Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 7013
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ook de wel 120 meter lange stations zijn lang niet allemaal voor geoptimaliseerd om die ruimte efficiënt te benutten met als risico dat je ongelijkmatige spreiding krijgt waardoor 9x per uur met 120 meter effectief vollere metro's kan opleveren dan 12x per uur met 90 meter.
Aan de andere kant, op de A- en B-lijn is nu geen enkele uitbreiding voorzien en op de C-lijn is het nog onzeker of men de optie af gaat nemen. Ook is het niet ondenkbaar dat het werven van personeel over 5 jaar nog steeds moeizaam verloopt, zeker als het aantal gebroken diensten toeneemt doordat de frequentie alleen in de spits verhoogd wordt. Investeren in langere voertuigen, eventueel in combinatie met perronverlengingen en/of routewijzigingen (Binnenhof - De Akkers is waarschijnlijk makkelijker te verlengen tot 120 meter dan De Terp - De Akkers) zou er dus tot kunnen leiden dat frequentieverhoging uitgesteld kan worden wat kosten bespaard en waardoor er minder extra personeel nodig is.
Een tussenvorm, voertuigen van zo'n 100 meter, zou mogelijk zelfs zonder perronverlengingen kunnen als de voertuigen voorzien worden van selectieve deurbediening waarbij op de kortere haltes de voorste en/of achterste deur gesloten kunnen blijven.
Aan de andere kant, op de A- en B-lijn is nu geen enkele uitbreiding voorzien en op de C-lijn is het nog onzeker of men de optie af gaat nemen. Ook is het niet ondenkbaar dat het werven van personeel over 5 jaar nog steeds moeizaam verloopt, zeker als het aantal gebroken diensten toeneemt doordat de frequentie alleen in de spits verhoogd wordt. Investeren in langere voertuigen, eventueel in combinatie met perronverlengingen en/of routewijzigingen (Binnenhof - De Akkers is waarschijnlijk makkelijker te verlengen tot 120 meter dan De Terp - De Akkers) zou er dus tot kunnen leiden dat frequentieverhoging uitgesteld kan worden wat kosten bespaard en waardoor er minder extra personeel nodig is.
Een tussenvorm, voertuigen van zo'n 100 meter, zou mogelijk zelfs zonder perronverlengingen kunnen als de voertuigen voorzien worden van selectieve deurbediening waarbij op de kortere haltes de voorste en/of achterste deur gesloten kunnen blijven.
-
- Berichten: 4302
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het materieelpark is nu ook niet homogeen en ik vraag me af of dat uberhaupt echt nodig is. Eigenlijk wil je geen SG3 op lijn D vanwege de beperktere capaciteit dus dan zou die met de nieuwe MG3 kunnen gaan rijden, en hou je de SG3-stellen op de lijnen met bovenleiding. Op lijn C speelt het probleem minder.
Als lijn C ook gewoon 120 meter kan hebben, dan is het alleen maar voordelig en hoeft de frequentie niet verhoogd te worden de komende tijd aangezien de capaciteit op het drukste gedeelte van de lijn, de "Stammstrecke" ook meteen verhoogd wordt.
Als lijn C ook gewoon 120 meter kan hebben, dan is het alleen maar voordelig en hoeft de frequentie niet verhoogd te worden de komende tijd aangezien de capaciteit op het drukste gedeelte van de lijn, de "Stammstrecke" ook meteen verhoogd wordt.
- Suus
- Berichten: 52201
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik ga er eigenlijk vanuit dat het nieuwe materieel SG6 gaat heten, of als het deelbaar is SG3/1.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Of gewoon S6, ik denk niet dat de G van geleding echt nog veel betekenis heeft. Het lijkt me sterk dat er ooit nog metro’s zonder geleding naar Rotterdam komen.
-
- Berichten: 7013
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Of SG5 als het geen jacobsdraaistellen worden en de bakken dus langer worden.
Je zult waarschijnlijk op één lijn wel een gemengde inzet houden want het zal nooit exact uitkomen qua aantal stellen.hauptbahnhof schreef: ↑vr 27 jun 2025, 18:49Het materieelpark is nu ook niet homogeen en ik vraag me af of dat uberhaupt echt nodig is. Eigenlijk wil je geen SG3 op lijn D vanwege de beperktere capaciteit dus dan zou die met de nieuwe MG3 kunnen gaan rijden, en hou je de SG3-stellen op de lijnen met bovenleiding.
