Autonoom rijdend OV
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
- Contacteer:
Re: Autonoom rijdend OV
Zoals ik al zei vind ik ik het ook wel erg veel geld. Ik vermoed dat er flink veel aan verdiend is door handige projectontwikkelaars die geprofiteerd hebben van (naïeve?) gemeentes die graag goed voor de dag wilden komen met een innovatief groen idee. Ik kan me niet voorstellen dat het systeem met de gondels dat ik in beeld heb gebracht zoveel zal kosten, zeker niet als de techniek een beetje uitontwikkeld is en de onderdelen in massa geproduceerd kunnen worden.
- trolly
- Berichten: 11490
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Autonoom rijdend OV
Daar zit vrees ik een beetje het probleem. Je kunt het je niet voorstellen.Rick Visser schreef: ↑zo 06 jul 2025, 21:09 Ik kan me niet voorstellen dat het systeem met de gondels dat ik in beeld heb gebracht zoveel zal kosten
Maar dat gaat dus niet gebeuren. Omdat ze per definitie veel duurder dan systemen met wielen aan de onderkant zijn en blijven zulke systemen toeristische atracties. Er is altijd een dure draagconstructie nodig is, zelfs als de stations op straatniveau zouden zijn — wat op zichzelf wel kosten zou besparen, maar tegelijk ook nadelen zou hebben.Rick Visser schreef: ↑zo 06 jul 2025, 21:09 [...) zeker niet als de techniek een beetje uitontwikkeld is en de onderdelen in massa geproduceerd kunnen worden.
Daarnaast is het leuk je even te bedenken hoe zo'n systeem ontruimd moet worden bij een calamiteit. Bij trams, treinen en metro's is er een straat of desnoods een schouwpad, ook in de modernere tunnels. Zo'n zweefsysteem zou je van een vluchtroute in de vorm van een doorlopend bordes kunnen voorzien, maar daarmee blijft er van die slanke constructie met die enkele buis weinig over. Maar zo'n enkel buisje is natuurlijk sowieso flauwekul, want als die eitjes verder zouden kunnen dan de volgende paal (heerlijk toch, AI

TLDR: Het werkt niet, en het gaat ook niet werken. Niet omdat niemand er in gelooft, maar omdat er een aantal fundamentele onoplosbare nadelen aan zitten. Geef het op en zoek een ander stokpaardje.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13785
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
- Locatie: Utrecht
Re: Autonoom rijdend OV
Wat maakt een kabelbaan een groener idee dan een metro? En waarom zou een gemeente gaan voor een concept met een lagere maximum capaciteit dan een tram of metro, of zelfs een beetje frequent rijdende bus?
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
-
- Berichten: 979
- Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31
Re: Autonoom rijdend OV
De hoge kosten voor een kabelbaan zitten voornamelijk in de haltes. Het makkelijkste is de kabelbaan laten zakken tot straatniveau, waarna je met een simpele hellingbaan een gelijkvloerse instap creëert. Het probleem daarmee is echter dat dit zeer veel ruimte vraagt. Een kabelbaan heeft een maximum hellingspercentage en dus een minimale afstand voordat er weer verkeer onder door kan.Rick Visser schreef: ↑zo 06 jul 2025, 21:09 Zoals ik al zei vind ik ik het ook wel erg veel geld. Ik vermoed dat er flink veel aan verdiend is door handige projectontwikkelaars die geprofiteerd hebben van (naïeve?) gemeentes die graag goed voor de dag wilden komen met een innovatief groen idee. Ik kan me niet voorstellen dat het systeem met de gondels dat ik in beeld heb gebracht zoveel zal kosten, zeker niet als de techniek een beetje uitontwikkeld is en de onderdelen in massa geproduceerd kunnen worden.
In de plaatjes die jij gegenereerd hebt is die ruimte er niet, en dus heb je nog maar een oplossing over: Je bouwt stations boven de weg, zoals men hier in Wüppertal ook gedaan heeft. Het probleem is dat je dan wel veel meer moet gaan bouwen: De perrons zijn zo'n 5 meter boven de weg, dus is er een reëel valrisico voor de passagiers. Je zal onder de halte dus iets van een gaas of een net moeten bouwen om passagiers die tussen de gondel en het perron terecht komen op te vangen. Om bij het perron te komen zul je zowel een trap als een lift moeten installeren: Een lift voor passagiers die slecht ter been zijn, en een trap voor evacuaties.
Als je hiermee bus- of tramlijnen mee wil gaan vervangen, moet je iedere 500 meter zo'n station aanleggen. Dan zie je snel hoe de kosten van een lijn kunnen oplopen, en dat 30 miljoen per kilometer geen gek getal is.
-
- Donateur
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr 27 mei 2022, 15:17
- Locatie: Voorhout
Re: Autonoom rijdend OV
En dan hebben we het nog niet eens over de bewoners die natuurlijk nooit zo'n kabelbaan door/boven hun woonstraat gaan accepteren. Mensen doen al moeilijk over een stukje bovenleiding door de straat, laat staan zo'n metalen gevaarte.
Not In My Front Yard.
Not In My Front Yard.
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
- Contacteer:
Re: Autonoom rijdend OV
Ik denk niet zozeer aan vervoer in de stad, maar vooral in de regio: daar is capaciteit helemaal geen issue, want het gaat maar om enkele tientallen mensen per uur, vaak nog minder.
We kunnen hopen dat de zelfrijdende auto hier binnenkort een oplossing vormt: als een taxi die heel betaalbaar wordt, omdat er geen chauffeur nodig is.
Tot die tijd blijft het aanmodderen met bussen die maar één keer per uur rijden en niet meer na 21:00. Als ik het goed heb gelezen rijdt er straks in Zeeland helemaal geen bus meer. Daar wordt het weer Aanmodderen met belbussen die kilometers moeten omrijden omdat ze uit kostenbesparing onderweg nog vier passagiers moeten oppikken. Met goedwillende vrijwilligers als chauffeur...
-
- Berichten: 979
- Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31
Re: Autonoom rijdend OV
Als je al op het platteland met autonoom rijdend ov wil experimenteren, waarom moet dat dan een kabelbaan zijn? Op het platteland is er geen ruimtegebrek, dus waarom laat je de voertuigen niet gewoon over de grond rijden? Iets als de parkshuttle is stukken goedkoper dan een kabelbaan.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 876
- Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09
Re: Autonoom rijdend OV
Ik zou de plannen van Zeeland dan nog eens goed doorlezen. Want er blijven echt bussen rijden en ook op verschillende lijnen tot middernacht. Ja, er wordt ook het een en ander gesneden maar dit is wel heel zwart denken.Rick Visser schreef: ↑wo 09 jul 2025, 21:25 Tot die tijd blijft het aanmodderen met bussen die maar één keer per uur rijden en niet meer na 21:00. Als ik het goed heb gelezen rijdt er straks in Zeeland helemaal geen bus meer. Daar wordt het weer Aanmodderen met belbussen die kilometers moeten omrijden omdat ze uit kostenbesparing onderweg nog vier passagiers moeten oppikken. Met goedwillende vrijwilligers als chauffeur...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten