Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40669
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Komisch dan dat als je je reis in de app plant er voor Nijmegen - 's-Hertogenbosch alleen adviezen per NS bus uit komen.
Arnhem - 's-Hertogenbosch komt wel via Utrecht uit de planner, maar daar had je de 3100 niet voor hoeven versnellen: de overstap is nu 5 minuten (aankomst .20/.50) en voor volgende week krijg ik met stop op De Klomp precies dezelfde aankomsttijd in Utrecht uit de planner)
Arnhem - 's-Hertogenbosch komt wel via Utrecht uit de planner, maar daar had je de 3100 niet voor hoeven versnellen: de overstap is nu 5 minuten (aankomst .20/.50) en voor volgende week krijg ik met stop op De Klomp precies dezelfde aankomsttijd in Utrecht uit de planner)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 6985
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
De aanpassing is dan ook voor richting Arnhem, richting 's-Hertogenbosch is juist de 3500 aangepast.
-
- Berichten: 2076
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Althans, de aanpassing is in beide richtingen, maar de vertrektijd uit Arnhem is juist later, waardoor de aankomsttijd in Utrecht inderdaad gelijk blijft.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40669
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Hmm, 1 minuut later uit Utrecht en 2 minuten eerder dan normaal in Arnhem. Daar lijkt toch nog wel een stop op De Klomp tussen te passen.
Het is nou ook weer niet zo dat je met 1 minuut later in Arnhem aankomen gelijk in de problemen zit met keringen. En met kruisende treinen al helemaal niet.
Het is nou ook weer niet zo dat je met 1 minuut later in Arnhem aankomen gelijk in de problemen zit met keringen. En met kruisende treinen al helemaal niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- AppleMoose
- Berichten: 6235
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Knap dat je op basis van één ervaring deze conclusie kunt trekken 

En blandning av sött och salt.
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
-
- Berichten: 7290
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Minimaal 4 minuten is de keertijd bij kopmaken, onafhankelijk van het materieel. Als je dat zonder wisselmachinist wilt, is het bij één stel VIRM al 6 minuten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10229
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Het valt mij op dat sinds een tijdje de routes van NS-bussen staan uitgetekend in de ovinfo-app. Beter dan een rechte lijn tussen de stations in elk geval! 

Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40669
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Wat je dus nog red, want met 1 minuut later in Arnhem heb je er nog 5 minuten voor. En bij mijn weten gebeurt het keren daar met wisselmachinist.
Het blijkt gewoon uit de dienstregeling, niet uit een ervaring. Als je met één minuut later uit Utrecht en overslaan van De Klomp 2 minuten eerder in Arnhem bent dan kost de stop op De Klomp overduidelijk 3 minuten rijtijd (en dus 1 minuut latere aankomst in Arnhem als je wel op De Klomp stopt)AppleMoose schreef: ↑vr 27 jun 2025, 18:10 Knap dat je op basis van één ervaring deze conclusie kunt trekken![]()
Tussen aankomst van de 3100 uit Den Haag op spoor 8 in Arnhem en vertrek naar Nijmegen vertrekt er één andere trein aan de westkant van Arnhem. Dat is de 3100 naar Den Haag van spoor 11 die dus niet kruist met de aankomst uit Utrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Er wordt op Arnhem ook gekeerd zonder wisselmachinist.
Anderzijds je kan het kopmaken zo krap maken als je wilt in de planning, dan niet zeuren dat kleine vertragingen er niet meer uit te halen zijn.
-
- Berichten: 7290
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
In de basis wordt er vaak gekeerd zonder wisselmachinist in Arnhem, maar alleen bij enkele stellen en alleen als het dagplan niet zo gepland is dat de kering onder de normtijden zit.
In de jaardienst wordt zoveel mogelijk een minimale keertijd van 4 minuten aangehouden en als het kan langer.
