Diverse materieelprojecten bij NS
-
- Donateur
- Berichten: 6020
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
- Locatie: Maastricht/Berlin
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Interessant, in mijn ervaring zit het stukje 2de klas in de kop namelijk voller dan gebruikelijk, wanneer de tussendeuren defect zijn of om wat voor reden dan ook open staan. Maar wellicht is dat perceptie.
-
- Berichten: 675
- Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
- Locatie: Groningen-Den Haag
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik had die glazen deuren lekker laten zitten, stilte coupe stickers op de ramen en glazen deur en weer de dienst in laten gaan 

-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: di 20 mei 2025, 23:39
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dat maakt het interessant inderdaad. Wellicht hangt het af van het traject, en de positionering van de trein op de perrons? Ik bedoel wel specifiek het laatste stukje in de sprinters, tegen de cabine aan.
Overigens zit er bij de SNG's toch geen deur tussen die coupé en het balkon?
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
-
- Donateur
- Berichten: 6020
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
- Locatie: Maastricht/Berlin
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Bij de 1e klas wel, bij de 2e klas niet.
Ik heb het inderdaad over hetzelfde stukje, tegen de cabine aan. Vaak genoeg meegemaakt dat ik in een trein stapte waar mensen stonden, maar dat ik in dat stukje 2de klas stiltezone (dan heb ik het nog steeds over de Arriva Limburg FLIRTs) toch nog makkelijk een plekje kon vinden. Op een knopje duwen is blijkbaar een barrière. Ik heb ook wel eens gehad dat het daar vol was, maar eigenlijk alleen wanneer de deur het niet deed. Om dat goed te testen, zou je het eigenlijk langere tijd systematisch bij moeten houden.
Andersom heb ik wel al vaak genoeg gezien dat in de GTW’s op de Maaslijn (waar geen deuren naar dat kleine stukje zijn) alles volstroomde, inclusief de 1e klas, met opmerkingen erbij waaruit bleek dat degenen die dat deden daar echt geen kaartje voor hadden. Ook als er wel nog plek was in de rest van de trein. Geen deur, geen drempel, denk ik.
Ik heb het inderdaad over hetzelfde stukje, tegen de cabine aan. Vaak genoeg meegemaakt dat ik in een trein stapte waar mensen stonden, maar dat ik in dat stukje 2de klas stiltezone (dan heb ik het nog steeds over de Arriva Limburg FLIRTs) toch nog makkelijk een plekje kon vinden. Op een knopje duwen is blijkbaar een barrière. Ik heb ook wel eens gehad dat het daar vol was, maar eigenlijk alleen wanneer de deur het niet deed. Om dat goed te testen, zou je het eigenlijk langere tijd systematisch bij moeten houden.
Andersom heb ik wel al vaak genoeg gezien dat in de GTW’s op de Maaslijn (waar geen deuren naar dat kleine stukje zijn) alles volstroomde, inclusief de 1e klas, met opmerkingen erbij waaruit bleek dat degenen die dat deden daar echt geen kaartje voor hadden. Ook als er wel nog plek was in de rest van de trein. Geen deur, geen drempel, denk ik.
-
- Berichten: 379
- Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
- Locatie: Den Haag
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De eerste keer dat ik in een Maaslijn-GTW zat, heb ik per ongeluk in de 1e klas gezeten. Ik had het pas door toen ik de tweede keer, in de 2e klas, geen stopcontact meer kon vinden. 

As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: di 20 mei 2025, 23:39
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De 1e klas in de Maaslijn GTW's is ook zo klein dat je niet echt verwacht dat het nog een aparte coupé is. Helemaal omdat er geen deur tussen zit en de afscheidingswanden niet tot het plafond doorlopen.
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
-
- Berichten: 459
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Eerste ICNG-D is in Nederland aangekomen. https://www.martijnvanvulpen.nl/nieuws/ ... nederland/
- Suus
- Berichten: 52171
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Maar wat gaat NS nu eigenlijk met deze treinen doen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 7311
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Voorlopig nog test en toelatingsritten want de toelating voor Duitsland is nog niet afgerond.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De bedoeling is toch dat ze reizigersdiensten gaan rijden naar Duitsland?
