
Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
-
- Berichten: 272
- Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
- Locatie: Groningen
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Nou als we zouden decentraliseren dan mogen de nieuwe vervoerders zelf ook de stations, sporen en andere voorzieningen op hun lijnen mogen onderhouden. Kijken hoe blij ze er dan van worden. 

Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
-
- Berichten: 225
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
In Limburg zoeken ze nog machinisten, zijn er nog belangstellendenDjeez schreef: ↑do 17 jul 2025, 13:52 NS personeel gaat ook niet overstappen gezien slechtere cao Arriva. De reiziger schiet er niks mee op.


Reken maar op een grote chaos bij een nieuwe consessie, immers het NS personeel stapt echt niet over of ze moeten zwaaien met een forse geldbuidel en excellente secondaire arbeidsvoorwaarden.
NS zit dan mooi ruim in het personeel, de nieuwe vervoerder zonder

Gelukkig hebben de politieke partijen dit onderkend.
-
- Berichten: 3793
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Ik denk dat een vervoerder als Arriva maar al te graag de stations in Groningen zou willen uitbaten en de retail inkomsten zou vangen.
Bovendien betalen vervoerders als een bijdrage aan de infrastructuur per trein.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 394
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Nu hebben we bij iedere verstoring een landelijke chaos omdat de diensten op één dag door het hele land lopen. En de volgende dag hebben we chaos door "logistiek" want de treinen van die diensten door het hele land staan natuurlijk "op de verkeerde plek".
Gr BasG
-
- Berichten: 48
- Lid geworden op: do 12 jun 2025, 02:39
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
En dat het rondje om de kerk goedkoper is is al meer dan eens ontkracht, dus de kans dat je dat erin gaat krijgen (naast dat veel personeel daartegen in opstand zal komen) is niet zo groot. Geld is voor een prijsvechter zoals arriva namelijk nóg belangrijker.
-
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Ik had al eerder gevraagd om dat rapport over het rondje om de kerk maar dat rapport is nog niet gedeeld hier of verwezen waar dat rapport in te zien valt.
Afhankelijk van hoe je de lijnen gaat indelen qua concessies zal dat rondje om de kerk wel mee vallen. De NS'ers in Venlo, Vlissingen en Den Helder enz. beginnen en eindigen ook op dezelfde standplaats dus het lijkt me sowieso een kul reden
Afhankelijk van hoe je de lijnen gaat indelen qua concessies zal dat rondje om de kerk wel mee vallen. De NS'ers in Venlo, Vlissingen en Den Helder enz. beginnen en eindigen ook op dezelfde standplaats dus het lijkt me sowieso een kul reden
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
-
- Berichten: 394
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Wat is jouw definitie van "rondje om de kerk"? Van mij mag NS-personeel heel het land doorwerken, maar niet op één dag het hele land door. Dat maakt het geheel kwetsbaar en dat zien we vaak genoeg bij een storing. Mijn punt is dus niet dat het goedkoper moet, maar minder kwetsbaar. Waar lees je dat ik zeg dat het goedkoper moet dan?
Gr BasG
-
- Berichten: 394
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Dat rapport bestaat niet en is slechts munitie van FNV Spoor en die andere club.
Gr BasG
-
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
FNV is nooit transparant geweest, maar ik blijf nog steeds oprecht hopen op dat rapport
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
-
- Berichten: 7344
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Dan nog blijft dat (rapport) een interne aangelegenheid die niet zomaar extern gedeeld mag worden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 225
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Je hebt blijkbaar geen idee hoe de conducteurs en machinisten anno 2025 zijn. Je praat maar wat mee met de rest zonder enig inzicht in de materie.
Anderzijds is de bijsturing materieel en personeel de laatste twee á drie jaar dusdanig verbeterd dat effecten van een storing binnen afzienbare tijd zijn opgelost.
Kijk maar eens hoe het bv ging bij de zeer grote en dagenlange verstoring tunnel Rotterdam, dat had amper invloed op de rest van het land.
-
- Berichten: 1970
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Volgens mij heeft de NS niets fout gedaan in dezen, de fout (als het dat is, daar zal nog wel een concessieduur over gebakkeleid worden) ligt bij de aanbestedende overheid.
Ik kan mij niet voorstellen dat je voor materieel geen overnameregeling regelt (of dat zelfs in handen komt van de concessieverlener, zoals in veel andere landen gebruikelijk), simpelweg omdat de levensduur van een trein 30-40 jaar is en dat wat lang is voor een concessieduur.
Overname van iig rijdend personeel is verplicht volgens de WP2000. Hoe dat met verschillende CAO's te regelen is het probleem van Arriva of wie dan ook wint.
En ik kan mij niet voorstellen dat vervoerders expres slechte overstappen gaan bieden, je houdt de reiziger daarmee niet uit handen van de concurrent (er zijn in Nederland maar weinig parallelle trajecten tussen twee bestemmingen) maar drijft hem in handen van die ándere concurrent, de auto.
