Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
rvdborgt
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door rvdborgt »

Matt schreef: do 03 jul 2025, 12:43 Compensatie bij vertraging wordt echter altijd per ticket berekend.
Per overeenkomst. Hoeveel overeenkomsten je hebt, dat hangt van een aantal factoren af. Standaard is dat je per geboekte reis 1 overeenkomst krijgt, maar de verkoper kan dat opsplitsen onder bepaalde voorwaarden. Maar meerdere tickets onder 1 overeenkomst is in principe dus mogelijk.
Voor dit geval, dat een beetje anders is, hangt het ervan af wat de NMBS zijn zijn voorwaarden precies heeft beschreven.
Matt
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Matt »

Klopt. Een overeenkomst kan zijn:
  • een ticket voor één specifieke trein - voorbeeld: Amsterdam-Parijs met Eurostar
  • een doorgaand ticket voor meerdere treinen - voorbeeld: NVS-ticket Haarlem-Amsterdam-München-Innsbruck met IC, ICE en Railjet.
  • meerdere tickets die samen één overeenkomst vormen - voorbeeld: Amsterdam-Brussel-Londen met 2x Eurostar
Stel, je boekt een reis van Haarlem naar Marseille met NS intercity, Eurostar en TGV. Dit zijn allemaal aparte tickets en ook aparte vervoersovereenkomsten. Als bijvoorbeeld de Eurostar vertraging heeft, dan heb je alleen recht op compensatie voor het ticket van de Eurostar.

Boek je een reis van Haarlem naar Innsbruck met IC, ICE en RJ dan heb je één doorgaand ticket en ook één vervoersovereenkomst. Bij vertraging heb je recht op compensatie over het hele traject van Haarlem naar Innsbruck.

In het laatste voorbeeld van Amsterdam naar Londen via Brussel met 2x Eurostar heb je wel twee aparte tickets, maar ze vormen samen één overeenkomst. Heb je vertraging op de eerste Eurostar, dan heb je in dit geval ook recht op compensatie over het tweede ticket. De voorwaarde is wel dat je de hele reis in één keer hebt geboekt.

In het voorbeeld van IIVQ zijn het twee tickets die bij twee verschillende maatschappijen zijn geboekt. Er is dan dus sprake van twee verschillende vervoersovereenkomsten. Er wordt dan dus per ticket berekend of de klant recht heeft op compensatie.
IIVQ schreef: do 03 jul 2025, 15:27Waar staat dat? (Niet kritisch naar jou, maar naar de opsteller van dit document bedoeld).
Dat is geregeld in de AJC. NS en NMBS hebben afgesproken dat je bij verstoringen verder mag reizen met de volgende trein. Dit geldt ook als je twee aparte vervoersbewijzen hebt, zoals in dit geval. Zie ook een uitleg op de website van NS International: Overeenkomst voortzetting van de reis (AJC) | NS International
Ik weet overigens niet of dat ook is wat de uitleg van NMBS bedoelt. Je hebt namelijk helemaal niet één vervoersovereenkomst. Je hebt twee opeenvolgende vervoersovereenkomsten, waarmee je samen voor de hele reis een geldig ticket hebt.
rvdborgt
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door rvdborgt »