-
- Berichten: 459
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Gekocht ter voorbereiding van IC Eindhoven - Aken, maar er is hier weinig capaciteit voor en mijns inziens overbodig met 2x per uur een sneltreinverbinding. Ik zie liever het opvullen van het gat van de ICE tot Keulen zodat er een uitdiensttreding ontstaat. En doortrekken vanaf daar door naar Mönchengladbach - Venlo - Eindhoven - … - Den Haag. IC Den Haag zou weer naar Venlo moeten gaan en de trein kan dan gekoppeld worden aan de eerstvolgende trein naar Den Haag (geen probleem wanneer een trein uit Duitsland erg vertraagd is). Voordeel is dat je dan niet hoeft te keren in Keulen, geen idee of daar überhaupt capaciteit voor is.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10253
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Hebben deze treinen nog verschillen met de ICNG’s die binnen Nederland en naar België rijden? En zolang er geen verbinding is naar Duitsland, kunnen deze nieuwe stellen dan na de testritten elders in worden ingezet (binnenlandse diensten of naar België) of blijven ze expliciet voor ritten naar Duitsland?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
02-07-2025 NIEUW --> 25 foto's uit Zandvoort, Haarlem en IJmuiden!
22-06-2025 --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
02-07-2025 NIEUW --> 25 foto's uit Zandvoort, Haarlem en IJmuiden!
22-06-2025 --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
-
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Veel ruimte hebben ze niet in Keulen, nee. Toch wil men inderdaad een IC Amsterdam-Keulen tussen de ICE's hebben. Een ICNG aanschaffen voor Eindhoven-Aken lijkt me nogal overkill.
-
- Berichten: 666
- Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Naar België kunnen de stellen niet, ze hebben ATB/ETCS/PZB/LZB aan boord en kunnen enkel rijden onder 15 kV/25 kV en 1,5 kV.Milco schreef:Hebben deze treinen nog verschillen met de ICNG’s die binnen Nederland en naar België rijden? En zolang er geen verbinding is naar Duitsland, kunnen deze nieuwe stellen dan na de testritten elders in worden ingezet (binnenlandse diensten of naar België) of blijven ze expliciet voor ritten naar Duitsland?
De treinen zijn niet voor een specifieke verbinding aangekocht. Men is uiteraard wel bezig met een mogelijke verbinding naar Duitsland, maar tot die tijd gaan de stellen binnenlands gebruikt worden en zijn ze ter aanvulling/overbrugging van de IC vloot.
-
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Afgezien daarvan zouden ze gelijk zijn aan de ICNG-B, dus met extra toilet en meer bagageruimte.
-
- Berichten: 4099
- Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Naar Düsseldorf zou men een heel end moeten komen:
Asd 07:38
Ah 08:35-08:37
KD 09:52
-------‐--------------------
KD 10:03
KN 10:13-10:15
KM 10:27-10:34
KV 10:42
Vl 10:59-11:03
Gvc 13:12
-----------------------------
Gvc 14:48
Vl 16:57-17:01
KV 17:19
KM 17:26-17:32
KN 17:44-17:46
KD 17:57
-----------------------------
KD 18:08
Ah 19:27-19:29
Asd 20:29
Niet alle tussenstations benoemd; totale omloop 14 uur; hiervoor benodigd 7 stellen.
-
- Berichten: 4181
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Als je extra treinen wilt laten rijden op tussen Venlo en Mönchengladbach dan zou je eerst Kaldenkirchen-Dülken moeten verdubbelen, dat lijkt mij de eerste prioriteit. Hopelijk kan deze spoorverdubbeling gehaald worden uit de 1,5% BBP voor defensieondersteunende zaken.tjoektjoek schreef: ↑vr 04 jul 2025, 18:25
Gekocht ter voorbereiding van IC Eindhoven - Aken, maar er is hier weinig capaciteit voor en mijns inziens overbodig met 2x per uur een sneltreinverbinding. Ik zie liever het opvullen van het gat van de ICE tot Keulen zodat er een uitdiensttreding ontstaat. En doortrekken vanaf daar door naar Mönchengladbach - Venlo - Eindhoven - … - Den Haag. IC Den Haag zou weer naar Venlo moeten gaan en de trein kan dan gekoppeld worden aan de eerstvolgende trein naar Den Haag (geen probleem wanneer een trein uit Duitsland erg vertraagd is). Voordeel is dat je dan niet hoeft te keren in Keulen, geen idee of daar überhaupt capaciteit voor is.