FLIRT en SNG kennen dan een norm van 2 minuten met wisselmachinist
ICM, VIRM en DDZ 3 minuten
ICNG 4 minuten
Traxx 5 minuten
Heb je geen wisselmachinist worden de keertijden al snel langer op basis van de treinsamenstellingen:
In de jaardienst wordt zoveel mogelijk een minimale keertijd van 4 minuten aangehouden en als het kan langer.
FLIRT en SNG kennen dan een norm van 2 minuten met wisselmachinist
ICM, VIRM en DDZ 3 minuten
ICNG 4 minuten
Traxx 5 minuten
Heb je geen wisselmachinist worden de keertijden al snel langer op basis van de treinsamenstellingen:
- Spoiler: show
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13770
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
- Locatie: Utrecht
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Gisteren stopte ook weer eens de 4900 in Hollandsche Rading, om een korte kering in Hilversum van de 5700 mogelijk te maken (die kon daardoor Hollandsche Rading overslaan). Die constructie is alleen zo fragiel dat het kleine vertragingen regende. 4954 stopte hierdoor niet op Utrecht Overvecht en Hilversum Sportpark, maar wel op Hollandsche Rading.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
-
- Berichten: 7290
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik bedenk ze niet.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Heb me effe in de materie verdiept, wat moet een machinist in die twee minuten doen ?
- lopen naar de cabine
- sleutel in slot, deur cabine openen en sluiten
- instappen
- tas neerzetten
- jas uitdoen en ophangen
- tablet pakken (bij SLT)
- tablet aanzetten en instellen op route
- GSMR instellen
- portofoontest doen met conducteur
- aanwezigheid veiligheidsmiddelen controleren
- contactsleutel plaatsen in trein
- wachten tot trein is opgestart
- storingsinfo doornemen en er naar handelen.
- treinleiding ontluchten en opnieuw vullen
- indien noodzakelijk: remproeven doen
- indien noodzakelijk: dodeman test doen
- frontseinen stand normaal buiten controleren
- frontseinen stand dimmen buiten controleren
- sluitseinen voorzijde controleren
- cabinestoel juist instellen op lichaamsbouw
- voetenplaat instellen op lichaamsbouw
- cabineruit eventueel reinigen
En dan te bedenken dat er ook nog machinisten dienst doen met een onervaren aspirant, welke dit ook nog moet doen binnen de normtijden, incl uitleg en leermoment.
- lopen naar de cabine
- sleutel in slot, deur cabine openen en sluiten
- instappen
- tas neerzetten
- jas uitdoen en ophangen
- tablet pakken (bij SLT)
- tablet aanzetten en instellen op route
- GSMR instellen
- portofoontest doen met conducteur
- aanwezigheid veiligheidsmiddelen controleren
- contactsleutel plaatsen in trein
- wachten tot trein is opgestart
- storingsinfo doornemen en er naar handelen.
- treinleiding ontluchten en opnieuw vullen
- indien noodzakelijk: remproeven doen
- indien noodzakelijk: dodeman test doen
- frontseinen stand normaal buiten controleren
- frontseinen stand dimmen buiten controleren
- sluitseinen voorzijde controleren
- cabinestoel juist instellen op lichaamsbouw
- voetenplaat instellen op lichaamsbouw
- cabineruit eventueel reinigen
En dan te bedenken dat er ook nog machinisten dienst doen met een onervaren aspirant, welke dit ook nog moet doen binnen de normtijden, incl uitleg en leermoment.
-
- Berichten: 7290
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Het is de minimale tijd, in de praktijk wordt er zelden een keertijd van 2 minuten gepland omdat dit de robuustheid uit de dienstregeling haalt (ondanks de rijtijdspeling van (in de meeste gevallen 8%). Maar als het echt niet anders kan zal het een keer voor kunnen komen, maar meestal zorgt men ervoor dat dezelfde machinist de kering kan doen.
Daarbij moet overigens wel gezegd worden dat de tablet een hulpmiddel is een geen verplicht item is om te gebruiken tijdens het rijden. De sluitseinen kun je natuurlijk al controleren voordat je instapt. Maar goed het is allemaal ooit een keer door iemand berekend (ik vind zelf 2 minuten ook erg krap).
