In verband daarmee wordt het traject via Benzenrade en Mondriaan overgenomen door lijn 44, welke dus niet meer via Zuyderland MC rijdt.Dionysusnu schreef: ↑di 27 mei 2025, 19:56 [*]Traject van lijn 7 naar Zuyderland MC wordt overgeheveld naar lijn 8, en doorgetrokken naar Voerendaal ter vervanging van 652
[*]Lijn 7 vakantie spitsfrequentie wordt verlaagd van 2 naar 1x/uur, o.a. voor betere samenloop en aansluitingen van lijn 8
Concessie Limburg (2017-2031)
- ICE11
- Berichten: 3460
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
-
- Berichten: 593
- Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Dienstregeling staat in OVInfo. Ter aanvulling:Dionysusnu schreef: ↑di 27 mei 2025, 19:56 Voor de niet-documentlezers:De aanpassingen voor de twee werkzaamheden gaan bij het begin van dienstregeling al in.
- Maastricht
- Lijn 11 en het ringgedeelte van lijn 9 worden opgeheven vanwege lage reizigersaantallen.
- Nieuwe lijn 11, van station via route lijn 8 naar Bemelergrubbe, dan naar Burgemeester Kessensingel, en doorkoppeling aan lijn 10 bij Forum MECC. Inzet gelede bussen
- Lijn 650 wordt verlegd via Bemelergrubbe (rest van de route rond Maastricht onduidelijk)
- Lijn 5 van 2 naar 4x/uur overdag tussen
Daalhofstation Maastricht en Randwyck (keren na halte Kapittellaan)- Lijn 3 verlegd via Prins Bisschopsingel en Kennedybrug (deels ter vervanging van 9 en 11)
- Parkstad
- Lijn 652 wordt ingekort tot Zuyd Hogeschool en hernummerd naar 611, frequentie 6x/uur maar wel alleen in de spits. Inzet gelede bussen
- Traject van lijn 7 naar Zuyderland MC wordt overgeheveld naar lijn 8, en doorgetrokken naar Voerendaal ter vervanging van 652
- Lijn 7 vakantie spitsfrequentie wordt verlaagd van 2 naar 1x/uur, o.a. voor betere samenloop en aansluitingen van lijn 8
- Eijsden: Lusje lijn 15 wordt iets ingekort om rijtijden te blijven halen
- Sittard: Werkzaamheden centrum. Lijn 2 opgeheven, lijn 4 kleine omleiding, streeklijnen uit het zuiden omleiding via Bergerweg.
- Aachen: Werkzaamheden spoorbrug Richterich. Extra rijtijd voor omleiding op lijn 44, hierdoor verlegd naar Kaiserplatz ipv Hbf.
- Lijn 650 volgt route via Vijverdalseweg/Bergerstraat van lijn 8 tot aan station, daarna oude route
- Vervallen haltes Eijsden: Stiegel, Vroenhof, Diepstraat. Ter vervanging: Breusterstraat.
- Nog niet genoemde wijziging: Lijn 12 gaat in Maastricht niet meer om-en-om naar Sint Pieter rijden, maar 2x per uur (zondag 1x/uur) vanaf de Sint Lambertuslaan via Oog van Sint Pieter naar de Mergelweg en daarna weer terug naar de Sint Lambertuslaan. Haltenamen: Oog van Sint Pieter wordt Sint PIetersberg, Sint Pietersberg wordt Jekerweg.
-
- Donateur
- Berichten: 6029
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
- Locatie: Maastricht/Berlin
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Je bent me net een uur voor.
Opvallend in Maastricht:

Opvallend in Maastricht:
- Voor lijn 3 staat in de richting Wolder -> Kennedybrug -> Station een route ingetekend bij het Tongerseplein naar links met dan een kering midden op de Hertogsingel. Dat lijkt me een foutje, hij kan immers gewoon rechtsaf en dan stoppen op de halte van lijn 10.
