Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 3561
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Was er niet sprake van dat er ook gekeken zou worden naar langere trams (45m)?
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: di 19 jan 2016, 03:26
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
https://over.gvb.nl/nieuws/gvb-stripboeken/
Voor wie belangstelling heeft? De TBGN, stripboeken Tram en Metro. Kan zich aanmelden voor automatische mail verzending. zie de link
Voor wie belangstelling heeft? De TBGN, stripboeken Tram en Metro. Kan zich aanmelden voor automatische mail verzending. zie de link
- Suus
- Berichten: 52222
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Eind oktober een rondje Plantage van de zaak op lijn 24 

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13293
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
- Locatie: Deventer / Doesburg
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik zat aan een heel ander soort stripboek te denken, maar nu is het duidelijk 

Gediplomeerd ongeluksmagneet
-
- Berichten: 4302
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
-
- Berichten: 2221
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wow, daar zou ProRail eens een voorbeeld aan kunnen nemen.MartijnFloris schreef: ↑zo 13 jul 2025, 02:00 https://over.gvb.nl/nieuws/gvb-stripboeken/
Voor wie belangstelling heeft? De TBGN, stripboeken Tram en Metro. Kan zich aanmelden voor automatische mail verzending. zie de link
- trolly
- Berichten: 11505
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Same here.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: di 19 jan 2016, 03:26
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Helemaal mee eens..Dionysusnu schreef: ↑zo 13 jul 2025, 13:06Wow, daar zou ProRail eens een voorbeeld aan kunnen nemen.MartijnFloris schreef: ↑zo 13 jul 2025, 02:00 https://over.gvb.nl/nieuws/gvb-stripboeken/
Voor wie belangstelling heeft? De TBGN, stripboeken Tram en Metro. Kan zich aanmelden voor automatische mail verzending. zie de link
-
- Berichten: 3611
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
https://www.parool.nl/amsterdam/heet-de ... ~b182aca9/Heet deze halte nou Station RAI of heet ie Drentepark? GVB hanteert verschillende namen voor zelfde eindbestemming
Het GVB begrijpt de kritiek van Hoorn. Volgens een woordvoerder van het vervoerbedrijf zijn er al veel klachten binnengekomen van reizigers die door de afwijkende namen in verwarring waren gebracht. “We gaat het aanpassen, maar het duurt nog wel een week: zo veel tijd hebben we nodig om het in onze systemen te veranderen.”

Ik weet niet wat grappiger is, dat Het Parool hier een artikel aan besteedt of de reactie van GVB omdat het probleem vorig jaar ook al speelde toen tram 3 en 4 van eindpunten verwisselden.
-
- Berichten: 1962
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik vind vooral de functietitel "Zelfstandig tramhistoricus" mooi.
Overigens was ik vanmorgen getuige van een afwijking op een ander soort GVB-Buitenissigheid, ik zat in de 49 naar Weesp en de chauffeur liet op Gaasperplas mensen NIET uitstappen bij de uitstaphalte maar bij de instaphalte! Blinde paniek!
Overigens is de 49 in de vakantie 2 minuten gepland later dan normaal en reed de chauffeur zó truttig (maar dan wel weer met 40 door Weesp) dat we nog weer eens 2 minuten later dan gepland aankwamen te Weesp, waardoor mijn overstap op de trein 0 minuten werd. Gelukkig had de spr naar Hvs +5.
Overigens was ik vanmorgen getuige van een afwijking op een ander soort GVB-Buitenissigheid, ik zat in de 49 naar Weesp en de chauffeur liet op Gaasperplas mensen NIET uitstappen bij de uitstaphalte maar bij de instaphalte! Blinde paniek!
Overigens is de 49 in de vakantie 2 minuten gepland later dan normaal en reed de chauffeur zó truttig (maar dan wel weer met 40 door Weesp) dat we nog weer eens 2 minuten later dan gepland aankwamen te Weesp, waardoor mijn overstap op de trein 0 minuten werd. Gelukkig had de spr naar Hvs +5.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22884
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Af en toe reis ik van Spaklerweg naar het Olympisch Stadion en normaliter neem ik dan metro 51 naar de Amstelveenseweg en loop ik het laatste stukje (of pak ik bij slecht weer de tram of bus).
Gisteren reisde ik met de metro naar Amstelstation, daar vandaan met tram 12 naar het Concertgebouw en vervolgens ging ik met buslijn 357 (met een RRReis Iveco) naar het Olympisch Stadion.
Lijn 24 rijdt deze week na het Olympiaplein via het Haarlemmermeerstation en de Overtoomsesluis nar het Surinameplein, maar gek genoeg wordt in de reisinformatie "Curacaostraat" als eindbestemming aangegeven.
Gisteren reisde ik met de metro naar Amstelstation, daar vandaan met tram 12 naar het Concertgebouw en vervolgens ging ik met buslijn 357 (met een RRReis Iveco) naar het Olympisch Stadion.
Lijn 24 rijdt deze week na het Olympiaplein via het Haarlemmermeerstation en de Overtoomsesluis nar het Surinameplein, maar gek genoeg wordt in de reisinformatie "Curacaostraat" als eindbestemming aangegeven.

Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Donateur
- Berichten: 5112
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Op zich niet zo gek, want dat is de laatste halte. Maar dit klinkt weer als een gevalletje 'Drentepark', waar de inputambtenaar van dienst de eindhalte als eindbestemming heeft ingetikt in plaats van een bekendere en dus voor de hand liggender eindbestemming, zoals 'Station RAI' of 'Surinameplein'.
- Suus
- Berichten: 52222
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De zelfstandig tramhistoricus en de straatnamenambtenaren hebben weer wat te doen 

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22884
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik kan op Google Maps de halte Curacaostraat niet vinden, of is dat de naam van de halte in de eindpuntlus?
Als dat het geval is, is het wel raar dat die halte niet ook gewoon Surinameplein heet.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Donateur
- Berichten: 5112
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Tsja, Google Maps (als je gewoon Street View had geopend, had je 'm wel gevonden)...

Nog vreemder zou het evenwel zijn twee haltes achter elkaar dezelfde naam te geven.
-
- Berichten: 3611
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Er ontstaat een patroon waarbij lijnen die een omleiding rijden niet de reguliere eindbestemming weergeven maar de daadwerkelijke laatste haltenaam:
13 Van Hallstraat ipv Westergasfabriek (helaas dus een bug?)
23 Drenthepark ipv Station RAI
24 Curaçaostraat ipv Surinameplein
13 Van Hallstraat ipv Westergasfabriek (helaas dus een bug?)
23 Drenthepark ipv Station RAI
24 Curaçaostraat ipv Surinameplein
- Suus
- Berichten: 52222
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Als ze Drenthepark nu gewoon hernoemen naar Keerlus Station RAI en Curaçaostraat naar Keerlus Surinameplein (of opstelspoor, wat de RET gebruikt) dan kan je gewoon haltenamen gebruiken. Verschijnen wel in veel te kleine letters op het voertuig, maar je weet in ieder geval wel waar het is.
Of gewoon A4'tjes plakken op het cabineraam
Of gewoon A4'tjes plakken op het cabineraam

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3611
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
“Keerlus blabla” vind ik ook niet echt geslaagd.
-
- Berichten: 1962
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Nee, Drenthepark moet "Opstelspoor Buitenveldert" en Curaçaostraat moet "Opstelspoor Hoofddorppleinbuurt" worden! 

-
- Berichten: 3611
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
“24 Rangeerterrein grasveldje Oud-West” lijkt mij decent.
Op een blauwe plaat afgedrukt en ergens onderin achter het voorruit. Alleen aan de kant van de tegengestelde rijrichting natuurlijk. Misschien ook nog iets met een willekeurig tijdelijk lijnnummer want ze willen de reiziger niet verwarren met de normale lijn 24. 9 of 28.
“9 Rangeerterrein grasveldje Oud-West - VUmc v.v.”

Of misschien toch beter vernoemen naar een hotspot die 500 meter verderop ligt? Te veel om voor te kiezen.

Op een blauwe plaat afgedrukt en ergens onderin achter het voorruit. Alleen aan de kant van de tegengestelde rijrichting natuurlijk. Misschien ook nog iets met een willekeurig tijdelijk lijnnummer want ze willen de reiziger niet verwarren met de normale lijn 24. 9 of 28.
“9 Rangeerterrein grasveldje Oud-West - VUmc v.v.”

Of misschien toch beter vernoemen naar een hotspot die 500 meter verderop ligt? Te veel om voor te kiezen.


-
- Berichten: 8333
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
GVB gaat alle 93 liften en 177 roltrappen vervangen
Vanaf 2027 begint GVB met het vervangen van alle liften en roltrappen op metro-, tram- en busstations in de stad. Veel installaties zijn verouderd en zorgen regelmatig voor storingen. Eerst zijn de liften en roltrappen op de metrostations van de ringlijn (lijn 50) aan de beurt, daarna volgen de andere stations.
Bron en meer:
AT5
Vanaf 2027 begint GVB met het vervangen van alle liften en roltrappen op metro-, tram- en busstations in de stad. Veel installaties zijn verouderd en zorgen regelmatig voor storingen. Eerst zijn de liften en roltrappen op de metrostations van de ringlijn (lijn 50) aan de beurt, daarna volgen de andere stations.
Bron en meer:
AT5
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 1172
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Amsterdam / Bilthoven
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De link is dood.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
- Donateur
- Berichten: 5112
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
En na dit korte intermezzo vervolgen wij weer ons hoofdprogramma:
https://www.at5.nl/artikelen/233575/gvb ... -vervangen
-
- Berichten: 3561
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Deze van NHnieuws niet: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/350636/g ... -vervangen
-
- Berichten: 155
- Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
- Locatie: Amsterdam
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
AT5: Tram 3 verdwijnt definitief volgend jaar, maar: "Dit plan geeft 4 procent meer ov op straat":
Snip:
Bericht Vervoerregio: Lijnennet van Amsterdam 2026 vastgesteld.Tramlijn 3 wordt vanaf volgend jaar definitief opgeheven. In ruil daarvoor komt er iets meer openbaar vervoer bij in Noord en wordt onder meer de route van de nachtbus in Zuidoost verder uitgebreid. Ook gaan verschillende bus- en tramlijnen vaker rijden tijdens de gewone dienstregeling.
Snip:
Extra wensen, maximaal haalbare
De ov-sector, waaronder GVB, kampt nog steeds met uitdagingen zoals het tekort aan (technisch) personeel. Hierdoor kan het aanbod van ov niet eindeloos uitgebreid worden. Toch heeft GVB een aantal extra wensen weten te realiseren ten opzichte van het conceptplan. Zo komt er iets meer ov in Noord en worden de lijnen aangesloten op metrostation Noorderpark. In Zuidoost blijft lijn 47 via busstation Gaasperplas rijden en in Stadsdelen Zuid en Centrum onderzoekt GVB de mogelijkheid om - na afloop van de werkzaamheden van de Oranje Loper - de noordelijke Ferdinand Bolstraat en de Vijzelstraat weer met een tramlijn te bedienen. Met dit plan heeft GVB het maximaal haalbare voor elkaar gekregen. Melanie van der Horst: “Ik ben blij dat we wat extra’s hebben kunnen doen voor het ov in Noord en op andere plekken. Dat was nodig en het is fijn dat GVB zich heeft ingespannen om dit voor elkaar te krijgen.”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Semrush [Bot] en 22 gasten