En verder vraag ik mij af of het niet mogelijk is om tussen Arnhem en Düsseldorf met de nieuwe ICNG ook in Zevenaar, Emmerich, Wesel, Dinslaken, Oberhausen, Duisburg en Düsseldorf Flughafen te stoppen (en verder richting Köln in Leverkusen Mitte en Köln Messe/Deutz), als je het ICE-stoppatroon gaat kopiëren voor de ICNG, dan krijg je met de ICNG Amsterdam-Düsseldorf(-Köln) een kloon van de ICE, terwijl de grotere plaatsen op de lijn tussen Arnhem en Duisburg nog steeds met enkel de RE19 zitten die bij iedere boomstronk stopt, 15 haltes tussen Arnhem en Duisburg.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op vr 04 jul 2025, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
-
- Berichten: 459
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Die extra ritten worden nu ook al gedaan wanneer de ICE omgeleid is via Venlo. Dus qua capaciteit op het spoor kan het al. Of het dienstregelingtechnisch allemaal past, ik verwacht het niet met het volle spoor in Duitsland.
Leuk gevonden, maar ik zie graag een relatie Eindhoven - Keulen via Grevenbroich (dat scheelt kopmaken), want binnenkort is er al een directe verbinding Eindhoven - Düsseldorf.MetroRET schreef: ↑vr 04 jul 2025, 18:56Naar Düsseldorf zou men een heel end moeten komen:
Asd 07:38
Ah 08:35-08:37
KD 09:52
-------‐--------------------
KD 10:03
KN 10:13-10:15
KM 10:27-10:34
KV 10:42
Vl 10:59-11:03
Gvc 13:12
-----------------------------
Gvc 14:48
Vl 16:57-17:01
KV 17:19
KM 17:26-17:32
KN 17:44-17:46
KD 17:57
-----------------------------
KD 18:08
Ah 19:27-19:29
Asd 20:29
Niet alle tussenstations benoemd; totale omloop 14 uur; hiervoor benodigd 7 stellen.
Laatst gewijzigd door tjoektjoek op vr 04 jul 2025, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 973
- Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Daarvoor wordt op die momenten wel de RE13 tussen Mönchengladbach en Venlo opgeheven. Ik denk niet dat je dat moet willen.
-
- Berichten: 4099
- Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dat is enkel doordeweeks, wanneer er maar vraag naar goederencapaciteit is.
De RE13 kan je absoluut geen IC noemen.
Dit is juist bedoelt als "echte" IC Eindhoven-Düsseldorf.tjoektjoek schreef: ↑vr 04 jul 2025, 20:02 Die extra ritten worden nu ook al gedaan wanneer de ICE omgeleid is via Venlo. Dus qua capaciteit op het spoor kan het al. Of het dienstregelingtechnisch allemaal past, ik verwacht het niet met het volle spoor in Duitsland.
Leuk gevonden, maar ik zie graag een relatie Eindhoven - Keulen via Grevenbroich (dat scheelt kopmaken), want binnenkort is er al een directe verbinding Eindhoven - Düsseldorf.MetroRET schreef: ↑vr 04 jul 2025, 18:56Naar Düsseldorf zou men een heel end moeten komen:
Asd 07:38
Ah 08:35-08:37
KD 09:52
-------‐--------------------
KD 10:03
KN 10:13-10:15
KM 10:27-10:34
KV 10:42
Vl 10:59-11:03
Gvc 13:12
-----------------------------
Gvc 14:48
Vl 16:57-17:01
KV 17:19
KM 17:26-17:32
KN 17:44-17:46
KD 17:57
-----------------------------
KD 18:08
Ah 19:27-19:29
Asd 20:29
Niet alle tussenstations benoemd; totale omloop 14 uur; hiervoor benodigd 7 stellen.
