Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
JurgenH schreef: ↑wo 16 jul 2025, 09:17
Maar dat klinkt alsof er bewust te weinig Ebusco's zijn aangeschaft, EBS vooralsnog geen haast heeft met extra e-bussen en het verder eigenlijk wel prima vindt om door te rijden met de oude diesels.
Het lijkt me dat de concessieverlener hier ook wat van vindt?
Een concessieverlener of provincie heeft altijd wel iets waar ze wat van vinden daar zal ook niets aan veranderen. Maar er gaat niks mooiers boven het echte geluid van de motor van een bus/auto of vrachtwagen en de geur van diesel of benzine Jurgen. Het is maar net waarmee je bent opgegroeid. Echter moet en zal tegenwoordig alles naar elektrisch gepushed worden tegenwoordig, ik snap het deels wel vanwege het milieu.. het is wat het is.
Maar om niet af te dwalen, het zou raar zijn als EBS doelbewust te weinig Ebusco's heeft aangeschaft. Ik neem aan dat dit niet zo is.
gkw1969 schreef: ↑wo 16 jul 2025, 11:26
Dan zou EBS dus vrijwel geen rituitval hebben door voertuigtekort
Dat klopt inderdaad. De rituitval is 0,9% in maart, met de volgende toelichting:
De rituitval in 2025 ontwikkelt zich positief, maar de eerste maanden van het jaar zijn in alle ZeroEmissie/ZE-busconcessies een uitdaging gezien de lagere temperaturen.
De rituitval in Flevoland in januari laat een ongewoon hoog niveau zien vanwege problemen met de stroomvoorziening op de stalling bij Lelystad Airport die vrijwel een gehele dag tot hoge rituitval heeft geleid. De rituitval in Overijssel wordt vooral getekend door het feit dat - versterkt door de lage temperaturen- dat SoC (state of charge, het resterende % batterijlading) problemen zich hier concentreren. Er is in de regio rondom Zwolle geen mogelijkheid om onder een snelle pantograaf-lader bussen die met een te lage SoC rijden, snel bij te laden/uit te wisselen.
Bij nadere beschouwing blijkt de rituitval met name in Overijssel (maar mogelijk ook in andere concessiedelen) helaas negatiever gerapporteerd te worden dan de realisatie in de praktijk: op een aantal lijnen is/was sprake van omleidingen, bussen hebben daar wel gereden, maar op een afwijkende route en zijn ten onrechte als uitgevallen geregistreerd. EBS is doende dit met terugwerkende kracht aan te passen en zal vanzelfsprekend voor de opdrachtgever transparant inzichtelijk maken welke aanpassingen worden aangebracht.
JurgenH schreef: ↑di 15 jul 2025, 18:06
Maar -en wellicht stel ik een domme vraag- wat ik me nu afvraag: Hoe kan het dat er te weinig Ebuscos komen? Heeft EBS er te weinig besteld, of hadden ze niet voorzien dat er meer bussen nodig waren?
En is er überhaupt een plan om aanvullend extra elektrische bussen aan te schaffen? Gezien ik daar verder ook niets van kan vinden.
De bestelde Ebusco’s waren van de 13 meter variant. Door alle problemen bij Ebusco wordt die variant niet meer gebouwd en krijgt EBS nu 12 meter bussen die eigenlijk voor Qbuzz besteld waren. Dat scheelt toch weer zo’n 10% zitplaats capaciteit en nog wat staanplaatsen. Ik neem aan dat aan dat EBS deze te korte bussen voor een special price heeft kunnen kopen en dat er wellicht daardoor nog wat geld over is voor een paar extra elektrische bussen.
Ik neem dus aan dat het prima gaat met de BYD-bussen...
Het is de laatste tijd (in de media) erg stil rondom de BYD'jes in Ijssel-Vecht ja. Is geen nieuws goed nieuws, of zijn er achter de schermen nog steeds problemen?
MichOV schreef: ↑wo 16 jul 2025, 13:13
Een concessieverlener of provincie heeft altijd wel iets waar ze wat van vinden daar zal ook niets aan veranderen. Maar er gaat niks mooiers boven het echte geluid van de motor van een bus/auto of vrachtwagen en de geur van diesel of benzine Jurgen. Het is maar net waarmee je bent opgegroeid. Echter moet en zal tegenwoordig alles naar elektrisch gepushed worden tegenwoordig, ik snap het deels wel vanwege het milieu.. het is wat het is.
Maar om niet af te dwalen, het zou raar zijn als EBS doelbewust te weinig Ebusco's heeft aangeschaft. Ik neem aan dat dit niet zo is.
Ik moet zeggen dat ik het zelf niet zo vervelend vind en juist wel hou van het bijna geruisloze van de e-bussen, maar ik snap het (wellicht wat sentimentele) gevoel van "ouderwetse" diesels ook best. Het heeft toch ook wel wat.
