CAO onderhandelingen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
West

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door West »

Trein Alphen Gouda, wat daar rijd onder de formule R-Net en met eenmansbediening werkt. Het traject wordt voornamelijk gebruikt voor opleidingsdoeleinden, waar jonge machinisten die net geslaagd zijn via het STC/ROC ervaring op kunnen doen. Idd goedkoper omdat daar dus geen vaste conducteur op de lijn aanwezig is.

@BasGeluk Met goedkoper bedoelde ik in mijn eerdere bericht met name goedkoper voor de reiziger, dat zit er niet in zelfs als je een deel van het personeel wegbezuinigd.
Thriller

Bericht door Thriller »

Is dat niet buiten de NS CAO om? eenmansbediening enzo?

edit: sorry West, ik zag je antwoord in eerste instantie niet.

goedkoper voor de reiziger zal inderdaad niet bestaan. Maar de hoeveelheid belastinggeld wat er nodig is, is zeker niet irrelevant.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Goedkoper voor de NS is alleen niet altijd beter voor de klant.

Het gebrek aan meerijdend personeel op de trein tussen Alphen en Gouda is dat (bij mij in ieder geval) de indruk bestaat dat er relatief veel mensen zonder vervoersbewijs reizen, zelden zie ik zoveel mensen zonder enige interactie met de paaltjes op het perron lopen als in Boskoop. Het gratis meenemen van fietsen buiten de daluren zorgt er al snel voor dat de trein wordt gevuld met fietsen, die mensen ook zonder blikken of blozen direct op het balkon parkeren in plaats van er een plekje voor te zoeken. Als er dan eens controle is, is de trein opeens een stuk leger of stappen er in Gouda allemaal mensen niet uit :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Thriller schreef: wo 16 jul 2025, 12:52 Wat is de TAG?
Notabene de lijn met het inzetmodel wat je hier continue promoot: goedkoop personeel, simpele treinen, lijnsgewijze inzet, weinig overhead en geen conducteurs en amper NS.

Of ben je gewoon anti NS, anti NS personeel, anti vakbonden, anti een goede CAO maar zonder enige diepgang of kennis der materie ?
Thriller

Bericht door Thriller »

Omdat ik een afkorting niet ken? Rustig aan joh :)
webguy
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door webguy »

Kan iemand trouwens uitleggen waarom KLM niet mag staken maar NS wel? Is de terminal op Schiphol de factor met verschil?
Plaats reactie