De RE13 kan je absoluut geen IC noemen.
-
- Berichten: 7311
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Niet helemaal, de ICNG-D zou nog extra een ruimte voor de trainmanager hebben (want dat is in Duitsland eigenlijk de standaard)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 666
- Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Die extra ruimte en ook de spullen voor de catering zijn bij aflevering niet ingebouwd, dus als de treinstellen naar Duitsland ingezet gaan worden zal dat aangepast worden.
-
- Berichten: 7311
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Volgens mij zou er geen catering komen. Maar er moet wel een ruimte zijn waar noodwater kan worden opgeslagen (in de aantallen zoals DB het voorschrijft).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22854
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Kun je de afko's van de Duitse stations alsjeblieft voluit schrijven?MetroRET schreef: ↑vr 04 jul 2025, 18:56Naar Düsseldorf zou men een heel end moeten komen:
Asd 07:38
Ah 08:35-08:37
KD 09:52
-------‐--------------------
KD 10:03
KN 10:13-10:15
KM 10:27-10:34
KV 10:42
Vl 10:59-11:03
Gvc 13:12
-----------------------------
Gvc 14:48
Vl 16:57-17:01
KV 17:19
KM 17:26-17:32
KN 17:44-17:46
KD 17:57
-----------------------------
KD 18:08
Ah 19:27-19:29
Asd 20:29
Niet alle tussenstations benoemd; totale omloop 14 uur; hiervoor benodigd 7 stellen.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 973
- Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Maar is dat ook niet juist het idee? Dat je een strakke uurdienst op Amsterdam - Keulen kan gaan rijden. Dan zorg je ervoor dat de aansluitingen van de ICE op uurdiensten in Duisburg, Düsseldorf en Keulen ook met de IC gehaald kunnen worden, waardoor je voor die reizigers een extra reismogelijkheid biedt en de ICE kan ontlasten. De ICE heeft dan meer ruimte voor reizigers die verder Duitsland in gaan.Nitein-Repart schreef: ↑vr 04 jul 2025, 19:13 En verder vraag ik mij af of het niet mogelijk is om tussen Arnhem en Düsseldorf met de nieuwe ICNG ook in Zevenaar, Emmerich, Wesel, Dinslaken, Oberhausen, Duisburg en Düsseldorf Flughafen te stoppen (en verder richting Köln in Leverkusen Mitte en Köln Messe/Deutz), als je het ICE-stoppatroon gaat kopiëren voor de ICNG, dan krijg je met de ICNG Amsterdam-Düsseldorf(-Köln) een kloon van de ICE, terwijl de grotere plaatsen op de lijn tussen Arnhem en Duisburg nog steeds met enkel de RE19 zitten die bij iedere boomstronk stopt, 15 haltes tussen Arnhem en Duisburg.
Ik vraag me ook af hoeveel reizigers onderweg extra stoppen oplevert. Binnen Duitsland zullen het er weinig zijn, omdat IC's niet onder het Deutschlandticket vallen en de reistijdwinst te klein is om er extra voor te betalen. En de reizigersvraag tussen die plaatsen en Nederland zal m.u.v. Düsseldorf Flughafen ook beperkt zijn. Als het je om reistijdwinst op dit traject te doen is kan je beter gewoon van de RE19 een echte RegionalExpress maken door een RB tussen Oberhausen en Emmerich te laten rijden.
Datzelfde geld ook hier. Voor Duitse maatstaven is jouw voorstel ook geen echte IC. Wat je eigenlijk zoekt is het versnellen van de RE13 door bijv. RB27 vanuit Keulen door te laten rijden naar Venlo en daarbij de tussengelegen stops van de RE13 over te nemen. Maar daarvoor zal je inderdaad dubbelspoor nodig hebben.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten