Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kopri
Donateur
Berichten: 117
Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)

Bericht door Kopri »

Ik ben ook zeer benieuwd of de Volvo's geleed gaan zijn of niet. Als ze wel geleed zijn zou dat wel een primeur wezen.
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1555
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)

Bericht door ovVeluwe »

Zeelandman schreef: zo 13 jul 2025, 15:19 Zijn er inmiddels al bussen geleverd of nogsteeds niet? Dat wordt toch langzaamaan wel tijd of niet? Want in Utrecht buiten zijn de eerste yutongs er al lang.
Dat zijn slechts voorlopers, van elk type eentje. Deze zijn zo vroeg geleverd om ze te testen zodat eventuele wijzigingen nog doorgezet konden worden naar Yutong.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40731
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)

Bericht door Daniel »

Dosje schreef: zo 13 jul 2025, 15:48 Ik verwacht een rommelige start, ook omdat VDL de bussen niet optijd gaat leveren.
Ah jij weet meer dan Transdev? Die geven nog altijd aan dat het materieel op tijd komt, maar ze gaan wel een Plan B maken aldus de reactienota.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BasGeluk
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)

Bericht door BasGeluk »

Dat zeggen vervoerders altijd. En de dag van de implementatie “overkomt het ze opeens”. Voorts reden de elektrische bussen van Transdev in Gooi en Vechtstreek ook heel veel later dan “aangegeven”.
Gr BasG
Gebruikersavatar
Kopri
Donateur
Berichten: 117
Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)

Bericht door Kopri »

Dat kan wel zo zijn, maar gezien de gemiddelde levertijden van VDL (kijk naar Eindhoven bijvoorbeeld of naar Zaandam). Dan is het toch niet gek dat er grote vraagtekens gezet wordt bij wat Transdev allemaal aan het beloven is? Wel goed dat ze over een Plan B gaan denken, want ik verwacht dat ze sneller overgaan naar dat plan dan dat ze nu zeggen.

Gevalletje: laten we een zo sappig mogelijk plan maken en dan vervolgens niet na kunnen komen (kijk even naar ZHN als voorbeeld).
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13696
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)

Bericht door Hainje »

Daniel schreef: zo 13 jul 2025, 18:16
Dosje schreef: zo 13 jul 2025, 15:48 Ik verwacht een rommelige start, ook omdat VDL de bussen niet optijd gaat leveren.
Ah jij weet meer dan Transdev? Die geven nog altijd aan dat het materieel op tijd komt, maar ze gaan wel een Plan B maken aldus de reactienota.
Kom Daniël, even realistisch. Hoeveel VDL's zijn er sinds 'het einde van' de pandemie op tijd geleverd?
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫

Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
TLP
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)

Bericht door TLP »

Hoeveel nieuwe, elektrische VDL's zijn er nu voor Arriva in West-Brabant? Volgens mij nul. Bij mijn weten is Yutong de enige fabrikant die sinds de pandemie op tijd zijn spul heeft weten af te leveren, zeker qua elektrische bussen. Al was Mercedes in GD volgens mij ook niet slecht.
omaylie
Berichten: 839
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)

Bericht door omaylie »

Solaris heeft qua elektrische bussen voor zo ver ik weet toch ook alles op tijd geleverd? Kijk maar naar de Trollino's en alle elektrische bussen voor Arriva in West-Brabant en Schiphol.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40731
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)

Bericht door Daniel »

Hainje schreef: zo 13 jul 2025, 18:33 Kom Daniël, even realistisch. Hoeveel VDL's zijn er sinds 'het einde van' de pandemie op tijd geleverd?
Ik denk dat dat een mooi rond getal is :mrgreen: Maar de Utrechtse concessies hebben natuurlijk ook wel een behoorlijk ruime implementatieperiode vergeleken met andere concessies waar ze te laat kwamen, dus het is ook even afwachten waar Transdev in de wachtrij staat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13696
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)

Bericht door Hainje »

Vrij ver achteraan denk ik :lol:
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫

Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
Station Luchtbal
Berichten: 154
Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)

Bericht door Station Luchtbal »

De 48 bussen voor HWGO zal Transdev vermoedelijk als eerste willen ontvangen, daar dit 3 jaar extra concessieduur oplevert.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22879
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: zo 13 jul 2025, 19:59
Hainje schreef: zo 13 jul 2025, 18:33 Kom Daniël, even realistisch. Hoeveel VDL's zijn er sinds 'het einde van' de pandemie op tijd geleverd?
Ik denk dat dat een mooi rond getal is :mrgreen: Maar de Utrechtse concessies hebben natuurlijk ook wel een behoorlijk ruime implementatieperiode vergeleken met andere concessies waar ze te laat kwamen, dus het is ook even afwachten waar Transdev in de wachtrij staat.
De implementatieperiode van West-Brabant was even lang (1,5 jaar) en daar zijn uitsluitend de Solarissen op tijd geleverd.
Nu helpt het wel dat Transdev bij meerdere fabrikanten bussen heeft besteld, dus als slechts één fabrikant vertragingen heeft, is dat nog geen groot probleem.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
TLP
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)