-
- Berichten: 48
- Lid geworden op: do 12 jun 2025, 02:39
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Dat het kwetsbaar wordt is enkel als de storing van een dusdanig formaat is dat er zeer veel trajecten / treinseries uitvallen. Bijvoorbeeld bij een systeemstoring rondom Utrecht. Die storingen komen in de eerste plaats niet heel vaak voor. Als het wel voorkomt, dan zal het hoe dan ook voor problemen zorgen, zelfs als ik en collega A toevallig in een trein zitten ver weg van onze standplaats. Bijsturing heeft grote personele wijzigingen vaak sneller onder controle door middel van Solver, een soort AI die het puzzeltje weer snel inelkaar zet.BasGeluk schreef: ↑do 17 jul 2025, 22:28Wat is jouw definitie van "rondje om de kerk"? Van mij mag NS-personeel heel het land doorwerken, maar niet op één dag het hele land door. Dat maakt het geheel kwetsbaar en dat zien we vaak genoeg bij een storing. Mijn punt is dus niet dat het goedkoper moet, maar minder kwetsbaar. Waar lees je dat ik zeg dat het goedkoper moet dan?
Verder ligt er voor de grotere storingen tegenwoordig een draaiboek voor pendeldiensten klaar. Ik weet zo niet of het al eens in de praktijk is gebruikt. Dat personeel moeilijk doet over pendelen tijdens een storing is trouwens een hardnekkig fabeltje.
-
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Als er verwezen wordt naar een rapport wat blijkbaar geheim is heeft het geen zin om naar dat dat rapport te wijzen. Niemand kan controleren of het rapport eerlijk geschreven is. Met een eerlijk en openbaar rapport kan je het publiek er wel misschien in mee krijgen.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
In het buitenland heb ik een beetje ervaring met het wonen langs twee parallelle spoorlijnen. In mijn beleving is er best wat voor nodig om een spoorlijn te gebruiken die iets verder weg ligt. (het verschil was ca 1 km). De backup was heel fijn om te hebben, maar de weerstand moet echt hoog zijn voordat het een relevant alternatief wordt. Uiteindelijk heb ik de parallelle spoorlijn zelfs nooit als backup gebruikt, storingen waren zo zeldzaam dat ik nooit zo'n situatie mee heb gemaakt.IIVQ schreef: ↑vr 18 jul 2025, 09:58 En ik kan mij niet voorstellen dat vervoerders expres slechte overstappen gaan bieden, je houdt de reiziger daarmee niet uit handen van de concurrent (er zijn in Nederland maar weinig parallelle trajecten tussen twee bestemmingen) maar drijft hem in handen van die ándere concurrent, de auto.
-
- Berichten: 1970
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Die zijn er in Nederland dus nauwelijks.
Hoewel, ik heb 2 jaar lang van Amsterdam naar Rotterdam geforensd ... niet via de ICD maar via de sprinter "binnendoor" (4000), omdat dat precies dezelfde tijd (ok, 1 minuut langzamer) en vooral heel veel goedkoper was. Dat prijsverschil zat hem niet in de ICD-toeslag, maar in dat voor de ICD ik eerst de metro naar Asdz (het laatste half jaar had ook fiets naar dvd gekund, maar dat was een ongunstige tijd ivm begin lestijd, ik zou dan 25mn te vroeg of 5 mn te laat zijn) en daarna de metro van Rotterdam naar Melanchtonweg moest nemen, terwijl voor de sprinter binnendoor ik de fiets naar Asb en dan lopend van Rtn naar Melanchtonweg nam.
Ook van bijv Amf naar Ah kan je nu al kiezen tussen
Hoewel, ik heb 2 jaar lang van Amsterdam naar Rotterdam geforensd ... niet via de ICD maar via de sprinter "binnendoor" (4000), omdat dat precies dezelfde tijd (ok, 1 minuut langzamer) en vooral heel veel goedkoper was. Dat prijsverschil zat hem niet in de ICD-toeslag, maar in dat voor de ICD ik eerst de metro naar Asdz (het laatste half jaar had ook fiets naar dvd gekund, maar dat was een ongunstige tijd ivm begin lestijd, ik zou dan 25mn te vroeg of 5 mn te laat zijn) en daarna de metro van Rotterdam naar Melanchtonweg moest nemen, terwijl voor de sprinter binnendoor ik de fiets naar Asb en dan lopend van Rtn naar Melanchtonweg nam.
Ook van bijv Amf naar Ah kan je nu al kiezen tussen
- Exclusief via NS (via Utrecht, snelste),
- Deels Keolis (€5,58 goedkoper, overdag 2 minuten langzamer, 's avonds juist 11 minuten sneller),
- Deels Hermes (€7,50 goedkoper, IC naar Apd, dan bus 302, maar 8 minuten langer dan de eerste optie).
-
- Berichten: 473
- Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
- Locatie: Randstad
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Er is denk ik maar één relatie in Nederland waar twee vervoerders een parallelle treindienst uitvoeren en dat is tussen Den Haag en Rotterdam. Metrolijn E is 9 minuten langer en €0,54 goedkoper.
-
- Donateur
- Berichten: 5115
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Als je het zo gaat definiëren, zou ik mijn licht even opsteken in Amsterdam.
-
- Berichten: 1824
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Wat dacht je van Almelo - Hengelo - Enschede en Roermond - Sittard - Maastricht? 

-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Ik reis veel tussen Roermond en Maastricht, de trein die als eerste vertrekt wint ongeacht het logo dat erop staat en de mate van comfort. Concurrentie richting reizigers bestaat dus niet.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: West en 13 gasten