Matt schreef: do 03 jul 2025, 17:34 Stel, je boekt een reis van Haarlem naar Marseille met NS intercity, Eurostar en TGV. Dit zijn allemaal aparte tickets en ook aparte vervoersovereenkomsten. Als bijvoorbeeld de Eurostar vertraging heeft, dan heb je alleen recht op compensatie voor het ticket van de Eurostar.
Aangezien Eurostar in Nederland door NS wordt gereden, ga je bij mijn weten geen nieuwe overeenkomst aan als je hier bv. in Amsterdam overstapt op de Eurostar. Dat is immers een overstap van NS naar NS en dan is er de verplichting om een doorgaande overeenkomst te verstrekken. Pas als je van Eurostar op de TGV overstapt, heb je een 2e overeenkomst, mits bij boeking duidelijk wordt aangegeven dat dat bij jouw reis zo is.
Matt schreef: do 03 jul 2025, 17:34 In het voorbeeld van IIVQ zijn het twee tickets die bij twee verschillende maatschappijen zijn geboekt. Er is dan dus sprake van twee verschillende vervoersovereenkomsten. Er wordt dan dus per ticket berekend of de klant recht heeft op compensatie.
IIVQ schreef: do 03 jul 2025, 15:27Waar staat dat? (Niet kritisch naar jou, maar naar de opsteller van dit document bedoeld).
Dat is geregeld in de AJC. NS en NMBS hebben afgesproken dat je bij verstoringen verder mag reizen met de volgende trein. Dit geldt ook als je twee aparte vervoersbewijzen hebt, zoals in dit geval. Zie ook een uitleg op de website van NS International: Overeenkomst voortzetting van de reis (AJC) | NS International
Ik weet overigens niet of dat ook is wat de uitleg van NMBS bedoelt. Je hebt namelijk helemaal niet één vervoersovereenkomst. Je hebt twee opeenvolgende vervoersovereenkomsten, waarmee je samen voor de hele reis een geldig ticket hebt.
De AJC is een niet-afdwingbare afspraak tussen verschillende vervoerders.
Wat hier van belang is, is wat de NMBS in zijn voorwaarden heeft gezet.
iamthedutchdude
Berichten: 1809
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door iamthedutchdude »

rvdborgt schreef: do 03 jul 2025, 18:19 Aangezien Eurostar in Nederland door NS wordt gereden, ga je bij mijn weten geen nieuwe overeenkomst aan als je hier bv. in Amsterdam overstapt op de Eurostar.
Dat Eurostar het rijden in Nederland laat uitvoeren door NSI, doet niet af aan het feit dat je een vervoersovereenkomst afsluit met Eurostar, analoog aan dat je op de RE13 een vervoersovereenkomst met Eurobahn hebt maar mogelijk met TCS reist.
cassie127
Berichten: 7306
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Op de RE 13 heb je een vervoersovereenkomst met het verkeersverbond en niet met de vervoerder zelf. Daar ligt het allemaal nog weer een slag ingewikkelder.

Eurostar is en blijft de vervoerder maar heeft NS International als (om het maar even zo te noemen) onderaannemer voor de uitvoering van haar treindiensten in Nederland. Als je vóór deze trein een ticket koopt sluit je een overeenkomst af met Eurostar. Wel kun je voor de optie kiezen om een connect ticket te nemen. Deze sluit je af bij NS en is voor de aanreis naar een Eurostar station. Heb je zo'n ticket dan zijn deze twee samen wel geldig als één overeenkomst ondanks de verschillende partijen
Laatst gewijzigd door cassie127 op do 03 jul 2025, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
iamthedutchdude
Berichten: 1809
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door iamthedutchdude »

cassie127 schreef: do 03 jul 2025, 18:45 Op de RE 13 heb je een vervoersovereenkomst met het verkeersverbond en niet met de vervoerder zelf. Daar ligt het allemaal nog weer een slag ingewikkelder.
Scherp, had ik niet aan gedacht :oops:

Al illustreert ook die situatie dat de uitvoerende partij niet altijd de partij is met wie je een vervoersovereenkomst hebt...
IIVQ
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Als ik de Verordening (EU) 2021/782, artikel 12.3, lees, interpreteer ik dat als je één of meerdere tickets die van een spoorwegonderneming gekocht zijn tijdens één handelstransactie, één doorgaand ticket vormen.
Artikel 12.2 zegt dat als je meerdere tickets in één handelstransactie koopt, dat geacht worden een doorgaand ticket vormen, tenzij dat voorafgaand medegedeeld wordt. (Ik interpreteer i.c.m. artikel 12.2, dat artikel 12.1 dus alleen op niet-spoorwegondernemingen van toepassing is, dus bijv. reisagentschappen als treinreiswinkel).

De taal waarin dat gesteld is, lees ik er uit dat een "doorgaand ticket", ook al bestaat het uit meerder vervoersovereenkomsten, je de rechten hebt alsof het een doorgaande overeenkomst is, maar dat staat er niet heel expliciet.