Daarbij moet overigens wel gezegd worden dat de tablet een hulpmiddel is een geen verplicht item is om te gebruiken tijdens het rijden. De sluitseinen kun je natuurlijk al controleren voordat je instapt. Maar goed het is allemaal ooit een keer door iemand berekend (ik vind zelf 2 minuten ook erg krap).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Mooi voorbeeld is dan Uitgeest, treinserie 4000.
Na een flinke rit vanuit Rotterdam met SLT10 keren in 6 minuten, ook vandaag weer, zie de dienstregeling.
Dit is planmatig dus al minder dan de minimale normtijd van 6,5 minuten.
Een tablet is niet zo vrijblijvend als het geschreven staat. Maar een aspirant machinist op examenrit zonder gebruik tablet gaat het niet halen. Ook wordt het gebruik tablet besproken in de functioneringsgesprekken. Verder ga je dan dus al tornen aan de regelgeving om de krappe keertijden toch net wel te kunnen halen.
Na een flinke rit vanuit Rotterdam met SLT10 keren in 6 minuten, ook vandaag weer, zie de dienstregeling.
Dit is planmatig dus al minder dan de minimale normtijd van 6,5 minuten.
Een tablet is niet zo vrijblijvend als het geschreven staat. Maar een aspirant machinist op examenrit zonder gebruik tablet gaat het niet halen. Ook wordt het gebruik tablet besproken in de functioneringsgesprekken. Verder ga je dan dus al tornen aan de regelgeving om de krappe keertijden toch net wel te kunnen halen.
-
- Berichten: 7290
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Uitgeest is het vertrek om ××:18:18 en ××:48:18 gepland. Je mist dus 1 tiende in de keertijd die dus 6,3 is. Daarbij moet gezegd worden dat 6,5 een afronding is (die altijd naar boven gaat bij deze normen). Aangezien er zoveel mogelijk een aankomst en vertrek op de hele en halve minuut gepland wordt bij knooppunten en vertrekken/Aankomsten op begin- en eindpunten houden we meestal deze aan. De norm voor SLT-10 is zonder afronding 6,1 minuten. Daardoor zijn er 12 seconden extra in de keertijd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Dus maar liefst 12 seconden over ! Nou dat geeft wel mooi de huidige planning en werkdruk aan. Er moet echt niets fout gaan, bv een reiziger welke iets vraagt of even snel een plasje moeten doen na 21 keer stoppen en bijna 2 uur rijden.
Bedankt voor de uitleg.
Bedankt voor de uitleg.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13770
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
- Locatie: Utrecht
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
In de normtijden zelf zit ook buffer. Niemand heeft er iets aan om een dienstregeling te plannen die bij voorbaat niet haalbaar is.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: wo 21 mei 2025, 21:04
- Locatie: Amsterdam/Diemen
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Bij intercity van Den Helder naar Nijmegen is de keer tijd bij Arnhem centraal 5 minuten
Ik zit zelf 3 tot 4 keer per week in de trein vanuit Amsterdam Centraal en ik heb een YouTube kanaal
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: zo 14 okt 2018, 17:18
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Vandaag was er een oponthoud door een aanrijding met een persoon. De evacuatietrein was er vrij snel. Ook de infovoorziening was top. De evacuatie verliep vrij vlot met twee rolstoelen. Weinig wanklank bij de reizigers. Top gereageerd door NS personeel en Pro rail.
-
- Berichten: 7290
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Dat verschilt nogal, het is afhankelijk van het stoppatroon van de 3000 en die wisselt nog wel eens. Hetzelfde ook bij de kering van de 3100 in Arnhem richting Nijmegen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: wo 21 mei 2025, 21:04
- Locatie: Amsterdam/Diemen
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Klopt het ligt ook vaak aan de dienstregeling
Ik zit zelf 3 tot 4 keer per week in de trein vanuit Amsterdam Centraal en ik heb een YouTube kanaal
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Tomas en 9 gasten