig zag ik net een 21 rijden met de microlettertjes waar het net over ging _O-
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
n-evo

Bericht door n-evo »

robert1955 schreef: ma 23 jun 2025, 09:06 is die laatste consistent? Ik zag een tijdje terug op twee opeenvolgende wagens eerst Westergasfabriek en vervolgens Van Hallstraat. Westerpark bestond geloof ik ook
Ik heb zelf de laatste dagen alleen nog maar "13 Van Hallstraat" gezien. Ook in OVinfo wordt nu Van Hallstraat getoond in plaats van Westergasfabriek en op de displays op de haltes ook.

In de tijd van tram 10 ging het een tijdje Van Hallstraat > Westerpark > Van Hallstraat en werd het uiteindelijk Westergasfabriek totdat de lijn is opgeheven. Met tram 5 en later 3 (nu weer 13) is het eigenlijk altijd consistent Westergasfabriek geweest (maar heel af en toe een uitzondering gezien).

Update: In OVinfo zie ik nu weer Westergasfabriek staan bij tram 13. :')
ThatPCDude schreef: ma 23 jun 2025, 09:34 Toevallig zag ik net een 21 rijden met de microlettertjes waar het net over ging _O-
Ja dat heb ik ook al voorbij zien komen. :X Bij de Combino gebeurt het soms ook op de zijkant, maar dat is denk ik meer een bug.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Ik vind het overigens heel bijzonder dat lijn 21 twee westelijke eindpunten mág hebben. Ik dacht dat de VRA dat niet toestond.
Overigens was het qua reisinformatie wel duidelijker geweest als de ritten naar De Eendracht het lijnnummer 20 of 23 hadden gekregen.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Het is net wat je duidelijker vindt, dat verschilt qua persoon. 90 % van de twee routevarianten is gelijk en dan lijkt mij juist een lijnnummer en een goede communcatie (duidelijk tonen welke rit waarheen rijdt) een prima oplossing. Bij twee lijnnummers (zeg 21 en 31) zul je in Bos en Lommer reizigers richting het Centraal Station zien die lijn 31 voorbij laten gaan "want ik reis altijd met lijn 21 en dat is vertrouwd".
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Waarom niet 21a en 21b dan?
nvdw
Donateur

Bericht door nvdw »

Geuzenveld-West en Geuzenveld-Zuid. Klaar.

nvdw consultancy
Feed the childrens
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Feed the childrens! *O*
n-evo

Bericht door n-evo »

Milco schreef: ma 23 jun 2025, 19:21 Bij twee lijnnummers (zeg 21 en 31) zul je in Bos en Lommer reizigers richting het Centraal Station zien die lijn 31 voorbij laten gaan "want ik reis altijd met lijn 21 en dat is vertrouwd".
Dat gebeurt misschien de eerste paar keer en dan is het wss klaar. Voor die paar versterkingsritten alleen in de ochtend voor lijn 17 is ook een apart lijnnummer opgezet (zie lijn 27).
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik help wel eens toeristen op metrostation Centraal (Oostlijn) en het zal je verbazen hoe vaak mensen de metro naar bijv. Waterlooplein moeten hebben en dan de eerste 2 metro's laten schieten omdat Google zegt dat ze lijn 51 moeten hebben en niet de 54 of 53 die op het perron staan te wachten.

Ik heb het maar opgegeven om uit te leggen dat als ze naar Bijlmer ArenA moeten, ze ook 53 en dan overstap op 50 op Van der Madeweg kunnen nemen ;-)
n-evo

Bericht door n-evo »

Ik denk dat weinig toeristen over GVB-lijn 21 zullen zeggen: "want ik reis altijd met lijn 21 en dat is vertrouwd". :p

Grote kans dat het type toerist dat jij beschrijft ook op de halte blijft staan als ze een bus met “21 Geuzenveld X” zien omdat Maps zegt dat ze “21 Geuzenveld Y” moeten hebben terwijl beiden op hun bestemming stoppen. Dus wat je ook doet, het maakt bij zulke mensen wss weinig uit als ze toch niet een reisoptie verder bekijken in de app.
IIVQ schreef: di 24 jun 2025, 19:37Ik heb het maar opgegeven om uit te leggen dat als ze naar Bijlmer ArenA moeten, ze ook 53 en dan overstap op 50 op Van der Madeweg kunnen nemen ;-)
Nee dat doe ik ook niet als mensen er weinig van snappen en het maar ietsje langer wachten is op de directe reisoptie. :)
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Ik snap best dat tramlijnen 7 en 13 een omleiding moeten rijden door werkzaamheden op het Mercatorplein, maar waarom zijn dan ook de eindpunten omgewisseld? Lijn 7 kan toch prima naar Sloterpark rijden en lijn 13 naar het Lambertus Zijlplein?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
n-evo

Bericht door n-evo »

GVB is fan van zoveel mogelijk gestrekte lijnen. (A)
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Ik denk dat het vervoertechnisch logischer is om bij Slotermeerlaan rechtdoor te blijven rijden met beide lijnen.
tsov
Contacteer:

Bericht door tsov »

Volgens mij had het ook met omlooptijden te maken. Anders zou je ergens een hele lange of hele korte kering krijgen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
n-evo

Bericht door n-evo »

Met 9 tramlijnen is wel iets aan de hand dus dan kan zo’n omwisseling van eindpunten er ook nog wel bij. :p

Er staat ook weer een tram 23 Station RAI - Amstelstation in de lijst maar kan niet direct het bijhorende bericht onder omleidingen vinden.
Laatst gewijzigd door n-evo op wo 25 jun 2025, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
ITF

Bericht door ITF »

Tram 23 is de metrovervangende tramlijn tussen station RAI en station Amstel tijdens de afsluiting van het traject Station Zuid - Spaklerweg / Van der Madeweg. Gek genoeg is er dus geen rail verbinding van het GVB tussen station Zuid en RAI, want lijn 51 is ingekort tot Isolatorweg - Station Zuid en lijn 50 rijdt helemaal niet. Vanaf Station Zuid rijden er wel pendelbussen naar Overamstel en de Spaklerweg. Vijfde kopje op deze pagina.
Laatst gewijzigd door ITF op wo 25 jun 2025, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
MetroRET

Bericht door MetroRET »

*metrovervangende tramlijn :Y
ITF

Bericht door ITF »

-0- _O-
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Wordt 51 dan doorgekoppeld aan de Noord-Zuid, of gaat dat niet?
ITF schreef: wo 25 jun 2025, 20:29 Vanaf Station Zuid rijden er wel pendelbussen naar Overamstel en de Spaklerweg.
Volgens de website is dat vanaf Amstel, niet Zuid.
Bemined

Bericht door Bemined »

Dionysusnu schreef: wo 25 jun 2025, 21:58 Wordt 51 dan doorgekoppeld aan de Noord-Zuid, of gaat dat niet?
Dat gaat niet, er liggen alleen wissels om vanaf de NZ-Lijn sporen te Zuid richting Rai te rijden maar niet om vanaf de buitenste sporen de tunnel in te kunnen.
ITF

Bericht door ITF »

Ooh ja inderdaad, maar dan is er dus geen goede verbinding meer tussen de stations ten westen van Station Zuid enerzijds en alles ten oosten van Overamstel. Want komende vanaf bijvoorbeeld de Heemstedestraat, moeten reizigers eerst op Station Zuid overstappen op de trein naar de RAI en dan de tram naar Amstel. Of vanaf de Heemstedestraat via Zuid naar Duivendrecht (of Bijlmer ArenA) om dan verder te gaan richting Gein. Was het niet handiger geweest om tram 25 tijdelijk door te trekken naar het Amstelstation, zodat er een soort van alternatief is? Of de pendelbussen vanaf Overamstel door laten rijden naar Zuid?
n-evo

Bericht door n-evo »

Lijn 25 rijdt met gekoppelde trams dus dat gaat niet zomaar. Je hebt dan een veel langere lijn 25 én een spitstram nodig in Amstelveen om de enkele trams mee op te vangen. Daar zal wel niet op tijd genoeg personeel voor zijn.
tsov
Contacteer:

Bericht door tsov »

Tegelijkertijd is bovendien de Parnassusweg dicht, dus tram 25 komt ook niet op Station Zuid...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
n-evo

Bericht door n-evo »

Dan wordt het idd nog lastiger.
ITF

Bericht door ITF »

Dan is het eigenlijk juist handiger; want dan kun je vanuit oostelijke richting op Station Zuid keren. En dan vanaf Station Zuid tramlijn 23 via de route van lijn 5 en 12 naar het Amstelstation te laten rijden.
Plaats reactie