Ik heb een uitspraak van de Oostenrijkse toezichthouder dat als twee tickets "vrijwel gelijktijdig zijn gekocht, met het duidelijke doel één doorgaande reis te vormen" dit ook gezien moet worden als een doorgaand ticket.

Beiden zijn uiteraard niet van toepassing in mijn geval.
cassie127 schreef: do 03 jul 2025, 18:45 Op de RE 13 heb je een vervoersovereenkomst met het verkeersverbond en niet met de vervoerder zelf. Daar ligt het allemaal nog weer een slag ingewikkelder.
Artikel 3 lid 6 van diezelfde verordening zegt:
“vervoerovereenkomst”: een overeenkomst tot vervoer over het spoor onder bezwarende titel of om niet tussen een spoorwegonderneming en een reiziger voor de levering van een of meer vervoerdiensten
Een vervoerovereenkomst is dus altijd met een spoorwegonderneming, niet met een Vervoersregio ofzo.
rvdborgt
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door rvdborgt »

cassie127 schreef: do 03 jul 2025, 18:45 Eurostar is en blijft de vervoerder maar heeft NS International als (om het maar even zo te noemen) onderaannemer voor de uitvoering van haar treindiensten in Nederland.
Van belang voor de reiziger is wie er als vervoerder op het ticket staat. De laatste keer dat ik een Eurostar-ticket heb gezien van/naar Nederland, was dat voor het Nederlandse trajectdeel dus niet Eurostar, maar wel degelijk NS, code 1184. Op een aansluitend ticket voor een binnenlands traject staat ook 1184, dus dat is voor de reiziger dezelfde vervoerder. Het is echter al een jaar ofzo geleden dat ik zo'n ticket heb gezien dus misschien kan iemand vertellen welke vervoerder(s) er nu op staan?
Dionysusnu
Berichten: 2117
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

IIVQ schreef: do 03 jul 2025, 19:42 Een vervoerovereenkomst is dus altijd met een spoorwegonderneming, niet met een Vervoersregio ofzo.
Waarbij spoorwegonderneming gedefinieerd is als:
„spoorwegonderneming”: iedere publiek- of privaatrechtelijke onderneming die in het bezit is van een vergunning overeenkomstig [richtlijn 2012/34/EU] en waarvan de voornaamste activiteit bestaat in het verlenen van spoorwegvervoersdiensten voor goederen en/of voor passagiers, waarbij die onderneming voor de tractie zorgt; hiertoe behoren ook ondernemingen die uitsluitend voor tractie zorgen;
Dionysusnu
Berichten: 2117
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

rvdborgt schreef: do 03 jul 2025, 19:48
cassie127 schreef: do 03 jul 2025, 18:45 Eurostar is en blijft de vervoerder maar heeft NS International als (om het maar even zo te noemen) onderaannemer voor de uitvoering van haar treindiensten in Nederland.
Van belang voor de reiziger is wie er als vervoerder op het ticket staat. De laatste keer dat ik een Eurostar-ticket heb gezien van/naar Nederland, was dat voor het Nederlandse trajectdeel dus niet Eurostar, maar wel degelijk NS, code 1184. Op een aansluitend ticket voor een binnenlands traject staat ook 1184, dus dat is voor de reiziger dezelfde vervoerder. Het is echter al een jaar ofzo geleden dat ik zo'n ticket heb gezien dus misschien kan iemand vertellen welke vervoerder(s) er nu op staan?
Waar baseer je op dat de vervoerder uitmaakt? Volgens mij is dat bij de nieuwe verordening (2021/782) niet per sé relevant.
Matt
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Matt »

cassie127 schreef: do 03 jul 2025, 18:45 Eurostar is en blijft de vervoerder maar heeft NS International als (om het maar even zo te noemen) onderaannemer voor de uitvoering van haar treindiensten in Nederland. Als je vóór deze trein een ticket koopt sluit je een overeenkomst af met Eurostar. Wel kun je voor de optie kiezen om een connect ticket te nemen. Deze sluit je af bij NS en is voor de aanreis naar een Eurostar station. Heb je zo'n ticket dan zijn deze twee samen wel geldig als één overeenkomst ondanks de verschillende partijen
Dat is dus helaas niet het geval. Een connect ticket gekocht bij NS International is een aparte vervoersovereenkomst.
NS International legt dit uit op hun website (zie voorbeeld 2): https://www.nsinternational.com/nl/tari ... eenkomsten
Etienne
Donateur
Berichten: 8519
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

Precies in de middagspits besloot er iemand te gaan spoorlopen tussen Gouda Goverwelle en Woerden. Opgeheven 2063, 2863 en 2065 vanuit Rotterdam; de 4060 mocht wel gaan rijden met 10 bakken SLT, maar bij vertrek uit Rotterdam stonden deze ram en ramvol en op Alexander hadden veel reizigers het nakijken.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
rvdborgt
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door rvdborgt »

Dionysusnu schreef: do 03 jul 2025, 19:49
rvdborgt schreef: do 03 jul 2025, 19:48 Van belang voor de reiziger is wie er als vervoerder op het ticket staat. De laatste keer dat ik een Eurostar-ticket heb gezien van/naar Nederland, was dat voor het Nederlandse trajectdeel dus niet Eurostar, maar wel degelijk NS, code 1184. Op een aansluitend ticket voor een binnenlands traject staat ook 1184, dus dat is voor de reiziger dezelfde vervoerder. Het is echter al een jaar ofzo geleden dat ik zo'n ticket heb gezien dus misschien kan iemand vertellen welke vervoerder(s) er nu op staan?
Waar baseer je op dat de vervoerder uitmaakt? Volgens mij is dat bij de nieuwe verordening (2021/782) niet per sé relevant.
In artikel 12 lid 1 staat:
EU schreef:Indien langeafstands- of regionale treinreizigersdiensten door één enkele spoorwegonderneming worden geëxploiteerd, biedt deze onderneming voor die diensten doorgaande tickets aan. Voor andere treinreizigersdiensten leveren spoorwegondernemingen alle redelijke inspanningen om doorgaande tickets aan te bieden, en zij werken daartoe samen.
De vervoerder maakt dus uit.
rvdborgt
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door rvdborgt »

iamthedutchdude schreef: do 03 jul 2025, 18:39
rvdborgt schreef: do 03 jul 2025, 18:19 Aangezien Eurostar in Nederland door NS wordt gereden, ga je bij mijn weten geen nieuwe overeenkomst aan als je hier bv. in Amsterdam overstapt op de Eurostar.
Dat Eurostar het rijden in Nederland laat uitvoeren door NSI, doet niet af aan het feit dat je een vervoersovereenkomst afsluit met Eurostar, analoog aan dat je op de RE13 een vervoersovereenkomst met Eurobahn hebt maar mogelijk met TCS reist.
TCS staat niet als vervoerder op de tickets. Ik vermoed dat als vervoerder 1080 wordt vermeld.
rvdborgt
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door rvdborgt »

Matt schreef: do 03 jul 2025, 19:56
cassie127 schreef: do 03 jul 2025, 18:45 Eurostar is en blijft de vervoerder maar heeft NS International als (om het maar even zo te noemen) onderaannemer voor de uitvoering van haar treindiensten in Nederland. Als je vóór deze trein een ticket koopt sluit je een overeenkomst af met Eurostar. Wel kun je voor de optie kiezen om een connect ticket te nemen. Deze sluit je af bij NS en is voor de aanreis naar een Eurostar station. Heb je zo'n ticket dan zijn deze twee samen wel geldig als één overeenkomst ondanks de verschillende partijen
Dat is dus helaas niet het geval. Een connect ticket gekocht bij NS International is een aparte vervoersovereenkomst.
NS International legt dit uit op hun website (zie voorbeeld 2): https://www.nsinternational.com/nl/tari ... eenkomsten
Aangezien NS bij mijn weten de vermelde vervoerder is voor reizen met de Nightjet, rammelt dat voorbeeld nogal. Idem voor het voorbeeld richting het zuiden. Maar NS wacht liever af tot iemand daar een uitspraak over uitlokt, en poeiert tot die tijd vele reizigers af, wat uiteraard een hoop centen scheelt.
Dionysusnu
Berichten: 2117
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