Bericht door TLP »

Daniel schreef: zo 13 jul 2025, 19:59
Hainje schreef: zo 13 jul 2025, 18:33 Kom Daniël, even realistisch. Hoeveel VDL's zijn er sinds 'het einde van' de pandemie op tijd geleverd?
Ik denk dat dat een mooi rond getal is :mrgreen: Maar de Utrechtse concessies hebben natuurlijk ook wel een behoorlijk ruime implementatieperiode vergeleken met andere concessies waar ze te laat kwamen, dus het is ook even afwachten waar Transdev in de wachtrij staat.
Zijn de persberichten die VDL over haar orders naar buiten stuurt niet indicatief over hoe ver een vervoerder in de wachtrij staat? Over Transdev in Utrecht heeft VDL nog geen persbericht gestuurd, maar de order van Transdev in HWGO is al wel naar buiten gebracht. De order van Arriva in West-Brabant ook, maar daar is nog geen bus op kenteken. Dus ik vrees dat het vermoeden van Hainje klopt.
omaylie schreef: zo 13 jul 2025, 19:29 Solaris heeft qua elektrische bussen voor zo ver ik weet toch ook alles op tijd geleverd? Kijk maar naar de Trollino's en alle elektrische bussen voor Arriva in West-Brabant en Schiphol.
Dat gaat alleen niet over vele tientallen tot honderden bussen. Overigens staan de gelede Solarissen voor West-Brabant op één na nog niet op kenteken, laat staan dat ze ingezet worden. Maar het zou kunnen dat die geledes bedoeld zijn voor de Bredase schoollijnen en daarom wel even kunnen wachten met de inzet.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9562
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)

Bericht door ArrivaBas »

De vier gelede bussen in Breda zijn inderdaad bestemd voor de schoollijnen naar BUas en Avans.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
omaylie
Berichten: 839
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)

Bericht door omaylie »

Weet je wat ik ook zit te denken: de negen Citea's uit Noorwegen (met Transdev nummers 2254-2262) zouden wellicht in Utrecht ingezet kunnen worden (of in HWGO).
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5868
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)

Bericht door Lijn 45 »

Al was dat vast niet het eerste plan als ze het al gaan doen, die dingen staan nu namelijk al een jaar op Nederlands kenteken. :p
Dosje
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 22 jun 2012, 20:27

Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)

Bericht door Dosje »

Daniel schreef: zo 13 jul 2025, 18:16
Dosje schreef: zo 13 jul 2025, 15:48 Ik verwacht een rommelige start, ook omdat VDL de bussen niet optijd gaat leveren.
Ah jij weet meer dan Transdev? Die geven nog altijd aan dat het materieel op tijd komt, maar ze gaan wel een Plan B maken aldus de reactienota.
Nou ja, ik weet niet veel van Transdev, maar Transdev is goed in verrassingen brengen :N .

Ik baseer mijn feiten op Keolis in Utrecht, die bewust niet gekozen heeft voor VDL, omdat VDL na de coronapandemie te weinig materieel en personeel heeft om bussen te bouwen, en in het Bravo en GVB gebied pas na een jaar op de dienstregeling gezet konden worden, Zaanstreek gebied hebben de bussen na bestelling nog een hele tijd doorgereden met de Scania bussen.

Mijn vermoeden in Utrecht is nu dat de VDL bussen die te laat geleverd worden, worden aangevuld met de pas later bestelde Yutong, en door te gaan rijden met de Iveco E-way die op lijn 2 dienst doen, de Ebusco's 2.0, 2.1 en 2.2, en de Heuliez GX437.. Je plakt geen nieuw accupakket in een bus die nog een klein halfjaartje mee moet.
ovforens
Berichten: 374
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)

Bericht door ovforens »

RW2104 schreef: zo 29 jun 2025, 11:47 Heb op de bekendmakingen pagina van de overheid de omgevingsvergunning aanvraag voor de stalling in Lage Weide gevonden. Alle documenten zijn publiekelijk dus ik kan het hier wel delen voor de liefhebbers denk ik; https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... agelegging
Het gaat om een tijdelijke busremise voor maximaal 5 jaar(?) met kantoorunits en een wasinstallatie. De stalling komt aan de Protonweg 1-2, groot perceel dat tegen het kanaal aan ligt. Bij de documenten staan zowel een situatietekening als een terreininrichting tekening, dit is echter wel een concept. Zo te zien op de tekening is het plan om circa 110 bussen te kunnen stallen bestaande uit 25m,18m en 12m bussen. Tekening van de laadpalen staan er ook in. Reactietermijn eindigt op 3 juli, kan waarschijnlijk na de bouwvak (en beroepsuitspraak) beginnen. Wordt dus de grootste stalling lijkt me, en voor mij ook lekker dichtbij op fietsafstand :)
En verderop wat noordelijker op Lage Weide zou er ook nog eentje komen of is een aanvraag voor ingediend: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 05087.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: sneltram, Viezig en 5 gasten