- Suus
- Berichten: 52201
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat zou pas écht een breuk met zestig jaar metrogeschiedenis zijn, want de RET heeft altijd jacobsdraaistellen gebruikt bij de metro.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4302
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik bedoelde eigenlijk MG6 maar heb MG3 geschreven. Maar het zal idd een SG6 worden als we de plannen goed interpreteren en anders N(ieuwe)SG3

Dat gebeurt nu ook al denk ik? Dus als het goed is verandert er niks.Je zult waarschijnlijk op één lijn wel een gemengde inzet houden want het zal nooit exact uitkomen qua aantal stellen.
-
- Berichten: 468
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Is het de bedoeling dat de nieuwe metro's alleen 3e rail krijgen of ook een pantograaf?
-
- Berichten: 7013
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Pantograaf is sowieso nodig, je kunt geen 46 metro's kwijt op alleen de lijnen C en D. Wel was nog onzeker of ze ZUB zouden krijgen, aangezien ZUB over enkele jaren vervangen wordt en er in principe voldoende RSG3/SG3/HSG3 is voor zowel lijn B als E ook na de frequentieverhoging. Op de lijnen A, C en D kun je ook materieel met topsnelheid van 80km/u inzetten mocht dat beter uitkomen met de aanbesteding.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6604
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dit van de 174 is wel echt top om vanaf station Noord bij de metro te komen
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: wo 03 jul 2024, 22:47
- Locatie: Rotterdam Bloemhof
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Nog meer wijzigingen (in het kader van 30 km/uur):
-Lijn 38 blijft in de spitsuren in Crooswijk 2x/u rijden i.p.v. 3x/u.
-Lijn 42 blijft in de ochtendspits 5x/u en in de middagspits 4x/u
rijden i.p.v. resp. 6x/u en 5x/u.
-Lijnen 61 en 62 blijven in de daluren 2x/u rijden i.p.v. 3x/u.
-Lijn 66 blijft in de middagspits 6x/u rijden i.p.v. 8x/u.
-Lijn 71 gaat i.t.t. het voorstel in Vervoerplan 2026 niet in de
spitsuren rijden. Lijn 72 rijdt wel in de spitsuren.
-Lijn 76 blijft in de daluren 4x/u rijden i.p.v. 5x/u.
-Lijn 83 opheffen tussen 18 en 20u (lijn 183 rijdt dan 2x/u).
-Lijn 38 blijft in de spitsuren in Crooswijk 2x/u rijden i.p.v. 3x/u.
-Lijn 42 blijft in de ochtendspits 5x/u en in de middagspits 4x/u
rijden i.p.v. resp. 6x/u en 5x/u.
-Lijnen 61 en 62 blijven in de daluren 2x/u rijden i.p.v. 3x/u.
-Lijn 66 blijft in de middagspits 6x/u rijden i.p.v. 8x/u.
-Lijn 71 gaat i.t.t. het voorstel in Vervoerplan 2026 niet in de
spitsuren rijden. Lijn 72 rijdt wel in de spitsuren.
-Lijn 76 blijft in de daluren 4x/u rijden i.p.v. 5x/u.
-Lijn 83 opheffen tussen 18 en 20u (lijn 183 rijdt dan 2x/u).
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: wo 03 jul 2024, 22:47
- Locatie: Rotterdam Bloemhof
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Update dienstregeling
Vakantiedienst van 21 juli tot en met 31 augustus
De RET rijdt vanaf maandag 21 juli volgens de vakantiedienst. Dit betekent aangepaste vertrektijden en frequenties voor diverse bus-, tram- en metrolijnen.
Metro
Op werkdagen overdag en zaterdag overdag rijden er minder metro’s. In de avond en op zondag blijft de frequentie hetzelfde. Metro B rijdt dagelijks tussen 11:00 en 19:00 vier keer per uur naar Hoek van Holland Strand.
Tram
Op werkdagen overdag rijden er minder trams op lijn 1/11, 3, 5 en 7. In de avond en het weekend blijft de frequentie hetzelfde.
Bus
Bij diverse lijnen rijden er overdag en/of in de avond minder bussen. De volgende lijnen rijden minder vaak:
Deze lijnen rijden overdag 1x per uur:
31, 51, 63, 64, 126, 145 (Drievliet-Dordrecht), 174, 567, 602, 603, 606, 607, 608, 609.
Deze lijn rijdt overdag buiten de spits 1x per uur:
40.
Deze lijnen rijden in de avond 1x per uur:
35, 61, 62, 77.
Deze lijnen rijden overdag 2x per uur:
67, 69, 71.
Deze lijnen rijden in de avond 2x per uur:
66, 68, 70.
Buurtbus
Vanaf 21 juli krijgt buurtbus 607 in Capelle een nieuwe route:
- Buurtbus 607 rijdt niet meer via Capelle Centrum.
- De haltes Rembrandtsingel, Meeuwensingel en Kerklaan vervallen.
- Er komt een nieuwe halte bij het metrostation Slotlaan.
(De lijnen 66, 68 en 70 rijden toch ook op dit moment maar 2x/uur ‘s-avonds
? )
Vakantiedienst van 21 juli tot en met 31 augustus
De RET rijdt vanaf maandag 21 juli volgens de vakantiedienst. Dit betekent aangepaste vertrektijden en frequenties voor diverse bus-, tram- en metrolijnen.
Metro
Op werkdagen overdag en zaterdag overdag rijden er minder metro’s. In de avond en op zondag blijft de frequentie hetzelfde. Metro B rijdt dagelijks tussen 11:00 en 19:00 vier keer per uur naar Hoek van Holland Strand.
Tram
Op werkdagen overdag rijden er minder trams op lijn 1/11, 3, 5 en 7. In de avond en het weekend blijft de frequentie hetzelfde.
Bus
Bij diverse lijnen rijden er overdag en/of in de avond minder bussen. De volgende lijnen rijden minder vaak:
Deze lijnen rijden overdag 1x per uur:
31, 51, 63, 64, 126, 145 (Drievliet-Dordrecht), 174, 567, 602, 603, 606, 607, 608, 609.
Deze lijn rijdt overdag buiten de spits 1x per uur:
40.
Deze lijnen rijden in de avond 1x per uur:
35, 61, 62, 77.
Deze lijnen rijden overdag 2x per uur:
67, 69, 71.
Deze lijnen rijden in de avond 2x per uur:
66, 68, 70.
Buurtbus
Vanaf 21 juli krijgt buurtbus 607 in Capelle een nieuwe route:
- Buurtbus 607 rijdt niet meer via Capelle Centrum.
- De haltes Rembrandtsingel, Meeuwensingel en Kerklaan vervallen.
- Er komt een nieuwe halte bij het metrostation Slotlaan.
(De lijnen 66, 68 en 70 rijden toch ook op dit moment maar 2x/uur ‘s-avonds

- Busseninportland
- Berichten: 414
- Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
- Locatie: Rhoon Portland
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Alleen lijn 70 rijd in de avond tot ongeveer 22:00 3x per uur. De andere lijnen rijden al 2x per uur in de avond.
-
- Berichten: 838
- Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
- Locatie: Roffa
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wat is de reden van deze wijzinging? Ik snap niet waarom Capelle Centrum niet zou worden weggehaald als stop met de metro en de Koperwiekatroffa010 schreef: ↑zo 29 jun 2025, 22:36 Update dienstregeling
Buurtbus
Vanaf 21 juli krijgt buurtbus 607 in Capelle een nieuwe route:
- Buurtbus 607 rijdt niet meer via Capelle Centrum.
- De haltes Rembrandtsingel, Meeuwensingel en Kerklaan vervallen.
- Er komt een nieuwe halte bij het metrostation Slotlaan.
PSA: Links gaan, rechts staan
-
- Berichten: 7013
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Van 11 t/m 30 augustus zijn er blijkbaar weer werkzaamheden op de Laan op Zuid, tramlijn 3 rijdt niet, tramlijn 5 wordt ingekort tot Carnisselande - Maashaven en tramlijn 2 rijdt door naar Beverwaard. Er rijdt een pendelbus 703 tussen Keizerswaard en Wilhelminaplein.
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: di 27 feb 2018, 19:59
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
In principe klopt het bericht vanuit de RET niet, want de halte Capelle Centrum wordt nog wel aangedaan alleen wordt er vanaf Capelsebrug eerst via metrostation Slotlaan en het IJsselland Ziekenhuis gereden. Aangezien de route van de buurtbus vanuit 's-Gravenland dan een stuk langer wordt richting Capelle Centrum is dit eigenlijk geen logische optie meer aangezien lijn 383 wel direct rijdt.
Let op: links uitstappen!
-
- Berichten: 7013
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Men heeft het expliciet over lijn 607 dus dat klopt, het andere deel van de route valt onder lijn 606. Wel is de lijst met vervallen haltes incompleet.
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: wo 03 jul 2024, 22:47
- Locatie: Rotterdam Bloemhof
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het bericht van de RET klopt sowieso niet. Er wordt aangegeven dat de buslijnen 66 en 68 ‘s-avonds 2x/uur gaan rijden, terwijl dat al sinds corona (begin 2021) al zo is. Ook wordt er aangegeven dat de buslijnen 67, 69, 71 overdag 2x/uur gaan rijden, terwijl er op dit moment ook gewoon 2x/uur gereden wordt.