rvdborgt schreef: do 03 jul 2025, 20:09 In artikel 12 lid 1 staat:
EU schreef:Indien langeafstands- of regionale treinreizigersdiensten door één enkele spoorwegonderneming worden geëxploiteerd, biedt deze onderneming voor die diensten doorgaande tickets aan. Voor andere treinreizigersdiensten leveren spoorwegondernemingen alle redelijke inspanningen om doorgaande tickets aan te bieden, en zij werken daartoe samen.
De vervoerder maakt dus uit.
Aha, is de vervoerder op het kaartje altijd wie de vergunning heeft? (Aangezien dat is hoe spoorwegonderneming wordt gedefinieerd in de verordening)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52167
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Willemsspoortunnel ging ergens rond 20:00 dicht vanwege brandalarm, heropening lijkt rond 20:30 te zijn geweest, maar ja, toen was het leed al geschied.

De EC werd al in Breda opgeheven. Daarna maar even een snelle analyse van de situatie gemaakt:
20:23 IC naar Den Haag Centraal opgeheven
20:39 Sprinter naar Dordrecht beetje vertraging
20:44 ICD Amersfoort Schothorst stond als rijdend, maar het eraan gekoppelde materieel verscheen op treinposities ten noorden van Rotterdam Centraal.
20:53 IC naar Den Haag Centraal opgeheven, was al wel onderweg naar Tilburg.
21:09 Sprinter naar Dordrecht opgeheven
21:23 IC naar Den Haag Centraal had nu al +10

Ben maar in de sprinter naar Dordrecht gesprongen, die na vertrektijd nog een spoorwijziging kreeg. Voordat die ellende in Breda is opgelost ben ik hopelijk al Barendrecht voorbij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Matt
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Matt »

rvdborgt schreef: do 03 jul 2025, 20:15 Aangezien NS bij mijn weten de vermelde vervoerder is voor reizen met de Nightjet, rammelt dat voorbeeld nogal. Idem voor het voorbeeld richting het zuiden. Maar NS wacht liever af tot iemand daar een uitspraak over uitlokt, en poeiert tot die tijd vele reizigers af, wat uiteraard een hoop centen scheelt.
Wie de vervoerder van een specifieke trein is maakt eigenlijk niets uit voor de reizigersrechten wat betreft compensatie en annulering. In Frankrijk worden de meeste treinen door SNCF gereden, maar daar is elke trein een apart ticket en ook (meestal) een aparte vervoersovereenkomst. Het voorbeeld met de nightjet gaat daarnaast ook niet op omdat een intercity wordt uitgevoerd door NS Reizigers, terwijl de nightjet wordt uitgevoerd door NS International / ÖBB.
rvdborgt
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door rvdborgt »

Matt schreef: do 03 jul 2025, 21:55 Wie de vervoerder van een specifieke trein is maakt eigenlijk niets uit voor de reizigersrechten wat betreft compensatie en annulering. In Frankrijk worden de meeste treinen door SNCF gereden, maar daar is elke trein een apart ticket en ook (meestal) een aparte vervoersovereenkomst.
Zo werkt dat dus juist niet, aangezien de herziene EU-verordening verplichtingen oplegt over doorgaande tickets. Dezelfde vervoerder betekent verplicht een doorgaand ticket ( = 1 overeenkomst), zie artikel 12 lid 1. De SNCF heeft daarvoor ook zijn voorwaarden aangepast.
Matt schreef: do 03 jul 2025, 21:55 Het voorbeeld met de nightjet gaat daarnaast ook niet op omdat een intercity wordt uitgevoerd door NS Reizigers, terwijl de nightjet wordt uitgevoerd door NS International / ÖBB.
Op de beide tickets staat 1184. Voor de reiziger is dat dus gewoon hetzelfde.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 27 gasten