Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
ThatPCDude
Donateur

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ThatPCDude »

Ik snap nog altijd niet waarom de 6300 sinds dit drgljaar steeds voor de 2200/2300 uit mag. Dit zorgt ervoor dat de de 2200/2300 eigenlijk altijd thv Vh de 6300 bijhaalt en in een geleseinenparade terecht komt. Erg lekker doorrijden is er niet meer bij :/
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Gister zag ik in de vertrekhal van Ut een "trein" bestaande uit een "locomotief" (MoveX T3500, zo'n klein elektrisch trekkertje waar de bestuurder op staat) met drie "wagons" (rolcontainers).

Opvallend vond ik dat de trekker een kenteken (T-43-DKG) had, terwijl ik me niet voor kan stellen dat dit ding ooit op de openbare weg komt.
Matt

Bericht door Matt »

Onder Hoog Catharijne is een stukje openbare weg, waar deze karretjes ook af en toe komen. Dat is volgens mij de plek waar de vuilniswagens het afval komen ophalen. En wellicht dat die karretjes ook wel eens op de Laan van Puntenburg komen.

:idea: Leuk feitje trouwens: Wellicht heb je wel eens de 'speedgates' op Utrecht Centraal gezien. Dit zijn poortjes die snel kunnen openen en sluiten en waardoor goederen worden aangeleverd en afgevoerd. Er zijn twee speedgates op het niveau van de stationshal, één tussen de Broodzaak en de Starbucks en één bij de uitgang aan de Jaarbeurszijde. De speedgate naast de Broodzaak is vernoemd naar de manager van NS Retail en de andere speedgate is vernoemd naar de stationsmanager van Utrecht Centraal.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Die deuren met namen heb ik idd wel eens gezien!

Ik wist wel dat er een heel dienstwegennetwerk onder Hoog Catharijne is, maar dat is redelijk goed afgesloten en kan je toch moeilijk "openbare weg" noemen. Maar dat stukje heb ik nog niet verkend. Men heeft al eens gedreigd politie er bij te halen toen ik aan de westkant ergens was waarvan men beweerde dat het privé-terrein was maar ik toch echt de indruk had dat het openbare weg was. Fijn hoor, als er ineens zes beveiligers om je heen staan.
Matt

Bericht door Matt »

Zolang je niet een hek door moet is het volgens mij nog openbare weg. Maar goed, je kan inderdaad maar beter wegblijven van dat soort wegen om gedoe te voorkomen.

Als je nog eens op ontdekkingstocht wil gaan: er is nog een derde speedgate. Deze zit op het perron van spoor 4 en komt uit bij het verblijf van het onderhoudspersoneel.
Thriller

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Thriller »

Ik heb de laatste tijd een paar keer meegemaakt dat er een trein deel van de IC naar Maastricht in Eindhoven afgekoppeld wordt vanaf de *voorkant* van de trein. Heeft iemand enig idee waarom dit tegenwoordig zo gebeurt? Het is natuurlijk een garantie voor vertraging want het is erg tijdrovend, en dat in een dienstregeling waar afkoppelen in elke vorm bijna altijd een vertraging veroorzaakt.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Hoort die vraag niet beter thuis in Alledaagse gebeurtenissen op het spoor?
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Zeker, daarom ook hierheen verplaatst.
Heel_Holland_Spot

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Ik zie op Treinposities.nl dat op 28 juni voor het laatst SNG gereden heeft tussen Wijchen en Zutphen. Weet iemand waarom de treinserie 7600 is veranderd naar volledig FLIRT en of dit tijdelijk of blijvend is?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Zal wel zijn vanwege een nieuw wijzigingsblad waarbij geregeld wat met materieel wordt geschoven.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
02-07-2025 NIEUW --> 25 foto's uit Zandvoort, Haarlem en IJmuiden!
22-06-2025 --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
Negen

Bericht door Negen »

Waarschijnlijk om SNG te besparen voor andere series. SLT zal vermoedelijk deels uit de 4900/7400 zijn gehaald voor de 2000. En ook op de 5500 laatste tijd incidenteel SNG maar wellicht ook omdat de museumpendel weer met SLT gaat rijden.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Thriller schreef: ma 07 jul 2025, 21:57 Ik heb de laatste tijd een paar keer meegemaakt dat er een trein deel van de IC naar Maastricht in Eindhoven afgekoppeld wordt vanaf de *voorkant* van de trein. Heeft iemand enig idee waarom dit tegenwoordig zo gebeurt? Het is natuurlijk een garantie voor vertraging want het is erg tijdrovend, en dat in een dienstregeling waar afkoppelen in elke vorm bijna altijd een vertraging veroorzaakt.
Is dat niet een van de 2900-ritten die in Eindhoven gesplitst wordt in een deel naar Maastricht en een deel naar Heerlen? Oh, ik zie dat het deel naar Hrl daar achteraan zit (tenminste, dat komt.10mn later in Wt aan).

Die afwijking staat trouwens niet op de wiki, is het geen idee dat er op te zetten? Ik kan om niet ophelderbare redenen zelf niet op de wiki inloggen.
Laatst gewijzigd door IIVQ op di 08 jul 2025, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Thriller

Bericht door Thriller »

Naar Heerlen vertrekt de trein later dan naar Maastricht toch? Dan zou je Maastricht ook vooraan verwachten, althans dat lijkt mij logisch.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Dat afkoppelen van de trein naar Maastricht om zelfstandig naar Heerlen door te rijden gebeurt alleen op vrijdag tot en met zondag en slechts eenmaal per 2 uur.

Het inkorten van de trein in Eindhoven gebeurt al vrij lang, mij is onbekend waarom het voorste deel wordt afgerangeerd.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Dat het een paar keer gebeurt betekent niet dat het ineens een nieuwe trend is natuurlijk, misschien was er een paar keer pech met een stel dat naar het onderhoudsbedrijf in Eindhoven moest waar het handig was om dat zo snel mogelijk te doen, of was er geen HC om het voorste stel te bemensen op een slag Maastricht.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79

Bericht door waldo79 »

Persoonlijk let ik er niet zo op.
Plaats reactie