Tegelijkertijd vind ik de Ebusco's die nu rondrijden in bijvoorbeeld Groningen/Drenthe wel echt vreselijke rammelbakken. De 2.2 als ik me niet vergis. Soms lijkt het wel of alles in en onder de bussen loshangt. Ik ben wel benieuwd hoe dat met de 3.0 is. De "oudere" Citaro's vind ik wat dat betreft wel echt onovertreffelijk.
Maargoed, terug ontopic: Ik geloof ook niet direct dat er doelbewust te weinig bussen zijn aangeschaft, EBS heeft/had genoeg logistieke problemen op te lossen wat dat betreft natuurlijk. Dat de levertijd ook zo gigantisch uit de hand zou lopen had ook niemand verwacht denk ik. Ik kan me wel voorstellen dat EBS eerst deze bussen op de weg wil hebben, voordat er nog een vervolg ergens aan gegeven wordt. Maar EBS lijkt er ook weinig haast mee te hebben.
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
EBS had er wel heel weinig haast mee, die bussen zijn gewoon ruim 1,5 jaar te laat geleverd maar dat vinden ze blijkbaar wel prima. Qbuzz had in dat opzicht een stuk minder geduld, maar ook wel begrijpelijk na wat er met van Hool is gebeurd en de gevolgen die dat voor Qbuzz gehad heeft.
Ze kunnen ook niet anders. Je kan wel druk blijven uitoefenen, maar daar schiet je helemaal niks mee op. Ebusco aanklagen en afstraffen met boetes lost al helemaal niks op.
Ook kan je niet zomaar even ergens anders wat bussen bestellen. Nieuwe bussen zijn nooit op voorraad.
Laatst gewijzigd door Tom024 op vr 18 jul 2025, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden:Laatste post niet quoten aub
MichOV schreef: ↑wo 16 jul 2025, 13:13
Ik moet zeggen dat ik het zelf niet zo vervelend vind en juist wel hou van het bijna geruisloze van de e-bussen, maar ik snap het (wellicht wat sentimentele) gevoel van "ouderwetse" diesels ook best. Het heeft toch ook wel wat.
Tegelijkertijd vind ik de Ebusco's die nu rondrijden in bijvoorbeeld Groningen/Drenthe wel echt vreselijke rammelbakken. De 2.2 als ik me niet vergis. Soms lijkt het wel of alles in en onder de bussen loshangt. Ik ben wel benieuwd hoe dat met de 3.0 is. De "oudere" Citaro's vind ik wat dat betreft wel echt onovertreffelijk.
Maargoed, terug ontopic: Ik geloof ook niet direct dat er doelbewust te weinig bussen zijn aangeschaft, EBS heeft/had genoeg logistieke problemen op te lossen wat dat betreft natuurlijk. Dat de levertijd ook zo gigantisch uit de hand zou lopen had ook niemand verwacht denk ik. Ik kan me wel voorstellen dat EBS eerst deze bussen op de weg wil hebben, voordat er nog een vervolg ergens aan gegeven wordt. Maar EBS lijkt er ook weinig haast mee te hebben.
De VDL’s in ZaWa rammelen ook. De hele constructie piept en kraakt. Op sommige plekken schuurt het plastic langs elkaar waardoor er poeder deeltjes vrij komen.
Maar dat is toch ook wel een deel te wijten aan het goed onderhouden van het materieel(of het nou een citaro, vdl, iveco, byd of ebusco) is?
Soms schrik ik er bijvoorbeeld echt van hoe die bussen(MAN's en Hess trolley's) in Arnhem eruit zien, het ziet er regelmatig vooral van binnen echt smerig, onhygiënisch uit en wat er allemaal loshangt of vernield is.
Daarnaast zie je gewoon overduidelijk dat vaak met name pubers het weinig boeit hoe een bus eruit ziet van binnen als je soms ziet hoe men erbij ligt of met smerige schoenen op stoelen hangt 9f ligt en soms ook nog zelfs met al dat geklieder op stoelen dat ik soms denk bij mijzelf van waarom zou een vervoerder nieuwe bussen aanschaffen als het vaao grotendeels in no-time toch vernield wordt door het geklieder en weet ik veel wat men allemaal uitvreet met die stoelen e.d. dat is niks waard.
En ja ik snap heel goed dat een chauffeur tijdens het rijden niet overal op kan letten want zijn mainfocus is zijn weg te volgen met al het verkeer om zich heen kortom die kan daar weinig doen wat betreft het 'vernielzucht'.
Maar los van dat om verder het on-topic te houden, schommelt het vermoedelijk bij vervoerders aan als het gaat om goed onderhoud aan het materieel maar dat zal ongetwijfelt ook grotendeels komen door het gebrek aan personeel.