Ideeën inzet ICNG-D

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
tjoektjoek
Berichten: 463
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Ideeën inzet ICNG-D

Bericht door tjoektjoek »

Met de komst van de eerste van de twaalf ICNG's die ook geschikt zijn voor Duitsland, rijst de vraag op welke trajecten deze trein het handigst ingezet kunnen worden. In het materieelontwikkelingentopic werd al uitgebreid gesproken. De meest logische oplossing is als eerste de verbinding: uursverdichting ICE Amsterdam - Keulen (- Frankfurt). De ICNG zou dan in de uren waarop de ICE niet rijdt het tot een uursdienst kunnen brengen:

Dan krijg je IC Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Arnhem Centraal - Oberhausen Hbf - Duisburg Hbf - Düsseldorf Hbf - Köln Hbf.

Een eventuele extra stop zou nog Düsseldorf Flughafen zijn, zodat dit vliegveld ook bediend wordt door een snelle trein uit Nederland.

Als tweede stap zou je de trein vanuit Keulen door kunnen trekken naar Venlo, waarbij de trein alleen stopt in Mönchengladbach. In Venlo koppelt deze trein aan een gereedstaande ICNG (binnenland) richting Den Haag. Dus je zou dan een keer per twee uur een verbinding krijgen tussen Den Haag en Keulen en krijg je een nieuwe verbinding vanuit de zuidelijk Randstad en Brainport Brabant naar Keulen. Bij vertraging van de ICNG uit Duitsland kan de trein gekoppeld worden aan de volgende ICNG een half uur later. Vereist is wel dat dan de Venlo - Viersen in zijn geheel tweesporig wordt.

Deze route is al bekend voor machinisten van NS International en in Venlo kan de machinist rusten om erna via Keulen weer naar Amsterdam te rijden. ICNG maakt hiermee ook kilometers op routes waar 160 km/h gereden kan worden, zoals tussen Amsterdam en Utrecht en Eindhoven - Venlo (na invoering van ERTMS?).
waldo79
Berichten: 8509
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ideeën inzet ICNG-D

Bericht door waldo79 »

Laat me even helpen: op Köln - Venlo ligt de baanvaksnelheid op grote delen op 120. Daar komt ICNG niet tot zijn recht.
en-es
Berichten: 5470
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Ideeën inzet ICNG-D

Bericht door en-es »

Maar gaan ze in Duitsland dat stukje enkelspoor aanpakken om zodoende een ICNG-D te faciliteren? Ik begreep dat ze qua aanpassingen al een stapje terug doen. En is er ruimte in Keulen?
verfmeer
Berichten: 977
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Ideeën inzet ICNG-D

Bericht door verfmeer »

tjoektjoek schreef: za 05 jul 2025, 14:02 Als tweede stap zou je de trein vanuit Keulen door kunnen trekken naar Venlo, waarbij de trein alleen stopt in Mönchengladbach. In Venlo koppelt deze trein aan een gereedstaande ICNG (binnenland) richting Den Haag. Dus je zou dan een keer per twee uur een verbinding krijgen tussen Den Haag en Keulen en krijg je een nieuwe verbinding vanuit de zuidelijk Randstad en Brainport Brabant naar Keulen. Bij vertraging van de ICNG uit Duitsland kan de trein gekoppeld worden aan de volgende ICNG een half uur later. Vereist is wel dat dan de Venlo - Viersen in zijn geheel tweesporig wordt.
Voor de zuidelijke randstad kan je beter kijken of je de ICE Keulen - Antwerpen zou kunnen doortrekken naar Rotterdam. Dat zal sneller zijn dan de route via Venlo.
Vanuit Eindhoven heb je vanaf volgend jaar al een directe verbinding met Düsseldorf. Als je in Keulen zelf moet zijn kan je eenvoudig in Mönchengladbach overstappen, als je verder moet richting Frankfurt kan je in Düsseldorf op de ICE stappen.
MaartenD
Berichten: 1165
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Ideeën inzet ICNG-D

Bericht door MaartenD »

en-es schreef: za 05 jul 2025, 14:10 Maar gaan ze in Duitsland dat stukje enkelspoor aanpakken om zodoende een ICNG-D te faciliteren? Ik begreep dat ze qua aanpassingen al een stapje terug doen. En is er ruimte in Keulen?
Daar zijn geen direkte plannen voor en het is een wens die het VRR al langer heeft, zij willen een snelle RE en langzame RB naar Venlo.
Wat mij betreft zou een snelle RE8 die tussen Venlo en Viersen stoptrein speelt dit ook goed op kunnen pakken.

Voor mij zijn er maar twee logische inzetgebieden: verdubbeling van de takt op Amsterdam - Frankfurt en op Amsterdam - Osnabrück (- Hannover).
verfmeer
Berichten: 977
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Ideeën inzet ICNG-D

Bericht door verfmeer »

Voor Keulen-Frankfurt is de ICNG-D te traag, dus in die richting moet je niet verder rijden dan Düsseldorf of Keulen, maar verder ben ik het met je eens.

Van Amsterdam is het naar zowel Keulen als Osnabrück net iets minder dan 3 uur, dus heb je 3 stellen nodig voor een 2-uursfrequentie. Met 8 stellen zou je dus ook beide routes kunnen rijden.
en-es
Berichten: 5470
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Ideeën inzet ICNG-D

Bericht door en-es »

Ik denk dat die trein qua comfort vooral geschikt is voor reizen die niet langer dan drie uur duren. Amsterdam-Keulen is dan ideaal.
tjoektjoek
Berichten: 463
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Ideeën inzet ICNG-D

Bericht door tjoektjoek »

Een derde mogelijkheid zou zijn Amsterdam - Amersfoort/Zwolle - Hengelo - Osnabrück - Bremen - Hamburg. Met kering op Osnabrück of via de Kluskurve. Tussen Osnabrück en Hamburg kan grotendeels 200 km/h gereden worden. Deze trein zou dus een aanvulling moeten zijn op een IC Amsterdam - Kopenhagen.
waldo79 schreef: za 05 jul 2025, 14:05 Laat me even helpen: op Köln - Venlo ligt de baanvaksnelheid op grote delen op 120. Daar komt ICNG niet tot zijn recht.
Daar heb je gelijk in, hopelijk verhogen ze de snelheid i.i.g. tussen Venlo en Viersen wanneer ze overgaan tot een spoorverdubbeling. Deze route kan vast geld krijgen uit het defensiepotje.
verfmeer schreef: za 05 jul 2025, 14:13
tjoektjoek schreef: za 05 jul 2025, 14:02 Als tweede stap zou je de trein vanuit Keulen door kunnen trekken naar Venlo, waarbij de trein alleen stopt in Mönchengladbach. In Venlo koppelt deze trein aan een gereedstaande ICNG (binnenland) richting Den Haag. Dus je zou dan een keer per twee uur een verbinding krijgen tussen Den Haag en Keulen en krijg je een nieuwe verbinding vanuit de zuidelijk Randstad en Brainport Brabant naar Keulen. Bij vertraging van de ICNG uit Duitsland kan de trein gekoppeld worden aan de volgende ICNG een half uur later. Vereist is wel dat dan de Venlo - Viersen in zijn geheel tweesporig wordt.
Voor de zuidelijke randstad kan je beter kijken of je de ICE Keulen - Antwerpen zou kunnen doortrekken naar Rotterdam. Dat zal sneller zijn dan de route via Venlo.
Vanuit Eindhoven heb je vanaf volgend jaar al een directe verbinding met Düsseldorf. Als je in Keulen zelf moet zijn kan je eenvoudig in Mönchengladbach overstappen, als je verder moet richting Frankfurt kan je in Düsseldorf op de ICE stappen.
Dat lijkt mij ook een goed plan en ik hoop dat dat ook gaat gebeuren. Alleen is deze frequentie wel erg laag met 2 treinen per dag. Met de IC Den Haag - Keulen kun je steden als Tilburg en Eindhoven snel verbinden met Mönchengladbach en Keulen.
Jef400
Berichten: 5774
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ideeën inzet ICNG-D

Bericht door Jef400 »

En wat is het voordeel ten opzichte van een cross-platform overstap op een snelle RE Eindhoven-Keulen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11483
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Ideeën inzet ICNG-D

Bericht door trolly »

Dat je niet hoeft over te stappen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MeesterW en 3 gasten