Of het kan ook zijn dat de RET verwacht te kunnen opschalen op deze lijnen die er genoemd worden na de zomervakantie.
De frequentieverlagingen op lijn 8 en 76 wordt dan weer niet genoemd.
Of het kan ook zijn dat de RET verwacht te kunnen opschalen op deze lijnen die er genoemd worden na de zomervakantie.
De frequentieverlagingen op lijn 8 en 76 wordt dan weer niet genoemd.
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: wo 14 jul 2010, 09:35
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Werkzaamheden zijn op de Erasmusbrug en het Wilhelminaplein en duren t/m 14 september.Bemined schreef: ↑ma 30 jun 2025, 11:41 Van 11 t/m 30 augustus zijn er blijkbaar weer werkzaamheden op de Laan op Zuid, tramlijn 3 rijdt niet, tramlijn 5 wordt ingekort tot Carnisselande - Maashaven en tramlijn 2 rijdt door naar Beverwaard. Er rijdt een pendelbus 703 tussen Keizerswaard en Wilhelminaplein.
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: di 27 feb 2018, 19:59
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Maar dan klopt het nogsteeds niet dat 607 niet meer langs Capelle Centrum zou komen. In principe worden de 606 en 607 gewoon samengevoegd met een kleine wijziging in de route van 607.
Let op: links uitstappen!
-
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Op 25 en 26 juli zijn er flinke werkzaamheden wijzigingen voor de trams vanwege het zomercarnaval.
Op 25 juli worden trams 1, 3 en 11 omgeleid via de Lijnbaan.
Op 26 juli zijn er meer wijzigingen. Trams 4 en 8 rijden dan via Centraal naar Diergaarde Blijdorp en v.v. Tram 5 rijdt vanaf de Erasmusbrug via Vasteland naar Spangen (dus komt niet langs Centraal). Naar Heemraadsplein rijden geen trams die dag. Tram 6 blijft naar Oostplein rijden. Tram 7 rijdt vanaf Woudestein de normale route tot Boezemstraat, gaat dan linksaf naar Zaagmolenbrug en rijdt via Oostplein naar De Esch (eigenlijk dus een grote lusroute). Trams 1 en 11 zijn die dag ingekort tot Centraal. Tram 3 is dan ingekort tot Wilhelminaplein.
Op 25 juli worden trams 1, 3 en 11 omgeleid via de Lijnbaan.
Op 26 juli zijn er meer wijzigingen. Trams 4 en 8 rijden dan via Centraal naar Diergaarde Blijdorp en v.v. Tram 5 rijdt vanaf de Erasmusbrug via Vasteland naar Spangen (dus komt niet langs Centraal). Naar Heemraadsplein rijden geen trams die dag. Tram 6 blijft naar Oostplein rijden. Tram 7 rijdt vanaf Woudestein de normale route tot Boezemstraat, gaat dan linksaf naar Zaagmolenbrug en rijdt via Oostplein naar De Esch (eigenlijk dus een grote lusroute). Trams 1 en 11 zijn die dag ingekort tot Centraal. Tram 3 is dan ingekort tot Wilhelminaplein.
Laatst gewijzigd door Dionysusnu op ma 30 jun 2025, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: wo 03 jul 2024, 22:47
- Locatie: Rotterdam Bloemhof
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Komt vanwege het zomercarnaval 

-
- Berichten: 7013
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
606 en 607 zijn in de reisinformatie twee verschillende lijnen ondanks dat ze doorgekoppeld zijn. Op zich ook wel handig want tussen het IJsselland Ziekenhuis en halte Wingerd rijden ze dezelfde route, daarna gaat lijn 606 linksaf richting Capelle Centrum en lijn 607 rechtdoor richting Slotlaan.
-
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Oh, dat verklaart

-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: di 27 feb 2018, 19:59
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Bedoel je de huidige lijnen 606 en 607? Want na de wijziging blijft alleen lijnnummer 607 over.Bemined schreef: ↑ma 30 jun 2025, 12:56 606 en 607 zijn in de reisinformatie twee verschillende lijnen ondanks dat ze doorgekoppeld zijn. Op zich ook wel handig want tussen het IJsselland Ziekenhuis en halte Wingerd rijden ze dezelfde route, daarna gaat lijn 606 linksaf richting Capelle Centrum en lijn 607 rechtdoor richting Slotlaan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], omaylie, Semrush [Bot] en 8 gasten