- "Meer bussen van Daalhof naar Randwyck met lijn 5" stond in het vervoerplan. Dat betekent schijnbaar dat lijn 6 helemaal niet meer naar Daalhof rijdt. Die rijdt alleen nog maar 2x/uur tot de Boschstraat. Wanneer 4x/uur gereden wordt, rijden de overige twee ritten maar tot het station en dan verder als lijn 9 naar Bunde.
- Bij de Belgische bussen viel me op dat ze allemaal een omleiding t/m 4 januari 2026 hebben gekregen, waarbij in het centrum richting station weer via de halte Boschstraat/Markt gereden wordt.
Weer terug naar vroeger dus. Maar wellicht wordt bij het Bassin dan nog gewerkt?

-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: za 22 aug 2015, 23:59
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Ook apart: lijn 10 die ingekort is tot Forum MECC maar toch in de avonduren 3 keer doorrijdt naar de rotonde Sibemaweg/Nijverheidsweg om daar te keren en dus de haltes Station Randwyck en Nijverheidsweg meepakt.
Edit: Op vakantiedagen en zondagen doet hij dit overdag elk uur 1 of 2 keer. Op zaterdag dan weer niet. Lijken wel De Lijn praktijken dit
Zijn uiteraard de ritten die niet verder rijden als lijn 7 of 11 maar echt overzichtelijk is het niet.
Edit: Op vakantiedagen en zondagen doet hij dit overdag elk uur 1 of 2 keer. Op zaterdag dan weer niet. Lijken wel De Lijn praktijken dit

Zijn uiteraard de ritten die niet verder rijden als lijn 7 of 11 maar echt overzichtelijk is het niet.
-
- Berichten: 1082
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Begin van de middag is de 3041 in volledige Limburgse huisstijl afgeleverd in Heerlen. De 3042 zal ook op korte termijn geleverd worden.
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: do 29 sep 2016, 23:34
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
De lokale politiek in Maastricht wordt alsnog wakker over wat men met lijn 3 van plan is: https://www.facebook.com/share/v/19Pvhqvkge/
-
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Wat staat daar? Ik heb geen veesboek en kan op de mobiel niets zien.
- Hainje
- Berichten: 13698
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
WOLDER IN REP EN ROER OVER WIJZIGING BUSLIJN 3 – OOK POLITIEK STELT VRAGEN AAN COLLEGE
In de Maastrichtse wijk Wolder is grote onrust ontstaan over de aangekondigde wijziging van buslijn 3. Per 24 augustus zal deze lijn het centrum van Maastricht niet langer rechtstreeks aandoen. Reizigers zullen moeten overstappen of uitstappen bij het politiebureau en te voet verder gaan richting binnenstad – een route die voor velen ontoegankelijk of onveilig is.
De maatregel roept met name zorgen op over de bereikbaarheid voor ouderen, mensen die slecht ter been zijn en jongeren. “Is er goed nagedacht over de kwetsbare groepen in onze samenleving?”, vraagt een betrokken inwoner zich af. “Langs het park lopen is niet voor iedereen veilig, vooral niet in de avonduren.”
De ophef in de wijk is inmiddels ook politiek opgepakt. CDA-raadslid Gabriëlle Heine heeft hierover vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. Ook andere lokale partijen hebben inmiddels hun zorgen geuit en aanvullende vragen gesteld over de bereikbaarheid en veiligheid van Wolder na de wijziging.
De bewoners hopen dat het college snel in gesprek gaat met de wijk en de vervoersmaatschappij om tot een oplossing te komen die recht doet aan de belangen van alle reizigers.
Begeleid door een filmpje, maar de kern staat denk ik al wel in de tekst hierboven.
In de Maastrichtse wijk Wolder is grote onrust ontstaan over de aangekondigde wijziging van buslijn 3. Per 24 augustus zal deze lijn het centrum van Maastricht niet langer rechtstreeks aandoen. Reizigers zullen moeten overstappen of uitstappen bij het politiebureau en te voet verder gaan richting binnenstad – een route die voor velen ontoegankelijk of onveilig is.
De maatregel roept met name zorgen op over de bereikbaarheid voor ouderen, mensen die slecht ter been zijn en jongeren. “Is er goed nagedacht over de kwetsbare groepen in onze samenleving?”, vraagt een betrokken inwoner zich af. “Langs het park lopen is niet voor iedereen veilig, vooral niet in de avonduren.”
De ophef in de wijk is inmiddels ook politiek opgepakt. CDA-raadslid Gabriëlle Heine heeft hierover vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. Ook andere lokale partijen hebben inmiddels hun zorgen geuit en aanvullende vragen gesteld over de bereikbaarheid en veiligheid van Wolder na de wijziging.
De bewoners hopen dat het college snel in gesprek gaat met de wijk en de vervoersmaatschappij om tot een oplossing te komen die recht doet aan de belangen van alle reizigers.
Begeleid door een filmpje, maar de kern staat denk ik al wel in de tekst hierboven.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
-
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Bedankt!
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: wo 06 jul 2016, 17:31
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Opmerkelijk inderdaad. Lijn 5 rijdt ook niet in een kwartierdienst, maar in een 10/20 minutenfrequentie. Logisch ook wel, omdat zo samen met lijn 15 een tienminutendienst tussen Daalhof en station wordt gevormd.umbusko schreef: ↑za 28 jun 2025, 01:25 [*]"Meer bussen van Daalhof naar Randwyck met lijn 5" stond in het vervoerplan. Dat betekent schijnbaar dat lijn 6 helemaal niet meer naar Daalhof rijdt. Die rijdt alleen nog maar 2x/uur tot de Boschstraat. Wanneer 4x/uur gereden wordt, rijden de overige twee ritten maar tot het station en dan verder als lijn 9 naar Bunde.
Deze bewering van mij klopte dus nietSeat Ibiza schreef: ↑do 29 mei 2025, 09:11Volgens de info die ik heb uit document en beantwoording van politieke vragen (zie mijn eerdere post) wordt lijn 5 enkel versterkt tot kwartierdienst tussen station en Randwyck. De bussen keren dan inderdaad bij de rotonde aan de Oeslingerbaan.Dionysusnu schreef: ↑di 27 mei 2025, 19:56 [*]Lijn 5 van 2 naar 4x/uur overdag tussen Daalhof en MUMC (onduidelijk of lus door Heugem ook 4x/uur wordt, mogelijk keren na Kapittellaan)

-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: do 29 sep 2016, 23:34
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Leve de komkommertijd, want dit wordt inmiddels breed uitgemeten in de regionale pers zie De Limburger, RTV Maastricht en De Nieuwe Ster . Schriftelijke vragen zijn inmiddels gesteld in de Provinciale Staten en de Gemeenteraad (1, 2, 3). Ook een petitie lijkt al aardig op dreef.maaslynx schreef: ↑zo 13 jul 2025, 17:06 De lokale politiek in Maastricht wordt alsnog wakker over wat men met lijn 3 van plan is: https://www.facebook.com/share/v/19Pvhqvkge/
Ik denk dat men bij Arriva ook wel zal opkijken van hoe veel aandacht dit krijgt - met nog 6 weken te gaan lijkt me het toch echter stug dat dit nog gewijzigd gaat worden. Ook hebben iniedergeval de gemeenteraadsleden toch wel een beetje boter op hun hoofd, want dit plan stond wel degelijk in de presentaties van Arriva een paar maanden terug...
- ICE11
- Berichten: 3460
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Tsja, dat is politiek....... Zoiets hadden wij hier in Aachen ook enkele jaren geleden, toen delen van het net een nieuwe structuur kregen en de wijk Verlautenheide op bepaalde tijden van de dag de doorgaande verbinding naar de Elisenbrunnen midden in het centrum kwijt was (de Bushof (Busstation) 400m verder was nog steeds bereikbaar). Daar was dan ook plots enorme ophef bij de politici uit dit wijk, ondanks zij de wijzigingen maanden vooraf al wisten en geen bezwaar hadden.
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: za 22 aug 2015, 23:59
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Precies dit. Hoeveel uren zouden er gedeclareerd zijn voor het bestuderen van het Vervoerplan

Maar nu kunnen ze 'punten scoren' en dan gaan ze er met gestrekt been in. Lapsjwanse!
Dat gezegd hebbende vind ik wel dat Arriva hier de fout in gaat. Een verbinding uit de buitenwijken (en zeker met twee bejaardenhuizen) moet gewoon via de vervoersas het centrum aandoen. Ben benieuwd of ze met een oplossing gaan komen en vooral welke dat dan is. Want heel veel opties zijn er niet en nagenoeg alle opties gaan ergens anders weer problemen opleveren.
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: wo 06 jul 2016, 17:31
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Raadsleden krijgen een vaste vergoeding per maand (de zogeheten 'raadswedde') en kunnen dus geen uren declareren voor de werkzaamheden die ze verrichten
Een mogelijke oplossing, ook hier al eerder genoemd door iemand, zou het switchen van de routes van lijn 3 enerzijds en lijnen 4 & 7 anderzijds kunnen zijn op trajectdeel door de binnenstad en de route via Kennedybrug. Daarbij verliest men weliswaar in het gebied rond de Ruttensingel de verbinding met de binnenstad, maar voor deze reizigers is een overstap op Annadal makkelijk te doen, gezien her grote aantal lijnen dat daar komt en richting binnenstad gaat. Voor Pottenberg geldt hetzelfde, maar daar heeft men met lijn 4 via Caberg ook al een verbinding zonder overstap naar de binnenstad.
Andere optie zou volgens mij kunnen zijn om lijn 3 de oude route te laten behouden en lijn 2 over de Kennedybrug te leiden. Wellicht zou je dan de eindpunten van lijn 1 en 2 in Malberg / Oud Caberg moeten switchen om de laatste wijk de verbinding met binnenstad te laten behouden. In de avonduren zou dan weer lijn 1 naar Malberg en Oud Caberg moeten rijden i.p.v. lijn 2 en zou er geen bediening zijn voor het trajectdeel over de Kennedybrug (behoudens lijn 10 uiteraard).

Een mogelijke oplossing, ook hier al eerder genoemd door iemand, zou het switchen van de routes van lijn 3 enerzijds en lijnen 4 & 7 anderzijds kunnen zijn op trajectdeel door de binnenstad en de route via Kennedybrug. Daarbij verliest men weliswaar in het gebied rond de Ruttensingel de verbinding met de binnenstad, maar voor deze reizigers is een overstap op Annadal makkelijk te doen, gezien her grote aantal lijnen dat daar komt en richting binnenstad gaat. Voor Pottenberg geldt hetzelfde, maar daar heeft men met lijn 4 via Caberg ook al een verbinding zonder overstap naar de binnenstad.
Andere optie zou volgens mij kunnen zijn om lijn 3 de oude route te laten behouden en lijn 2 over de Kennedybrug te leiden. Wellicht zou je dan de eindpunten van lijn 1 en 2 in Malberg / Oud Caberg moeten switchen om de laatste wijk de verbinding met binnenstad te laten behouden. In de avonduren zou dan weer lijn 1 naar Malberg en Oud Caberg moeten rijden i.p.v. lijn 2 en zou er geen bediening zijn voor het trajectdeel over de Kennedybrug (behoudens lijn 10 uiteraard).
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: za 22 aug 2015, 23:59
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Linksom of rechtsom qua vergoeding, hun werk doen ze iig niet naar behoren.Seat Ibiza schreef: ↑do 17 jul 2025, 16:13 Raadsleden krijgen een vaste vergoeding per maand (de zogeheten 'raadswedde') en kunnen dus geen uren declareren voor de werkzaamheden die ze verrichten![]()
Dit lijkt mij zo ongeveer de enige oplossing met gebruikmaking van de bestaande lijnen. Pottenberg heeft idd lijn 4 nog en het gebied rond de Ruttensingel is in verhouding klein en heeft alternatieven via Annadal. Aan de andere zijde van de brug zullen de buurt rond de Nijverheidsweg/Sibemaweg en Scharn ook niet voor de grootste problemen zorgen vermoed ik.Seat Ibiza schreef: ↑do 17 jul 2025, 16:13 Een mogelijke oplossing, ook hier al eerder genoemd door iemand, zou het switchen van de routes van lijn 3 enerzijds en lijnen 4 & 7 anderzijds kunnen zijn op trajectdeel door de binnenstad en de route via Kennedybrug. Daarbij verliest men weliswaar in het gebied rond de Ruttensingel de verbinding met de binnenstad, maar voor deze reizigers is een overstap op Annadal makkelijk te doen, gezien her grote aantal lijnen dat daar komt en richting binnenstad gaat. Voor Pottenberg geldt hetzelfde, maar daar heeft men met lijn 4 via Caberg ook al een verbinding zonder overstap naar de binnenstad.
Deze lijkt mij lastiger haalbaar omdat je het over grote wijken hebt aan beide zijden. Dus meer tegenstand. Mocht je 1 van die lijnen willen schuiven zou ik lijn 1 doen. Die komt al langs de oprit van de Kennedybrug, dan hoef je de eindpunten niet te switchen en in de avonduren rijdt hij sowieso al minder.Seat Ibiza schreef: ↑do 17 jul 2025, 16:13 Andere optie zou volgens mij kunnen zijn om lijn 3 de oude route te laten behouden en lijn 2 over de Kennedybrug te leiden. Wellicht zou je dan de eindpunten van lijn 1 en 2 in Malberg / Oud Caberg moeten switchen om de laatste wijk de verbinding met binnenstad te laten behouden. In de avonduren zou dan weer lijn 1 naar Malberg en Oud Caberg moeten rijden i.p.v. lijn 2 en zou er geen bediening zijn voor het trajectdeel over de Kennedybrug (behoudens lijn 10 uiteraard).
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: wo 06 jul 2016, 17:31
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Voor de wijken in west is het effect nihil van het eventueel omleggen van lijn 2. Bij ruilen van de eindpunten in Malberg / Oud Caberg raken slechts twee haltes in Malberg de rechtstreekse verbinding naar het centrum kwijt. Alternatieven op de rest van de route in de vorm van lijnen 2 en 4.roel043 schreef:Deze lijkt mij lastiger haalbaar omdat je het over grote wijken hebt aan beide zijden. Dus meer tegenstand. Mocht je 1 van die lijnen willen schuiven zou ik lijn 1 doen. Die komt al langs de oprit van de Kennedybrug, dan hoef je de eindpunten niet te switchen en in de avonduren rijdt hij sowieso al minder.
In oost zou je m.i. beter niet lijn 1 vanaf Randwyck de Kennedybrug op willen leiden. Je verbreekt dan namelijk niet alleen de snelle verbinding tussen De Heeg en station, maar je legt tevens geen verbinding tussen station en de Prins Bisschopsingel. Kortom: je zou beter een van de lijnen die door de Scharnertunnel rijden moeten omklappen naar de route die nu voorzien is voor de nieuwe lijn 3.
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: za 22 aug 2015, 23:59
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Daar had ik inderdaad niet aan gedacht, het ommetje naar het station. Maar ik kan me niet voorstellen dat Arriva het zo gaat oplossen. Then again, ze maken wel meer aparte beslissingen soms. Ben benieuwd!
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: wo 06 jul 2016, 17:31
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Ben ook benieuwd:
A. Of ze nog iets aanpassen
B. Wat ze dan doen
Kan ook zijn dat men 'overstag gaat' wat betreft lijn 3, maar geen oplossing biedt voor het wegvallen van die voorziene lijn op de Prins Bisschopsingel.
A. Of ze nog iets aanpassen
B. Wat ze dan doen
Kan ook zijn dat men 'overstag gaat' wat betreft lijn 3, maar geen oplossing biedt voor het wegvallen van die voorziene lijn op de Prins Bisschopsingel.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten